Passat 3b 1.6 -97 nykii lämpösenä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jyri149
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.12.2008 12:12

Passat 3b 1.6 -97 nykii lämpösenä

ViestiKirjoittaja jyri149 » 10.11.2011 21:59

Joo oli ostin tuossa hetki sitten tollasen 214t ajetun pasuunan talveksi ja nyt alko vagin kiroukset. Eli moottorin kun lämpenee, nykiminen alkaa. Tasakaasulla käyttäytyy näin..5sekuntian normaalisti, nyk, 5sekuntia normaalisti, nyk, 5s...jne. Kiihdyttäessä nykii sitten enempi. Auto lähtee hyvin käyntiin sekä kylmänä että lämpimänä. Ja siis kylmänä toimii muutaman kilometrin kuin unelma. Sen verran etsin ja lueskelin että voisi olla lämpötila anturi, koska toimii kylmänä mutta ei lämpösenä mutta lämpömittari ei kyllä heittele. Sen kyllä huomasin että täysin kylmänä ajoin n. 1km ja lämmöt muka 90astetta. Toinen mitä luin että vastaavissa viossa kuulemma joku käyntinopeus anturi. Mutta ihmetytttää juurinkin tuo kun kylmänä toimii kuin unelma ja heti kun lämpenee, nykimien alkaa. Oisko vinkkejä tai vastaavia kokemuksia?

HannuS
-
Viestit: 17
Liittynyt: 27.5.2010 11:03

ViestiKirjoittaja HannuS » 10.11.2011 22:06

Sulla on vissiin sama kone kuin mulla Audi A4:ssä 74kW AHL. Onko Simos ruiskulla?
4 piste ruisku ilman virranjakajaa ja joka tulpalla oma puola. Jotenkin tuo tuntuis sähkövialta, mutta en sano mitään sillä mulla ei ole vielä yhtään kokemusta tuosta laitteesta. Annetaan kokeneempien vastata. Mulla ei ole vielä tuota vikaa, juuri vaihdoin tukitangot eteen ja laittelin uuden raidetangon päähän rasvanipan....että semmoista..ollaan kuulola. Täällä FFP:llä on porukkaa jotka tietääkin jotain.

Korjaus.... Tosiaan kaksois puola on minunkin AHL koneessa. Kahdelle sylinterille menevät tulpanjohdot lähtee samasta puolan puoliskosta. Mulla on ilmastointi kompura koneen oikealla puolella niin siksi koneen kannake on erilainen. AHL koneen koko loki on alumiinia. Mulla on imusarja AHL:ssä myös alumiinia.

Onko ADP koneen loki valurautaa?
Viimeksi muokannut HannuS, 11.11.2011 6:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 10.11.2011 22:34

Epäilenpä että kaiman passatissa on ADP kone, virranjakajalla ja normipuolalla. Nuo uudemmat on kaksoispuolalla ilman virranjakajaa esim AHL, ulkoisena tunnusmerkkinä muovinen imusarja, ADP:ssä alumiininen. Jos moottori näyttää tältä on kyseessä ADP:
Kuva

Aloittaisin vian etsimisen vaihtamalla moottorin lämpötila-anturin ja se kannattaa hakea sitten suosiolla marmorilta. Sitten kaasuläpän puhdistus ja sopeutus. Onko termostaatti minkä ikäinen? Jos ei tietoa niin sekin uusiksi.
Myös kaikki huohotinputkien liitokset ja niiden kunto yleensä kannattaa tarkistaa, jos ne vuotavat menee seos laihalle kun kylmäkäyntirikastus poistuu koneen lämmetessä ja nykiminen on todennäköistä.

jyri149
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.12.2008 12:12

ViestiKirjoittaja jyri149 » 10.11.2011 22:51

joo sama mylly lepää oman auton keulalla. Missäspäin tuo lämpötila anturi sijaitsee. Ja se ei muistaakseni hirveitä maksa kun joskus a4 b6 koppaseen samaisen osan vaihdoin.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.11.2011 8:20

Lämpötunnistin on kannen takapäässä vesilaipassa, ilmaputki imusarjan ja putsarikotelon väliltä poies niin pitäisi näkyä. Vähän ahdas paikka mutta kyllä sen kotikonstein vaihtaa.

jyri149
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.12.2008 12:12

ViestiKirjoittaja jyri149 » 12.11.2011 20:41

Tänää ajoint taas autolla. Se oli seisonut yli vuorokauden ja ajoin sillä noin 2km jonka aikana lämpötila mittari nousi 0 ja 90 asteen puoleen väliin tasaisen hitaasti. Sitten se teki nopean nousun n.100metrin matkalla eli muutaman sekunnin aikana siitä puolesta välistä 90 asteen kohdalle, niin epäilykset rikkonaisesta lämpötila anturista vahvistui. En usko että auto olisi niin lyhyellä ajolla kerennyt lämmetä 90 asti, koska nykiminenkään ei vielä alkanut :D Täytyynee käydä maanantaina ostamassa osa ja katsoa mitä käy kun sen vaihtaa.

jyri149
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.12.2008 12:12

ViestiKirjoittaja jyri149 » 16.11.2011 22:48

eipä auttanu lämpötila anturin vaihto..mitähä sit tekis. Nyt myös pari kertaa sammunu kun pienellä vaihteella laittaa kytkimen pohjaan ja hidastaa esim valoihin.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 17.11.2011 14:28

lämpötila mittari nousi 0 ja 90 asteen puoleen väliin tasaisen hitaasti. Sitten se teki nopean nousun n.100metrin matkalla eli muutaman sekunnin aikana siitä puolesta välistä 90 asteen kohdalle

Noi mittarithan ei näytä faktaa vaan ne näyttää 90 C astetta (suoraan ylöspäin) kun lämpötila on jollain tietyllä välillä tyyliin 70-110 astetta tjsp. Voihan se olla, että se pomppas pystyyn kun anturi saavutti sen minimi raja-arvon missä se alkaa näyttämään normilämpöä. Tämä ominaisuus on varmaan sen takia ettei ihmiset murehtis kun/jos lämpö oikeasti seilaa ajonopeuden ja kuormituksen mukaan.

jyri149
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.12.2008 12:12

ViestiKirjoittaja jyri149 » 17.11.2011 22:45

joo tänään vikakoodit luettu. Lämpötila anturi ja käyntinopeus anturi herjas. Eli Käyntinopeus anturi vielä vaihtoo ni katotaa sitte :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa