Siksi suunnittelen letkulämmittimen laittamista. Siinä on 550W tehoa.
Mutta. Mihin se kannattaa liittää? Auto on Audi A4 1,6 bensa vm 1997 kone AHL simos 4 piste ruiskulla
Tässä piirros Audin jäähdytysnesteen kierrosta. Tuli väkerrettyä se englanniksi, jos joku ulukomaan eläväkin saisi siitä tolkkua. Lämmitin täytyy olla alimpana se on selvää, mutta asia mitä mietin on se että kannattaako lämmittimen kylmäpuoli ottaa ylävesiletkun ja imusarjan lämmittimen välistä kuten katkoviiva osoittaa vai öljyn jäähdyttimen kuumalta puolelta. Perustelen tuota piirtämääni valintaa sillä, että tällöin imusarja mahdollisine antureineen pysyy kylmempänä joten moottoriohjain ei laske seos suhdetta liian alas luullessaan että kone onkin normaalilämpöinen. Jos lämmittimen kylmäpuolen laittaa tuon öljyn jäähdyttimen jälkeen silloin myös imusarja lämpenee enemmän, sillä vähän lämmennellä nesteellä joka palaa kannesta. Tosin minä en tiedä missä kohtaa imusarjan lämpötila anturi sijaitsee, vai päätteleekö moottoriohjain koneen lämpötilan jäähdytysnesteen lämpötilasta, jota varten on yksi anturi suoraan kannen ylävesiletkun lähtöpäässä elikkä kannen kuumimmassa päässä.
Toinen kysymys jota meitin on se että tulenko joka tapauksessa tarvitsemaan kiertovesipumpun? Kiertovesipumppu tarvii sitten myös 230V / 12V virtalähteen, sillä akustahan sitä sähköaä ei kannata ottaa.
Myös letku lämmittimen kuuman puolen liitäntä paikka mietityttää. Se voisi olla ehkä ennen sisätilan kennolta palaavaa T liitäntää, ts. siten että koko lämmitin kytkettäisiin tavallaan öljynlauhduttimen ja vesipumpun väliin. Tuo EXT IN on sellainen ylimääräinen, ilmeisesti järjestelmän tyhjennykseen tarkoitettu liitäntä. Ei siinä kyllä hanaa ole.
Onko kukaan hankkinut valmiita 16 mm T tai Y kappaleita. Onko niitä jossakin tarvike liikkeessä Oulun alueella?
Hyvistä ja huonoista neuvoista kiitollisena odotan asiantuntijoiden ja muiden asiasta kiinnostuneiden "kolleegojen" kommentteja.
