G2 38mm Girling takasatula ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

J.A.K.
-
Viestit: 164
Liittynyt: 7.6.2004 15:15

G2 38mm Girling takasatula ongelma

ViestiKirjoittaja J.A.K. » 25.9.2007 20:51

Elikkäs tollasen kans olen paininut. Toisen puolen jarrumäntä ei tunnu lähtevän sitten millään toimimaan. Toinen puoli toimii kuin unelma ja toinen ei vedä edes paloja iholle. Jarru poljin tuntuu ihan joustavalta ja painuu pohjaan. Epäilin ensin paineensäätäjää ja jarrupääsylinteriä. Epäillyksistä pääsin kun jarrut alko pelaan kun tämän ko satulan letkun puristi umpeen.

Elikkäs...
Kuinka tiukka männän tulisi olla kun sitä pyörittelee auki/kiinni?
En ole kehdannut toimivaa puolta alkaa purkaan ja kokeileen. Omaan makuun oli hieman tiukka pyörittää mäntä sisään vaikka oli liukastettu jarrunesteellä jne. Ilman männän o-rengasta meni kevyesti, eli ei ainakaan kierteissä vikaa.. Olisiko vain niin että uutta mäntää?

ps. rälläkän avain oli muuten loistava männän pyörittämiseen=D

Nestettä ei vuoda mistään ja jarrupaineen katoamisen kaiketi selittäisi se että mäntä joustaa hiukan mutta ei lähde pyörimään. Pumpattu on ja ilmottu sen tuhanen kertaa ja kokeiltu ajaa ja kaikkea. Käpy on meinannu mennä pariin otteeseen :D

Kiitoksia jälleen valmiiksi viisaammille=)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.9.2007 21:04

Sen verran tiukkoja on mulla olleet että pihdeillä ja käsin pitämällä on vähän nihkeästi menneet. Joutuu pitämään ihan kunnolla kiinni että pyörii.

Kannattaa hakea biltusta tai motonetistä toi jos joskus toistekin tarvii painaa mäntä sisään. Tuolla sitä pyörittelee melki huvikseen...

Kuva

Onkos käsijarrua nyitty että jos sillä lähtis mäntä oikeaan suuntaan?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 26.9.2007 0:42

itte olen aina vaan käyttänyt tommoista liimauspuristinta ja siirtoleukapihtejä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.9.2007 1:51

Niin mäkin vähän kaikennäköisillä noita pyörittelin kunnes ton ostin... Ja paluuta ei ole.

J.A.K.
-
Viestit: 164
Liittynyt: 7.6.2004 15:15

ViestiKirjoittaja J.A.K. » 26.9.2007 13:40

Sillä rälläkän avaimella olen pyöritelly ja sillä kyllä saa menemään sisään ja ulos. Mutta se probleema tuntuu olevan siinä että jarruneste ei saa sitä liikkeelle ulospäin sit. Olen pumpannu jarrua joka tavalla ja nykiny käkkäriä jne. Ei mtn vaikutusta. Ei vain suostu vetämään paloja levylle.
Toinen puoli toimii niin hyvin että satasen vauhdista vetää asfaltilla lukkoon. Ostin foorumilta nuo hilppeet ja oli kunnostetut ja rasvanipat asennettu jne. Ei vain ota toimiakseen. Mikä siinä vois muu jumittaa kun se mäntä? Voiko se jarrumekanismi jotenki estää sen pyörimisen tai jotain?
Eteen laitoin 256 levyt 54 lucasilla ja taka gti akselin noilla 38mm, vaihdoinpas vielä 22mm pääsylinterinki.
Tosiaan se jotenki onnistuu kadottaan sen paineen siihen satulaan kun poljin on ihan löysä kun polkee, siten vain saa normaaliksi kun letkun puristaa umpeen.

Pari kertaa olen käyttäny auki tuon ja tutkinu mutta en ymmärrä. Männässä oli hiukan jotain ryystettä mutta ei pahasti. sit sen jousen alusprikka puuttu siitä käsijarru hässäkästä.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 1.4.2008 22:34

Taas taistellaan tämän tutun ongelman kanssa...elikkäs en saa tuota käsijarrua toimimaan, vaikka kaikki satulan osat on hiekkapuhallettu, maalattu, tiivisteet ja stefat on uusittu ja rasvattu...Satuloissa oleva palautinjousen tappi, joka samalla toimii myös rajoittimena tuolle käsijarrun vivun liikkeelle, ottaa vastaan, eikä mäntä juurikaan liiku... http://www.ffp.fi/media/tekstit_tjarru2.jpg <---mihinkäs tuo kierrejousi, musta prikka ja tuo kierrejousen mittainen "tötterö" oikeen kuuluvat nuissa satuloissa, kun omistani ei tuollaisia osia löytynyt...?Olenkos käsittänyt oikein, että kun satulat asennetaan paikalleen, niin palat asennetaan mäntää ulospäin ruuvaamalla aivan levyyn kiinni, niin että jarrut hieman jopa laahaavat...?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.4.2008 22:48

Olenkos käsittänyt oikein, että kun satulat asennetaan paikalleen, niin palat asennetaan mäntää ulospäin ruuvaamalla aivan levyyn kiinni, niin että jarrut hieman jopa laahaavat...?

Kakkiksen korjausopas kertoo että satulan ja palan välys tulisi olla 1mm.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 1.4.2008 23:15

Tuntuu vain, että työntääkö se käsijarrun pieni tappi mäntää ulospäin enempää kuin sen 1mm..!?Niin pieneltä se liike vain tuntui kun testasin kasausvaiheessa...Niin ja vaijerit on muuten kans vaihdettu tuohon...eli kaikki on kyllä käyty läpi, mutta silti käsijarru ei ota...:/

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.4.2008 23:57

Kyllä se selvästi enemmän kun millin liikkuu kun ehjää satulaa vääntelin.

Tiedä sitten miten se käyttäytyy kun palat ja levy on vastassa...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.4.2008 0:52

Käyttöakseli tai se "käyttötappi" kulunut/ruostunut.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 2.4.2008 10:12

Muistaisiko joku sen "tapin" alkuperäisiä mittoja...?voisi kokeilla tekaista uudet tapit ja tarkastaa sen käyttäakselin kuntokin...entä miten pystyn varmistumaan, että tuossa toimii se itsekiristys systeemi..?alkaa menee usko ja hermot näiden jarrujen kanssa...:/Käyttöjarru kuitenkin pelaa ihan normaalisti...

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 2.4.2008 12:00

Voiko se "tappi" mennä poikki tai irrota paikaltaan?

Itsellä Polossa jälkiasenteiset Golffin levyjarrut takana. Polkimesta toimii normaalisti, mutta tuo käsijarru on aiheuttanut päänvaivaa. Katsastukseen tuotti ongelmia saada säädettyä käsijarru ottamaan tasaisesti kiinni molemmilta puolilta, mäntiä piti ruuvailla monta kertaa ja tuntui kuin mitään automaattisäätöä ei olisi olemassakaan. Miten sen automaattisäädön pitäisi toimia-käsijarru ylös ja polkee poljinta?

Viimeisin päänsärky tuli kun tempaisin käsijarrukahvasta niin jossain napsahti, tarkistin vaijerit, mutta syyksi osoittautui toisen puolen satulan käsijarruvivun liikkuminen ilman että jarrupalat liikkuisivat. Eli jokin yhteys satulan käsijarruvivun ja jarrupalojen välillä katkesi, voisiko se olla tämä pieni "tappi"?

JiiBee
-
Viestit: 56
Liittynyt: 5.12.2004 18:38

ViestiKirjoittaja JiiBee » 2.4.2008 19:10

Olikos se niin erilainen tuo golf 3 satula verrattuna kakkosen satulaan ettei kävisi?Kun tuolla bilteman puolella on kolmoseen takasatulat 66 euroa puolelleen...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 2.4.2008 21:00

Voiko se "tappi" mennä poikki tai irrota paikaltaan?

Tuskin se tappi ainakaan poikke menee, sen verran jämerää tekoa se on...mutta luulisi, että jos se akseli, jonka syvennykseen tappi tulee, on kulunut, niin periaatteessa se voisi lähtä paikaltaan...

Olikos se niin erilainen tuo golf 3 satula verrattuna kakkosen satulaan ettei kävisi?

Tuota olen itsekkin miettinyt, ainakin ulkonäöltään ovat samanlaiset...jos vaan kiinnityspulttien ja käsijarruvaijerin paikat täsmäävät, niin en näe miksi eivät sopisi...ja toi bilteman hintakin on kyllä kohillaan...

Kait tuohon käsijarrusysteemiin pitää kehitellä jokin oma systeemi, sen verran alkaa raastamaan hermoja...purkaa nyt ja alkaa ideoimaan sitten...

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.4.2008 10:50

Olikos se niin erilainen tuo golf 3 satula verrattuna kakkosen satulaan ettei kävisi?Kun tuolla bilteman puolella on kolmoseen takasatulat 66 euroa puolelleen...

Käy kakkikseenkin. Satulat joutuu vain asentamaan ylösalaisin (käsijarrun palautinjousi ottaa kiinni akseliin).
Ilmaus tulee taas suorittaa satula oikein päin, ilmausruuvin sijainnista johtuen.
Jarrupalat pitää myös vaihtaa 88> mallisiin (38mm satulat).

Biltema taitaa tällä hetkellä tarjota Mk3 satuloiden kohdalla "ei oota". Sivut ainakin ilmoittavat että tuotetta ei ole varastossa.
Kannattaa myös tarkistaa tuleeko Biltema-satuloiden mukana käsijarrun palutinjouset, Mk4 satuloissa niitä ei ainakaan ollut.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.4.2008 15:11

Toimiko se käsijarru ennen purkua?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 3.4.2008 22:08

Toimiko se käsijarru ennen purkua?

Aika heikonlaisesti, ei juuri ollenkaan...

MUTTA nyt on käsijarrunongelma ratkaistu ja alkoi ottaa niin hyvin, että varmasti menee asfaltillakin lukkoon...:)!!Asia oli korjattavissa niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä kuin mäntää pyörittämällä sain jarrupalat lähemmäksi levyjä ja jo alkoi ottamaan ja kunnolla...pyörittelin jarrupalat niin lähelle levyä, että tavallaan laahauksen ääni alkoi kuulua, mutta levy pyöri vielä tosi kevyesti...eli varsinaisesti jarrut eivät laahaa, mutta laahauksen ääni kuuluu, koska levyt on niin ruosteessa...Ja vaijereitakaan ei tarvinnu kiristää edes puoleen väliin asti...

Suuri kivi tippui sydämmeltäni kun asia saatiin kuntoon, niin paljon tätä ongelmaa on puitu tällä foorumilla...:)Ihmetyttikin jo kun satulat on kuitenkin huolella kunnostettu ja käsijarru ei ottanut, mutta ei vaatinutkaan kuin hermoja raastavaa säätöä...

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 23.9.2011 0:28

Nyt tarttis apuja koskien näitä girling 38mm männällä olevia takajarrusatuloita. Pitäis saada räjäytys sekä kasaus kuvaa ja selkeätä sellaista noista satuloista. Joskus aikoja sitten löysin aiheen näistä hyvien kuvien kera mutta eipä löydy enään, oli ffp:n jäsenen tekemä topicci.

Lähinnä sitä tuli tuossa mietittyä että miks siellä kaks niitä sokkarenkaita on, toinen sokkarengas ilmeisesti kuuluu olla männän sisuskaluja pitämässä sisällä(lukuunottamatta kierretappia, paksua prikkaa, ohutta prikkaa, jousta sekä jousen "kuppia" ) mutta entä se toinen sokkarengas. kuuluuko tämä toinen sokka rengas pitää kasassa sitä kierretappia ja paksua prikkaa jotta burana ei pääse liikkumaan pois sieltä kierretapin maljasta??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.9.2011 12:36

Oman käsitykseni mukaan kyllä.

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 25.9.2011 16:53

on se vaan perseestä.. satulat on hiekkapuhalletut ja viimesenpäälle laitettu, on uudet tiivisteet, levyt ja palat ja vaijerit sekä satuloiden asennus tehty just niinku pitää. Ok, normi jarru on topakka eli toimii moitteetta mutta tää käsijarru voi pyhä sylvi.. kyllä se just sen verta ottaa ihan kahva ylhäällä että ei liiku mut ei se noinkaan kuulu olla, eli käkkärin kahva nousee ihan ylös asti ilman vastusta ja just ja just jarrut pitää. Mistä se mahtaa nyt olla kiinni ettei toimi? Kaikki on tosiaan asennettu oikein ja on rasvattu niinku kuuluukin satulat mut ei, ei toimi.
Jos on jollain sitä räjäytys kuvaa tai jotain muuta kuvaa miten nuo osat kuuluu olla satulan sisällä niin ois mahtavaa jos joku sen tänne laittais. Ihan vaan varmuuden vuoksi..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.9.2011 17:06

Ei sitä taida saada väärin kasaan. Liikkuuko mäntä kun käsin liikuttelee käsijarruvipua siitä satulan kyljestä?

Oireet kyllä kuulostaa väärin säädetyltä vaijerilta.

Bart Simson
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.7.2011 20:43

Takajarrusatula

ViestiKirjoittaja Bart Simson » 25.9.2011 19:12

Jst sen näkee liikkuuko mäntä kun otat palan pois käsijarruvivun puolelta ja vääntelet sitä niin männän pitäisi tulla ulospäin, tietenkään ei pidä silloin koskea jarrupolkimeen kun pala on irti, jos mäntä ei tule ulos niin tarkista onko kasauksessa tullut virhe, jos mäntä liikkuu säädä vaijeri

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 25.9.2011 22:00

kyllä mäntä liikkuu kun sitä vipua vääntelee.. pitää kahtoa se vaijeri uudestaan. kajuutan puolelta vaijerit on ruuvattu melkein kierre loppuun asti.

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 29.10.2012 9:04

Ei saakeli...taas on käsijarrut lähes tunnottomat! Näissä mk2 gti satuloissa ei taida tosiaankaan olla minkäänlaista automaattista kehintää?? Eli aina kun jarrupaloista on muutama milli kulunut pois niin jarrut pitää purkaa ja satulan mäntää pyöritettävä ulospäin niin paljon kunnes levyt lähes laahaavat?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 29.10.2012 9:31

Automaattisäätö on, mutta se ei aina toimi: esimerkiksi silloin, kun käsijarruvaijerit on kiristetty liian tiukalle.

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 29.10.2012 12:06

Kässärin vaijerit kokeiltu. Ei auta. Vivut toimii myös satuloissa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.10.2012 14:37

Kyllähän se mäntä käyttööjarrullakin menee siihen tuntumalle kiinni. Jossain on jotain vikaa. Kyllä ne ehjinä toimii moitteettomasti...

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 29.10.2012 15:23

Ainut vaihtoehto että burana tai se kuppi on kuluneet sen verran ettei paljoa tartte niin äkkäilee. Kasattu ne on oikein ja uusilla romppeilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa