AKL1.6 SR, ruskea töhnä öljykorkissa, termostaatin vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

AKL1.6 SR, ruskea töhnä öljykorkissa, termostaatin vaihto

ViestiKirjoittaja Thomas » 28.9.2010 21:45

Tuollaista ruskeaa, ruosteen väristä töhnää löytyi tänään koeajetun 1.6 SR -moottorisen Boran öljykorkin sisäpinnalta ja öljyntäyttöaukon ympäriltä. Pitääkö huolestua? Voiskohan autossa olla vedet ja öljyt sekaisin, ja voiko sen tarkistaa jostain erikseen? Muistaakseni kuitenkin silloin korkin sisäpinta olisi valkoinen.

Edit: otsikko muokattu vastaamaan sisältöä
Viimeksi muokannut Thomas, 17.10.2010 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.9.2010 21:50

Olikos sitä paljokin ja onko sitä ajettu kunnolla lämpimäksi välillä?

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 28.9.2010 21:56

Sanoisinko että noin ruokalusikallinen tasaisesti leviteltynä korkin sisäpinnalle ja täyttöaukon suulle. Omistaja ajelee sillä töihin Espoosta Kumpulaan joten eiköhän auto siinä ajassa lämpene riittävästi? Voiskohan joku huohotin olla tukossa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.9.2010 22:02

Tukkiintunut huohotin työntää öljyt tiivisteen ohi pihalle.

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 28.9.2010 22:07

Kyseinen auto oli juuri ollut öljynvaihtohuollossa, ja huoltomies ei kommentoinut kuulemma aihetta mitenkään. Asia tuli omistajallekin yllätyksenä. Auto toimi ihan normaalisti, enkä huomannut lämmöissä mitään poikkeavaa. Sitten itse kysymykseen: uskaltaako tuollaista ostaa?

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 29.9.2010 9:05

Voisko tuo ongelma johtua vain pätkäajosta?

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 29.9.2010 10:37

Se taitaapi olla kuivunutta kylmälimaa. Yleisesti tuntuu, että VW:n tietyt moottorityypit tuottaa sitä enemmän kuin toiset. Se on sitä samaa tavaraa joka aikanaan tukkii sen huohotinputkenkin ja varsinkin sen huohotinputken lämmitysvastuksen jos siellä sellainen on asennettuna. Ilman kosteus, lyhyet ajomatkat ja lohkolämppärin käyttö ovat asioita, jotka entisestään kiihdättävät ton kylmäliman muodostumista.

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 29.9.2010 12:15

Kiitos, täytyy tsekata jäähdytinnesteiden kunto vielä ja jos ovat ok niin taidan siirtyä taas VAG kuskiksi.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 29.9.2010 16:44

Tuo korkkiin kertynyt kosteus ja epäpuhtaudet on 8v mallissa aivan normaalia.
Huohottimen lähtö kun on juuri siinä korkin alla, niin kaikki ilma puhalletaan ylös sitä kautta sentin kortin alapuoleta, joten samalla matkalla korkin alapintaan tarttuu vettä ja epäpuhtauksia. Ja kyseisessä koneessa on ehkä turhankin tehokas jäähdytinjärjestelmä jonka takia sitä konetta ei saa ajattua kauttaaltaan lämpimäksi normaalissa ajossa kun kesällä, talvella öljyn lämmön saaminen yli 90c vaatii jo oikeasti tarkoituksen mukaista toimintaa.

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 30.9.2010 8:47

Kiitokset auttaneille, näistä tiedoista saattaa olla jollekin hyötyä jatkossakin.

Auto ostettu ja hyvin tuntuu pelaavan. Tosiaan, aika pitkään saa bensakoneiseksi ajella että lämmöt nousevat normilukemiin.

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 13.10.2010 9:56

Nyt kun aamut ovat viilenneet, on tosiaan vaikeaa saada lämpötilan mittaria näyttämään 90 astetta pidemmälläkään matkalla. Jännä juttu, koska aiempi 100hv pd Bora piti lämmöt ylhäällä hyvin kovemmallakin pakkasella.

Auton muovinen pohjapanssari on jäänyt matkan varrelle aikaisemman omistajan toimesta, voiko tuo vaikuttaa niin paljon moottorin lämpenemiseen?

Jokin hihna kitisee myös ensimmäisen minuutin ajan koneen ollessa kylmä, luin täältä että voisi olla laturin hihna joka kaipaa kiristystä. Onko jollain kuvaa mistä kiristysruuvit löytyvät?

shrteam
-
Viestit: 51
Liittynyt: 4.12.2008 15:28

ViestiKirjoittaja shrteam » 13.10.2010 15:21

Termostaatti jumittunu auki!

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 13.10.2010 15:26

^ Kuis toi korjataan? Onko ohjeita jossain?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.10.2010 16:16

Vanha pois ja uus tilalle.

Kerro moottorikoodi ja vuosimalli niin termostaatin sijainti näkyy räjäytyskuvissa, ellei joku muista ulkoa.

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 13.10.2010 17:39

1.6 SR AKL vm. 1999

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.10.2010 19:27

Löytykö termostaatti? :)

Osanumero 050 121 113 C, hinta jossain 45 € paikkeilla.

Vaihdettaessa laturi saattaa olla vähän tiellä?

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 13.10.2010 19:46

Vielä ei löytynyt, mutta voi olla että löytyy :)

Samaan urakkaan sitten kiristää vähän sitä laturin hihnaakin joka on ilmeisesti vähän löysällä kun pitää ääntä.

Termostaatti 88°C Ford/Opel/Da 30-6012 1,6/1,8/2,0 88° (ei 16V) [1998 - 2004] 5.90 €
Termostaatin kumitiiv VAG 30-6118 1,6/1,8/2,0 Tiiviste (ei 16V) [1998 - 2004] 0.90 €

Tuollaisia tarjoilee motonet, mutta meinasit että orkkis on sen lähes kymmenen kertaa parempi?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.10.2010 19:57

Kyllä se orkkis on parempi kuin tarvike.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.10.2010 21:23

Thomas kirjoitti:Kiitos kuvasta!

Eli pultti nro 3 irti, osat 6 ja 7 uusitaan jonka jälkeen takas kiinni ja nestemäärän tarkistus? Joutuuko purkamaan jotain muuta tieltä? Jotain muuta huomioitavaa?

Viikonloppuna on siis tekemistä, onneksi on hyvät tilat nostureineen käytössä.
En oo tuollaisesta koneesta termaria vaihtanut, mutta sama kuva on 1,8 20v -koneesta jollaisesta olen vaihtanut.

Pultteja 3 on kaksi kappaletta. Mulla oli laturi edessä, mutta sopivalla nivelellä ja hylsyllä sen sai ilman laturin irrotustakin. Tiiviste tuli termostaatin mukana.

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ViestiKirjoittaja der_wagen » 14.10.2010 13:46

Tota, pitäiskö tossa termarin vaihdon yhteydessä tyhjentää jäähdytysjärjestelmä (pajamanuska taisi manita asiasta)?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.10.2010 14:19

Mä en tyhjentänyt. Karkeasti puolet jäi vanhoista jäljelle.

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 14.10.2010 15:55

http://www.tt-forum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=56316

Tuossa ainakin näyttäis siltä että ottavat TT:stä nesteet talteen ja sitten hommiin.

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 17.10.2010 18:34

Termostaatti on nyt vaihdettu ja auto toimii nyt niin kuin pitääkin.

Työvaiheet:

1. Irroita moottorin "pohjapanssari", jotta jäähdytinneste voi valua auton alle astiaan vapaasti.
2. Irroita moottoritilan puolelta moottorin keulan puoleinen muovisuoja, kiinni kolmella 10mm pultilla.
3. Irroita jäähdyttimeltä lohkoon menevän letkun lohkon puoleinen pää. Löytyy suurinpiirtein "1.6 SR"-tekstin kohdalta. Termostaatti on lohkon ja letkun pään välissä. Letku on kiinni kahdella 10 mm pultilla, joista alempi on hyvin vittumainen irroittaa koska mm. laturi ja öljytikun putki on tiellä. Onnistuu kuitenkin 10mm lenkillä, kuusiokoloavaimella ja pienellä räikällä.
4. Korvaa vanha termostaatti ja O-rengas uusilla ja kasaa käänteisessä järjestyksessä.
5. Lisää jäähdytinnestettä, käynnistä auto hetkeksi ja lisää nestettä uudelleen - toista tämä kunnes nesteen määrä säiliössä ei enää alene. Minulla meni projektin yhteydessä tasan 2 l jäähdytinnestettä sekoitussuhteella 60 % jäähdytinnestettä, 40 % vettä.

Suht kokemattomalla kauppatieteilijällä meni projektiin aikaa 1,5-2h hyvillä työkaluilla. Rahaa meni volkkarilta ostettuun termostaattiin, O-renkaaseen ja jäähdytinnesteisiin yhteensä 62 e.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 2.1.2012 19:48

Olikohan jollain tästä kyseisestä moottorimallista sitä räjäytyskuvaa tallella josta puhuttiin aiemmin keskustelussa? Tuntuu että oma bora 1.6 akl ei lämpene. 90 astetta on mittaristossa puoliväli ja viisari jää aina yhden pykälän vajaaksi siitä. Eli jos pykälät on tasaisesti molemmilla puolilla niin lämmöt jää mittarin mukaan noin 70-80 asteeseen. Onko tämä vielä paha vai kärsiikö ajaa tekemättä mitään? Termostaatin nyt voisi vaihtaa jos se onnistuu kerta itse ja ei ole kallis osa.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 3.1.2012 16:48

Kokeilin laittaa pahvin nokalle. Heti nousee lämmöt 90 asteeseen tai aivan millin kymmenesosan alle 90 astetta. Siis viisarin mukaan.
Voiko siis termostaatti olla sökö vai pitääkö vain ajella pahvi nokalla? Pakkasta ei ole sillä lämpötila ulkona noin nollan tietämissä. Luulisi tässä lämpötilassa jo nousevan ilman pahviakin... auttaako pahvikaan enää jos pakkasta on -25...?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 3.1.2012 18:38

Ehjänä toi kone ei pahvia tarvi ennen -20c pakkasta, suurimmat viat on termari ja lämpötila-anturi, molemmat siinä 30e nurkilla.

Opa80
-
Viestit: 10
Liittynyt: 6.3.2009 14:16

ViestiKirjoittaja Opa80 » 7.2.2012 14:49

Taitaa olla termostaatti sökönä sinulla. Itselläni ainakin oli, kun oireet olivat vastaavat kuin sinulla. Kyllä tuolla moottorilla normaalisti lämmöt nousevat maantieajossa 90:een jo muutaman minuutin ajon jälkeen.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 8.2.2012 18:12

Joo termostaatti on vaihdettu jo aikaa sitten. Samalla vaihtui jäähdytinnesteet ja öljyt+suodatin. Nyt toimii taas niinkuin pitää ja lämmöt nousee.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa