Turbotimer mk4 Golf GTI?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

Turbotimer mk4 Golf GTI?

ViestiKirjoittaja laelli » 18.11.2011 15:46

Mikäs olisi Golf mk4 GTI:hin hyvä ja edullinen turbotimer? Ei aina jaksaisi kökkiä autossa odottamassa että vehkeet jäähtyy.. Onko tietoa eri timereistä, mikä toimii 1.8T:ssä ja onko ongelmia ajoneston/ ovien lukituksen kanssa? Kuinka vaikea asentaa moinen vekotin?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 18.11.2011 17:34

Laita hakukenttään sanaksi "Turbotimer" ja lukaise aiemman topicit asiasta näin ensialkuun.

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 18.11.2011 17:42

luin jo.. ajattelin vaan jos löytyisi tuoreita mielipiteitä aiheesta :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 18.11.2011 18:08

Hyvät mielipiteet ja kokemukset ei vanhene. Aivan turha kapistus koko turbotimer. Olis ne sen volkkarilla jo asentanu jos se auto sen vaatii. Sen kerran kun ajaa vähän rapeemmin luulis olevan aikaa ootella se 10-15sek. Ei se mitään minuuttien odottelua kaipaa.

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 18.11.2011 18:59

okei, eli viritetytkään pelit ei vaadi sen kummempaa jäähdyttelyä? Autooni nimittäin juuri vaihdettiin uusi ahdin haljenneen tilalle ja toivoisin että uudelle ahtimelle ei kävisi samoin..

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 18.11.2011 19:27

Ison kaahaamisen jälkeen voi hetken ajaa hissukseen.
Se olisi suotavaa jo muutakin kuin turboa ajatellen.

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 18.11.2011 19:28

Selvä, kiitoksia vinkeistä, säästyipähän rahat ja vaiva :)

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 19.11.2011 13:07

ja sama koskee kylmänä vinguttamista,ei ole hirveän haastavaa ajella niitä paria ensimmäistä kilometriä kylmällä koneella maltillisesti.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 20.11.2011 2:29

Timeri on ollut loistava kampe jälkijäähdytykseen kun joutuu liikkumaan ripeästi paikasta toiseen, vakiona toki riittää lyhytkin jäähdyttely mutta asia muuttuu useasti paljolti jos tehomäärä onkin vakiosta suurempi ja pakolämmöt jopa satoja asteita korkeampia. Tiedämpähän vakioita vapaastihengittäviäkin moottoreita joissa timeristä olisi kovasti hyötyä.

Jokainen tavallaan, itselle ainakin aivan loistava lisävaruste arjen liikkumista nopeuttamaan. VW tai mikään muu autovalmistaja ei ole tällaista tuotetta autoihinsa lisännyt koska käytännön toteutus niin että kaikki kuljettajat osaisi sitä käyttää, olisi hankalaa. Ja vähentäisihän se myös varaosamyyntiäkin kun ahtimet ja kannet kestää pitempään.

Itsellä on ollut tapana jäähdytellä pakokaasut tdi:ssä 180-190 asteen tuntumiin ennen sammuttamista, reippaamman ajon jälkeen kaasut saattavat olla tyhjäkäynnilläkin vielä lähemmäksi 300 astetta, ja saattaa kestää pari kolmekin minuuttia ennenkuin ne jäähtyvät takaisin normaaliin 160-200 asteeseen jossa lämmöt pyörivät normaalin hissutteluajon jälkeen. 10-15 sekunnin odottelu laskee pakolämpöjä about 5-10 astetta, joten se ei juuri eestä mitään. Timeri on siis melko tarpeeton sellaisissa tapauksissa jos moottori on pääasiassa vakio, ei käytä paljoa sen tehoja ja on tarvittaessa aina aikaa odotella sen jäähtymistä.

Elikkäs
-
Viestit: 35
Liittynyt: 24.2.2009 21:30

ViestiKirjoittaja Elikkäs » 20.11.2011 11:40

Edellinen on turbotimeri kauppias, joten...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 20.11.2011 11:58

Itellä on monesti tilanne jossa ajaa kiireessä nilkka suorana jonnekin ja sitten joutuukin jäädä odottelemaan vaikka minuutiksi et turbo jäähtyy ja koneen lämmöt tasaantuu. Hermo meinaa mennä tuollaisessa tilanteessa kun on jo vaikka myöhässä jostakin. Ei vaan millään kiinnostais rikkoa autoa tahallaan. Itelle toi timeri tulisi kyllä tarpeeseen.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 21.11.2011 0:22

Edellinen on turbotimeri kauppias, joten............... .


Kaiken pahan alku ja juuri. Siksipä toinkin omat kokemukseni muidenkin nähtäville kun muutaman vuoden noiden kanssa pelaillut, mielipiteet perustuvat kokolailla havaittuihin ja mitattuihin faktoihin. Dubsonic tuossa kertokin tyypillisen tilanteen kun timerin olemassaoloa arvostaa eniten.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.11.2011 0:50

Eikö näissä ole vesijäähdytteiset laakerit? Ja onko jälkijäähdytys tehty sähköisellä vesikierrolla?

Eikä Corky Bell kirjassaan hirveästi arvostanut jälkikäyttöä koska lämmöntuotto on suoraan riippuvainen käytetystä tehosta. Kuinka moni oikeasti tulee parkkiin 240 km/h ja joutuu sammuttamaan auton samantien siihen paikkaan?

Lisäksi jos uusi ahdin on 1500 € ja asiallinen ajastin 300 €, niin piteneekö ahtimen vaihtoväli sillä niin paljon että se on taloudellisesti kannattavaa?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.11.2011 7:41

Kyllähän noita "asiallisia ajastimia" saa reilusti halvemmallakin. Eriasia sitten, että onko siitä vakiossa/lähes vakiossa autossa vastaavaa hyötyä. Tästä voi taistella vaikka maailman tappiin asti. Vaikka olisi faktojakin esittää. :) Mut joo, enemmän se jälkikäyttö vaikuttaa (etenkin ahtimen) kestoikään, kuin kylmänä vedättäminen (poislukien tietenkin jotkut -20astetta ja kylmänä rajottimeen).

Itse ainakin olen aina reilumman vedättelyn jälkeen joutanut käyttämään autoa sen röökin polton verran ennen sammuttamista.

Jos on oikeasti kiire, niin ei pidä ajaa nilkka ihan niin suorana, se kun ei todistetustikaan jouduta matkantekoa juuri ollenkaan (etenkään kaupunkialueella).

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.11.2011 8:35

Puolilaillisellakaan ajelulla yleisessä liikenteessä, ei saa sellaista lämpökuormaa ahtimeen että se vaatisi erityistä jälkijäähdytystä. Ihan sama onko se auto vakio vai viritetty. Isommalla kuormituksella sen sijaan turbon elinikää pystyy moni kymmenkertaistamaan jälkijäähdytyksellä, tästä on tullut itsekkin tehtyä testejä anturoimalla turbon keskiosa ja pakopuoli.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 21.11.2011 18:59

Ei muutakuin laitatte vielä softat niihin vakioahtimella oleviin autoihin ja sitten vaan aina kerrasta sammuksiin.

Tulkaa sitten näyttämään, kuinka ajetaan vaikkapa 500 tkm ilman kansiremonttia, jos siinä rottelossa sattuu olemaan alumiinikansi...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 22.11.2011 20:45

^taitaa olla 500tkm kohdalla koneen aukasun aika muutenkin.
Saahan sen timerin sinne autoon asentaa, mutta kyllä siihen suurimmat tarpeet taitaa tulla muista syistä. Tietty, jos siitä käyntiin jätetystä, itsestään sammuvasta autosta saa jotkut lisäropsit paikallisella essolla... En tiiä. Mutta kyllä niitä kertoja, jolloin turbo ajetaan punaiseks tulee niin harvoi, että niinä kertoina käytännön järki käskee odottelemaan sen minuutin ennen auton sammuttamista.

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 23.11.2011 9:13

Mutta kyllä niitä kertoja, jolloin turbo ajetaan punaiseks tulee niin harvoi, että niinä kertoina käytännön järki käskee odottelemaan sen minuutin ennen auton sammuttamista.

Yks tuttu omisti jokusen vuotta sitten 200sx nussunin. Se oli sillä sitten jotain rallia ajellut ja tuli parkiin näyttämään autoaan, avas konepellin ja katso et voi viu turbo ja puolet pakosarjasta ihan punahehkusena, no hän päätti ratkaista homman heittämällä lunta päälle. Et ei se kaikilla toimi toi käytännön järkikään.

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 23.11.2011 11:20

Kyllä sitä edellisellä autolla (s40 2.0T) tuli joskus kokeiltua miten kiihtyy (suljetulla tiellä tietenkin). Kotiinkin ajettiin suht rauhallisesti pari kilsaa ja silti kun avas konepellin niin ahdin oli vielä ihan mansikkana. Sai tupakan polttaa ihan rauhalliseen tahtiin ennen kuin sammutti moottorin. Silloin oli ikävä turbotimeriä.

Noita kun tuntuu saavan ihan suht huokeeseen hintaan, jos ei ole pakottavaa tarvetta sille aidolle Apexille tai Greddylle. Vaikka ei sille välttämättä ihan välitöntä tarvetta ole ihan joka päivä tai edes joka kuukausi, niin kyllä se silti aika halpa henkivakuutus on ahtimelle.

Vielä kun lisää siihen, että useimmissa timereissä tuntuu olevan jonkinmoinen seosmittari samassa, niin fiksultahan toi sijoitus tuntuu kuulostavan.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 24.11.2011 6:44

Ebaysta ehtii sen apexin parilla kympillä, niin ei tuu konkurssia. Saapahan seos ja jännitemittarin samalla.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 24.11.2011 16:34

Yksi haittapuoli noissa kun jättää auton käymään timerin varaan ja lähtee auton luonta pois niin ettei näe sitä, niin mistä tietää sammuuko auto ollenkaan jos timeriin tulee joku vika.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 24.11.2011 20:03

Tai öljynpainevalo syttyy....


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa