T3 bensa öljynpainevaroitusvalo -ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

thero
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 11.7.2012 11:39

T3 bensa öljynpainevaroitusvalo -ongelma

ViestiKirjoittaja thero » 11.7.2012 11:55

Pientä probleemia öljynpainevaroitusvalon ja -summerin kanssa, löytyiskö täältä apuja. Auto on VW caravelle Syncro 2.1 bensa, vm 1987.

Eli ongelma on seuraavanlainen:

Öljynpaineen varoitusvalo ja -summeri alkoi päristä/palaa. Tätä edelsi ongelma mittariston laturivalon kanssa, joka meni oikosulkuun ja oikosulku aiheutti laturin rikkoutumisen. Autopaja fiksasi laturin ja valon, mutta sen jälkeen öljynpaineen varoitusvalo alkoi palaa.

Korjaamo mittasi öljynpaineet, jota oli riittävästi - ehkä jopa hieman liikaa. Pieni ylipaine ei kuulemma pitäisi varoitusta antaa. Kummatkin paineanturat vaihdettiin uusiin. Hieman aikaisemmin keväällä öljynsuodatin (ja öljyt) vaihdettiin. Korjaamo totesi tarkastusten jälkeen, että mekaanista vikaa/ongelmaa ei löydy, epäilyt kääntyy sähköpuolen ongelmiin.

Sen jälkeen autosähköpaja (konsultoituaan ensin korjaamon kanssa) vaihtoi uudet johdot öljynpaineanturoilta mittareille. Varoitusvalon- ja summerin käyttäytyminen muuttui hieman, mutta ongelma ei poistunut. Tämän jälkeen vielä autosähköpaja tarkisti (ja korjasi) mittariston ja varmistettiin, että mittaristo toimii varmasti. Ongelma ei ratkennut, vaan summeri soi. Varoitusvalo- ja summeri ei soi koko ajan. Jos ajaa mahdollisimman rauhallisesti, summeri ei soi. Ylämäessä kaasua lisätessä tai alamäessä moottorijarrutuksessa summeri pärähtää soimaan. Ja joskus muulloinkin ja joskus ei ollenkaan...

Ensiviikolla olisi tarkoitus asiantuntevan kanssa tutkia asiaa lisää, mutta onko jollain vinkkiä/kokemusta moisesta ongelmasta?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 11.7.2012 15:35

Saako valon syttymään paikallaan ollessa ?

thero
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 11.7.2012 11:39

ViestiKirjoittaja thero » 11.7.2012 18:41

Alussa ongelman ilmaannuttua valo paloi seistessäkin, jos käytti moottoria yli 2t kierroksen. Nyt mittarikorjausten jälkeen valo ja summeri pärähtää päälle n. 15 minuutin ajon jälkeen. En itseasiassa ole kokeillut, palaako valo ajon jälkeen paikallaan ollessa. Täytyypi testata.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 11.7.2012 18:57

Kierrosluku on merkkaava kun yläpaineanturi tulee mukaan vasta tietyn kierrosluvun jälkeen. Eli varmaan just toi 2000 rpm.

Onko oikeanlaiset anturit ?

Alapaine maattaa kun paineeton ja ylä anturi kun on paineellinen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa