passat teho ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
passat teho ongelma
Kyseinen ongelma tapaus on vw passat 1999vm. 1.8t 110kw koneella varustettu.
Auto on suht tuore hankinta ja pikku vikoja on tullut jo korjailtua,mutta tehottomuus vaivaa autoa vaan.
Eli liikkeelle lähdettäessä tuntuu että mitään ei tapahdu,vaikka lappu olisi lattiassa ja sitten yhtäkkiä n.4000 rpm. kohdalla veto paranee hetkeksi.
Autoa ei ole lastutettu,eli on täysin vakio.
Seuraavia asiaoita on tutkittu/vaihdettu.
-by passille menevä alipaine letku uusittu
-moottorin lämpötila anturi vaihdettu.
-tehty huolto (kaikki suodattimet,öljyt,tulpat)
-vikakoodit luettu, eikä löydy yhtään vikakoodia.
Miten tossa motissa näkyy/tuntuu by passin oireilu?
Ideoita mikä mättää??
Auto on suht tuore hankinta ja pikku vikoja on tullut jo korjailtua,mutta tehottomuus vaivaa autoa vaan.
Eli liikkeelle lähdettäessä tuntuu että mitään ei tapahdu,vaikka lappu olisi lattiassa ja sitten yhtäkkiä n.4000 rpm. kohdalla veto paranee hetkeksi.
Autoa ei ole lastutettu,eli on täysin vakio.
Seuraavia asiaoita on tutkittu/vaihdettu.
-by passille menevä alipaine letku uusittu
-moottorin lämpötila anturi vaihdettu.
-tehty huolto (kaikki suodattimet,öljyt,tulpat)
-vikakoodit luettu, eikä löydy yhtään vikakoodia.
Miten tossa motissa näkyy/tuntuu by passin oireilu?
Ideoita mikä mättää??
Tuki bypassin painepuolen letku litistämällä se umpeen vaikka ihan letkujen litistämiseen tarkoitetulla lukkopihtityyppisellä pihdillä (esim biltema) tai muulla virityksellä ja kokeile vaikuttaako.
Käsittääkseni ei nyt ihan hetkessä turboa riko vaikka bypassin noin hetkellisesti eliminoi varsinkaan jos yrittää välttää äkillistä kaasun nostoa täysiltä paineilta.
Käsittääkseni ei nyt ihan hetkessä turboa riko vaikka bypassin noin hetkellisesti eliminoi varsinkaan jos yrittää välttää äkillistä kaasun nostoa täysiltä paineilta.
Itellä tuntuu olevan samaa ongelmaa.. ei oo täysiä tehoja. Kunnolla en oo päässy vielä vilkasemaan kun töissäkin pitää käydä. Ostin nyt ensitöikseni ahtopaine mittarin että näkee onko vika siinä päässä. Tämä täytyy varmaan myös suorittaa kotikonstein :
http://www.youtube.com/watch?v=s29Q77hK-i4
http://www.youtube.com/watch?v=s29Q77hK-i4
Oon lueskellu noita vanhoja foorumeita missä on ollu samankaltaisia ongelmia ja tässä jotain mitä kannattais tsekkailla jos oot vielä ongelman kimpussa, ite pääsen huomenna kattomaan omaa autoa tarkemmin.
-Katalysaattori (Ollu todella monen ongelma, voi testata ottamalla sisuskalut pois, ei näy yleensä vikakoodeissa täytyy avata ja katsoa tilanne)
-jos ahtopaineet alle normaalin suht tavallinen vika : Hukkaportin kiinnitys painekellon kalvoon irronnut. vian voi testata heiluttamalla hukkaportin tankoa
-n75 voi testata ottamalla piuhan irti, väheneekö tehot vai pysyykö entisellään?
-imusarjan alla joku huohotinputki joka voi sulaa
ilmoittele jos saat auton pelittää! Huomenna laitan ahtopainemittarin niin selvenee tilanne huomattavasti.
-Katalysaattori (Ollu todella monen ongelma, voi testata ottamalla sisuskalut pois, ei näy yleensä vikakoodeissa täytyy avata ja katsoa tilanne)
-jos ahtopaineet alle normaalin suht tavallinen vika : Hukkaportin kiinnitys painekellon kalvoon irronnut. vian voi testata heiluttamalla hukkaportin tankoa
-n75 voi testata ottamalla piuhan irti, väheneekö tehot vai pysyykö entisellään?
-imusarjan alla joku huohotinputki joka voi sulaa
ilmoittele jos saat auton pelittää! Huomenna laitan ahtopainemittarin niin selvenee tilanne huomattavasti.
noniin saatiin vähä tietoa. Ahtopainemittari laitettu paikoilleen ja sillä selvis ettei ahtoja löydy ollenkaan. Missä siis ongelma? Jos ois ahtovuoto niin luultavasti antais edes jotain ahtoja ja heittelis sitte tai vastaavaa. Johdotukset oli ihan OK no problem.
Irroitin Ahtopaineensäätöventtiilistä <-(n75) hukkaportin painekellolle menevän letkun ja laitoin käymään, ilmeisesti letkussa pitäis olla toimintaa kun moottori käy, ja pitäis sen paineen pitäis liikutella hukkaportin tankoa joka näkyy hyvin autossa lisävalolla katsoen kun on käymässä. Otin n75 -> turbolle menevän letkun myös irti ja käynnistin mutta ei mitään painetoimintaa letkussa. Onko siis turbo paskana? Löytyykö tältä väliltä enää muuta mahdollisuutta kun turbon siivekkeet paskana? Jos laakeri ois paskana niin pitäis luultavasti tulla öljyt ulos?
Irroitin Ahtopaineensäätöventtiilistä <-(n75) hukkaportin painekellolle menevän letkun ja laitoin käymään, ilmeisesti letkussa pitäis olla toimintaa kun moottori käy, ja pitäis sen paineen pitäis liikutella hukkaportin tankoa joka näkyy hyvin autossa lisävalolla katsoen kun on käymässä. Otin n75 -> turbolle menevän letkun myös irti ja käynnistin mutta ei mitään painetoimintaa letkussa. Onko siis turbo paskana? Löytyykö tältä väliltä enää muuta mahdollisuutta kun turbon siivekkeet paskana? Jos laakeri ois paskana niin pitäis luultavasti tulla öljyt ulos?
Onko hukkaportin kellon tanko väljä (liikkuuko sormin)? Omassa oli irronnut hukkaportin läppä pakopuolelta kokonaan hajonneen kellon takia, kun ei heti havainnut sirinää. Ääni oli aika heikko ensin, tietämättömämpi voisi luulla ominaisuudeksi.
Käy läpi kaikki putket, letkut ja klemmarit turbolta imusarjalle ja kurkkaa myös välijäähdytintä, tosin jos puskuriritilä on ehjä, sinne ei varmaan mitään oravaa isompaa ole eksynyt.
Turbon kuntoa voi arvioida irrottamalla imuputken ja arvioimalla akselin poikittais- ja pitkittäisvälykset sormeilemalla, pitkittäisvälystä ei saisi tuntua juuri ollenkaan, poikittain yli millin liike on jo aika paljon. Jos kompressoripuolen sisuskalut on kovin öljyssä ja välystä reilusti, niin ota yhteyttä lähimpään turbopajaan.
Oireet viittaa ensisijaisesti oman kokemuksen puolesta nimenomaan turboon ja hukkaportin kelloon, jos ajossakaan ahdot ei nouse.
Käy läpi kaikki putket, letkut ja klemmarit turbolta imusarjalle ja kurkkaa myös välijäähdytintä, tosin jos puskuriritilä on ehjä, sinne ei varmaan mitään oravaa isompaa ole eksynyt.
Turbon kuntoa voi arvioida irrottamalla imuputken ja arvioimalla akselin poikittais- ja pitkittäisvälykset sormeilemalla, pitkittäisvälystä ei saisi tuntua juuri ollenkaan, poikittain yli millin liike on jo aika paljon. Jos kompressoripuolen sisuskalut on kovin öljyssä ja välystä reilusti, niin ota yhteyttä lähimpään turbopajaan.
Oireet viittaa ensisijaisesti oman kokemuksen puolesta nimenomaan turboon ja hukkaportin kelloon, jos ajossakaan ahdot ei nouse.
ei oikeen ollu työkalua testata sitä hukkaportin tankoo täytyy kattoo uudestaan. Oli viel niin kuumana ettei pystyny kättäkään tunkee ihan liian lähelle. Kuuluiskohan hukkaportin tangon liikkua vapaalla kaasua painettaessa? Vai vaatiiko ajossa syntyviä paineita ? Paikallaan se nimittäin ei ainakaan liikkunu mihinkään suuntaan eli ei saa painetta sinne?
Ilmeisesti pitää siis ajossa testaa myös noi n75 lähtevät letkut että jos niistä haluaa painetta? Niissä ei ollut myöskään mitään eloa paikallaan kaasua paineltaessa jonka seurauksena tietenkään painekelloon ei pääse painetta kun sitä ei n75 asti edes tule.
Oonko ymmärtäny oikein että jos irrotan ahtopaineensäätöventtiilistä (n75) sinne hukkaportin painekellolle menevän letkun, pitäis ahtojen nousta ajossa jos turbo on kunnossa? Ahtopainemittari on kiinni siinä jarruvahvistimen takaiskuventtiilin valmiissa paikassa Jos ahdot tällöin nousee vika on luultavasti silloin hukkaportissa?
Ilmeisesti pitää siis ajossa testaa myös noi n75 lähtevät letkut että jos niistä haluaa painetta? Niissä ei ollut myöskään mitään eloa paikallaan kaasua paineltaessa jonka seurauksena tietenkään painekelloon ei pääse painetta kun sitä ei n75 asti edes tule.
Oonko ymmärtäny oikein että jos irrotan ahtopaineensäätöventtiilistä (n75) sinne hukkaportin painekellolle menevän letkun, pitäis ahtojen nousta ajossa jos turbo on kunnossa? Ahtopainemittari on kiinni siinä jarruvahvistimen takaiskuventtiilin valmiissa paikassa Jos ahdot tällöin nousee vika on luultavasti silloin hukkaportissa?
samat ongelmat jatkuvat itselläkin,vetoja ei tunnu löytyvän,tai sitten hanuri on tottunut yli 250hv kyyteihin jo liiaksi.
uusin by passin,hommasin sen vahvemman mallin jota käytetään tt audissa,ei vaikutusta.
hukkaportin tanko liikkuu niin kuin kuuluukin,kun kaasua antaa,eli ilmeisesti ahtopaineen säätöventtiili toimii+
Eikö katalysaattorin tukkeutuminen näkyisi katsastuksessa?
kun auto on leimattu n.1kk sitten ja auto on ollut yhtä laiska kokoajan,kun olen sen omistanut.
Mulla ahdin ainakin tuntuu jotenkin toimivan kun kerran sen tuntee yli 4000rpm että alkaa jotain tapahtumaan.
tarvisi varmaan laittaa ahtopaine mittari kiinni,niin näkisi mitä tapahtuu ajon aikana.
Kaippa tota setviä pitäisi,mutta motivaatio on vaan hiukan hukassa,kun toi terveydentila on nyt mitä on.
huomenna saa taas lähteä turkuun mehiläiseen tutkimuksiin ja jospa nyt saisi leikkaus ajan.
uusin by passin,hommasin sen vahvemman mallin jota käytetään tt audissa,ei vaikutusta.
hukkaportin tanko liikkuu niin kuin kuuluukin,kun kaasua antaa,eli ilmeisesti ahtopaineen säätöventtiili toimii+
Eikö katalysaattorin tukkeutuminen näkyisi katsastuksessa?
kun auto on leimattu n.1kk sitten ja auto on ollut yhtä laiska kokoajan,kun olen sen omistanut.
Mulla ahdin ainakin tuntuu jotenkin toimivan kun kerran sen tuntee yli 4000rpm että alkaa jotain tapahtumaan.
tarvisi varmaan laittaa ahtopaine mittari kiinni,niin näkisi mitä tapahtuu ajon aikana.
Kaippa tota setviä pitäisi,mutta motivaatio on vaan hiukan hukassa,kun toi terveydentila on nyt mitä on.
huomenna saa taas lähteä turkuun mehiläiseen tutkimuksiin ja jospa nyt saisi leikkaus ajan.
Liikkuuko siis sulla vapaalla kaasuttaessa toi hukkaportin tanko? Meikäläisellä nimittäin ei liiku. No mutta suosittelen sun hakemaan biltemasta tai motonetista 20euron ahtopainemittarin.. sen läväyttää siihen imusarjassa olevaan venttiiliin jonka letku tulee jarrutehostimelta. siinä on semmonen kumitötsä minkä irrottaa nii mittarin saa suoraan siihen kiinni.. heität vaikka ahtomittarin akun viereen nippusiteellä kiinni niin homma on sillä selvä ja ikkunasta auton sisään kun haluat mittailla. ei tarvi alkaa säätää läpimenoja tai asetteluja vaan laittaa sen vaa testikäyttöön.
En osaa sanoo tosta katista, mutta sulla tuntuis olevan varteenotettava vaihtoehto. isommat kierrokset = isommat paineet = helpommin ilmat läpi katista?
Paranemisia
En osaa sanoo tosta katista, mutta sulla tuntuis olevan varteenotettava vaihtoehto. isommat kierrokset = isommat paineet = helpommin ilmat läpi katista?
Paranemisia
Auto kun käy paikallaan ja alkaa konehuoneesta tempomaan kaasusta (mun kosla on vielä vaijerikaasullinen) niin hukkaportin tanko liikkuu kyllä.
Auton ollessa sammuksissa se tanko ei liiku vaikka koittaisi käsin vetää siittä jompaan kumpaan suuntaan.
Alipaine letkuja olen uusinut ja tutkinut kaikkia letkuja/klemmareita ettei vuotoja olisi.
Kyllä mulla tossa bsr:n ahtopainemittari olisi ettei tarvisi kun paikalle laittaa,mutta pitänee huomenna tunkea se paikalleen ja seurailla turun matkalla mitä näyttää.
kyllähän se katti voi olla palasina,onhan toi mun kosla 1999vm ja ajettu 230tkm.
joten kaikkihan sieltä voi jo hajota noilla kilsoilla,vaikka onkin vakiona pidetty.
Auton ollessa sammuksissa se tanko ei liiku vaikka koittaisi käsin vetää siittä jompaan kumpaan suuntaan.
Alipaine letkuja olen uusinut ja tutkinut kaikkia letkuja/klemmareita ettei vuotoja olisi.
Kyllä mulla tossa bsr:n ahtopainemittari olisi ettei tarvisi kun paikalle laittaa,mutta pitänee huomenna tunkea se paikalleen ja seurailla turun matkalla mitä näyttää.
kyllähän se katti voi olla palasina,onhan toi mun kosla 1999vm ja ajettu 230tkm.
joten kaikkihan sieltä voi jo hajota noilla kilsoilla,vaikka onkin vakiona pidetty.
Foorumilta :
"Vika selvisi, eli katalysaattori oli hajonnut, tai ainakin sisuskalut oli paskana ja nyt ilman sisuskaluja auto toimii todella hyvin, eli ei hyydy enää. Auto meni kuitenkin tuolla hajonneella katilla läpi katsastuksesta, vaikka sisuskaluissa oli iso reikä."
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=102024
Varmaan sun kannattaa testaa toi
-N75:ltä virtajohto irti -> auto tehottomampi. Jos näin niin turbosysteemi tuntuis toimivan. Jos ei ahda täysillä niin tukkoinen KATti estää jos senkin.
"Vika selvisi, eli katalysaattori oli hajonnut, tai ainakin sisuskalut oli paskana ja nyt ilman sisuskaluja auto toimii todella hyvin, eli ei hyydy enää. Auto meni kuitenkin tuolla hajonneella katilla läpi katsastuksesta, vaikka sisuskaluissa oli iso reikä."
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=102024
Varmaan sun kannattaa testaa toi
-N75:ltä virtajohto irti -> auto tehottomampi. Jos näin niin turbosysteemi tuntuis toimivan. Jos ei ahda täysillä niin tukkoinen KATti estää jos senkin.
ite vein auton tänään helsingin turbohuollolle tutkittavaks. Soitti tunnin päästä takas ja sano että hukkaportin painekellon tanko on poikki. Samalla olivat testannu ilmanputsarin päästä turbon ja sano että on niin väljä että kannattais vaihtaa. Suosittelivat 600eurolla saatavan laatuturbon.. 300e sais semmosen kinkin. Se sanoi että sen kanssa saattaa käydä niin että 2vk jälkeen räjähtää koko paska. Painekello pitäis kans löytää sit jostain. Vanhan turbon huolto maksaa kuulemma saman verran ku uus. Kallis keikka!
Painekello jostain? Jos sulle alkuperäinen Borg Warnerin KKK K03-005 tai uudempi 029 siihen laitetaan, niin se mutka on ihan täysi paketti. Omaan tilasin uuden K03-029n Speed-Autoteilen kautta, eikä tuo kovin paljon yli 600 € jäänyt maksamaan tiivisteineen, pultteineen ja muttereineen.
Ei noita pikkuturboja kannata juuri huoltaa juuri mainitsemastasi syystä, isommat esim. Garretin ja Holsetin turbot on sitten jo eri asia, kun uuden hinnat on vähintään tuplat tuohon Passatin vakiomandariiniin.
Ei noita pikkuturboja kannata juuri huoltaa juuri mainitsemastasi syystä, isommat esim. Garretin ja Holsetin turbot on sitten jo eri asia, kun uuden hinnat on vähintään tuplat tuohon Passatin vakiomandariiniin.
Nyt sain itsestäni irti ja laitoin Bsr:n ahtopaine mittarin passattiin kiinni ja lähdin testaamaan.
Ahtaa 0,5bar esim. nelosella täyskaasu kiihdytyksessä.
Kuinka paljon tollasen täysin vakio passatin kuuluu ahtaa?
Ajattelin seuraavaksi ostaa ton n75 venttiilin ihan vaikka varoiksi,kun ei paljoa maksa.
Ahtaa 0,5bar esim. nelosella täyskaasu kiihdytyksessä.
Kuinka paljon tollasen täysin vakio passatin kuuluu ahtaa?
Ajattelin seuraavaksi ostaa ton n75 venttiilin ihan vaikka varoiksi,kun ei paljoa maksa.
vakion passatin normaali huippuarvot ahdoissa on 0,4-0,6baria eli tuntuis kyllä ahtavan ihan hyvin toi sun vehje. Epäilen kyl kovasti sitä katalysaattorii sun tilantees, en tiiä kannattaako sitä n75 vaihtaa jos ahdotki on noin hyvin kohdillaan, se puoli tuntuis pelittävän kuitenki. Ilmamassamittarin ja turbon välistä vois vielä ongelmaa ettiä kans, kun turbo ja sen ohjaus näyttäis ahtojen mukaan olevan kunnossa.
Ite tilasin uuden turbon sain virosta 470e ilman alvii firman nimiin alkuperäsen warnerin. Tilasin myös ebaysta 120euron teholastun jolla luvataan 200hp ja laitan molemmat paikkaansa viikonlopun aikana.
Ite tilasin uuden turbon sain virosta 470e ilman alvii firman nimiin alkuperäsen warnerin. Tilasin myös ebaysta 120euron teholastun jolla luvataan 200hp ja laitan molemmat paikkaansa viikonlopun aikana.
Pitänee ottaa toi katti auki ja tutkia mitä sieltä löytyy,niin saapahan ainakin sitten mielen rauhan siittäki..
turbon ja ilmamassamittarin väli on tutkittu,eikä sieltä aikaan löytynyt mitään vikaa.
kaikki letkut on käyty läpi,vaihdettu kaikki hiukankin arveluttavan näköiset ja klemmarit kiritty.
Paine testin tein,eikä vuotanut.
Olis vaan mukava saada toi kuntoon ennen kun pitää leikkaus pöydälle hypätä,parin viikon päästä.
Sitten ei tehdäkkään remonttia hetkeen aikaan.
turbon ja ilmamassamittarin väli on tutkittu,eikä sieltä aikaan löytynyt mitään vikaa.
kaikki letkut on käyty läpi,vaihdettu kaikki hiukankin arveluttavan näköiset ja klemmarit kiritty.
Paine testin tein,eikä vuotanut.
Olis vaan mukava saada toi kuntoon ennen kun pitää leikkaus pöydälle hypätä,parin viikon päästä.
Sitten ei tehdäkkään remonttia hetkeen aikaan.
Onko vikaa löytyny? Mul on taas edenny paljo. Painekellon tanko oli poikki ja turbo väljä -> ostin uuden turbon. KKK warnerin alkuperänen motti eli K03 sain virosta 470e ilman alveja firman nimille tiivisteineen! Todella halpa siis suosittelen www.turbo.ee . Tilasin myös lastun ebaysta liettualaiselta valmistajalta jolla oli 1000 positiivista käyttäjäpalautetta tuotteille. Turbo asennettu ja toimii. Lastun asensin seuraavana päivänä ja tuli kyllä huomattavasti pirteemmäksi mutta jäin ihmettelee että eikö lastun pitäis nostaa ahtopaineet 1~barin ympäristölle. kun asensin turbon ahtaa n.0,5-0,6 huippuarvoillaan mutta lastun jälkeen, vaikka kone tuntuu pirteemmältä niin ahdot on samat. Onkohan lastussa häikkää vai onko mullaki joku tukkonen KATti taas estämässä isompia ahtoja? Vai pitääkö ahtopaineet säätää ite painekellon tangon säätöruuveja säätäen? Tuntuu et mullaki on matalammilla kierroksilla vähä tukkonen mut just 4 tonnista ampasee sit oikein kunnolla. Ei tossa kyl lastun jälkeistä luvattua 200hp ole noilla ahdoilla ei sit millään.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OU:US:1123
kyse tästä lastusta ja ilmeisesti tarkoitus ois että se ohittaa turbo-limitterin, mulla saattaa kans olla joku KATti siel ahistamassa ahtoja?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OU:US:1123
kyse tästä lastusta ja ilmeisesti tarkoitus ois että se ohittaa turbo-limitterin, mulla saattaa kans olla joku KATti siel ahistamassa ahtoja?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa