Passatin lämpömittari heittelee

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

harrastaja2291
-
Viestit: 32
Liittynyt: 21.1.2009 20:13

Passatin lämpömittari heittelee

ViestiKirjoittaja harrastaja2291 » 10.11.2011 18:31

Eli kyseessä VW Passat 1.6 -98 bensa. Lämpömittari heittelehtii, ei nouse kuin normaaliin 90:een mutta hetken ajon jälkeen putoo lähes 0.aan mutta taas hetken ajon jälkeen nousee 90:een. Ei siis nouse yli 90:nen vaan heittelee 0 ja 90 välillä. Lämppäristä tulee normaalisti lämmintä ilmaa. Onko lämpötila-anturi sökö vai mikä vialla?

ella
-
Viestit: 40
Liittynyt: 26.1.2009 22:17

ViestiKirjoittaja ella » 10.11.2011 20:55

Ei nyt kokemusta vw:n bensakoneista, mutta samanikäisessä tdi:ssä viallinen anturi käyttäytyi täsmälleen samalla tavalla. Siihen anturi oli marmoritiskiltä ostettuna reilu 30e. Vag-com:lla tietysti voi varmistaa vian jos siltä tuntuu...

harrastaja2291
-
Viestit: 32
Liittynyt: 21.1.2009 20:13

ViestiKirjoittaja harrastaja2291 » 11.11.2011 12:10

Ok. Missäs päin konehuonetta anturi sijaitsee vai pystyykö kotikonstein vaihtaan? Kai tuon vikakoodin vois tietysti käydä luetuttamas ku ei kai se arvokasta ole ja joka korjaamolta melkeinpä se taitaa löytyä?.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 11.11.2011 13:54

Mulla teki V6:ssa samaa; nousi 90:n ja sitten tippui muutamassa minuutissa nollaan. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen teki ehkä samaa jos oli tarpeeksi kauan pois päältä.

Anturin vaihdon jälkeen ei ongelmia.

1.6:n anturin sijainnista en uskalla mennä sanomaan, tosin... ;)

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 12.11.2011 12:55

1.8t:ssa (AEB) on ylävesiletkun päässä olevassa putkessa kiinni juuri ennen kanteen menevää laippaa, eiköhän se tuossa 1.6:ssakin ole jossain samoilla nurkilla, vaikka onkin erinäköinen vehje. Tarkemmin siis rintapellin ja venttiilikannen kopan välissä tuossa 1.8t:ssä.

harrastaja2291
-
Viestit: 32
Liittynyt: 21.1.2009 20:13

ViestiKirjoittaja harrastaja2291 » 12.11.2011 13:09

Vaihdoin tohon viime talvena kyllä termostaatin ja otin sen mustan muoviputken (termostaatinkansi) irti mutten huomannut siinä mitään anturia. No täytyy katsoo tarkemmin ku pääsen hallille...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.11.2011 16:17

Lämpöanturin pitäisi olla myös tuossa vanhemmassa 1.6:ssa siellä sylinterikannen takapäästä lähtevässä muovisessa vesilaipassa, eli kuten Jimme kertoi, sylinterikannen ja rintapellin välissä. Kaasuläpän ja ilmanputsarikotelon välinen ilmaputki vaan poies niin pitäisi näkyä.
Ja ties monennenko kerran, hanki se lämpöanturi marmorilta ja uusi o-rengas myös.

Homman helpottamiseksi kannattaa ottaa uusi anturi tiivisteineen (jotain kuminhoitoainetta, ei öljyä, o-renkaaseen jotta menee paikoilleen helposti) valmiiksi käsille, mahdollisuuksien mukaan siirtää kaikki johtimet ym pois siitä vesilaipan ympäristöstä ja täyttää paisuntasäiliö piripintaan valmiilla 50/50 nesteellä ennen kuin irroitat vanhan anturin ja sujautat samantien uuden anturin paikolleen. Kun jätät paisarin korkin auki niin ei pitäisi muodostua mitään ilmataskuja kanteen. Vielä parempi jos saisit lämppärin letkut puristettua kiinni ennen operaatiota, näin vältät ilman kulkeutumisen sinne jos et saa uutta anturia paikoilleen samantien. Lopuksi sitten ylimääräinen neste pois paisarista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa