Turbotimer mk4 Golf GTI?
Valvoja: ffp jäsenet
Turbotimer mk4 Golf GTI?
Mikäs olisi Golf mk4 GTI:hin hyvä ja edullinen turbotimer? Ei aina jaksaisi kökkiä autossa odottamassa että vehkeet jäähtyy.. Onko tietoa eri timereistä, mikä toimii 1.8T:ssä ja onko ongelmia ajoneston/ ovien lukituksen kanssa? Kuinka vaikea asentaa moinen vekotin?
Timeri on ollut loistava kampe jälkijäähdytykseen kun joutuu liikkumaan ripeästi paikasta toiseen, vakiona toki riittää lyhytkin jäähdyttely mutta asia muuttuu useasti paljolti jos tehomäärä onkin vakiosta suurempi ja pakolämmöt jopa satoja asteita korkeampia. Tiedämpähän vakioita vapaastihengittäviäkin moottoreita joissa timeristä olisi kovasti hyötyä.
Jokainen tavallaan, itselle ainakin aivan loistava lisävaruste arjen liikkumista nopeuttamaan. VW tai mikään muu autovalmistaja ei ole tällaista tuotetta autoihinsa lisännyt koska käytännön toteutus niin että kaikki kuljettajat osaisi sitä käyttää, olisi hankalaa. Ja vähentäisihän se myös varaosamyyntiäkin kun ahtimet ja kannet kestää pitempään.
Itsellä on ollut tapana jäähdytellä pakokaasut tdi:ssä 180-190 asteen tuntumiin ennen sammuttamista, reippaamman ajon jälkeen kaasut saattavat olla tyhjäkäynnilläkin vielä lähemmäksi 300 astetta, ja saattaa kestää pari kolmekin minuuttia ennenkuin ne jäähtyvät takaisin normaaliin 160-200 asteeseen jossa lämmöt pyörivät normaalin hissutteluajon jälkeen. 10-15 sekunnin odottelu laskee pakolämpöjä about 5-10 astetta, joten se ei juuri eestä mitään. Timeri on siis melko tarpeeton sellaisissa tapauksissa jos moottori on pääasiassa vakio, ei käytä paljoa sen tehoja ja on tarvittaessa aina aikaa odotella sen jäähtymistä.
Jokainen tavallaan, itselle ainakin aivan loistava lisävaruste arjen liikkumista nopeuttamaan. VW tai mikään muu autovalmistaja ei ole tällaista tuotetta autoihinsa lisännyt koska käytännön toteutus niin että kaikki kuljettajat osaisi sitä käyttää, olisi hankalaa. Ja vähentäisihän se myös varaosamyyntiäkin kun ahtimet ja kannet kestää pitempään.
Itsellä on ollut tapana jäähdytellä pakokaasut tdi:ssä 180-190 asteen tuntumiin ennen sammuttamista, reippaamman ajon jälkeen kaasut saattavat olla tyhjäkäynnilläkin vielä lähemmäksi 300 astetta, ja saattaa kestää pari kolmekin minuuttia ennenkuin ne jäähtyvät takaisin normaaliin 160-200 asteeseen jossa lämmöt pyörivät normaalin hissutteluajon jälkeen. 10-15 sekunnin odottelu laskee pakolämpöjä about 5-10 astetta, joten se ei juuri eestä mitään. Timeri on siis melko tarpeeton sellaisissa tapauksissa jos moottori on pääasiassa vakio, ei käytä paljoa sen tehoja ja on tarvittaessa aina aikaa odotella sen jäähtymistä.
Itellä on monesti tilanne jossa ajaa kiireessä nilkka suorana jonnekin ja sitten joutuukin jäädä odottelemaan vaikka minuutiksi et turbo jäähtyy ja koneen lämmöt tasaantuu. Hermo meinaa mennä tuollaisessa tilanteessa kun on jo vaikka myöhässä jostakin. Ei vaan millään kiinnostais rikkoa autoa tahallaan. Itelle toi timeri tulisi kyllä tarpeeseen.
Edellinen on turbotimeri kauppias, joten............... .
Kaiken pahan alku ja juuri. Siksipä toinkin omat kokemukseni muidenkin nähtäville kun muutaman vuoden noiden kanssa pelaillut, mielipiteet perustuvat kokolailla havaittuihin ja mitattuihin faktoihin. Dubsonic tuossa kertokin tyypillisen tilanteen kun timerin olemassaoloa arvostaa eniten.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikö näissä ole vesijäähdytteiset laakerit? Ja onko jälkijäähdytys tehty sähköisellä vesikierrolla?
Eikä Corky Bell kirjassaan hirveästi arvostanut jälkikäyttöä koska lämmöntuotto on suoraan riippuvainen käytetystä tehosta. Kuinka moni oikeasti tulee parkkiin 240 km/h ja joutuu sammuttamaan auton samantien siihen paikkaan?
Lisäksi jos uusi ahdin on 1500 € ja asiallinen ajastin 300 €, niin piteneekö ahtimen vaihtoväli sillä niin paljon että se on taloudellisesti kannattavaa?
Eikä Corky Bell kirjassaan hirveästi arvostanut jälkikäyttöä koska lämmöntuotto on suoraan riippuvainen käytetystä tehosta. Kuinka moni oikeasti tulee parkkiin 240 km/h ja joutuu sammuttamaan auton samantien siihen paikkaan?
Lisäksi jos uusi ahdin on 1500 € ja asiallinen ajastin 300 €, niin piteneekö ahtimen vaihtoväli sillä niin paljon että se on taloudellisesti kannattavaa?
Kyllähän noita "asiallisia ajastimia" saa reilusti halvemmallakin. Eriasia sitten, että onko siitä vakiossa/lähes vakiossa autossa vastaavaa hyötyä. Tästä voi taistella vaikka maailman tappiin asti. Vaikka olisi faktojakin esittää. :) Mut joo, enemmän se jälkikäyttö vaikuttaa (etenkin ahtimen) kestoikään, kuin kylmänä vedättäminen (poislukien tietenkin jotkut -20astetta ja kylmänä rajottimeen).
Itse ainakin olen aina reilumman vedättelyn jälkeen joutanut käyttämään autoa sen röökin polton verran ennen sammuttamista.
Jos on oikeasti kiire, niin ei pidä ajaa nilkka ihan niin suorana, se kun ei todistetustikaan jouduta matkantekoa juuri ollenkaan (etenkään kaupunkialueella).
Itse ainakin olen aina reilumman vedättelyn jälkeen joutanut käyttämään autoa sen röökin polton verran ennen sammuttamista.
Jos on oikeasti kiire, niin ei pidä ajaa nilkka ihan niin suorana, se kun ei todistetustikaan jouduta matkantekoa juuri ollenkaan (etenkään kaupunkialueella).
Puolilaillisellakaan ajelulla yleisessä liikenteessä, ei saa sellaista lämpökuormaa ahtimeen että se vaatisi erityistä jälkijäähdytystä. Ihan sama onko se auto vakio vai viritetty. Isommalla kuormituksella sen sijaan turbon elinikää pystyy moni kymmenkertaistamaan jälkijäähdytyksellä, tästä on tullut itsekkin tehtyä testejä anturoimalla turbon keskiosa ja pakopuoli.
^taitaa olla 500tkm kohdalla koneen aukasun aika muutenkin.
Saahan sen timerin sinne autoon asentaa, mutta kyllä siihen suurimmat tarpeet taitaa tulla muista syistä. Tietty, jos siitä käyntiin jätetystä, itsestään sammuvasta autosta saa jotkut lisäropsit paikallisella essolla... En tiiä. Mutta kyllä niitä kertoja, jolloin turbo ajetaan punaiseks tulee niin harvoi, että niinä kertoina käytännön järki käskee odottelemaan sen minuutin ennen auton sammuttamista.
Saahan sen timerin sinne autoon asentaa, mutta kyllä siihen suurimmat tarpeet taitaa tulla muista syistä. Tietty, jos siitä käyntiin jätetystä, itsestään sammuvasta autosta saa jotkut lisäropsit paikallisella essolla... En tiiä. Mutta kyllä niitä kertoja, jolloin turbo ajetaan punaiseks tulee niin harvoi, että niinä kertoina käytännön järki käskee odottelemaan sen minuutin ennen auton sammuttamista.
Mutta kyllä niitä kertoja, jolloin turbo ajetaan punaiseks tulee niin harvoi, että niinä kertoina käytännön järki käskee odottelemaan sen minuutin ennen auton sammuttamista.
Yks tuttu omisti jokusen vuotta sitten 200sx nussunin. Se oli sillä sitten jotain rallia ajellut ja tuli parkiin näyttämään autoaan, avas konepellin ja katso et voi viu turbo ja puolet pakosarjasta ihan punahehkusena, no hän päätti ratkaista homman heittämällä lunta päälle. Et ei se kaikilla toimi toi käytännön järkikään.
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Kyllä sitä edellisellä autolla (s40 2.0T) tuli joskus kokeiltua miten kiihtyy (suljetulla tiellä tietenkin). Kotiinkin ajettiin suht rauhallisesti pari kilsaa ja silti kun avas konepellin niin ahdin oli vielä ihan mansikkana. Sai tupakan polttaa ihan rauhalliseen tahtiin ennen kuin sammutti moottorin. Silloin oli ikävä turbotimeriä.
Noita kun tuntuu saavan ihan suht huokeeseen hintaan, jos ei ole pakottavaa tarvetta sille aidolle Apexille tai Greddylle. Vaikka ei sille välttämättä ihan välitöntä tarvetta ole ihan joka päivä tai edes joka kuukausi, niin kyllä se silti aika halpa henkivakuutus on ahtimelle.
Vielä kun lisää siihen, että useimmissa timereissä tuntuu olevan jonkinmoinen seosmittari samassa, niin fiksultahan toi sijoitus tuntuu kuulostavan.
Noita kun tuntuu saavan ihan suht huokeeseen hintaan, jos ei ole pakottavaa tarvetta sille aidolle Apexille tai Greddylle. Vaikka ei sille välttämättä ihan välitöntä tarvetta ole ihan joka päivä tai edes joka kuukausi, niin kyllä se silti aika halpa henkivakuutus on ahtimelle.
Vielä kun lisää siihen, että useimmissa timereissä tuntuu olevan jonkinmoinen seosmittari samassa, niin fiksultahan toi sijoitus tuntuu kuulostavan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa