Passat 1.8t AEB käyntiongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 1.8t AEB käyntiongelma
Ongelmana on auton huono käynti kuumalla koneella. Kylmänä toimii normaalisti mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen alkaa nykimään eikä risteyksistä meinaa päästä lähtemään kuin reilun kaasunkäytön ja kytkimellä luistatuksen avulla.
Ajossa nykii jatkuvasti, ja paikallaan tyhjäkäynnillä meinaa sammua ja tyhjäkäynti heittelee rajusti. Savuttaa mustaa ja haisee kananmuna. Ajaminen miltei mahdotonta.
Mistä lähteä vikaa etsimään? Vagcomilla tutkittu ja antoi koodin 6519 - Oxygen sensor B1 S1 Heating Circuit Malfunction.
P0135 - 35-00--
Lambda-arvo heitteli rajusti kun vika oli päällä tyhjäkäynnillä.
Maf arvo oli 3-vaihteella kunnon poljennalla n. 155. Autossa on lastu. Onko normaali arvo?
Etummaisen lambdan ja tulpat vaihdoin uuteen eikä vaikutusta.
Voiko rikkinäinen puola aiheuttaa moiset oireet? 2-pytyn tulpan oli joku sankari jättänyt löysälle joskus ja puolan varsi oli karstainen ja hieman epämuodostunut, eli on vuotanut tulpan ja kannen välistä.
Neuvoja kaivataan, ei huvittais turhaan ostella kalliita osia..
Ajossa nykii jatkuvasti, ja paikallaan tyhjäkäynnillä meinaa sammua ja tyhjäkäynti heittelee rajusti. Savuttaa mustaa ja haisee kananmuna. Ajaminen miltei mahdotonta.
Mistä lähteä vikaa etsimään? Vagcomilla tutkittu ja antoi koodin 6519 - Oxygen sensor B1 S1 Heating Circuit Malfunction.
P0135 - 35-00--
Lambda-arvo heitteli rajusti kun vika oli päällä tyhjäkäynnillä.
Maf arvo oli 3-vaihteella kunnon poljennalla n. 155. Autossa on lastu. Onko normaali arvo?
Etummaisen lambdan ja tulpat vaihdoin uuteen eikä vaikutusta.
Voiko rikkinäinen puola aiheuttaa moiset oireet? 2-pytyn tulpan oli joku sankari jättänyt löysälle joskus ja puolan varsi oli karstainen ja hieman epämuodostunut, eli on vuotanut tulpan ja kannen välistä.
Neuvoja kaivataan, ei huvittais turhaan ostella kalliita osia..
Käykö siis 3:lla? Käynnissä ollessa nappaa puola kerrallaan liitin irti ja katso mikä pimeänä, vaihda puolia ristiin jos vika ei siirry puolan mukana toiseen sylinteriin sitten voisi olla sytytysmodulissa vikaa. Näin ainakin itsellä oli. Maf arvo taitaapi olla suht ok ja maffin liittimen irroittamalla voisi toimia paremmin jos siellä olisi vikaa.
Tuntuis että käy kaikilla. Ennemminkin tuntuu kuin saisi liikaa polttoainetta tai sitten sytytysvirta pimenee hetkittäin kokonaan.
Kierrokset putoaa yhtäkkiä melkeen sammumispisteeseen jonka jälkeen jää humppailemaan ja rynkyttämään tyhjäkäyntiä edestakaisin sankan mustan savun kera. Sitten saattaa taas muutaman sekunnin käydä hyvin ja taas sama homma.
Maffin liittimen kun irrottaa niin alkaa kyllä käydä tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta kaasuun vastaa hieman laiskasti. Ajamista en oo kokeillu maffin liitin irrotettuna.
Kierrokset putoaa yhtäkkiä melkeen sammumispisteeseen jonka jälkeen jää humppailemaan ja rynkyttämään tyhjäkäyntiä edestakaisin sankan mustan savun kera. Sitten saattaa taas muutaman sekunnin käydä hyvin ja taas sama homma.
Maffin liittimen kun irrottaa niin alkaa kyllä käydä tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta kaasuun vastaa hieman laiskasti. Ajamista en oo kokeillu maffin liitin irrotettuna.
Kokeiltu on, ei vaikutusta.
Tuosta tulikin mieleen että jotain vikaa tankin huohotus systeemissä täytyy olla koska joskus suhahtaa voimakkaasti kun avaa korkin, ja ajon jälkeen kun pysähtyy esim. risteykseen niin bensa tuoksuu voimakkaasti ohjaamoon.
Mutta vika ei luultavasti kuitenkaan siinä ole, kun tosiaan ei toimi vaikka ajaa ilman korkkia.
Tuosta tulikin mieleen että jotain vikaa tankin huohotus systeemissä täytyy olla koska joskus suhahtaa voimakkaasti kun avaa korkin, ja ajon jälkeen kun pysähtyy esim. risteykseen niin bensa tuoksuu voimakkaasti ohjaamoon.
Mutta vika ei luultavasti kuitenkaan siinä ole, kun tosiaan ei toimi vaikka ajaa ilman korkkia.
Vedenlämpöanturiako tarkoitat? Onko sama anturi mittarille ja moottorinohjaukselle? 17e näytti motonetissa maksavan vedenlämpöanturi, sitä vois kokeilla ainakin.
Voiko tuo maf temppuilla noin vaikka hyviä lukemia näyttääkin? Meinasin vaan sillä kun käynti tasaantuu kun töpselin irrottaa..
Ilmeisesti näissä on 2 lambdaa? Voiko se takimmainen lambda aiheuttaa moista nykimistä?
Sekin ihmetyttää kun vikakoodi tuli ainoastaan siitä etummaisesta (?) lambdasta, ja senkään vaihto ei auttanut.
Itsellä melko vähän kokemusta VAG-vehkeistä, joten ei oikeen meinaa passatin sielunelämä aueta :) Kaverin Vagcomilla tuota on katseltu, täytyynee tutkia vielä lisää.
Voiko tuo maf temppuilla noin vaikka hyviä lukemia näyttääkin? Meinasin vaan sillä kun käynti tasaantuu kun töpselin irrottaa..
Ilmeisesti näissä on 2 lambdaa? Voiko se takimmainen lambda aiheuttaa moista nykimistä?
Sekin ihmetyttää kun vikakoodi tuli ainoastaan siitä etummaisesta (?) lambdasta, ja senkään vaihto ei auttanut.
Itsellä melko vähän kokemusta VAG-vehkeistä, joten ei oikeen meinaa passatin sielunelämä aueta :) Kaverin Vagcomilla tuota on katseltu, täytyynee tutkia vielä lisää.
Tutkittiin nyt uudestaan vag-comilla ja lambdaa edelleen herjaa, sama koodi kuin viimeksi.
Onko tuo S1 B1 nyt sitten edes etummainen lambda??
Ensimmäinen lambdakenttä heittelee edelleen valtavia lukemia ja toinen näyttää nollaa koko ajan. Kumpi on etummaisen lamdan kenttä? Saattais olla joku johtovikakin?
Myös ajoitus painuu jonnekkin -30 asteen nurkille kun vika on päällä. Ilmeisesti boksi yrittää ajoituksella korjata tilannetta?
Onko tuo S1 B1 nyt sitten edes etummainen lambda??
Ensimmäinen lambdakenttä heittelee edelleen valtavia lukemia ja toinen näyttää nollaa koko ajan. Kumpi on etummaisen lamdan kenttä? Saattais olla joku johtovikakin?
Myös ajoitus painuu jonnekkin -30 asteen nurkille kun vika on päällä. Ilmeisesti boksi yrittää ajoituksella korjata tilannetta?
Tuosta lämpöanturista: yleensä näissä on niin että samassa anturimötikässä on 2 eri piiriä niin että lämpömittarille omansa (G2) ja moottorinohjaukselle omansa (G62) eli vaikka mittari näyttäisi oikein niin moottorin ohjaus ei saa välttämättä oikeita lukemia -vaihda anturi tai katso ainakin vag-comilla mitä sanoo lämmöiksi kun vois olla että rikastaa liikaa kun luulee että on kylmempää kuin onkaan.
Joo, maffia oon itekki epäilly. Mutta mietityttää tuo lambda.
Testailin lisää ja auton käydessä kun otan etummaisen lambdan piuhan irti niin ei vaikuta mihinkään, samoja lukemia näyttää vag-com, eli johdossa täytyy olla jotain vikaa. Välillä myös herjaa että lambda s1 b1 no activity.
Eli näyttää ainoastaan sen takimmaisen lambdan lukeman.. Johtoa tutkin ja ehjä tuntuis olevan ainakin rintapeltiin asti, sen jälkeen ei tietoa minne se jatkuu.
Testailin lisää ja auton käydessä kun otan etummaisen lambdan piuhan irti niin ei vaikuta mihinkään, samoja lukemia näyttää vag-com, eli johdossa täytyy olla jotain vikaa. Välillä myös herjaa että lambda s1 b1 no activity.
Eli näyttää ainoastaan sen takimmaisen lambdan lukeman.. Johtoa tutkin ja ehjä tuntuis olevan ainakin rintapeltiin asti, sen jälkeen ei tietoa minne se jatkuu.
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Jos olen ymmärtänyt oikein, ensimmäinen lambda on sitä varten että ecu tarkistelee seosta ja toinen päästöjen tarkistelua vartin ja siksi se on katin jälkeen. Eli jos eka lambda on sökö, niin ei ihme jos seokset heittää.
Myös tuohon maffi asiaan. Tuo maffin irroitus toki rajaa ongelmaa mutta silloinkin se voi olla ihan yhtä hyvin imu/ahto vuoto kuin viallinen maf (niin kuin itselleni kävi).
Itse vaihtaisin tuon lambdan ensimmäisenä ja sit miettisin uudelleen.
Myös tuohon maffi asiaan. Tuo maffin irroitus toki rajaa ongelmaa mutta silloinkin se voi olla ihan yhtä hyvin imu/ahto vuoto kuin viallinen maf (niin kuin itselleni kävi).
Itse vaihtaisin tuon lambdan ensimmäisenä ja sit miettisin uudelleen.
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Jotenkin tuossa pistää vaan silmään että lambda antaa samat lukemat piuha irti ja kiinni. Ei anturi anna tietoa jos se on irti.
Kannattaa varmaan mitata noi johtimet. Jos viitsii niin ihan ecun päästä piuha irti ja resistanssilla mittaa johtosarjan. Piipparia en käyttäisi koska se piippaa vaikka resistanssi ei olisi nolla. Samalla mittaa johtimet runkoon ja toisiinsa nähden. Eiköhän tuossakin ole ecu siinä kuskin puolella, "lehdenkeruukourussa". Ja kannattaa myös tarkistaa jos liittimissä on hapettumaa.
Toki en tiedä miten tuon ikäinen vikadiagnostiikka toimii mutta ainakin itselleni (BFB moottorin kanssa) imuvuotojen takia tuli vikakoodia bypass venttiilistä ja misfire koodeja. Luulisi että viallinen maf antaisi samat koodit ellei maf mittaa liian korkeaa arvoa mutta tuo 150g/s kuulostaa aika normaalilta arvolta.
Tämä on sitten ihan hakuammuntaa mutta tarkista vag comilla myös kannattaa tarkistaa moottorin lämpö (tästä oli näköjään puhettakin). Aikoinaan ABC moottori ei meinannut käydä niin lainkaan ja veti seoksen päin helvettiä, kun lämpöanturi kertoi että moottori oli 150c lämmin vaikka ulkona oli -20. Ei muistaakseni antanut vikakoodia ollenkaan.
Kannattaa varmaan mitata noi johtimet. Jos viitsii niin ihan ecun päästä piuha irti ja resistanssilla mittaa johtosarjan. Piipparia en käyttäisi koska se piippaa vaikka resistanssi ei olisi nolla. Samalla mittaa johtimet runkoon ja toisiinsa nähden. Eiköhän tuossakin ole ecu siinä kuskin puolella, "lehdenkeruukourussa". Ja kannattaa myös tarkistaa jos liittimissä on hapettumaa.
Toki en tiedä miten tuon ikäinen vikadiagnostiikka toimii mutta ainakin itselleni (BFB moottorin kanssa) imuvuotojen takia tuli vikakoodia bypass venttiilistä ja misfire koodeja. Luulisi että viallinen maf antaisi samat koodit ellei maf mittaa liian korkeaa arvoa mutta tuo 150g/s kuulostaa aika normaalilta arvolta.
Tämä on sitten ihan hakuammuntaa mutta tarkista vag comilla myös kannattaa tarkistaa moottorin lämpö (tästä oli näköjään puhettakin). Aikoinaan ABC moottori ei meinannut käydä niin lainkaan ja veti seoksen päin helvettiä, kun lämpöanturi kertoi että moottori oli 150c lämmin vaikka ulkona oli -20. Ei muistaakseni antanut vikakoodia ollenkaan.
Joo, siis etummainen lambda ei anna signaalia. Mutta ilmeisesti se lukema on sitten takimmaisen lamdan joka näkyy vag-comin toisessa lambda-kentässä.
Jotain vikaa etummaisen lambdan piuhassa on, kun tänään mittailin yleismittarilla ja piuhaa kun heiluttelee niin heittelee satunnaisesti jotain lukemia. Täytyy korjata asia ja toivoa että vika on siinä..
Jotain vikaa etummaisen lambdan piuhassa on, kun tänään mittailin yleismittarilla ja piuhaa kun heiluttelee niin heittelee satunnaisesti jotain lukemia. Täytyy korjata asia ja toivoa että vika on siinä..
Noniin, korjailin lambdajohdon liitoksia eilen. Yhdistin piuhat abikoilla joissa on samassa kutisetesukka. Jotenkin vaan en luota tuollaisiin liittimiin että olisi täysin tiiviitä..
Auto tuntuis nyt toimivan, mutta silti tulee välillä koodia että signal too low?
Ilmeisesti aika tarkka tuon johtojen liittämisen suhteen? Vai voiko olla että uusi lambda (delphi tarvike) olisi jo hieman kyrvähtänyt kun auto kävi miten sattuu ja savutti mustaa?
Auto tuntuis nyt toimivan, mutta silti tulee välillä koodia että signal too low?
Ilmeisesti aika tarkka tuon johtojen liittämisen suhteen? Vai voiko olla että uusi lambda (delphi tarvike) olisi jo hieman kyrvähtänyt kun auto kävi miten sattuu ja savutti mustaa?
Lainaisin vähän topiccia. Itellä vähän samantyyppinen ongelma, mutta pienemmässä mittakaavassa. Auto siis -98 1.8T Passat 3B AEB.
Kun auton käynnistää niin kierrokset seilaa pari kertaa sammumispisteessä ja sitten tasaantuu. Sama homma kun päästää ajossa kaasusta. Toinen asia on että kun lähtee kiihdyttämään niin auto nykii pari kertaa ennenkun kierrokset nousee ja lähtee normaalisti kiihtymään.
Itellä ei ole mitään hajua mistä voisi johtua. En tiedä onko sillä tähän asiaan merkitystä, mutta huomasin että bypassilta takaisin kiertoon vievä letku on hankautunut aika pahasti. En tiedä onko puhki, mutta jos on niin voisko se vaikuttaa tähän? Ajattelin et jos se sekottais maffin ja johtuis siitä..
Edit. Mitähän muuten tapahtuu jos käyttää autoa sillon kun se pässiltä lähtevä letku on irti? Ku siinä varmaan kuulis vähän paremmin että onko pässistä kalvo hajalla?
Kun auton käynnistää niin kierrokset seilaa pari kertaa sammumispisteessä ja sitten tasaantuu. Sama homma kun päästää ajossa kaasusta. Toinen asia on että kun lähtee kiihdyttämään niin auto nykii pari kertaa ennenkun kierrokset nousee ja lähtee normaalisti kiihtymään.
Itellä ei ole mitään hajua mistä voisi johtua. En tiedä onko sillä tähän asiaan merkitystä, mutta huomasin että bypassilta takaisin kiertoon vievä letku on hankautunut aika pahasti. En tiedä onko puhki, mutta jos on niin voisko se vaikuttaa tähän? Ajattelin et jos se sekottais maffin ja johtuis siitä..
Edit. Mitähän muuten tapahtuu jos käyttää autoa sillon kun se pässiltä lähtevä letku on irti? Ku siinä varmaan kuulis vähän paremmin että onko pässistä kalvo hajalla?
Anteeksi kun hieman lainaan topikkiasi, toivottavasti et pahastu.
Kysyisin että onko kyseisen pannun ECUlle nopeata nollaustapaa?
Omassa MAF herjaa matalaa signaalia.
Taitaa olla jossakin piuhassa murtuma, sillä eilen asettelin niitä uuteen asentoon ja alkoi taas vetoja löytymään suht ok, mutta tuntuu siltä että vielä on vähän jtn nuhaa..
Kiitos! :)
Kysyisin että onko kyseisen pannun ECUlle nopeata nollaustapaa?
Omassa MAF herjaa matalaa signaalia.
Taitaa olla jossakin piuhassa murtuma, sillä eilen asettelin niitä uuteen asentoon ja alkoi taas vetoja löytymään suht ok, mutta tuntuu siltä että vielä on vähän jtn nuhaa..
Kiitos! :)
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
En tiedä, onko ongelma ratkennut, mutta monilla muilla saattaa olla samankaltaisia oireita autossaan.
ketjun aloittajalle "rusi_":
Katso: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=82 ... ht=#828237
Minulle vika uusiutui, oireet olivat perin samankaltaiset kuin aiemmin, ja kertomassasi tapauksessa.
Vaihdoin MAF:n ja nyt on 1,5 vuotta ja 40tkm ajanut, kaikki on OK.
Lisäsyitä käyntiongelmaan mm.:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=78 ... ht=#781731
edit: lisätty ensimmäinen virke.
ketjun aloittajalle "rusi_":
Katso: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=82 ... ht=#828237
Minulle vika uusiutui, oireet olivat perin samankaltaiset kuin aiemmin, ja kertomassasi tapauksessa.
Vaihdoin MAF:n ja nyt on 1,5 vuotta ja 40tkm ajanut, kaikki on OK.
Lisäsyitä käyntiongelmaan mm.:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=78 ... ht=#781731
edit: lisätty ensimmäinen virke.
Jees, eli ongelmaa ei oo vieläkään saatu ratkaistua.
Vaihdoin uuden alkuperäisen bosch-lambdan, ei vaikutusta.
Imusarjan alta oli huohotusputki halki, korjattu eikä vaikutusta.
Tänään kun autoa käyttelin paikallaan ja kuuntelin moottoria, niin huomasin ilmanputsarista (vapaavirtaussuodatin) kuuluvan "puhalluksen".
Eli kun auto käy tyhjäkäyntiä hyvin eikä savuta mustaa, ei tohinaa kuulu. Mutta kun puhallus alkaa, alkaa samantien myös käymään huonosti.
Mikä siellä puhaltaa? Ihan kuin joku sähköpuhallin alkais puhaltaa ilmaa imuputkeen? Liittyykö jotenkin huohotukseen ja onko yleensäkkään normaalia että moinen tohina kuuluu?
Edit: huohotussysteemi muutettu huohottamaan ulkoilmaan, pancake poistettu ja imusarjan huohotusputken lähtö tukittu.
Bensahöyryjen kierrätysjärjestelmä poistettu.
Vika ei poistunut.
Aikaisemmin mainittu tohina putsarissa kuuluu ahtimesta joka alkaa pyöriä kovempaa kun seos menee päin persettä.
Vaihdoin uuden alkuperäisen bosch-lambdan, ei vaikutusta.
Imusarjan alta oli huohotusputki halki, korjattu eikä vaikutusta.
Tänään kun autoa käyttelin paikallaan ja kuuntelin moottoria, niin huomasin ilmanputsarista (vapaavirtaussuodatin) kuuluvan "puhalluksen".
Eli kun auto käy tyhjäkäyntiä hyvin eikä savuta mustaa, ei tohinaa kuulu. Mutta kun puhallus alkaa, alkaa samantien myös käymään huonosti.
Mikä siellä puhaltaa? Ihan kuin joku sähköpuhallin alkais puhaltaa ilmaa imuputkeen? Liittyykö jotenkin huohotukseen ja onko yleensäkkään normaalia että moinen tohina kuuluu?
Edit: huohotussysteemi muutettu huohottamaan ulkoilmaan, pancake poistettu ja imusarjan huohotusputken lähtö tukittu.
Bensahöyryjen kierrätysjärjestelmä poistettu.
Vika ei poistunut.
Aikaisemmin mainittu tohina putsarissa kuuluu ahtimesta joka alkaa pyöriä kovempaa kun seos menee päin persettä.
Noniin, auto toimi päivän anturin vaihdon jälkeen ja leimankin sai haettua.
Hetki sitten nykiminen kuitenkin taas palasi. Tämä johti nyt tämän tarinan päätökseen, yhtään osaa ei enää autoon osteta ja se joko myydään rikkinäisenä pois tai puretaan osiksi. Ei enää minkäänlaista mielenkiintoa tätä autoa kohtaan.
Hetki sitten nykiminen kuitenkin taas palasi. Tämä johti nyt tämän tarinan päätökseen, yhtään osaa ei enää autoon osteta ja se joko myydään rikkinäisenä pois tai puretaan osiksi. Ei enää minkäänlaista mielenkiintoa tätä autoa kohtaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa