Hankittiin emännälle otsikon mukainen käkkylä.
Auto toimi moitteetta kun ajeltiin tre-jkl. Seuraavana aamuna puolisen tuntia oli auto lämmityksessä (ulkona -5'c), sammu kolmesti ennen kuin suostui jäämään käyntiin. Lämmitysvastus on ylävesiletkussa aivan lämpötila-anturin edessä.
Pitäisikö vastusta siirtää muualle vai onko anturi vaihtokunnossa? Ilman lämmitystä lähtee kuin palmun alta.
Samana aamuna emäntä ajeli töihin ja oli matkalla ruvennut nykimään ja tyhjäkäynti heijaamaan reilusti, menin itse hakemaan auton ajoon hänen työpaikaltaan. Auto kerkesi seisoa noin 15min. Lähdin ajamaan eikä mitään ongelmaa, toimi hienosti ja kävi kuin kello, mitä nyt pientä nykimistä ihan pintakaasulla ajettaessa. Sen verran kattelin, että tulpat, jakajan kansi ja pyörijä karmeessa kunnossa joka melko varmasti tuon nykimisen aiheutti.
Tuo tyhjäkäynnin vaeltaminen huolestutti sen verran, että putsailin kaasuläppää, mutta mitenkä tämä läpän sopeutus menee? Akunkenkä irti hetken, kenkä paikalleen, sit virrat päälle minuutiks ja thats it?
Löytyisikö kyseiselle autolle (tai moottorityypille) workshop manualia tai hyvää räjäytyskuvakokoelmaa näppärästi jostain?
Seat Ibiza 1.6 (55kw AEE) -98
Valvoja: ffp jäsenet
Vaihdoin äsken tulpat, ilmansuodattimen, pyörijän ja virranjakajan kannen. Vika ei kadonnut mihinkään.
Auto käy tyhjäkäyntiä röpöttäen. ikäänkuin kolmella. Otin tulpanjohtoja irti yksi kerrallaan, jokaisen johdon jälkeen tilanne oli sama -> auto kuulosti käyvän välilä kahdella ja välillä kolmella. Eli satunnaisesti jää yksi pytty pois pelistä? Auto kuitenkin vetää ajossa ihan hienosti eikä vedättäessä ole minkäänlaista nykimistä. Kun autoa polkee paikallaan, on pakokaasu suht mustaa ja käryt sen mukaiset, eli aika rikkaalla käy.
Onko nyt ongelma siinä ettei tule kipinää vai saako tuo liikaa polttoainetta? (Puola vai lambda? Joku muu?)
Auto käy tyhjäkäyntiä röpöttäen. ikäänkuin kolmella. Otin tulpanjohtoja irti yksi kerrallaan, jokaisen johdon jälkeen tilanne oli sama -> auto kuulosti käyvän välilä kahdella ja välillä kolmella. Eli satunnaisesti jää yksi pytty pois pelistä? Auto kuitenkin vetää ajossa ihan hienosti eikä vedättäessä ole minkäänlaista nykimistä. Kun autoa polkee paikallaan, on pakokaasu suht mustaa ja käryt sen mukaiset, eli aika rikkaalla käy.
Onko nyt ongelma siinä ettei tule kipinää vai saako tuo liikaa polttoainetta? (Puola vai lambda? Joku muu?)
Oireista päätellen saattaa olla että lämpöanturi on yksinkertaisesti hajonnut kun menee paksulle lämpimänäkin.
Meillä vastaavalla koneella 6K Polo teki vastaavaa kun akku lähestyi tiensä päätä, startatessa ilmeisesti virrat kävi niin alhaalla että ecu sekosi tai tyhjäkäynnin säätö katosi. Ratkaisu oli uusi akku ja opittujen arvojen poisto ecusta, tehtiin siis VAG-testeriilä. Aikaa kulunut nelisen vuotta joten en tarkkaan muista sopeutettiinko kaasuläppä uudelleen opittujen arvojen poiston jälkeen vai oppiiko tuo sen vain ajamalla.
Meillä vastaavalla koneella 6K Polo teki vastaavaa kun akku lähestyi tiensä päätä, startatessa ilmeisesti virrat kävi niin alhaalla että ecu sekosi tai tyhjäkäynnin säätö katosi. Ratkaisu oli uusi akku ja opittujen arvojen poisto ecusta, tehtiin siis VAG-testeriilä. Aikaa kulunut nelisen vuotta joten en tarkkaan muista sopeutettiinko kaasuläppä uudelleen opittujen arvojen poiston jälkeen vai oppiiko tuo sen vain ajamalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa