Bora 1.6 74kW öljyvuoto??
Valvoja: ffp jäsenet
Bora 1.6 74kW öljyvuoto??
Ostin ko. boran tänään, ostettaessa katsoin öljytikkua ja se näytti kuivalta vaikka dippaili monta kertaa. Huolto on tehty merkkiliikkeessä 8000km sitten ja öljyt vaihdettu silloin. Autolla heitetyn lenkin jälkeen öljytikku oli kauttaaltaan märkä, mutta taas kuivauksen jälkeen kun dippasi niin vain tikun pää hieman kastui. Öljynlisäyksen jälkeen tikku kastui kunnolla ja noin 200km jälkeen tarkistin tikun ja öljynpinta oli pysynyt samana.
Auton alta kun tarkisti niin vasemmalla olevan remmin (moniurahihna??) alapään ja öljypohjan välissä näytti olevan märkää öljyä. Sitä näytti olevan myös valunut niin, että ajossa oli lentänyt myös iskariin vaakasuunnassa menevään rautaan (en tiedä oikeaa nimeä). Se öljy tosin näytti olevan hieman jo kuivunutta eikä aivan tuoretta.
Öljyvalo ei palanut missään vaiheessa, vaikka tikku ei kastunutkaan kuin aivan päästä vähän.
Edellisen omistajan mukaan autoon ei koskaan tarvinnut lisätä öljyä huoltovälien välissä, eikä autosta jäänyt koskaan lammikkoa auton alle. Todettakoon, että myyjä oli sen oloinen, että uskon hänen puhuneen totta.
Nyt kysyn, että onko vaarallista ja korjaamolle heti vai katsonko nyt ensin ja seurailen öljytikkua ja lisään tarvittaessa? Kuuluuko sieltä hihnan vierestä valua öljyä pieniä määriä? Voisiko olla jokin tiiviste unohtunut huollossa? Vuosihuolto siis tehty silloin 8000km sitten. Autosta siis kokemusta vasta sen 200km mutta kyselen jo valmiiksi että tiedän varautua pahimpaan.
Auton alta kun tarkisti niin vasemmalla olevan remmin (moniurahihna??) alapään ja öljypohjan välissä näytti olevan märkää öljyä. Sitä näytti olevan myös valunut niin, että ajossa oli lentänyt myös iskariin vaakasuunnassa menevään rautaan (en tiedä oikeaa nimeä). Se öljy tosin näytti olevan hieman jo kuivunutta eikä aivan tuoretta.
Öljyvalo ei palanut missään vaiheessa, vaikka tikku ei kastunutkaan kuin aivan päästä vähän.
Edellisen omistajan mukaan autoon ei koskaan tarvinnut lisätä öljyä huoltovälien välissä, eikä autosta jäänyt koskaan lammikkoa auton alle. Todettakoon, että myyjä oli sen oloinen, että uskon hänen puhuneen totta.
Nyt kysyn, että onko vaarallista ja korjaamolle heti vai katsonko nyt ensin ja seurailen öljytikkua ja lisään tarvittaessa? Kuuluuko sieltä hihnan vierestä valua öljyä pieniä määriä? Voisiko olla jokin tiiviste unohtunut huollossa? Vuosihuolto siis tehty silloin 8000km sitten. Autosta siis kokemusta vasta sen 200km mutta kyselen jo valmiiksi että tiedän varautua pahimpaan.
Äkkiseltään kuulostaa joko öljypohjan tiivisteeltä tai todennäköisemmin kampiakselin stefalta. Stefan vuoto ehkä hiukan akuutimpi, jakohihna kun ei tykkää pidemmän päälle öljyssä kylpemisestä.
Huollossa tuskin mikään tiiviste on unohtunut laittaa paikoilleen, tuolla suunnalla kun ei normaaleissa huolloissa taideta juuri tiivisteisiin koskea..
Huollossa tuskin mikään tiiviste on unohtunut laittaa paikoilleen, tuolla suunnalla kun ei normaaleissa huolloissa taideta juuri tiivisteisiin koskea..
No mitähän tollasen stefan tarkistus maksais huoltamolla? Onko siis kova homma vai näkeekö lähes päällepäin ja vaihto pikkuhomma myös? Jakopää vaihdettu noin 20tkm sitten eli melko tuore sekin. Entä öljypohjan tiivisteen vaihto? Meneekö lähes samalla kun vaihtaa öljyt koneeseen? Auto on siis ensimmäiseni ja opiskelijan budjetilla mentäessä ei kovin suuria remontteja lompakko kestäisi.
Tarkastelin valoisalla taas, niin öljykorkki oli kauttaaltaan vaalean töhnän peitossa. Kaveri sanoi, että öljyn sekaan on päässyt vettä. Käski seurata jäähdytinnesteen määrää ja vaihtamaan öljyt ja suodattimen.
Katselin jäähdytinnestettä ja se näytti olevan aika täynnä ja oikean väristä. Kansipahviko siis voisi olla mennyt? Vesi on tosin voinut päästä vaikka moottoritilan pesun yhteydessä (moottoritila näytti olevan todella puhdas, eli epäilen että se on pesty myyntikuntoon).
Voiko kansipahvista lähteä pieniä paloja öljyn mukaan? Kun pari kertaa tikun mukana on tullut vaalea pieni roska (ihan kuin sahanpurun pala tms). Öljytikun öljy näyttää siltä kuin pitääkin, ei siis ole vaaleaa töhnää siinä eikä muutenkaan erinäköistä.
Voiko tuo ensimmäinen vika, eli öljytikun kuivuus johtua samasta kansipahvin ongelmasta? Syökö tai tiputtaako kone öljyä jos kansipahvi on paskana?
Katselin jäähdytinnestettä ja se näytti olevan aika täynnä ja oikean väristä. Kansipahviko siis voisi olla mennyt? Vesi on tosin voinut päästä vaikka moottoritilan pesun yhteydessä (moottoritila näytti olevan todella puhdas, eli epäilen että se on pesty myyntikuntoon).
Voiko kansipahvista lähteä pieniä paloja öljyn mukaan? Kun pari kertaa tikun mukana on tullut vaalea pieni roska (ihan kuin sahanpurun pala tms). Öljytikun öljy näyttää siltä kuin pitääkin, ei siis ole vaaleaa töhnää siinä eikä muutenkaan erinäköistä.
Voiko tuo ensimmäinen vika, eli öljytikun kuivuus johtua samasta kansipahvin ongelmasta? Syökö tai tiputtaako kone öljyä jos kansipahvi on paskana?
Joo no vkl olisi saatavilla kunnon kameralla kuvia, mutta nyt olisi vain kännykkäkamerakuvia. Kuvat otettu siis edestä katsottuna koneen vasemmalta reunalta auton alta.
Tässä kuvassa olevalla alueella siis oli märintä öljyä ja siitä johtuen varmastikin oli myös ajon aikana öljy lähtenyt lentoon ja myös nuolella osoitettu rauta oli hiekkaisen kuivuneen öljyn peitossa.
Tarkemmin katsoessa öljy näytti tulevan nro. 1:llä merkatun pyörän takaa nro 2:lla merkatusta paikasta. Onko tuo nyt sitten moniurahihna vai mikä? Ainakin monta uraa siinä on.

Tässä kuvassa olevalla alueella siis oli märintä öljyä ja siitä johtuen varmastikin oli myös ajon aikana öljy lähtenyt lentoon ja myös nuolella osoitettu rauta oli hiekkaisen kuivuneen öljyn peitossa.

Tarkemmin katsoessa öljy näytti tulevan nro. 1:llä merkatun pyörän takaa nro 2:lla merkatusta paikasta. Onko tuo nyt sitten moniurahihna vai mikä? Ainakin monta uraa siinä on.
Ei kyllä kovin pahalta vuodolta ainakaan vaikuta, kuvien perusteella. Käytä jotain jakopään suojakantta pois tai pyydä käyttämään jossain niin näet onko jakopään remmi öljynen. Jos on niin stefa välittömästi vaihtoon ja ei haittaa vaikka pelkän remminkin uusii. Moottoriöljy haurastuttaa kumia. Ite oon miettiny sitä että onkohan öljyn vaihtovälillä merkitystä moottorin stefojen ja muiden tiivisteiden kestävyyteen, esim itsellä on nyt LL-öljyt koneessa ja edellisestä vaihdosta n. 26 tkm.
Joo ei se paha vuoto ole kun ei maassakaan näkynyt mitään öljytippoja kun auto ensimmäisen yön jälkeen lähti parkkikselta ja tutkailin maan. Kuvissa olen talouspaperipalalla jo ehtinyt pyyhkiä öljyä pois, mutta kunnolla märkää öljyä ei näyttänyt olevan oikeastaan ollenkaan.
Osaatteko sanoa mitä kampiakselin stefan vaihto + osat tulee maksamaan? Jos ei nyt missään kalleimmassa merkkiliikkeessä huolla...
Ja toisena hintakysymyksenä kysyisin, että jos kansipahvi pitää vaihtaa niin mitähän sen työ+osat maksaa tähän koneeseen?
Osaatteko sanoa mitä kampiakselin stefan vaihto + osat tulee maksamaan? Jos ei nyt missään kalleimmassa merkkiliikkeessä huolla...
Ja toisena hintakysymyksenä kysyisin, että jos kansipahvi pitää vaihtaa niin mitähän sen työ+osat maksaa tähän koneeseen?
Kuinka akuutti tuollainen vuodon korjaus on? Siis kampiakselin stefan tai öljypohjan tiivisteen korjaus. Auto ei valuta öljyä kuin muutamia tippoja kun laitoin parkkiin tultua sanomalehden auton alle ja katsoin sitä seuraavalla kerralla lähtiessä. Toki liikkeellä se varmasti tiputtaa enemmän. Riittääkö näin aluksi jos seurailee öljymäärää tikusta, ettei se vähene vai pitääkö hoitaa heti?
Kävin korjaamossa ja nostettiin ylös. Sanoivat, että kampiakselin stefa se siellä vuotaa. Jakopään vaihdosta kun on reilu 20tkm ja puoltoista vuotta niin eikö sen korjanneella korjaamolla pitäisi olla joku takuu näihin? Eikö niiden pitäisi samalla tarkistaa stefan kunto ja ehdottaa sen vaihtamista? Millä pystyy perustelemaan huoltamon virheen? Vai onko vain tyydyttävä jos vastataan, että sieltä päästä ei oteta mitään vastuuta?
Nyt hinta-arvio oli 320e töineen kun vaihdetaan moniurahihna, jakopäp+kiristinrulla+vesipumppu samalla. Vai mitä arvon raati on, kestääkö 20tkm sitten vaihdetut kiristin+vesipumppu jos vaihtaa pelkän remmin ja stefan ja ajelee taas 90tkm ennen seuraavaa jakopään huoltoa?
Nyt hinta-arvio oli 320e töineen kun vaihdetaan moniurahihna, jakopäp+kiristinrulla+vesipumppu samalla. Vai mitä arvon raati on, kestääkö 20tkm sitten vaihdetut kiristin+vesipumppu jos vaihtaa pelkän remmin ja stefan ja ajelee taas 90tkm ennen seuraavaa jakopään huoltoa?
Vaihdata se stefa ja jakopäähän pelkkä remmi varmuudeksi jos on saanu öljyä itteensä. Seuraava vaihto sitten huolto-ohjelman mukaan. Itse tekisin näin, rahan tuhlausta vaihtaa kiristin ja vesipumppu noilla kilometreillä.
Olettaen että jakopään huollon väli on 90 tkm niin seuraava jakopään huolto kuitenkin 70 tkm kuluessa. Pelkkä remmi itsessään ei paljoa maksa.
Olettaen että jakopään huollon väli on 90 tkm niin seuraava jakopään huolto kuitenkin 70 tkm kuluessa. Pelkkä remmi itsessään ei paljoa maksa.
Niin kai... Huoltomiehet vaan sano, et ei anna takuuta jos ei vaihda kaikkia. Mutta toisaalta varmaan jos ei laittas mihinkää ylös sitä, et remmi vaihdettu niin menis sillä vanhalla takuulla? Käyn vielä kysymäs parilta muulta huoltamolta, et paljonko tulee hintaa ja päätän sitte. Soitto sinne edellisen jakopään huollon tehneelle firmalle on myös vielä edessä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa