Jetta ei pysy käynnissä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

Jetta ei pysy käynnissä

ViestiKirjoittaja torque » 29.3.2012 21:01

Ennen sama auto tuppasi sammumaan moottorin lämmettyä, mutta nyt ei ole pysynyt käynnissä kylmänäkään. Eli siis kaasua polkiessa pysyy käynnissä, mutta tyhjäkäynnillä/kytkintä nostaessa ei.

Netistä piti vähän aikaa opiskella, missä Jetan kaasutin edes on, ja kun sen löysin näin myös tämän märän/kostean, katkeenneen letkun joka menee kaasuttimen yläpuolelle tuon ilmansuodattimen kotelon takaosaan. Mikä johto tämä ylipäätänsä on, ja voisiko siinä piillä vika jetan käyntiongelmiin? Toiseksi mitä johtoa tämä on, saako tätä vaikka metritavarana autoliikkeistä?

Kuva

Mörssi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 28.5.2009 17:21

ViestiKirjoittaja Mörssi » 29.3.2012 21:25

Eikös tuo ole venttiilikopan huohotusletku? En uskoisi sen juurikaan vaikuttavan, ellei ole sylkenyt ilmanputsariin suuria määriä öljyä? Itselläni oli huohottanut ilmanputsarin kohtalaisen öljyiseksi ja käänsinkin tuon alas päin, irti ilmanputsarinkotelosta. Eikä ole käynti muuttunut mihkään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.3.2012 21:30

Jos tuo vetää ilmaa kaasuläpän ohi niin varmasti aiheuttaa käyntiongelmia.

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

ViestiKirjoittaja torque » 29.3.2012 21:44

Näyttää olevan "vain" se huohotusletku, eli siis luultavasti käynnissä pysymättömyys ei johdu siitä? Mikä voisi olla seuraava tarkistuskohde? Näytti Motonetin perusteella olevan autoon ihan omakin huohotinletku, joskin niitä ei ole yhtään yhdenkään liikkeen varastossa + en asu Motonetin lähellä, joten mistä minä saan tuohon uuden letkun?

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/307234/5

Tässä vielä kuva mistä selviää mikä letku se on:

Kuva

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.3.2012 21:58

Ihan mikä tahansa sopivan paksuinen kumiletkun mutka käy. Löytynee mistä tahansa autotarvike- tai kumiliikkeestä, jopa Biltemasta ;)

Overdoze
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.3.2011 16:53

ViestiKirjoittaja Overdoze » 29.3.2012 22:07

Tarkista kaasarin takaa ne ohkasemmat letkut. mulla oli toinen ihan hapertunu ja veti ilmaa välistä ja kävi epätasasesti.

Toinen paikka mikä ittellä aiheutti epätasasta röpöttelyä oli kosteus virranjakajan kannen alla. Oli vissiin jotain kondenssi kosteutta muodostunu.

Tsekkaa jäähdytysnesteen vahvuus (pakkasen kestävyys). pikkasen näyttää et toi letku ois poksahtanu ja nakannu vähän öljyä pihalle. (eli ettei ois ollu nesteet jäässä josain kohtaa talvea)

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

ViestiKirjoittaja torque » 30.3.2012 2:49

Kiitos kaikille vastauksista!

Pitää huomenna kohta kerrallaan käydä läpi, millä ratkeaisi tuo käynnin lakkaaminen. Palaan huomenna asiaan, toivottavasti paremmissa merkeissä :)

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

ViestiKirjoittaja torque » 30.3.2012 11:29

Kävin ottamassa kopan kaasuttimen päältä, ja yritin tarkastaa kaikki letkut. En kyllä huomannut, että mikään olisi ollut rikki...

Tarkista kaasarin takaa ne ohkasemmat letkut. mulla oli toinen ihan hapertunu ja veti ilmaa välistä ja kävi epätasasesti.


Missä tuolla ne letkut on? En huomannut kun noi kaksi mustaa, paksu johtoa, jossa ilmeisesti menee jotain sähköjohtoa.

Toinen paikka mikä ittellä aiheutti epätasasta röpöttelyä oli kosteus virranjakajan kannen alla. Oli vissiin jotain kondenssi kosteutta muodostunu.


Sujuuko virranjakajan avaaminen ja takaisin kiinni laitto tumpelolta ihan helposti. Mietin vain kun näytti olevan aika paljon ketjuja siitä että virranjakajan avaamisen jälkeen ei auto ole enää käynnistynyt. Ja minä olen tumpelo :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 30.3.2012 23:30

Onko kaasuttimelta ilmanpuhdistinkoteloon menevä alipaineletku / putki paikoillaan (kuvassa tarran alareunassa oleva valkoinen mustilla päillä) kotelon ollessa asennettuna kaasuttimen päälle?

Kuva

Missä tuolla ne letkut on? En huomannut kun noi kaksi mustaa, paksu johtoa, jossa ilmeisesti menee jotain sähköjohtoa.

Overdoze tarkoitti kaasuttimen takana olevia alipaineletkuja, joiden sijaintia tuossa tarrassa yritetään kuvata. Osa niistä näyttäisi olevan joskus vaihdettu.

Entä onko tässä kuvassa näkyvästä, pyöreästä keltamustasta mötikästä imusarjaan menevä kumiletku ehjä? Tarkasta myös että samaisesta mötikästä virranjakajalle lähtevän alipaineputken kangaspunospäällysteiset letkuliitännät ovat ehjät. Ainakin kuvassa näkyvä näyttäisi oleva lutussa tai mahdollisesti rikkoutunut.

Kuva
Viimeksi muokannut jii_bee, 1.4.2012 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

ViestiKirjoittaja torque » 31.3.2012 21:52

Tein eilen tuon puhjenneen mustan letkun ja tulppien vaihdon jälkeen pienen 30km koelenkin, auto sammuili vielä lenkin puolivälissä tyhjäkäynnillä, mutta takaisin pihassa kävikin sitten tuttuun tyyliin tyhjäkäynnillä, noin 1200 rpm, ilman kaasun painamista.

Entä onko tässä kuvassa näkyvästä, pyöreästä keltamustasta mötikästä imusarjaan menevä kumiletku ehjä? Tarkasta myös että samaisesta mötikästä virranjakajalle lähtevän alipaineputken kangaspunospäällysteiset letkuliitännät ovat ehjät. Ainakin kuvassa näkyvä näyttäisi oleva lutussa tai mahdollisesti rikkoutunut.


Kun vaihdoin tuon paksun mustan johdon käsi osui tuohon keltamustaan mötikkään menevään letkuun(joka menee ilmeisesti jarrutehostimeen), ja silloin kuului selvä "suhahdusääni", eli ilmaa falskasi jostain. Ei taida olla ihan normaalia? En kuitenkaan sillä hetkellä ajatellut sitä tarkemmin, koska tuossa pystyasennossa ei kuulunut mitään... Tuo kangaspunospäällysteinen johto näytti olevan myös erittäin heikossa kunnossa, pitää huomenna tarkastaa.

Onko kaasuttimelta ilmanpuhdistinkoteloon menevä alipaineletku/putki (kuvassa tarran alareunassa oleva valkoinen mustilla päillä) myös kotelon ollessa paikoillaan?


Tarkastan huomenna. Kiitos avusta jii_bee (ja muut myös)!

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 31.3.2012 23:18

Kun vaihdoin tuon paksun mustan johdon käsi osui tuohon keltamustaan mötikkään menevään letkuun(joka menee ilmeisesti jarrutehostimeen), ja silloin kuului selvä "suhahdusääni", eli ilmaa falskasi jostain.


Tuo jarrutehostajalle menevä letku hapertuu usein tuon keltamustan palikan (takaiskuventtiili) alapuolelta, mutkan kohdalta ja aiheuttaa kuvaamiasi oireita. Se kannattaa tarkistaa ja uusia, marmorilla tuo letku ei montaa euroa maksa. Samalla vaivalla tarkistat nuo kaikki ohuet kangaspäällysteiset letkut, sitä saa metritavarana varaosaliikkeistä.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.4.2012 15:21

käsi osui tuohon keltamustaan mötikkään menevään letkuun(joka menee ilmeisesti jarrutehostimeen), ja silloin kuului selvä "suhahdusääni", eli ilmaa falskasi jostain. Ei taida olla ihan normaalia?

Jos ilma karkasi tehostimen kupeessa olevan läpviennin kautta, se ei ole vaarallista, jos ei jatkuvasti pihise.
pihassa kävikin sitten tuttuun tyyliin tyhjäkäynnillä, noin 1200 rpm, ilman kaasun painamista

Tyhjäkäynti on hieman kohollaan. Oikea joutokäyntinopeus on 950 rpm (+- 50 rpm).

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

ViestiKirjoittaja torque » 1.4.2012 22:17

Tarkastin tänään tämän:

Onko kaasuttimelta ilmanpuhdistinkoteloon menevä alipaineletku/putki (kuvassa tarran alareunassa oleva valkoinen mustilla päillä) myös kotelon ollessa paikoillaan?


Ei ollut kunnolla kiinni. Ihan kevyesti kun otin suodattimen puoleisesta päästä kiinni, niin tämä kaasuttimessa ollut pää lähti irti! Eli toinen pää siis oli joko irti tai juuri irtoamassa. Syykin selvisi: Oli se kaasuttimeen tulevan letkun kaasuttimeen kiinnittävä kangasletku aivan hapertunut(ei puristanut tarpeeksi), eikä siis enää pysynyt kiinni kaasuttimessa. Huomenna hakemaan uutta letkua...

Jos ilma karkasi tehostimen kupeessa olevan läpviennin kautta, se ei ole vaarallista, jos ei jatkuvasti pihise.


Pitää selvittää tämä, enpä onneksi tänään huomannut mitään pihinää.

Tyhjäkäynti on hieman kohollaan. Oikea joutokäyntinopeus on 950 rpm (+- 50 rpm).


Selvä juttu, pitää tämäkin saada kuntoon katsastukseen mennessä... Huomenna laittelen noita letkuja uusiksi ja katsotaan sitten mitä se tyhjäkäynti oikeasti on.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa