Noniin.. vaihteeksi tästä aiheesta.
Potilaana VW Golf IV, 1,6 8v, automaatti. Oireena öljynkulutus. Ajettu ~135t.
Diagnoosina:
a) öljyrenkaat
b) venttiilinvarrenkumit
Auto pölläyttää sinisen savupilven tyhjäkäynnin jälkeen joten diagnoosia b) olisi todennäköisempi? Onko siis syytä suorittaa ohivuotomittaus ja kertooko se mitään minulle?
Millainen homma on venttiilinvarrenkumien vaihto. Tuntematta näitä volkkareiden koneita, tuo lienee kuitenkin sama lohko kuin vanhemmissa Golfeissa? Työvaiheita saa ja on suotavaa kommentoida vaihevaiheelta.
- Muovit irti
- Venakoppa irti
- Nokka-akseli irti
- Säätölevyt yms ylös
- Paineilmaa sylinteriin
- Venttiilin jousen lukitus irti ja jousi pois (millä saa puristettua?)
- Kumi irti ja uusi tilalle (alkuperäiset osat suotavia?)
- Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä
- Muuta huomioitavaa?
Golf IV & öljynkulutus
Valvoja: ffp jäsenet
Heh, samaa ongelmaa täälläkin. Nyt reissuun lähdettäessä nostin tikkua ja ylläri oli suurenlainen ku hoksin et kepakko kastui hieman enää pohjastaan. 1,5 litraa lisäsin ja päästiin maksimiin. Noilla öljyillä ajettu n. 3tkm, sekä merkki vaihtui sitten viime kerrasta. Nyt sisässä Shell Helix ultra 5w-40, tuntuu kelpaavan miehekkäästi, koska aikaisemmin ei ole tarvinnut lisätä vaihtovälillä. Aiemmin pinta ei ole oikeastaan edes laskenut 15 tkm välillä. Ulospäin ei vuoda, puskurin alareuna sitten kyllä tummuukin. Nyt kajaanissa kurkkasin takapäähän ja koko vasen puoli puskurin alahelmasta oli vaihtanut värin punaisesta mustaksi.
Voisiko kulutukseen todella vaikuttaa merkin vaihtuminen - onko merkkien välilä eroa? Kyse vaikkapa kahdesta 5w-40 öljystä. Vai voiko syynä olla pitkähkö ajamaton kausi talvella (reilu kuukausi), latolaakkosen huollon mielestä voisi olla mahdollista että venakumit olisivat yllättäen kovettuneet paikalleen. huuhaata vai totta?
Samaa kyselen edelleen arjoyl:n kanssa, onko paha rasti vaihtaa uudet kumekset? Mitä muuta kannattaa uusia samalla kertaa?
Voisiko kulutukseen todella vaikuttaa merkin vaihtuminen - onko merkkien välilä eroa? Kyse vaikkapa kahdesta 5w-40 öljystä. Vai voiko syynä olla pitkähkö ajamaton kausi talvella (reilu kuukausi), latolaakkosen huollon mielestä voisi olla mahdollista että venakumit olisivat yllättäen kovettuneet paikalleen. huuhaata vai totta?
Samaa kyselen edelleen arjoyl:n kanssa, onko paha rasti vaihtaa uudet kumekset? Mitä muuta kannattaa uusia samalla kertaa?
Semmoiset 12.5tkm tuli ajettua Maxlife 5w-40 öljyillä ja sitä kului aikas tarkasti 3dl/1tkm.
Nyt sisässä Neste 1 5w-50, josko tuo korkeampi kuumaviskositeetti vähentäisi öljyn kulutusta.
Voisiko tuossa kone tyypissä öljynkulutus johtua osittain siitä että ainoa huohotin lähtee venakopasta. Nokka-akselihan taitaa aiheuttaa aikas reilun öljysumun, joka sitten kulkeutuisi huohotuksen mukana imusarjaan?
Venakoppakin tuossa vähän vuotaa saakohan sen irti ilman imusarjan irroitusta?
Nyt sisässä Neste 1 5w-50, josko tuo korkeampi kuumaviskositeetti vähentäisi öljyn kulutusta.
Voisiko tuossa kone tyypissä öljynkulutus johtua osittain siitä että ainoa huohotin lähtee venakopasta. Nokka-akselihan taitaa aiheuttaa aikas reilun öljysumun, joka sitten kulkeutuisi huohotuksen mukana imusarjaan?
Venakoppakin tuossa vähän vuotaa saakohan sen irti ilman imusarjan irroitusta?
Juu näyttää ilmestyneen toinenkin topic syksyn aikana, jatkoin ajatuksiani nyt tähän vanhaan.
Täytyy laittaa uudet ohjurinkumit samalla kun vaihtaa jakopään hilut, jos niistä olisi apua.
Tuota huohottimen vaikutusta mieten kun oma yli tuplat ajettu G3 1.8 huohottaa öljykorkki auki saman verran kuin tämä G4, mutta nelosen huohotus ilmojen mukana tulee öljysumuakin aika reilusti.
Tosin saattaa tuosta Akl mosasta olla myös männänrenkaat kypsyneet, niitäkin kun ovat kai vaihdelleet.
Täytyy laittaa uudet ohjurinkumit samalla kun vaihtaa jakopään hilut, jos niistä olisi apua.
Tuota huohottimen vaikutusta mieten kun oma yli tuplat ajettu G3 1.8 huohottaa öljykorkki auki saman verran kuin tämä G4, mutta nelosen huohotus ilmojen mukana tulee öljysumuakin aika reilusti.
Tosin saattaa tuosta Akl mosasta olla myös männänrenkaat kypsyneet, niitäkin kun ovat kai vaihdelleet.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa