G2 Laturi sökönä(kö)?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jylppy
-
Viestit: 344
Liittynyt: 16.11.2003 19:09

G2 Laturi sökönä(kö)?

ViestiKirjoittaja jylppy » 4.10.2005 17:18

Ongelmia kakkoskoppasen golfin kanssa alkoi ilmetä kun vaihdoin Alustan ja "jetan keulan"(maski+lukkopelti+valot) autoon. Tämän jälkeen alkoi laturin valo vilkuttamaan. En noteerannut asiaa sen paremmin kun vilkkuminen loppui yleinsä kun pari kertaa polkaisi kierroksia myllyyn. No pitipä sitten lähteä Vantaalla käymään (~150km) ja vlopun jälkeen oli tarkoitus lähteä pois ajelemaan niin olikin kääntynyt vilkkuminen niin päin että tyhjäkäynnillä ei vilkuttanut mutta kun vähänkin painoi kaasua niin johan alkoi vilkkumaan tai palamaan kierroksista riippuen.
Eli johonkin se purkaa nytten kun akku tsippaa lataushäiriön seurauksena(ei lataa vissiin ollenkaan).

Milläs selvitellä suht vähin vaivoin onko koko laturi sökö. Kokeillut kaikki piuhat että on kunnolla kiinni ja toista akkua. Myös valojen sulakkeet irti ja taas että ei olisi niissä jotain häiriöö! Alkaa oleen pinna kireällä kun pitäisi töihinkin kulkea ja mitään tuosta ei saa irti. Onko Laturit kalliita ja jos jollain ehjää tarjota sopu hintaan niin ilmoituksia!

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.10.2005 17:32

Kai sä nyt olet hihnan kireyden tarkastanut? Entäs latausjännitteen? Yleismittari vaan käteen.

Motonetin vaihtolaturit
II 1,6/1,8 86--91 65A (-"-, ei 16V/G60). . . . . . . . . . 13-2104 94.00 ? P20
II 1,6/1,8 86--91 90A (-"-, ei 16V/G60). . . . . . . . . . 13-2163 128.00 ? P20

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.10.2005 18:29

Latausjännitteensäädinhän on sellainen kuluva osa jonka vois tarkastaa.

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 4.10.2005 21:47

Itselläni ollut pari kertaa samanlaisia ongelmia ja hoitunut sillä et olen putsannut ton jännitteensäätäjän/hiilihässäkän ja sen laturissa olevan lipareen kosketuspinnat.

Siis laturissa sen lipareen jota vasten ton säätäjän kosketuspinta tulee.

Miten yksinkertaisen asian voi selittää aina niin vaikeasti! :)

Niin ja voihan ne hiilet tosiaan olla loppu...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.10.2005 22:06

Niin ja samalla kannattaa tarkistaa laturin ja moottorin runkojen välinen kontakti ja akun napojen kontaktit. Ja kaikki siltä väliltä :)

jylppy
-
Viestit: 344
Liittynyt: 16.11.2003 19:09

ViestiKirjoittaja jylppy » 5.10.2005 0:45

Volttimittari näytti lataustehoksi 3-5volttia vähän kierroksista riippuen...
Piti avata ja katsoa jännitteen säädin mutta sepäs onkin hieno avata se kuusiokolopultti taisse kuitenkin kun on varmaan ollut koko hiton 16vuotta kiinni eikä sitten millään auki.
Noh huomenna poraa sille ja tapin ulosvetäjä käsiin niin eiköhän aukea ja selviää syy varmastikkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.10.2005 0:56

Selvispä se ettei se lataa.

Uus säädin ei välttämättä mee heti oikeille kohdilleen paikalleen että yritä uudestaan jos ei heti lataa.

jylppy
-
Viestit: 344
Liittynyt: 16.11.2003 19:09

ViestiKirjoittaja jylppy » 5.10.2005 16:26

Voiko olla että menee vieläpä putsaamallakin vai onko varmasti se sökönä? tietäs vaan että kerkee hakeen osat vielä ja saa auton ajoon.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.10.2005 16:35

Niissä hiilissä on joku pituus mitä pitää olla mutta en muista mitä se on... Jotain luokkaa 15 mm.

Jos sulla on alkup. säädin hiilineen niin kyllä vois kuvitella että se on loppuun kulunu. Eikä perussäädin paljoa maksa.

miika80
-
Viestit: 348
Liittynyt: 6.9.2004 22:22

ViestiKirjoittaja miika80 » 5.10.2005 22:22

Mikä laturi on kysees?
Ja hiilivian takii EI kannata vaihtaa koko säädintä.

edit. Ja sen verran että kannattaa korjata se oma laturi, eikä vaihtaa tilalle mitään hyvää ja halpaa, koska ne ei kulje käsikädes.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.10.2005 22:35

Ja hiilivian takii EI kannata vaihtaa koko säädintä.
No ainakin Boschilaiseen kannattaa. Aito Boschin säädin maksaa noin kympin, joten turha tuohon rahaan on hiiliä alkaa metsästämään ja tinailemaan...

Jos taas laturin uusii, niin toinen vaihtoehto (vanhan kunnostuksen lisäksi) on vaihtaa se vanha tehdaskunnostettuun vaihtolaturiin. Maksaa reilut 100e tehosta riippuen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.10.2005 22:41

Vaihdoin kuukausi sitten säätimeen hiilet kun löyty kahdella eurolla... Harva viitsii kolvailla.

miika80
-
Viestit: 348
Liittynyt: 6.9.2004 22:22

ViestiKirjoittaja miika80 » 5.10.2005 22:47

Jos taas laturin uusii, niin toinen vaihtoehto (vanhan kunnostuksen lisäksi) on vaihtaa se vanha tehdaskunnostettuun vaihtolaturiin. Maksaa reilut 100e tehosta riippuen.


Ja noitakin on markkinoil monen laatuisia.... No tietysti jos sinne pistää boschin tekemän vaihtolaitteen, ni sit voin suositella... Tarpeeks kokemuksii noist hyvist ja halvoist vaihtolatureist..

Kumpulainen
-
Viestit: 78
Liittynyt: 4.1.2009 19:41

ViestiKirjoittaja Kumpulainen » 15.11.2011 13:23

Nostellaanpas tätä uusien ongelmien johdosta.

Tuossa muutama päivä takaperin lähdin liikenteeseen ilman ongelmia mutta kun kiihdytin rivakasti risteyksestä, rupesi laturin valo palamaan. Ajoin heti seuraavalle parkkipaikalle tutkimaan asiaa. Hihna ei luistanut eikä ulkopuolisesti näkynyt mitään vaurioita. Polkasin tyhjäkäynnillä reilusti kaaasua niin merkkivalo lakkasi palamasta ja ajelin onnellisesti töihin.

Tätä hommaa toistui joka päivä, aina kun kiihdytin rivakammin ensimmäisestä risteyksestä, mutta eilen valo ei sitten sammunut ollenkaan ja rupesi auton valotkin hetken päästä himmenemään.

Tämän seurauksena vaihdoin tuon latausjännitteen säätimen (vai mikä se nyt oikeelta nimeltään oli) ja valo ei enää palanut mutta ei palanut myöskään kun virrat laittoi päälle eli valo hävisi kokonaan.

Kokeilin myös tuota vanhaa säädintä uudemman kerran mutta tällä kertaa vanhalla säätimelläkään ei valo palanut missään vaiheessa vaikka aikaisemmin vilkutti valoa koko ajan.

Mistä tämä tämmöinen johtuu ja mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

Kiitos vastauksista jo etukäteen

Kumpulainen
-
Viestit: 78
Liittynyt: 4.1.2009 19:41

ViestiKirjoittaja Kumpulainen » 15.11.2011 15:45

Tuli yleismittarin kanssa tutkittua tuota laturia ja näytti saavan herätevirtaa ja tuli tarkistettua oliko tuo latausjännitteensäädin kunnolla paikallaan ja näyttihän se olevan. Myös maadoitukset tuntuivat olevan kunnossa. Eikä siltikään lataa.

Tarkoittaako tämä nyt sitä että laturi on tiensä päässä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa