Golf 2 jarruissa vikaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

Golf 2 jarruissa vikaa

ViestiKirjoittaja Mizaa » 20.10.2011 23:28

Lähtökohdassa piti katsastukseen korjata 8v gti:stä käsijarru, vanhaa satulaa ei saatu enää pellaan, niin ostin uuden.. Ennen kuin vaihdoin satulan, käyttöjarrut olivat hyvät ja tasaset, vaihon jälkeen ilmattiin moneen kertaan, mutta ei painetta, eikä myöskään nestettä häviä että vuotas. Pääsylinteri vaihettu ja havaittu suhina imusarjan ja tehostajan välisessä letkussa sekin korjattu.. jarrut ilmattu, eka vasentaka->vasenetu->oikiaetu->oikiataka, näillä jarrudynossa menee teho ristiin toinen etu, ja toinen taka pelaa.. ja polin vaeltaa pohjaan..onko tosi että ku ilmataan, ni pitää ilmata eka etupää ja sitten takapää..?vai mikä tässä ny mättää?palat hyvät joka nurkassa..kuskin takapäässä motonet mallin uus satula jossa ei yhtään piä käyttöjarru???


myös kuormansäätövena oli konttorilla pohjassa jo valamiina..voiko sitä elvyttää?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.10.2011 1:33

myös kuormansäätövena oli konttorilla pohjassa jo valamiina..voiko sitä elvyttää?
Voi koittaa väännellä ja ehkä se siitä elpyy tai ehkä ei.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 21.10.2011 8:10

eka vasentaka->vasenetu


Parempi tulos tulisi, kun aloittaisi ilmaamisen järjestelmän pisimmästä linjasta eli takaoikea, sitten takavasen, jonka jälkeen vasta etuakselin jarruihin. Paineensäädin kannattaa lukita auki asentoon, eikä se montaa kymppiä taida motonetissä tms maksaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.10.2011 14:08

Mikä taika siinä muuten on että ilmaus aina pitäisi aloittaa pisimmästä ja siirtyä lyhyempään?

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 21.10.2011 14:22

Ok, se tässä eniten ihmetyttää että ennen koko rojectia oli todella hyvät jarrut, jokka toppas ku seinään..käsijarru ei vain kuskinpuolella ottanu..menikö se sit siinä ilmauksessa vituilleen koko juttu..katsastus mies oli ainahi sitä mieltäettä se kuormansäätö venttiili ei vaikuta siihen jarrujen pelaamiseen..totesi vain että ei voi toimia ku siellä on metallit valamiiksi vastakkain..:/..pitää sitte ilmata eka takapää kerralla ja sit etupää.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.10.2011 18:25

Oma veikkaukseni on että alkuperäiset satulat ovat "vanhaa mallia" ja jotka laitoit paikalleen ovat "uutta mallia". Uudempi malli nimittäin menee heittämällä vanhan paikalle mutta väärinpäin ja väärille puolille. Ja niitä et saa ilmattua mitenkään paikallaan.

Itse aikoinaan vaihdoin -88 GT Golfiin vanhoista satuloista uusiin, eihän niitä saanut ilmattua mitenkään ku ne oli väärinpäin. Vaihtoi oikeinpäin ja oikeillepuolille niin johan alkoi toimii.

Toki voi yrittää niin että ottaa satulan irti,pitää oikeinpäin ja vaikka lankku väliin ettei sylinteri tuu ulos kun ilmaa sen.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 21.10.2011 20:48

siis ei sinne oo vaihettu ku kuskin taka satula, ja nyt ei leikkaa tää väärinpäin homma..:D?? todennäkösesti on uutta mallia koska vanhan satulan jarrupalaa piti muokata että asettu paikoilleen eli se uloke jossa on se jousi palassa kiinni leikattiin poies..vain ja ainoastaan palasta joka on ulompi kuskin takana..sisempi pala on koskematon....vaikuttaaks noi..ja mite se sitte ilmataan..tollo kysymys mutta kädessäkö..ja sitte mäntä puristetaa väkisi takas??

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 21.10.2011 21:55

Ilmaat sen uuden satulan niin että otat sen irti kannakeraudastaan(ja kyllä pidät kädessä) ja laitat vaikka männän puoleisen jarrupalan paikoilleen ja lauta sen perään tukemaan siihen haarukkaa vasten, niin ei paina sitä mäntää ulos sieltä satulasta.

Siinä satulassa jää ilmaus ruuvin jälkeen satulaan vielä ilmaa, josta syystä homma ei toimi. Kun satula on paikoillaan.

Ilmaus ruuvin kun pidät satulan korkeimmalla kohtaa ilmatessa pitäisi homman rokata.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 22.10.2011 1:04

ok..häätyy kokeilla homma..tällälailla..:) jännä ettei sitten paikoillaan ilmaannu tarpeeksi..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.10.2011 11:10

, ja nyt ei leikkaa tää väärinpäin homma..:

Oikeanpuoleinen UUDENmallinen satula menee vasemmalle puolelle heittämällä VÄÄRINPÄIN jolloin se näyttää aivan samalta kuin VANHAN mallin satula. Ja sitä et saa ilmattua paikallaan sitten mitenkään.

Vasemmanpuoleinen UUDENmallinen satula menee oikealle puolelle heittämällä VÄÄRINPÄIN jolloin se näyttää aivan samalta kuin VANHAN mallin satula. Ja sitä et saa ilmattua paikallaan sitten mitenkään.

Ja nämä tiedot perustuu siis täysin omiin kokemuksiin kun aikoinaan ihmettelin muutaman viikon miksi ne jarrut ei toimi.

Ja jos haluat päivittää ne vanhat satulat uusiin niin vaihtoon menee satulat,palat,käsijarruvaijerit sekä käsijarrukahva.

Vanhassa mallissa käsijarruvaijeri tulee alakautta satulaan ja uudessa yläkautta.(noin niinku ulkomuistista heitettynä.)
EDIT:Juurikin toisinpäin!!

Motonetin valikoimaa:

Koodi: Valitse kaikki

23-9058 II GTi 84->88 TAAKSE Vasen jos ø36mm [1984-1988] 88.80 € Pantti 20.00
23-9059 II GTi 84->88 TAAKSE Oikea jos ø36mm [1984-1988] 88.80 € Pantti 20.00
23-9064 II GTi 88->91 TAAKSE Vasen jos ø38mm [1988-1991] 89.90 € Pantti 20.00
23-9065 II GTi 88->91 TAAKSE Oikea jos ø38mm [1988-1991] 89.90 € Pantti 20.00
Viimeksi muokannut Sebastian, 22.10.2011 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 22.10.2011 12:37

no kyllä tuossa tullee käsijarru ainahi yläkautta...:/ laittasin kuvan tänne siitä ja välittömästi jos osaisin..:)...saatana...eitarvi ku puhua tosta autosta ni alakaa haluttaan lonkeroa..:D..:D

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 22.10.2011 13:45

Vanhassa mallissa käsijarruvaijeri tulee alakautta satulaan ja uudessa yläkautta.(noin niinku ulkomuistista heitettynä.)

Just toisinpäin.

Eikä tarvii kahvaa vaihtaa, jos satulan mallia vaihtaa. Pelkät vaijjerit riittää.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 22.10.2011 15:11

kyllä siihen vanha vaijeri meni kiinni iha normaalisti..eli irrotan satulan nostan käsin niin korkealle ku letku antaa periksi...ja toinen pala ja lankku väliin ja ilmaus ajatuksena että uusisatula ois väärinpäin siellä.......näinkö? pitääpä räpätä tuote numero ku ilmaan jarruja jos on ni siitähän se näkyy mikä satula se on..:)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 22.10.2011 16:11

Jos ilmaruuvi on satulan yläreunassa, niin ilmaantuu kyllä ilman mitään kikkailua.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 23.10.2011 16:17

no se on täysin samassa paikassa ku tähänki asti..siksi mie ihmettelenki tätä juttua...onko se sitte ilmattu väärässä järjestyksessä?

Puggas
-
Viestit: 58
Liittynyt: 18.1.2011 15:06

ViestiKirjoittaja Puggas » 23.10.2011 16:49

Vaihdoin tässä hiljattain Jettaan jarrutehostajan. Vaihdon jälkeen en millään tahtonut saada jarruja ilmattua, tuntu että jarrusäiliöstä ei valunut nestettä pääsylinteriin samaan tahtiin mitä jarruja pumppaili. Ei auttanut vaikka kaveri pumppaili polkimella painetta ja toinen availi ilmausruuvia.

Kaikkein parhaimmaksi ja helpoimmaksi keinoksi osoittautu motonetistä hankittu korkki, mihin pysty liittämään paineen vaikka vararenkaasta. säiliö täyteen nestettä ja pieni paine säiliöön, niin jarrujärjestelmä ilmaantu todella helposti. Ilmausruuviin voi vielä laittaa kirkkaan letkun ja pitää sitä pystyasennossa, niin näkee millon ilmakuplat loppuu.

Jarrupaineensäätimen vivun voi vielä vetää nippusiteellä kiinni, niin jarruneste virtaa varmasti läpi. Painekorkilla ei tarvinnut tehdä tätä, mutta poljettaessa saattaa olla hyvä keino.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 23.10.2011 17:38

siis tää kyseinen korkki tullee jarrunestesäiliöön?paljonko mahtaa kestää apinetta tollanen jarrunestesäiliö..eli renkaaseen painetta..letku säiliön korkkiin..ja käydä joka nurkka läpi vai..täähän kaiken järjen mukaan myös tekeen sen että voi ilmata yksinki jarrut?

Puggas
-
Viestit: 58
Liittynyt: 18.1.2011 15:06

ViestiKirjoittaja Puggas » 24.10.2011 7:59

Kyllä, tulee alkuperäisen korkin tilalle. Painetta ei hirveästi tarvita, kokeilin että semmonen 1,5bar oli sopiva. Ilmaa ei juuri kulu, kunhan neste ei pääse loppumaan säiliöstä. Ilmaaminen onnistuu yksinkin helposti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.10.2011 15:05

Mulla on sama ja yhden barin yli alkaa tiiviste falskaamaan. Takajarrut ei suostu ilmautumaan, mutta etujarrut tulee oikein lorinalla.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 24.10.2011 16:26

JOo tänään yritettiin jarruja ilmata...ja plibn läpsähtellee pohijaan koko ajan ja menee kauan että saapi paineen aikaseksi..ja olen antanut väärää infoa muissa satuloissa on nippa tököttää yläpuolella ylöspäin..tässä uudessa satulassa nippa on muita reilusti isompi ja kaiken lisäksi..kyljessä sivulleppäin :) muiden ilmaus hoituu pienemmällä nipalla 7-8mm avaimella ja tässä yhessä on 10mm avain..joten jouku viisas kertokoon mistä se on pois ja miten se ilmataan..:D..purkamolla sanottiin että kuormansäätöventtiili on sama kuin jarrupainesäädin..ja vaikuttaa paineisiin takajarruissa??kuka muu on samaa mieltä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.10.2011 16:38

purkamolla sanottiin että kuormansäätöventtiili on sama kuin jarrupainesäädin..ja vaikuttaa paineisiin takajarruissa??kuka muu on samaa mieltä?
Kaikki muutkin.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 24.10.2011 20:00

eli jos..ainoa paikka on tosiaan kuskin takapää tämä missä on uusi satula eikä mikään letku vuoda ja pääsylinteri vaihettu ni se kuormansäätö venttiili vaihtoon..no oliko ny merkitystä sillä nipan paikalla?

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 26.10.2011 16:38

kyl se kuormansäätö vena liikkuu aivan..ku polkee jarruihin paineita..eikä oo jumissa..pitääkö ton olla pohjassa vai auki...auton ollessa tyhjä..ettenmämä sitä tyhyjää vaiha..:D

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 29.10.2011 16:16

miten muut on selvinny samasta ongelmasta jos on näin että 3satulaa vanhoja ja yks uus ja uudessa 2mm isompi mäntä..saako svenggaamaan muitten kanssa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.10.2011 17:25

Siinä on luonnollisesti erilainen jarruteho.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 30.10.2011 19:08

kyl siel nyt on jarrut..ja ei muutaku huomenna konttorille kokeileen että onko tarpeeksi hyvät jarrut..tällä hetkelle paineensäädin sidottu pohjaan..ku anto periksi aina ku jarrua polki.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.10.2011 19:29

Paineensäätimen vipu kuuluu liikkua polkimen tahdissa.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 2.11.2011 17:45

nyt on takana kummatkin uudet satulat, edessä vanhat..pää sylinteri uusi..ja ilmattu varmaan 10 kertaa joka nurkka läpi ja vieläki pitää polokassa 2 kertaa ennenku on paine..normaali liikenteessä eka kerralla läpsähtää pohojaan ja kolmas polokasu ni stoppaa vasta..mistään ei vuoda..ja konttorilla meni läpi joten isosti ei oo pielessä..mutta silti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa