G2 Alapallonivelien ja vasemmanpuolen raidetangon vaihto...
Valvoja: ffp jäsenet
G2 Alapallonivelien ja vasemmanpuolen raidetangon vaihto...
Eli viikonloppuna pitäisi sotaratsuun (G2) vaihtaa kummallekkin puolelle alapallonivelet sekä vasemmalle puolelle raidetanko. Raidetanko on ns. kiinteä malli eli pelkällä raidetangonpään vaihtamisella ei selviä.
Kysymys kuuluukin, mitä pitää vaihdossa ottaa huomioon, sekä tarvitseeko mitään erikoistyökaluja. Tarkoituksena olisi päästä mahdollisimman vähällä hermojen menettämisellä.
Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan.
Kysymys kuuluukin, mitä pitää vaihdossa ottaa huomioon, sekä tarvitseeko mitään erikoistyökaluja. Tarkoituksena olisi päästä mahdollisimman vähällä hermojen menettämisellä.
Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan.
Ettei olisi semmoinen, missä toinen raidetangon ulkopää on kiinteä ja toinen irroitettava?
Enivei, sisäpäästähän sen pitäisi irrota jokatapauksessa?
Vaihdat siihen "kiinteään" päähän (tai jos on molemmat, ni molempiin päihin) semmoiset raidetangot, missä on vaihdettavissa päät? Luulisi esim. purkamolta löytyvän.
Eikä siihen sen ihmeempiä erikoistyökaluja vaadita. Putkitongit on ihan hyvät sen sisäpään irrotukseen. Ainakin itselläni toiminut. Jonkinlainen hahlo niissä yleensä on (jos on), mihin käy (jos käy) jonkinlainen kiintoavain. Kierrelukitetta vaan sinne kierteeseen kun uutta raidetankoa ruuvaat paikalleen, ni hyvä tulee.
Enivei, sisäpäästähän sen pitäisi irrota jokatapauksessa?
Vaihdat siihen "kiinteään" päähän (tai jos on molemmat, ni molempiin päihin) semmoiset raidetangot, missä on vaihdettavissa päät? Luulisi esim. purkamolta löytyvän.
Eikä siihen sen ihmeempiä erikoistyökaluja vaadita. Putkitongit on ihan hyvät sen sisäpään irrotukseen. Ainakin itselläni toiminut. Jonkinlainen hahlo niissä yleensä on (jos on), mihin käy (jos käy) jonkinlainen kiintoavain. Kierrelukitetta vaan sinne kierteeseen kun uutta raidetankoa ruuvaat paikalleen, ni hyvä tulee.
Alapallonivelen vaihtoon ei tarvi ku renkaan irroitusvälineet ja muistaakseni 13mm hylsy,jatkovarsi,räikkä,ehkä meisseli ja olikohan 17mm pultti(hylsy+lenkki) se mikä puristaa kiinni sen kartion. ja varmista että siinä uudessa paketissa on mukana se kolmiolevy ja uudet pultit,itsellä ei kaikilta valmistajilta niitä ole tullut mukana.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Joo, harvoinpa ovat yhtä puuta hammastangon kanssa... ;)
Raidetangon ulkopään irroitukseen kannattaa varata semmoinen pallonivelen ulosvedin/puristin. Kelpaa vähän halvempikin, kun muistaa että sillä puristimella ei ole tarkoitus painaa sitä niveltä ulos, vaan sillä painetaan ainoastaan se nivel "jännitykselle" ja isolla vasaralla kopautetaan auki.
Alapallon kanssa saattaa tarvita sellaisen lyöntihaarukan, ja/tai sorkkaraudan millä sen kampeaa nilkasta ulos.
Raidetangon ulkopään irroitukseen kannattaa varata semmoinen pallonivelen ulosvedin/puristin. Kelpaa vähän halvempikin, kun muistaa että sillä puristimella ei ole tarkoitus painaa sitä niveltä ulos, vaan sillä painetaan ainoastaan se nivel "jännitykselle" ja isolla vasaralla kopautetaan auki.
Alapallon kanssa saattaa tarvita sellaisen lyöntihaarukan, ja/tai sorkkaraudan millä sen kampeaa nilkasta ulos.
Omaan autoon juuri laitettiin uudet alapallot, ei ollut paha keikka. Kolme pulttia irti siitä alapallon taustalevystä, se isompi pultti myös irti ja sitten annettiin meisseliä ja vasaraa jolla saatiin levitettyä sit kiristynyttä kohtaa ja alapallo muljahti poies.
Ite taisin ostaa Mooglen tjsp alapallot ja niissä tuli myös uudet pultit ja taustalevyt mukana. Hintaa niillä oli muistaakseni 15€/kpl
Ite taisin ostaa Mooglen tjsp alapallot ja niissä tuli myös uudet pultit ja taustalevyt mukana. Hintaa niillä oli muistaakseni 15€/kpl
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Piti ihan käydä katsomassa, että minkämerkkisiä nuo osat oli, eli:
Toisen puolen alapallonivel sekä raidetangonpää on Moge Chassis Parts tekemä (www.federal-mogul.com)
ja toisen puolen alapallo Delphi Lockheed Automotive:n tekele.. (Ilmeisesti sveitsi)
Toisen puolen alapallonivel sekä raidetangonpää on Moge Chassis Parts tekemä (www.federal-mogul.com)
ja toisen puolen alapallo Delphi Lockheed Automotive:n tekele.. (Ilmeisesti sveitsi)
Motonetin kumiosista muutenkin huonoja kokemuksia... edellisessä kakkiksessa meni kaasarin kumilaippa tuohon kuntoon vuodessa. Motonetista ostetut kumiset pakoputken kannakkeet on niinikään revenneet puoliksi poikki kun vuoden päivät on vierähtänyt.
No, Murphya uhmatakseni ostin kuitenkin jälleen viimeviikolla vetarin suojakumin ja pakoputken kannakkeita edellämainitusta puljusta :D Auto kyllä varmaan menee kaupaksi ennen kuin vuosi tulee täyteen, joten tavallaan harmittaa etukäteen, ettei pääse näkemään onko kumiseoksissa tapahtunut muutosta parempaan.
No, Murphya uhmatakseni ostin kuitenkin jälleen viimeviikolla vetarin suojakumin ja pakoputken kannakkeita edellämainitusta puljusta :D Auto kyllä varmaan menee kaupaksi ennen kuin vuosi tulee täyteen, joten tavallaan harmittaa etukäteen, ettei pääse näkemään onko kumiseoksissa tapahtunut muutosta parempaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jahas nyt olisi uudet romut autossa kiinni.. Aikaa kahdelta mieheltä kului vajaa neljä tuntia laitossa kaikkiaan. Onneksi oli mukana kaveri joka tiesi, että miten homma tehdään, olisi kyllä itseltä jäänyt tekemättä..
Oikeastaan yksi pultti meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta muuten remonttia voi pitää erittäin onnistuneena. Nyt vaan aikaa varaamaan aurauskulmien säätöön, samalla saavat laittaa ratin kohdilleen. Se on tällähetkellä melkein 90 astetta vikakohdassa :D
Oikeastaan yksi pultti meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta muuten remonttia voi pitää erittäin onnistuneena. Nyt vaan aikaa varaamaan aurauskulmien säätöön, samalla saavat laittaa ratin kohdilleen. Se on tällähetkellä melkein 90 astetta vikakohdassa :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa