Audi A4 1.6 Bensa AHL kone letkulämmitin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

HannuS
-
Viestit: 17
Liittynyt: 27.5.2010 11:03

Audi A4 1.6 Bensa AHL kone letkulämmitin

ViestiKirjoittaja HannuS » 10.11.2011 21:54

Tarjosivat DEFA:lta ja Calixilta vain säteilylämmitintä. Minusta se ei riitä näissä oloissa, kun ulkona voi olla pakkasta -42 astetta ja bensakone pitäis lämmittää roikalla.
Siksi suunnittelen letkulämmittimen laittamista. Siinä on 550W tehoa.

Mutta. Mihin se kannattaa liittää? Auto on Audi A4 1,6 bensa vm 1997 kone AHL simos 4 piste ruiskulla

Tässä piirros Audin jäähdytysnesteen kierrosta. Tuli väkerrettyä se englanniksi, jos joku ulukomaan eläväkin saisi siitä tolkkua. Lämmitin täytyy olla alimpana se on selvää, mutta asia mitä mietin on se että kannattaako lämmittimen kylmäpuoli ottaa ylävesiletkun ja imusarjan lämmittimen välistä kuten katkoviiva osoittaa vai öljyn jäähdyttimen kuumalta puolelta. Perustelen tuota piirtämääni valintaa sillä, että tällöin imusarja mahdollisine antureineen pysyy kylmempänä joten moottoriohjain ei laske seos suhdetta liian alas luullessaan että kone onkin normaalilämpöinen. Jos lämmittimen kylmäpuolen laittaa tuon öljyn jäähdyttimen jälkeen silloin myös imusarja lämpenee enemmän, sillä vähän lämmennellä nesteellä joka palaa kannesta. Tosin minä en tiedä missä kohtaa imusarjan lämpötila anturi sijaitsee, vai päätteleekö moottoriohjain koneen lämpötilan jäähdytysnesteen lämpötilasta, jota varten on yksi anturi suoraan kannen ylävesiletkun lähtöpäässä elikkä kannen kuumimmassa päässä.

Toinen kysymys jota meitin on se että tulenko joka tapauksessa tarvitsemaan kiertovesipumpun? Kiertovesipumppu tarvii sitten myös 230V / 12V virtalähteen, sillä akustahan sitä sähköaä ei kannata ottaa.

Myös letku lämmittimen kuuman puolen liitäntä paikka mietityttää. Se voisi olla ehkä ennen sisätilan kennolta palaavaa T liitäntää, ts. siten että koko lämmitin kytkettäisiin tavallaan öljynlauhduttimen ja vesipumpun väliin. Tuo EXT IN on sellainen ylimääräinen, ilmeisesti järjestelmän tyhjennykseen tarkoitettu liitäntä. Ei siinä kyllä hanaa ole.

Onko kukaan hankkinut valmiita 16 mm T tai Y kappaleita. Onko niitä jossakin tarvike liikkeessä Oulun alueella?

Hyvistä ja huonoista neuvoista kiitollisena odotan asiantuntijoiden ja muiden asiasta kiinnostuneiden "kolleegojen" kommentteja.

Kuva

HannuS
-
Viestit: 17
Liittynyt: 27.5.2010 11:03

ViestiKirjoittaja HannuS » 12.11.2011 19:36

Näyttäis kytkentä toimivan. Alkoi kiertämään neste oikeaan suuntaan. Vasta oikeat pakkaset näyttää riittääkö 550w teho.

Olipa muuten loistava palvelu Oulun tarviketorilla jälleen. Kertoivat että on olemassa tämmöinen työkalu
http://www.hdl-kstools.de/motor/schlauc ... e-mit.html
Ostin kuvan mukaisen työkalun tietysti heti saman konsernin työkalutori kaupasta Raksilasta. Maksoi siellä 63€. On sen verran monasti tullu tapeltua noiden jousi klemmareiden kanssa. Nykyisiin autoihin ei mahdu pihtien ja hohtimien kanssa enään tolskaamaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa