Jäähdytinjärjestelmän ilmaus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ai-m
-
Viestit: 82
Liittynyt: 8.11.2007 21:57

Jäähdytinjärjestelmän ilmaus

ViestiKirjoittaja ai-m » 5.10.2009 19:03

Vaihdoin jäähdytinnesteet Mk2 16v gti golffiin ja järjestelmän ilmaus ei onnistunut. Miten tuo kuuluisi oikeaoppisesti tehdä?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 5.10.2009 19:19

Oma PL on ainakin onnistunut itse itsensä ilmaamaan. Letkuja puristellen vähän tehostettu nieleksintää, sitten käytetty ja lisäilty nestettä tarpeen mukaan ongelmitta.

ai-m
-
Viestit: 82
Liittynyt: 8.11.2007 21:57

ViestiKirjoittaja ai-m » 5.10.2009 21:43

Ei onnistunut noin. Nestettä meni järjestelmään n. 4l, kun 6,5l pitäis mennä? Paikoillaan kun käytteli lämpö mittarinousi puoleenväliin. Kun antoi vaan käydä tyhjäkäyntiä niin alkoi työntämään nesteitä säiliöstä pihalla.Ja flekti ei alkanut pyörimään missään vaiheessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.10.2009 21:47

Nestettä meni järjestelmään n. 4l, kun 6,5l pitäis mennä?
Tyhjensithän kaikki ulos termostaattikotelon letkuista? Sinne jää yllättävän paljon jos ottaa pelkän alavesiletkun irti.

Se puhaltimen anturi on kyllä niin alhaalla että sinne ylettää vajaa vesimääräkin. Kuulostaa vialliselta.

Tuo moottori ilmaa itsensä. Aja vaikka korttelin ympäri niin ettei vielä kuumene ja lisää piripintaan neste. Tuossa on sekin hyvä puoli että ylitäyttö tulee itsestään pihalle moottorin lämmettyä kunnolla.

ai-m
-
Viestit: 82
Liittynyt: 8.11.2007 21:57

ViestiKirjoittaja ai-m » 5.10.2009 22:11

Ei ollu toi termarikotelo tiedossa, alavesiletku oli vaan irti. Mistä toi lämpötila-anturi löytyy? Pitää käydä hakee uus huomenna...

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 5.10.2009 22:20

Flektin anturi on syylärin alanurkassa kuskin puolella. Käytitkö muuten autoa koko ajan paisarin korkki auki?

ai-m
-
Viestit: 82
Liittynyt: 8.11.2007 21:57

ViestiKirjoittaja ai-m » 5.10.2009 22:30

Kyllä, korkki oli auki. Flekti kyllä pelitti vielä toissapäivänä..

ai-m
-
Viestit: 82
Liittynyt: 8.11.2007 21:57

ViestiKirjoittaja ai-m » 9.10.2009 23:13

Sama ongelma ilmeni uusiksi. Eli vaihdoin flektin anturin sekä ylävesiletkun ja nesteet ei lähde kiertämään ollenkaan. Kaikki muut vesiletkut lämpenee paitsi alavesiletku. Onko vika termostaatissa? Mistä termostaatti tuolta löytyy? Missä muualla vika voisi olla?

Sitten kysymys vielä flektistä. Eli anturin vaihto ei vaikuttanut toimintaan. Flekti alkaa pyörimään jos piuhat yhdistää. Missä voisi olla vika?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 10.10.2009 0:18

Kuten tuolla edellä jo mainittiin:
Tuo moottori ilmaa itsensä. Aja vaikka korttelin ympäri niin ettei vielä kuumene ja lisää piripintaan neste. Tuossa on sekin hyvä puoli että ylitäyttö tulee itsestään pihalle moottorin lämmettyä kunnolla.

Kokeilitko tätä? Siis korkki kiinni, ajolenkki, (sisällekkin pitäs iloisesti tulla lämmintä ilmaa). Aika korkeilla lämmöillä heittää vasta flektin päälle ja jos se vielä muutama päivä sitten sulla toimi, niin luulis toimivan edelleen.. eli onko konetta käytetty riittävän lämpimäksi?

ai-m
-
Viestit: 82
Liittynyt: 8.11.2007 21:57

ViestiKirjoittaja ai-m » 10.10.2009 0:23

Kyllä tein juurikin noin, eikä auttanut.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 10.10.2009 10:49

Tarkista että paisuntasäiliöön tuleva pienempi letku on auki. Yhden kannen hajottaneena kokemusta tuon tukkeutumisesta. Useamman kerran nesteiden vaihdossa joku tukkinut tuon letkun.

Ja ei se flekti lähde pyöriin jos alavesiletku kylmä koska tällöin ei syylärissä vielä nesteet kierrä.

ai-m
-
Viestit: 82
Liittynyt: 8.11.2007 21:57

ViestiKirjoittaja ai-m » 10.10.2009 11:03

Se pieni letku ei ole tukossa. Voiko termari olla vikana?

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 10.10.2009 13:46

Täytä paisuntasäiliö ja korkki kiinni. Käytä sitten normaalilämpöiseksi ja kokeile syylärin letkuja tuleeko järjestelmään painetta.

Jos menevät kivikoviksi niin joko vesipumppu sökö ja nesteet ei kierrä tai sitten kannentiivisteessä vika. Tai termostaatti jumissa.

Mutta jos tuntuu vähän kovilta niin silloin normaali paineet ja pitäis alkaa nesteet kiertään jossain välissä syylärissä. Seuraa vain lämpömittaria ettei pääse keittämään.

Tuo järjestelmä ilaa itsensä paineen alaisena. Jos korkki auki niin saattaa ilmalukko moottorissa aiheuttaa nesteiden tulon pihalle.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 10.10.2009 13:48

Ja lämmityslaitteen hana täysin auki niin ei sinnekkään jää ilmalukkoa...

ai-m
-
Viestit: 82
Liittynyt: 8.11.2007 21:57

ViestiKirjoittaja ai-m » 10.10.2009 14:30

Letkut ei mene kivikoviksi, pystyy puristamaan. Kokeilen vaihtaa termarin tänään, katsotaan onko vaikutusta..

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 10.10.2009 15:37

Jos ei letkut kovetu eikä lämmöt nouse liikaa niin ei siinä termarisa välttämättä vikaa ole... Nesteet sisään, korkki kiinni ja ajoa niin kyllä se siitä ilmaantuu...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.10.2009 17:05

Ja lämmityslaitteen hana täysin auki niin ei sinnekkään jää ilmalukkoa...
Eipä ole hanaa Golfissa.

ai-m
-
Viestit: 82
Liittynyt: 8.11.2007 21:57

ViestiKirjoittaja ai-m » 13.10.2009 8:53

Termostaatin vaihdolla golffi alkoi pelittää.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 17.12.2012 9:15

Osaisko joku antaa vinkkejä, että millä sais veden kiertämään KR:ssä? Tässä on aina ollu tosi vaikeaa saada ekan kerran nesteet liikkumaan, mut nyt en oo saanu millään konstilla alavesiletkua kuumaks.

Jäähdytysjärjestelmää on muutettu alkuperäisestä sen verran, että alunperin öljynjäähdyttimelle menevät letkut menevät nyt ahtimelle. Syylärinä on sellainen malli, jossa on sisäinen säiliö, eli paisuntasäiliötä ei ole. Tällaisella syylärillä on kuitenkin ennenkin toiminut. Sen jälkeen kun vesi on viimeksi kiertänyt kunnolla, niin olen lisännyt järjestelmään sisäkennon (ennen oli ohitettuna), ja muuttanut tuon ahtimen vedenkierron öljynjäähyn letkuihin (ennen oli otettu kannen päästä ja paluu ylävesiletkuun).

On kokeiltu nostaa syyläri 15cm ylös ja käyttää konetta. Oon kokeillu lisätä erillisen paisuntasäiliön, jonka saa nostettua koneen yläpuolelle. Letkuja puristeltu, ym. Aina vaan keittää, eikä termostaattu aukea.

Termostaatti on melkein uusi orkkis. Kannentiiviste vaihdettu just.

Ilmausruuviä näissä ei ilmeisesti oo alunperin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.12.2012 9:50

Ilmausruuviä näissä ei ilmeisesti oo alunperin?
Ei oo ja KR ilmaa ittensä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.12.2012 21:05

Jos vika ei olekkaan ilmassa vaan että kaikien muutosten jälkeen ei lämmin vesi kierrä riittävästi termostaatin luokse kun se on kiinni. Koitappa porata termariin 4mm reikä, ei vielä kierrä vesi sen läpi niin paljoa että lämpeeminen merkitsevästi hidastuisi, mutta sen verran että termari lämpeää paremmin.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 18.12.2012 7:05

Täytyy testata tota reiän poraamistata.
Sellainen muutos on myös tehty, että sisäkennon hana on nyt eri letkussa mitä alunperin, kun sen sai tässä pitkittäisasennuksessa paremmin tehtyä noin.
Eli mulla on hana tossa letkussa (15) mitä alunperin menee paisarille, ja paisari on ollu letkussa 13 mikä on alunperin menny hanalle. Mut toi muutos nyt ei kai pitäis vaikuttaa termostaatin aukeamiseen.

http://i24.photobucket.com/albums/c27/T ... 1fd6e6.jpg


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa