Golf IV 1.6 16V -01 kierroslukuongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-JK-
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.10.2011 23:24

Golf IV 1.6 16V -01 kierroslukuongelma

ViestiKirjoittaja -JK- » 22.11.2011 14:36

Eli onko jollain muulla kokemusta samanlaisesta viistoperäsestä autosta? Itellä ollut nyt kuukauden verran ja olen huomannut sellasen eron ukon vastaavalla koneella olevaan -05 golfin farmariin, että 80km/h vauhdissa, omassa autossani kierrokset paljon korkeammalla. Omassa autossani, kun mittarissa on 90km/h kierrokset ovat aika tarkasti 2600rpm. Jos taas ajaa 100km/h kierrokset päälle 3000rpm. Ukon autossa kierrokset ovat noin 300-400rpm matalemmat. Johtuuko ero ikäerosta vai onko välitykset erillaiset. Oman moottorityyppinin on AZD ja ukon BCB.

Sitten vielä toinen asia. Täysin eri, kuin otsikossa, mutta laitan tähän samaan nyt vielä. Eli aina kiihdyttäessä, joka vaihteella tasan 1800rpm ja 2400rpm auto pitää sellaisen pienen ulinan. Ääntä ei kuulu muilla kierrosalueilla ja noillakaan kierroksilla ei aina. Ukko veikkasi äänen tulevan pakoputkesta, joka resonoin juuri tolla kierrosalueella. Pakoputkeen hitsasin alkupäässä olevan haitarimutkan tilalle uuden vastaavan ja ääni alkoin sen jälkeen (tai en kiinnittänyt huomiota ennen sitä). Mitä veikaatte, johtuuko ääni siitä vai jostain muuta. Entä miten lähteä testaamaan. Itseä ääni hiukan hermostuttaa, koska alkuperä ei ole tiedossa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 22.11.2011 15:04

Huoltokirjoja tai takaluukun varustetarroja vertaamalla löytää tuon vaihdelaatikon tyypin. Luulen että ovat eri laatikot kyseessä. Kierrosluvut sinänsä eivät voi kiinteästi välitetyissä "hukkua" mihinkään joten välitysten täytyy olla erilaiset.

Itsellä oli 1.6 16v viistoperä, ja se kyllä jaksoi tuon reilun 3000rpm kiertää kun satkua ajeli. Eli ei se plaseboa ole... en nyt vain kuollaksenikaan muista enää oman laatikon tyyppiä, 2001 kuitenkin vuosimallia oli ja AZD moottorilla.

Äänestä on kiihdytyksessä on paha mennä sanomaan kuulematta, mutta imuäänikin se saattaa olla. Toisaalta pakoputken resonanssiäänikin on hyvin mahdollinen.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 24.11.2011 14:52

Mulla 2001 vuoden hb Golf 1.6 16V AUS moottorilla ja suht tutulta noi kierroslukemat vaikuttaa.
120km/h nopeudessa menee 3600, 130km/h 4000 ja 140km/h taitaa olla siinä 4150.

E:Tarkastin ja korjasin kierroslukemat..
Viimeksi muokannut IL3, 25.11.2011 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 24.11.2011 15:35

Renkaan koko ja profiili vaikuttaa vielä välityksiin.
Onko pakoputken kannakeet ehjiä? Yleisesti etukannake jossain kuljettajan / sen etupuolen tienoolla on herkkä murtumaan.

-JK-
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.10.2011 23:24

ViestiKirjoittaja -JK- » 25.11.2011 18:06

Kannakkeet katottiin siinä kohtaa, kun taitospala vaihdettiin. Täytyy mennä sen verran kurkkamaan tonne alle, että on varmaan ehjät. Sitten mietin vielä sellasta, että voisi vähän sitä kiinnikettä kääntää ja kattoa kuuluuko ääntä vielä (jos siis on siitä resonoinnista). Ääntä ei siis tullut ennen, kun taitospala uusittiin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa