Passat käynnistymisongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

Passat käynnistymisongelma

ViestiKirjoittaja Antiko » 4.11.2011 22:46

Aloitan uuden ketjun, koska tästä viasta onkin tulossa romaania - käänteitä piisaa.

Eli auto on vuoden -97 Passat 1.8 bensa 20 venttiiliä, etuveto sedan. Melko perus-Pasuuna, jotain ilmastointia ja sähkölasia löytyy, joten ei ihan karvalakki kuitenkaan. Tarkkaa moottorin mallia en tiedä (eiköhän sen joku teistä heti arvaa).

Autolla on tasan 300 000 mittarissa ja ongelmana on käynnistäminen: auto ei käynnisty, startti kyllä pyörii ja sahaamalla tuon voi saada käyntiin. Kylmänä lähtee huonommin. Kun auto sitten käynnistyy, käy aluksi huonosti ja pitää auttaa kaasulla, ettei sammu. Kun lopulta lämmöt nousee, käy auto loistavasti, myös tyhjäkäynnillä (kierrokset noin 800). Voimaa on ajaa kaikilla nopeuksilla eikä mitään ongelmiä. Kun koneena ajaa lämpimäksi, se myös käynnistyy ihan normaalisti, voi antaa seisoakin jonkun aikaa.



No seuraavia temppuja on tehty korjaamolla:

- Lämpöanturi on vaihdettu.
- Kaasuläppä on vaihdettu. (Tietokone herjasi vikakoodia, koodi hävisi vaihdettaessa.)
- Moottoria on avattu sen verran, että on todettu todella sotkuiseksi. Korjaaja epäili jopa, että moottori olisi ollut huonolla pidolla ja moottori olisi karstoittunut ja tekisi kuolemaa!
- Moottorille on tehty forte-käsittely paskan poistamiseksi. Olisi pitänyt tehdä 100-150 tuhatta sitten, nyt ehkä myöhäistä.
- Suodattimia ja öljyjä on ymmärtääkseni vaihdettu noiden hommien yhteydessä.
- Joku ketjunkiristin on vaihdettu, kun korjaamolla oli sellainen ylimääräisenä, jäänyt jostain toisesta remontista (olivat pistäneet kai vähän kaupanpäälle ajatuksella).


Näistä tempuista huolimatta auto ei edelleenkään käynnisty. Korjaamo ehdotti moottorin osittaista purkamista ja kalliiden osien tilaamista (vähintään 1500 euroa).

Minä otin yhteyttä merkkihuoltoon ja sitä kautta toiseen moottorieksperttiin, joka totesi taudinkuvan jälkeen, että vika voisi olla öljynpaineissa, jotka ovat liian korkeat käynnistäessä. Tämä sitten tukehduttaa moottorin. - Korjaamo vahvisti tämän epäilyksen mutta ongelma on se, etteivät tiedä mistä se johtuu, epäilivät karstaa.

No tämä "moottoriekspertti" oli heti puhelimessa samoilla linjoilla: "On kuulemma tavallista noissa VAG-konsernin tuotteissa." Ekspertti oli sitä mieltä, että vika on öljysihdissä (tai jossain sen tapaisessa). Moottorin alapohja pitäisi avata (koska öljypumppu on siellä) ja öljypumppu pitäisi ehkä vaihtaa. Kustannukset reilusti yli 500 euroa.

No, tuossa oli mielestäni enemmän järkeä kuin moottorin osien vaihtamisessa (mm. jotain nostimia sun muuta sälää) ja hintakin olisi vain noin kolmasosa korjaamon ehdottamasta. Myös merkkikorjaamo puhui minulle öljynpaineista ja öljysihdin tukkeutumisesta, joka sitten paskaa koko moottorin, pahimmillaan myös karstoittaa. Ja silloin moottori on finaalissa, kun karstaa ei saa enää irti.

Otin yhteyttä korjaamoon ja selitin tilanteen, että halusin vaihtaa lafkaa, jos moottoria pitäisi ruveta availemaan. Eivät ottaneet pulttia, sillä heillä tuntuu olevan paljon ruuhkaa. Puhuin kuitenkin tuosta öljysihdin tukkeutumisesta ja korjaamolla oli vielä yksi ehdotus:

- Moottorin liottaminen bensiinin ja dieselin sekoituksella viikon ajan.

Korjaamo, ehdotti, että moottorin voisi laittaa likoamaan viikoksi tällaisella "naftalla" (sitä termiä taisivat käyttää). Sen ei pitäisi vahingoittaa moottoria, mutta jos ja kun öljypohjasta ja -sihdistä irtoaa paljon likaa, olisi öljyjä vaihdettava melko usein.

Tuo liotus ei ole kallista, maksaa lähinnä aikaa, joten annoin luvan yrittää vielä tuota temppua. Jos ei sekään auta, niin vien auton moottoriekspertille, joka saa avata sen.

- Eli tässä mennään. Saa veikata kuoleeko tuo moottori vai saadaanko se pelastettua. Tänään minä olen melko toiveikas, eilen katselin jo autotalli.comia ja vaihtoautojen hintoja. Tuntuu, että tässä voi käydä miten vaan.

Jotenkin vain tuntuisi uskomattomalta, että moottori olisi finaalissa, kun se kulkee kuitenkin niin hyvin eikä tupruta yhtään vaihtaessa eikä syö öljyäkään tavallista enempää. Vikojakaan ei ole ollut vuosiin kuin nyt sitten tämä.

Onko kellään muuten kokemuksia tuollaisesta lioituksesta? Se kuullostaa hieman epäviralliselta tavalta korjata moottoria. Onkohan se todella ihan ok? (MInä en ymmärrä moottoreista siis mitään.)

- Olen lukenut tältä palstalta paljon Passatin käynnistysongelmista, joten vika on kai ihan yleinen. Olisin voinut jatkaa noitakin ketjuja, mutta olivat niin monessa palassa, että päätin tehdä tästä yhden lisää. Ehkäpä tässä on jotain uusia juttua, miten tämä vika saataisiin hoidettua.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.11.2011 19:20

ettei olis joko nokka tai kampiakselin asentoanturi??

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

ViestiKirjoittaja Antiko » 6.11.2011 21:00

Tuollainen asentoanturi kuulostaa edulliselta. Mitenköhän tuota ei ole kukaan ammattilainen taijunnut ehdottaa? Lämpötilaanturi ja joku toinen anturi tuosta on jo vaihdettu (isäpuoli ei muista mikä ja on jo kadottanut kuitin.)

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 6.11.2011 23:26

Kannattaahan nuo käydä läpi ennen isompaa operaatiota tai paalausta, noita tarzin mainitsemia on oman lukeman perusteella aika useaan koppiin vaihdettu, joskin oireet ei aina täsmää, eikä ole omalle kohdalle sattunut. Normaali toiminta lämpimänä voisi viitata anturin sisäiseen vikaan lämpölaajenemisen vuoksi, eli kylmänä ei ota kunnolla kontaktia jostain.

Ei se nyt mikään ihme ole, jos eivät ole osanneet ehdottaa, kun syitä ko. käytökseen voi olla monia. Mä jouduin edellisen huoltokeikan aikana neuvomaan korjaamoa, enkä ole yhtään pahoillaan, kun auto tuli sitten kuntoon enkä joutunut edes täyttä laskua maksamaan. Monimerkkikorjaamoissa muutaman kaverin pitäisi osata toistakymmentä merkkiä ja kaikkien eri mallit vielä... on se aika savotta.

Toisaalta vien mieluummin tuonne vakiopaikkaan kuin vaikkapa paikalliselle volkkarille, jossa laskutetaan täydet mutta tehdään puolet, jos ehditään sitäkään.

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

ViestiKirjoittaja Antiko » 7.11.2011 13:47

Ei ole elektroninen vika sanoivat korjaamolta, on kuulemma tutkittu. Vika ei siis ole antureissa, vaan öljynpaineessa ja jossain kuristemessa. Auto ikään kuin tukehtuu startatessa.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 7.11.2011 15:05

Tarkoitatko kuristimella nokkaketjun kiristäjää? Jos, niin omassa vaihdettiin ketjun kiristäjä öljynpaineongelmien takia, valoa vilkautti välillä, mutta muuten öljynpaineet näytti normaalilta. Samalla vaihdettiin öljypumppukin, mutta kiristäjästä oli lopulta kiinni. Hieman ehti karstoittumaan, muttei mitenkään merkittävästi, pari öljynvaihtoa (2tkm / vaihto) myöhemmin karstat oli jo tiessään.

Ei tosiaan käynnistysongelmaa aiheuttanut, mutta voisi kuvitella kunnolla jumittavan kiristimen hankaloittavan pyörimistä.

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

ViestiKirjoittaja Antiko » 7.11.2011 18:04

Tuollainen ketjunkiristäjä on vaihdettu. Siitä ei ollut mitään puhetta, mutta olivat semmoisen laittaneet. Sanoivat, että on kallis osa mutta kyseessä on ns. b-osa, joka oli ollut jonkun autossa 3 kk. Sen jälkeen auto oli jotenkin hajonnut ja osa oli palautunut korjaamolle. Minä siis kai saisin tuon osan erikoishintaan. Osa ei ollut kuitenkaan ratkaissuta ongelmaa.

Vaikuttaisi siis siltä, että kyse on tuosta öljypumpusta. Toisen korjaamon moottoriekspertti (ovat erikoistuneet moottoriremontteihin, ks. yllä) sanoi, että Passatista ovat vaihtaneet useamman kerran noita öljypumppuja ja että minun vikakuvaukseni sopii hyvin kuvaan. Niinpä varasin jo huoltoajan tuohon öljypumpun vaihtoon. Ekspertti sanoi, ettei moottorin liotuksesta toisella korjaamolla ole haittaa, muttei se yleensä ongelmaa kyllä korjaakaan.

Jonoahan tuonne moottoriekspertille oli, joten liotkoon rauhassa sen aikaa. (Minäkin hain vanhan ZX Citikan maalta ja pistin rekisteriin.) Harmi vaan, että joudun näillä näkymin maksamaan kahdelle korjaamolle työstä. Enkä tiedä ovatko nuo jo laitetut osat kaasuläppä ja ketjunkiristin ihan turhia osia. Korjaamo kyllä ottaa ne pois, jos haluan mutta eikös nuo ole kuluvia osia? Voisin ehkä saada ne nyt edullisesti, jos ja kun auto ei tule kuntoon. Olisi ehkä semmoinen sijoitus tulevaisuuteen.

Ja sitä en kyllä ymmärrä, että miten öljynpaineet voivat olla liian korkeat, jos öljypumppu pitää vaihtaa (on rikki?) - vai onko se joku muu osa tuosta pumpusta rikki kuin itse pumppu.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 7.11.2011 18:55

Enkä tiedä ovatko nuo jo laitetut osat kaasuläppä ja ketjunkiristin ihan turhia osia. Korjaamo kyllä ottaa ne pois, jos haluan mutta eikös nuo ole kuluvia osia? Voisin ehkä saada ne nyt edullisesti, jos ja kun auto ei tule kuntoon. Olisi ehkä semmoinen sijoitus tulevaisuuteen.

Ja sitä en kyllä ymmärrä, että miten öljynpaineet voivat olla liian korkeat, jos öljypumppu pitää vaihtaa (on rikki?) - vai onko se joku muu osa tuosta pumpusta rikki kuin itse pumppu.


Eihän ne turhia osia ole, varsinkin jos kaasuläpän vikakoodi poistui ja jos alkuperäinen ketjunkiristin on kestänyt 300tkm, on se tehnyt jo liki tuplat yleisesti toteutuneista käyttökilometreistä. Profiilin vekottimessa mittarissa oli n. 165tkm, kun kiristin vaihdettiin. Eli jos auton meinaat vielä pitää, niin ei ne rahat hukkaan mene.

Öljypumpun imusiivilässä saattaa olla tukkeumaa, joka aiheuttaa juurikin mainitun öljynpaineiden nousun. Vertauksena vaikkapa halkaisijaltaan 13mm puutarhaletku, jonka suuaukosta tukitaan puolet.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 7.11.2011 21:56

Öljypumpun imusiivilässä saattaa olla tukkeumaa, joka aiheuttaa juurikin mainitun öljynpaineiden nousun. Vertauksena vaikkapa halkaisijaltaan 13mm puutarhaletku, jonka suuaukosta tukitaan puolet.


Kyllä siinä vaan niin käy jos öljypumpun imusihti tukkeutuu niin öljynpaine loppuu.

Jos öljynpaine on alhainen niin se nokkien välinen ketjunkiristin ei toimi ja ketju yleensä rapisee kantta/venttiilikoppaa vasten. Voi heikentää käynnistymistä jossain määrin kun nokka-akselin asentotunnistin on imunoka päässä. Oletko tutkinut nokka-akselin asentotunnistimen (hall-anturi) kuntoa, onko sinne päässyt öljyä vuotavasta stefasta? Hall-anturin kansi on kiinnni parilla ruuvilla ja öljyvuodonhan näkee jo raottamalla jakopään koteloa.

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

ViestiKirjoittaja Antiko » 7.11.2011 22:48

Minusta tämä mysteeri alkaa selvitä. Öljypumppu menee vaihtoon. Liotus voi poistaa osan tukkeumusta, mutta lopulta tuo tukkeutuu kuitenkin ja voi ilmeisesti karstoittaa moottoria lisää. On siis järkevää vaihtaa se, kun auton olisi tarkoitus palvella meidän perhettä useampi vuosi (ajoa on tosi vähän, viime vuonna 4 tuhatta tänä vuonna ehkä 5-6).

Pidän myös nuo jo vaihdetut osat ja toivon, että ne ehkäisevät tulevia vikoja.

Nyt täytyy vain odotella, sillä öljypumpun vaihto on vasta 18. päivä.

Ja kiitoksia hyvistä vastauksista ja ehdotuksista. Saa pistää vieläkin tulemaan. Kerron sitten lopulta miten kävi.

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

Minua kusetetaan

ViestiKirjoittaja Antiko » 8.11.2011 22:46

Pikku kuriositeettina soitin korjaamolle, jossa isäpuoleni luuli korjauttaneensa tuon moottorin. Halusin vain tietää, että minkä anturin ne olivat siellä vaihtaneet lämpötunnistimen lisäksi. Se oli joku ilmanottoanturi. Nuo kannattaa kuulemma vaihtaa molemmat näissä tapauksissa.

Korjaamo on siis Lappeenrannassa ja auto nyt Jyväskylässä. Kerroin viimeisimmistä käänteistäjä ja korjaaja tuli melkein vihaiseksi. Oli vahvasti sitä mieltä, että kyseessä on elektroninen vika, koska moottori pelaa niin hyvin, kun sen vain saa käyntiin. Kaveri kehotti minua ottamaan auton pois korjaamosta ja kieltäytymään kaikista mekaanisten osien vaihdosta. Ne ovat kuulemma vain rahastusta - autossa ei ole mekaanista vikaa. Että näin!

Kävin sattumalta myös Passatilla hakemassa pari turvaistuinta Citikkaan. Samalla näin korjaamon myyjän, joka kertoi etteivät vielä ole ehtineet käydä auton kimppuun (liotusta ei ole aloitettu) kun heillä on niin kovasti talvirengasruuhkaa. Selitteli myös samalla, että kyseessä on ehdottomasti mekaaninen vika. Sama vika oli rikkonut tuon kaasuläpänkin, kun käynnistäessä oli tullut niin kovia piikkejä sille (en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitti, mutta joutuihan tuota kaasua polkemaan, jotta lullan sai käyntiin.)

Eli nyt minulla on kolme ammattikorjaajaa: yksi vannoo mekaaniseen vikaan ja karstaan moottorissa, toinen elektroniseen vikaan (pitäisi tarkistaa kampiakselin asentoanturi) ja kolmas haluaa vaihtaa tukkeutuneen öljypumpun.

Ketä tässä lopulta pitäisi uskoa? Jokainen selittää oman kantansa niin vakuuttavasti, että tekee mieli uskoa kaikkia kolmea. Hullua!

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 9.11.2011 16:22

Ääni sähköiselle vialle...

Tai sit alipainevuotoja. Aika yleisiä noissa.

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

Öljynpaineet putoaa ajossa

ViestiKirjoittaja Antiko » 10.11.2011 21:33

Soittivat korjaamolta, että auto oli siirretty moottoriekspertille. Olivat käyneet testiajolla ja tehneet jotain testejä, kai katsoneet tietokonetta matkalla. Matkan aikana olivat öljynpaineet alkaneet tippua, joten olivat kurvanneet suoraan moottorinkorjaajalle. (Olin jo varannut sieltä tuon ajan viikon päähän.)

Eli korjaamo taisi luovuttaa (niillä olikin paljon ruuhkaa, talvirenkaita laitettavana), kun auto oli kuitenkin menossa moottorikorjaamoon.

No täytyy huomenna soittaa sinne ja kysyä, että mitä olivat sopineet tämän kanssa. Ei ollut vielä oikein selvää, että kelle nyt lopulta maksan mitäkin tuosta korjauksesta. Korjaamoltahan tuo korjaus hieman meni pieleen, kun eivät saaneet kuntoon (täytyy tinkiä hintaa alas).

Eli vielä korjaamolla öljynpainetta oli liikaa ja nyt ne putoavat. Ehkä se on vain tuo öljypumppu. Menee koko ajan huonommaksi tuo auto.

Isäpuoli vihjasi, että ongelmat alkoivat, kun autoon vaihdettiin akku. En tiedä kuka sen vaihtoi, ehkä hän itse. Eikös nuo tietokoneet autossa tykkää kyttyrää, kun virrat katoaa? No akku oli mennyt finaaliin ja uuden laiton jälkeen alkoivat melko pian nuo käynnistymisongelmat.

Antureiden (lämpö ja ilmanotto) vaihdon jälkeen korjaamolla auto pelasi jonkun aikaa melko hyvin, päivittäistä ajoa 40-60 km. Sitten se meni yli kuukaudeksi seisontaan, satunnaista ajoa silloin tällöin ja pelasi aina hyvin. Siirron jälkeen Lappeenrannasta Jyväskylään alkoivat nuo isot ongelmat.

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

Öljypumppu vaihtoon

ViestiKirjoittaja Antiko » 17.11.2011 14:04

No niin, moottoriekspertti soitti viimeinkin: olivat mitanneet Pasuunan öljynpaineet ja ovat kuulemma älyttömän korkeat, jotain 10 kiloa, kun autolle antaa kierroksia 2-3 tuhatta. Rajoittajan pitäisi kuulemma pitää paineet alle 6 kilon.

No öljypumpussa on siis vika ja annoin luvan hankkia uuden. Aloittavat kuulemma nyt purkamaan ja ensi viikolla sitten uutta osaa paikalleen (kun tulee tilauksesta).

Eli pitkään tämä remontti tuntuu kestävän. Kovasti oli kuitenkin korjaaja luottavainen, sanoi vain, että "Noissa VAG:n moottoreissa on ollut tuota vikaa ja öljypumpun vaihdolla se on aina tullut kuntoon."

Sopii toivoa, joku 500 euroahan tuohon uppoaa, joten loppusumma tulee olemaan varmasti yli tonnin mutta sen nyt on tiennyt jo pitkään. Tulisi nyt vaan kuntoon.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 17.11.2011 15:35

Ei kai pumppu paljoa yli satasta maksa? -ei omaani 1,8T:n ainakaan koko vaihto ollut kuin alle 200:aa tosin pumppua ei kyllä merkkiliikkeestä haettu vaikka alkuperäinen olikin...

- mutta olikohan paineventtiili itse pumpussa vai suodatinjalan yhteydessä? eli jos vika onkin siellä, kun en ainakaan äkkiseltään keksi että miten itse pumppu voi olla nii rikki että antaa liikaa painetta...

kansanvaunu
-
Viestit: 52
Liittynyt: 3.11.2008 11:47

ViestiKirjoittaja kansanvaunu » 17.11.2011 15:58

itse vaihdoin öljypumpun, 109€ tarvikkeena. apurunkoa höllättävä ja moottori laitettava tuentaan AEB:ssä jotta saa öljypohjan pois. pumppu irti ja uusi tilalle. pyörän kulmat joutuu suuntaamaan mutta kokonaisuus alle 200€ omana työnä.

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

ViestiKirjoittaja Antiko » 17.11.2011 23:34

No joo, pumpun hinnaksi veikkasivat (kun eivät vielä tiedä tarkkaa mallia) alle 200 euroa. Työtä varasivat neljä tuntia (350 e) mutta olivat sitä mieltä, että voi sujua nopeamminkin, riippuu vähän siitä miten paljon autoa joutuu purkamaan.

Eli tuo 500 oli minun oma maksimiarvioni, johon olen varautunut henkisesti mutta voihan tuo mennä ammattilaiselta nopeamminkin, jolloin päästäisiin halvemmalla. Katsotaan nyt mitä sieltä löytävät.

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

ViestiKirjoittaja Antiko » 23.11.2011 17:42

Voi keeveli! Soitin moottoriekspertille että joko olivat saaneet öljypumpun asennetuksi. Oli asennettu juuri tänään MUTTA öljynpaineet eivät olleet laskeneet! Siis mitä kettua! Tämän piti olla helppo homma, mutta eipä näytä tämäkään korjaamo osaavan korjata Pasuunaa. Nyt sitten miettivät, että mitä tehdä, soittavat aamulla.

Eikö Jyväskylästä löydy osaavaa Passat-korjaajaa?! Luulisi löytyvän. Alkaa todella mennä hermot tähän hakuammuntaan.

Ymmärtääkseni vika on edelleen sama: ei käynnisty startatessa kunnolla, pyörittää kyllä ja sahaamalla sitten lopulta käynnistyy. Öljynpaineet ovat todella korkeat. Kun auton saa käyntiin, käy se nätisti. En tiedä ovatko öljynpaineet silloinkin korkeat, voi olla etteivät ole tai sitten ovat - auto kuitenkin kulkee ja käy erinomaisesti. On myös lämpiämisen ja ajon jälkeen käynnistynyt ihan normaalisti. Ehdotuksia?

Niin ja se ehkä se Lappeenrannan korjaaja olisi sittenkin oikeassa (ks. yllä), kun sanoi, ettei vika ole mekaaninen vaan sähköinen. Luultavimmin nokka-akselin ohjainanturi tai joku muu sellainen. Mutta täällä eivät "ekspertit" suostu tuohon uskomaan vaan haluavat vain vaihdella osasia moottorista. Voi keeveli!

arihy
-
Viestit: 30
Liittynyt: 6.3.2007 21:31

ViestiKirjoittaja arihy » 23.11.2011 18:55

Leppävedellä oleva Kari-Huolto lienee merkkiliikkeen jälkeen yksi parhaista vaihtoehdoista Jyväskylän ympäristössä.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 23.11.2011 23:08

Kysyppäs Timpalta jos kerkeävät katsoa -ovat aikalailla hyvin erikoistuneet Vaggineisiin:

http://www.directa.fi/yritykset/4087013 ... Timo+Holm/

Tuosta pumpun vaihdosta jo edellä ihmettelinkin että jos paineventtiili ei sijaitse itse pumpussa niin ei siinä voi semmosta vikaa olla joka paineet liian suuriksi nostaa... -onko kellään tietoa missä ko venttiili on kun itsellä olis luuloa että saattaa olla öljyn suodattimen jalan tuntumassa?

Antiko
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2011 10:17

ViestiKirjoittaja Antiko » 24.11.2011 20:22

Kiitos korjaamovinkeistä, täytyy katsoa tulevaisuudessa. Nyt kävi niin, että Pasuuna heräsi eloon! Jippii!

Moottori ollut niin täynnä kuonaa, että se oli tukkinut eilen tuon uudenkin öljypumpun ja mukana seuraavan sihdin. Tänään öljypohja oli irroitettu ja mujut oli tiskattu pois, jonka jälkeen peli oli kasattu ja pistetty käyntiin ja voilá öljynpaineet olivat laskeneet normaalille tasolle ja auto oli lähtenyt normaalisti käyntiin. Iltapäivällä starttia oli kokeiltu uudelleen, ei ongelmia ja öljynpaineet kohdallaan. Olivat sitä mieltä, ettei moottorissa olisi enää ylimääräistä tavaraa. Autoa pitää kuitenkin tarkkailla, jos ongelmia ilmenee niin tiskaavat samaan hintaan uudelleen.

Toivoisin, että tämä ongelma olisi nyt ratkennut. Syy ongelmiin olisi näillä näkymin liian harvat öljynvaihdot viime vuosina. Tästä moottoriin olisi kertynyt sakkaa ja paskaa, joka jumitti sen. Noiden öljynpaineiden (tai puutteen) ansiosta rikki oli mennyt ainakin ketjunkiristin ja mitä ilmeisemmin myös kaasuläppä. Niin ja tietenkin tuo öljypumppu.

Loppusumma oli aika älytön: moottoriekspertti otti öljypumpun vaihdosta 650 euroa! Pumpun yhteydessä vaihdettiin siis tuo sihti (on siinä jalassa jotenkin kiinni) ja muutkin tykötarpeet (osat 230 e ja työ 420 e / 6 tuntia).

Toisella korjaamolla vaihdettiin tuo kaasuläppä (590 e) ja ketjunkiristin ja ketju (400 e), jotain suodattimia, forte-käsittely ja öljyä. Kun vika ei tullut korjatuksi, sain alennusta töistä mutta silti loppulasku yli 1300 euroa - huh huh! (Niin ja tuo ketjunkiristin ja ketju tulivat vielä puoleen hintaan, alkuperäisen hinta yli 1000 e - tuo osa oli vaihdettu uutena autoon, jolla kolaroitiin noin 1000 km vaihdosta, käytännössä siiis uusi osa.)

Pari tonnia tuohon moottoriremonttiin meni. Nyt saisi kyllä jo riittää, kun ei tässä olla mitään autoharrastajia, ihan perheautoa tarvittaisiin. Kilometrejäkin tulee tällä hetkellä vain 4-5 tuhatta vuodessa. Toivoisi siis, että nyt tuo moottori pelaisi useamman vuoden ihan perushuollolla (öljyä ja suodattimien vaihtoa, joskus jotkut tulpat).

Keväällä pitäisi vielä laittaa iskarit, jarrupalat ja kunnostaa ilmastointi. Pientä laittoahan noissa autoissa aina on mutta katsotaan nyt, jos tästä vielä saisi luottopelin.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.11.2011 23:13

Pätkä-ajo ei varmastikkaan paranna tilannetta, eli kannattaa hehkuttaa niitä öljyjä välillä. Sulla kun kerta noin vähän ajoa on.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa