Golf IV 1.8t Gti vaihteistovikaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV 1.8t Gti vaihteistovikaa?
Eli kyseessä on 99 mallin GTI golffi AGU koneella. ~250tkm ajettuna.
Elikkä aiheeseen, pari viikkoa sitten autosta ja tarkemmin laatikosta alkoi kuulumaan hieman rahinaa, joka hävisi ainakun kytkimen painoi pohjaan. Kytkin ylhäällä siis rahina tuli. Eilen ajaessa alkoi ongelmat tosissaan, elikkä 1. vaihde alkoi menemään tosi huonosti päälle ja reilusti rutisten. Aikaisemmin hieman myös ongelmia pakin kanssa että sai runtata päälle. Sama ongelma eilen tuli pakkivaihteelle, 1. 3. vaihteelle ja käytönnössä 5. vaihdetta ei saanut lainkaan päälle.
Vaihdevivustot on tsekattu läpi ja muoviset kiinnikeet näyttäisivät olevan ehjät. Moottorin sammutettuna kaikki muut vaihteet meni hyvin päälle paitsi 5. vaihde satunnaisesti reilusti voimaa käyttäen.
Tänään koitin vielä paikallaan ollessa saada 1. vaihdetta/pakkia päälle, mutta hirveen sorvaamisen jälkeen, alkoi kytkin ylhäällä, vapaalla ollessa, kuulumaan hirvittävä naputtava ääni laatikosta joka häviää hetikun kykinpoljinta ihan aavistuksen painaa pohjaan, elikkä mikä osa on mahtanut antautua? Painelaakeri? Mistä kannattaisi lähteä vikaa hakemaa, vai suosiolla laatikko pois ja tutkintaan? Samanen ääni tihenee suhteessa moottorinkierroksiin. Vaihteistoöljyn vaihdosta / määrästä ei ole mitään tietoa :|
Autoon on vaihdettu entisen omistajan toimesta jäykempi tms. kytkin. Autoa on myös piristetty hieman lastuviritystä enempi. Kytkin ei luista, mutta täristää jos matalilla kierroksilla lähtee (kaksoismassa vaihtipyörä ehtoon puolella?)
Onko vaihdelaatikon koodi DBZ, vai mistä voin tarkistaa laatikon numeron?
Elikkä aiheeseen, pari viikkoa sitten autosta ja tarkemmin laatikosta alkoi kuulumaan hieman rahinaa, joka hävisi ainakun kytkimen painoi pohjaan. Kytkin ylhäällä siis rahina tuli. Eilen ajaessa alkoi ongelmat tosissaan, elikkä 1. vaihde alkoi menemään tosi huonosti päälle ja reilusti rutisten. Aikaisemmin hieman myös ongelmia pakin kanssa että sai runtata päälle. Sama ongelma eilen tuli pakkivaihteelle, 1. 3. vaihteelle ja käytönnössä 5. vaihdetta ei saanut lainkaan päälle.
Vaihdevivustot on tsekattu läpi ja muoviset kiinnikeet näyttäisivät olevan ehjät. Moottorin sammutettuna kaikki muut vaihteet meni hyvin päälle paitsi 5. vaihde satunnaisesti reilusti voimaa käyttäen.
Tänään koitin vielä paikallaan ollessa saada 1. vaihdetta/pakkia päälle, mutta hirveen sorvaamisen jälkeen, alkoi kytkin ylhäällä, vapaalla ollessa, kuulumaan hirvittävä naputtava ääni laatikosta joka häviää hetikun kykinpoljinta ihan aavistuksen painaa pohjaan, elikkä mikä osa on mahtanut antautua? Painelaakeri? Mistä kannattaisi lähteä vikaa hakemaa, vai suosiolla laatikko pois ja tutkintaan? Samanen ääni tihenee suhteessa moottorinkierroksiin. Vaihteistoöljyn vaihdosta / määrästä ei ole mitään tietoa :|
Autoon on vaihdettu entisen omistajan toimesta jäykempi tms. kytkin. Autoa on myös piristetty hieman lastuviritystä enempi. Kytkin ei luista, mutta täristää jos matalilla kierroksilla lähtee (kaksoismassa vaihtipyörä ehtoon puolella?)
Onko vaihdelaatikon koodi DBZ, vai mistä voin tarkistaa laatikon numeron?
Tarkista ainakin heti alkuun vaihteisto-öljyn määrä ja laatu. Laatikon rallatus ja vaihteiden huono kytkeytyminen viittaisi juuri vähäiseen öljymäärään.
Öljyn määrää taitaa olla hankala todeta ilman että laskee öljyjä laatikosta ulos. Öljymäärä taitaa olla vähän alle 2l. Samalla näkee öljyn värin ja onko seassa paljon metallia.
Öljyn määrää taitaa olla hankala todeta ilman että laskee öljyjä laatikosta ulos. Öljymäärä taitaa olla vähän alle 2l. Samalla näkee öljyn värin ja onko seassa paljon metallia.
Ei muuttunut toiminta juurikaan öljynvaihdolla. Öljyä tosin olikin se ~2litraa, eikä metallia niin hirmusesti ollut joukossa. Eli vielä sama kova naputus laatikosta tulee kytkin ylhäällä ja vaihteet menevät tosi jäykästi päälle, ja kyseinen ääni häviää kun kytkinpoljinta ihan vain hieman hipaisee...
Helpottaisi huomattavasti, jos saisi tietää, mitä laittaisi tilaukseen kun ~1,5viikkoa osienkin tilaamiseen menee, mutta eipä taida muutakuin laatikonremppaajaa hakemaan. Onko jollain tietoa kenellä kannattaisi teettää Turun seudulla? Yhdellä tutulla korjaamolla 1,5kk jono.
Helpottaisi huomattavasti, jos saisi tietää, mitä laittaisi tilaukseen kun ~1,5viikkoa osienkin tilaamiseen menee, mutta eipä taida muutakuin laatikonremppaajaa hakemaan. Onko jollain tietoa kenellä kannattaisi teettää Turun seudulla? Yhdellä tutulla korjaamolla 1,5kk jono.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
GTI 1.8T
Ei liity ihan alkuperäiseen aiheeseen, mut mulla tekee kaara sellasta et ihan normaalin ajo aikana aina välillä nykäisee/yskähtää oikeen kunnolla oli sitten kiihdyttänyt reippaasti tai ihan hellästi kaasuttanut. Välillä köhäsee myös kiihdytyksen aikana. Ja välillä tuntuu että kytkin luistais oikeen huolella. Tossahan on se EDL vai mikä lieneekään että raksuttelee pitoa molemmille pyörille, mut kun lähtee vaik maantielle kiihdyttämään niin heti ku turbo tulee kunnolla mukaan kierrokset heittää n. 1/2 kaasulla 5000rpm ja tuntuu kuin vain toinen pyörä jäisi sutimaan eikä kuulu mitään ääntä tai tunnu ohjauksessa, polkimissa mitään normaalisti EDL:n aktivoitumiseen liittyvää. Kuitenkin kun suoraan eteenpäin lähtee kiihdyttämään niin ei vaikuta tehoja menevän hukkaan. Apua kaivattais jos sitä tähän jotenkin löytyy :)
Ja ennekuin ehditte kysyä niin auto on -00, tuotu joskus -09 saksasta jolloin laitettu turbotecin lastu n. 200hp 300nm. myöhemmin vielä omassa käytössäni K&N vapari ja tehoputki.
Ja ennekuin ehditte kysyä niin auto on -00, tuotu joskus -09 saksasta jolloin laitettu turbotecin lastu n. 200hp 300nm. myöhemmin vielä omassa käytössäni K&N vapari ja tehoputki.
EDS/EDL lopettaa toimintansa 40km/h joten ei sitä kiihdyttäessä oikein huomaakaan. Lähinnä talvella liikkeelle lähtiessä sen ominaisen rutinan kuulee.
Itsellä ollut samanlaista "vikaa", että auto lyö mystisesti tehot pois joskus tasakaasulla joskus taas kiihdytyksessä. Mikäli bensaa on enemmän kuin pari viivaa tuota ei tapahdu. Viimeksi kuin tuota ilmeni kävin hakemassa uudet tulpat ja vika oli poissa. Olen tullut johtopäätökseen huonot tulpat yhdessä vähäisen bensamäärän kanssa aiheuttavat joskus nakutusta jolloin ECU säätää sytytystä turvallisempaan suuntaan. Tästä johtuu tehojen hukkuminen.
Itsellä ollut samanlaista "vikaa", että auto lyö mystisesti tehot pois joskus tasakaasulla joskus taas kiihdytyksessä. Mikäli bensaa on enemmän kuin pari viivaa tuota ei tapahdu. Viimeksi kuin tuota ilmeni kävin hakemassa uudet tulpat ja vika oli poissa. Olen tullut johtopäätökseen huonot tulpat yhdessä vähäisen bensamäärän kanssa aiheuttavat joskus nakutusta jolloin ECU säätää sytytystä turvallisempaan suuntaan. Tästä johtuu tehojen hukkuminen.
Joo en kattonut noita muitten kommentteja hirveemmin mutta kun saat vaihteiston ajoituksen kohdilleen niin vitonen laitetaan päälle painamalla vaihdekeppiä alas päin samaan tapaan kun laittaisit pakin päälle. Omassa 1.8 Gti 16v on näin ja tuppaa noissa vanhemmissa olemaan tämä ominaisuus missä on 5 vaihdetta mk2. Uudempaan mentäessä siitä en tiedä. kokeiles sillä että kohdistat oikein ja pyrit painamaan tatin alas ja siirät vitoselle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa