Venton Lämpötila-anturi
Valvoja: ffp jäsenet
Venton Lämpötila-anturi
Lämpötilamittari on Ventossa näyttänyt ostosta asti, että koneen lämmöt eivät kohoa yli sen maagisen 70 asteen. Lämmintä sisälle autoon kuitenkin tulee. Koetin viime viikolla termostaatinkin vaihtaa uuteen, muttei ongelma poistunut. Eli mikököhän tuota mittaria vaivaa?
Kävin ostamassa uuden lämpötila-anturin merkkihuollosta. Konepellin alla tarkemmin tutkittaessa paljastui, että kysyiseen anturiin ei mennyt ainuttakaan johtoa. Olen asiaa aikaisemmin jo ihmetellyt, mutta vasta nyt asia alkoi vaivaamaan. Alla linkki kuvaan tilanteesta. Mikä tuo toinen anturi on mihin johdot menevät. Voiko olla mahdollista, että edellinen omistaja on sotkenut liittimet keskenään, koska autosta paljastui oston jälkeen epämukavia yllätyksiä juuri jäähdytykseen liittyen.
http://i111.photobucket.com/albums/n123 ... 0178-1.jpg
Koneena autossa on 1.8 ABS moottori ja uusi anturi on nyt paikallaan. Ennen sinisen tilalla oli keltainen.
Kävin ostamassa uuden lämpötila-anturin merkkihuollosta. Konepellin alla tarkemmin tutkittaessa paljastui, että kysyiseen anturiin ei mennyt ainuttakaan johtoa. Olen asiaa aikaisemmin jo ihmetellyt, mutta vasta nyt asia alkoi vaivaamaan. Alla linkki kuvaan tilanteesta. Mikä tuo toinen anturi on mihin johdot menevät. Voiko olla mahdollista, että edellinen omistaja on sotkenut liittimet keskenään, koska autosta paljastui oston jälkeen epämukavia yllätyksiä juuri jäähdytykseen liittyen.
http://i111.photobucket.com/albums/n123 ... 0178-1.jpg
Koneena autossa on 1.8 ABS moottori ja uusi anturi on nyt paikallaan. Ennen sinisen tilalla oli keltainen.
Omassa Ventossa aikoinaan oli samat oireet. Oireet hävisi vaihtamalla termari sekä anturi, molemmissa oli häikkää. Sekin oli ABS koneella, ja siinä ei ollut kuin yksi lämpötila-anturi, juuri tuon sinisen anturin kohdalla. Ja juurikin tuon näköinen mikä on tuossa kuvassa ilman liitintä.
Itse varmaan kokeilisin rohkeasti liittimen paikkaa muuttamalla että mitä tapahtuu...
Itse varmaan kokeilisin rohkeasti liittimen paikkaa muuttamalla että mitä tapahtuu...
Heitin äsken pienen lenkin niin, että auto lämpeni. Mittari näytti tällöin 70 astetta. Pihalla avasin konepellin ja siirsin liittimen tuosta toisesta liittimestä tuohon siniseen liittimeen. Ja eikun ratin taakse ja kone käyntiin. Sitten tapitin mittaria ja neula nousi 90 asteeseen. Ajattelin, että nyt ollaan valmiita. Hetken kuluttua kuitenkin auton seistessä käynnissä pihalla lämpö nousi 100 asteeseen. Ajattelin, että flekti lähtee pyörimään, mutta näin ei käynyt. Heitin lenkin ja lämmöt pysyivät tuossa 100 asteessa, taisivat jossain vaiheessa hieman laskea. Onko normaalia? Missä lämpötilassa flektin pitäisi alkaa pyöriä? Oma käsitykseni on, että lämmön pitäisi pysyä juurikin tuossa 90 asteessa.
Käynnistyminen myös tuntui paranevan kun liittimen vaihtoi siniseen anturiin. Voi olla kuitenkin, että se oli omaa kuvitteluani.
Siirsin liittimen takaisin siihen missä se oli ollutkin ja lämpömittari tippui takaisin hieman 70 asteen päälle. Onkohan sillä vaikutusta, että nykyinen termostaatti on 92 asteinen?
Käynnistyminen myös tuntui paranevan kun liittimen vaihtoi siniseen anturiin. Voi olla kuitenkin, että se oli omaa kuvitteluani.
Siirsin liittimen takaisin siihen missä se oli ollutkin ja lämpömittari tippui takaisin hieman 70 asteen päälle. Onkohan sillä vaikutusta, että nykyinen termostaatti on 92 asteinen?
Itsellä on tuon sinisen anturin paikalla semmoinen muovitulppa vain, ilmeisesti ihan tehtaan jäljiltä joten äkkiseltään tulisi mieleen että se johdoton anturi on siinä vain tulppana?
Samaa vikaa oli itsellänikin golffissa, ostettaessa lämmöt näytti pysyvän aina siinä 70 asteessa vaikka termostaatti oli 87. Sisälle tuli lämmintä kyllä ihan riittämiin, ei kuumalla pystynyt kättä pitämään puhalluksen edessä. Ostin sitten motonetista uuden anturin joka näytti samaa lämpöä. No puolisen vuotta kattelin sitä ja alko taas anturivikaa oireilemaan huonona kylmäkäynnistyvyytenä ja nyt tammikuun alussa ostin marmoritiskiltä vagin anturin alkuperäisosana, jotain 30e taisi kustantaa. Heti liikkeen pihassa uus anturi kiinni ja lämmöt heti ajossa karvan alle 100, laski sitten siihen 90 kun kaupungista ulos pääsi maantielle. Tiedä sitten mikä on oikea.
Samaa vikaa oli itsellänikin golffissa, ostettaessa lämmöt näytti pysyvän aina siinä 70 asteessa vaikka termostaatti oli 87. Sisälle tuli lämmintä kyllä ihan riittämiin, ei kuumalla pystynyt kättä pitämään puhalluksen edessä. Ostin sitten motonetista uuden anturin joka näytti samaa lämpöä. No puolisen vuotta kattelin sitä ja alko taas anturivikaa oireilemaan huonona kylmäkäynnistyvyytenä ja nyt tammikuun alussa ostin marmoritiskiltä vagin anturin alkuperäisosana, jotain 30e taisi kustantaa. Heti liikkeen pihassa uus anturi kiinni ja lämmöt heti ajossa karvan alle 100, laski sitten siihen 90 kun kaupungista ulos pääsi maantielle. Tiedä sitten mikä on oikea.
Eli luultavasti tuo anturi missä johto nyt on kiinni on väärä. Hain myös marmoritiskiltä 30 euron arvoisen anturin ja se oli juurikin tuo sama numeroiltaan kuin entinen keltainen, mihin johtoa ei nyt tule. Eli taidan huolettomin mielin vaihtaa tuohon uuteen siniseen anturiin sen johdon, jolloin mittari näyttäisi pitävän paikkansa.
Nyt on pari päivää ollut tuo liitin tuossa sinisessä uudessa anturissa ja ei voi kun hymyillä. Kulutus tippui huomattavasti, lähtee käyntiin paremmin ja ei pahemmin savuta lämpimänä.
Hyvä tietää, ettei tuosta lämpötilasta tarvitse olla huolissaan. Näytti itsellänikin tippuvan maantiellä tuohon 90 tuntumaan.
Hyvä tietää, ettei tuosta lämpötilasta tarvitse olla huolissaan. Näytti itsellänikin tippuvan maantiellä tuohon 90 tuntumaan.
Mulla oli kanssa sama ongelma kolperon kanssa jo ostosta lähtien eli lämmöt 70 astetta joskus 75. Pitkään kattelin tuota mutta tänään kävin ostaa AD varaosasta uuden anturin 20€ ja nyt nousee 95-100 ajossa mutta paikallaan jopa 110 Ilman että tuuletin lähtee pyörimään !
Tompsukka, ootko seurannu pyöriikö sulla se tuuletin jo? Golff/Vento korjausopas sanoo että ykkösnopeuden kytkentä on 92--97 celsiusta mutta mulla ei siis alkanu pyörimään myöskään. Tuulettimen lämpöanturia vaihtamaan vai onko sille jotain sulaketta jonka vois tarkistaa?
Tosiaan mullaki alko heti käynnistymään nätimmin lämpösellä koneella kun tuon vaihto, eikä tarvinnu marmoritiskillä köyhtyä niiden 32€ hintaa :)
Tompsukka, ootko seurannu pyöriikö sulla se tuuletin jo? Golff/Vento korjausopas sanoo että ykkösnopeuden kytkentä on 92--97 celsiusta mutta mulla ei siis alkanu pyörimään myöskään. Tuulettimen lämpöanturia vaihtamaan vai onko sille jotain sulaketta jonka vois tarkistaa?
Tosiaan mullaki alko heti käynnistymään nätimmin lämpösellä koneella kun tuon vaihto, eikä tarvinnu marmoritiskillä köyhtyä niiden 32€ hintaa :)
hmm... mielenkiintoista. Omassa ventossani on pistänyt silmään hyvä lämpeneminen sisällä, ilman koneen lämpöjen kummoisempia nousuja. (mittarin mukaan). en muista mihin lukemaan mittarin neula jää.
Yleensä aina kun käynnistää auton hieman kylmempänä niin moottori sahaa hetken ennen käynnistymistään.
Kulutus viime tankkaukselta n. 8,5l/100
-93 1.8 cl 66kw
Yleensä aina kun käynnistää auton hieman kylmempänä niin moottori sahaa hetken ennen käynnistymistään.
Kulutus viime tankkaukselta n. 8,5l/100
-93 1.8 cl 66kw
Tulipahan sitten ostettua myös flektin lämpötila-anturi ja vaihdettua. Kokeilin kuumentamalla anturia kuumailmapuhaltimella ennen kiinni laittoa että alkaako tuuletin pyörimään ja alkoihan se. Mutta edelleen vaikka mittari näyttäisi 100 astetta ei tuuletin pyöri vaikka anturin kytkentä tais olla 95 asteen tienoilla, eli oiskohan termostaatissa myös vikaa? Vesi koneessa kyllä lämpenee mutta ei kierrätä sitä tarpeeksi tehokkaasti jäähyttimeen?
Pitää tarkkailla myös omani kulutusta kunhan tankkaamassa käyn, luultavasti tippunut talven lukemiin verrattuna :D.
Pitää tarkkailla myös omani kulutusta kunhan tankkaamassa käyn, luultavasti tippunut talven lukemiin verrattuna :D.
Pitäsköhä se itellekki sinisellä merkinnällä oleva anturi hakea....mulla on nyt keltainen. Sekin muistaakseni joskus ostettu marmoritiskiltä. mutta eipä nouse ajossa tosiaan yli 80asteen lämmöt ei sitten kirveelläkään. Tänään pitää mitata vastus arvot anturista kun ajaa lämpimäksi.
Anturin mittaus osoitti sen että se on ainakin kunnossa. Seuraavaksi pitänee tutkia mittaritaulun maadoitus ja joku zenerdiodi vois kuulemma kans olla viallinen ja aiheuttaa vastaavan laista onkelmaa.
Anturin mittaus osoitti sen että se on ainakin kunnossa. Seuraavaksi pitänee tutkia mittaritaulun maadoitus ja joku zenerdiodi vois kuulemma kans olla viallinen ja aiheuttaa vastaavan laista onkelmaa.
Mulla oli kanssa sama ongelma kolperon kanssa jo ostosta lähtien eli lämmöt 70 astetta joskus 75. Pitkään kattelin tuota mutta tänään kävin ostaa AD varaosasta uuden anturin 20€ ja nyt nousee 95-100 ajossa mutta paikallaan jopa 110 Ilman että tuuletin lähtee pyörimään !
Saman tempun tein. Samalla tavalla kävi. Flekti ei ala pyörimään. Vika löytyi flektin anturista. Sekä hitaampi että nopeampi asento alkoi toimimaan hyppylangalla (3-napainen liitin: maa + 2 virtaa)
-tässä vaiheessa hetken konetta käytettyäni moottorinlämpötila pysähtyi siihen 95-97, tienoille. onkohan tuo 95 termostaatti oikea -93 1.8i CL 66kw - mallille??)
Muttamutta: hetken flektiä pällistellessäni huomasin että nyt kyllä nousee savua jostakin, ja sehän oli flektin moottori. Ostin auton n. 1kk sitten ja flekti on pyörinyt kädellä kokeillessa ihmeen jäykästi. Eli voisi päätellä että flekti on ollut pyörimättä jo pidemmän aikaa ja jumiutunut.. Onneksi on ollut pakkaset.
MITEN flektin/moottorin saa irti keulalta? Venton keulaa kun tutkin niin näytti siltä että ihan parin ruuvin takana se ei ole... varmaankin joutuu puskurin irroittamaan? jos joku osaisi neuvoa niin kiitos paljon.
Kokemuksia 2.0 8v 2E -92 koneesta seuraavat.
Lämmöt näytti ajossa 90 astetta mutta valoissa seisoessa nousi n. 105asteeseen.
Vaihdoin vesipumpun,termarin(87),lämpöanturin,flektin anturin.Kansi plaanattiin ja koeponnistettiin (ei vuotoja). Uusi kansipahvi ja nippuun. Samalla jäähdytysjärjestelmä pestiin Fortella.
Lopputuloksena ei mitään muutosta lämpötiloihin.
Tuon operaation jälkeen ajettu yli 60tkm ja toimii edelleen hienosti ja lämpömittari
näyttää vieläkin noita 90-105 asteen lukemia.Joten en ole siitä enää murehtinut.
Lämmöt näytti ajossa 90 astetta mutta valoissa seisoessa nousi n. 105asteeseen.
Vaihdoin vesipumpun,termarin(87),lämpöanturin,flektin anturin.Kansi plaanattiin ja koeponnistettiin (ei vuotoja). Uusi kansipahvi ja nippuun. Samalla jäähdytysjärjestelmä pestiin Fortella.
Lopputuloksena ei mitään muutosta lämpötiloihin.
Tuon operaation jälkeen ajettu yli 60tkm ja toimii edelleen hienosti ja lämpömittari
näyttää vieläkin noita 90-105 asteen lukemia.Joten en ole siitä enää murehtinut.
Kävin siis jo uuden anturin ja vaihdoin. Sekä vanhalla että uudella sama homma että pyörii kun lämmittää puhaltimella mutta ei ajon aikana. Niin sitä vaan mietin voiko tommonen johtua termostaatista? Vesi siinä ruiskun anturilla lämpiää mutta ei kierrä tehokkaasti jäähyttäjään jonka anturi antaa sitten tietokoneelle tiedon matalammasta lämmöstä.
jeppe:
itselläni on nyt ihan sama vika. anturi toimii (vanhakin) kun lämmittää puhaltimella. sormella kokeillessa anturin kanta tuntuu viileältä, vaikka lämmöt mittarin mukaan huitelee jo yli 100. eli niinkuin vesi ei kiertäisi. onko termostaatti jumissa??
ennen mk3-korjauskirjan ostamista luulin että termostaatti sijaitsee ylävesiletkun moottoripuolipäässä, eli se toimisi kun kuuma vesi pääsisi siitä ohi. Termostaattikotelo sijaitsee oikeasti jäähdyttäjästä lähtevän alavesiletkun päässä, vesipumpun yhteydessä. saapa nähdä minkälainen työ tuo irroittaminen oli (edit: on)
Eli termostaatin vaihto seuraava operaatio. Termostaatin jumiminen selittäisi sen, että vesi ei kierrä. huomenna hakemaan uusi termostaatti
itselläni on nyt ihan sama vika. anturi toimii (vanhakin) kun lämmittää puhaltimella. sormella kokeillessa anturin kanta tuntuu viileältä, vaikka lämmöt mittarin mukaan huitelee jo yli 100. eli niinkuin vesi ei kiertäisi. onko termostaatti jumissa??
ennen mk3-korjauskirjan ostamista luulin että termostaatti sijaitsee ylävesiletkun moottoripuolipäässä, eli se toimisi kun kuuma vesi pääsisi siitä ohi. Termostaattikotelo sijaitsee oikeasti jäähdyttäjästä lähtevän alavesiletkun päässä, vesipumpun yhteydessä. saapa nähdä minkälainen työ tuo irroittaminen oli (edit: on)
Eli termostaatin vaihto seuraava operaatio. Termostaatin jumiminen selittäisi sen, että vesi ei kierrä. huomenna hakemaan uusi termostaatti
Moottorin lämpötila-anturi antaa tietoa moottorin ohjainlaitteelle ja mittaristolle.. Eli vaikka mittaristo näyttää mittarin olevan vaikka 70asteessa, saattaa kone olla käyntilämmin ja toimia OK. Eli anturista voi olla rikkivain toinen anturi..
Ja mittariston lämpötilamittari "valehtelee", se näyttää että lämmöt olisivat 90, vaikka nesteen todellinen lämpötila on vasta ~75 astetta Samoin mittari näyttää vielä 90, vaikka neste todellisuudessa on jo ~115 asteista.. Eli tarkat lämpötilat näkee vain testerillä tai vag-comilla..
Joillain tarvike antureilla saattaa vastus arvot olla hieman erit kuin alkup. joten tuo mittarin asteikko ei silloin pidä välttämättä paikkaansa..
eviltwin: Ohjaustehostimen pumppu ja sen teline täytyy irroittaa ennekuin saa termarin irti.. Pumpusta ei tarvitse irroittaa letkuja, mutta kannattaa varoa sitä paineputkea, se on metallia ja vanhoissa autoissa mätä, ettei vaan ala vuotaa..
wkk: flektin anturi on kiinni jäähdyttäjässä kierteellä, iso lenkki tai pitkä hylsy tarvitaan, olikohan koko 27mm?, saattaa olla ryytynyt kovaa kiinni..
[edit] SS ehtikin ensin..:)
Ja mittariston lämpötilamittari "valehtelee", se näyttää että lämmöt olisivat 90, vaikka nesteen todellinen lämpötila on vasta ~75 astetta Samoin mittari näyttää vielä 90, vaikka neste todellisuudessa on jo ~115 asteista.. Eli tarkat lämpötilat näkee vain testerillä tai vag-comilla..
Joillain tarvike antureilla saattaa vastus arvot olla hieman erit kuin alkup. joten tuo mittarin asteikko ei silloin pidä välttämättä paikkaansa..
eviltwin: Ohjaustehostimen pumppu ja sen teline täytyy irroittaa ennekuin saa termarin irti.. Pumpusta ei tarvitse irroittaa letkuja, mutta kannattaa varoa sitä paineputkea, se on metallia ja vanhoissa autoissa mätä, ettei vaan ala vuotaa..
wkk: flektin anturi on kiinni jäähdyttäjässä kierteellä, iso lenkki tai pitkä hylsy tarvitaan, olikohan koko 27mm?, saattaa olla ryytynyt kovaa kiinni..
[edit] SS ehtikin ensin..:)
Salmi: joo tutkin jo tilannetta ja korjausoppaasta löyty aika yksityiskohtaiset ohjeet irrottamiseen. itse termostaatin vaihto lienee jo helpompi homma.
http://candubar.laatikko.org/kuva275.jpg - tarkoitatko tätä putkea vai tuota mustaa mikä menee siinä yläpuolella?
ostin ventoon 92 asteisen termarin, mitenhän sillä pärjää kesällä?
http://candubar.laatikko.org/kuva275.jpg - tarkoitatko tätä putkea vai tuota mustaa mikä menee siinä yläpuolella?
ostin ventoon 92 asteisen termarin, mitenhän sillä pärjää kesällä?
Tuota mustaa siinä yläpuolella, ei sen pitäisi taittu/katketa jos ei sitä vääntele ihan väkivallalla..
Ite tehostajan pumppua ei muistaakseni tarvi irroittaa telineestä, mutta ensin pumppua pitää saada löysemmälle, että saa hihnan pois.. teline on kolmella pultilla kiinni, kahelta altapäin, ja yhdellä joka on "jemmassa" vaakatasossa siinä hihnapyörän läheisyydessä..
Termari on veemäinen laittaa kun osoittaa alaspäin, ite voitelin uuden tiivisteen paksulla vaseliinilla, niin termari pysy sen avulla paikoillaan kun laitto sitä laippaa paikoilleen..
Kaippa sillä 92:lla pärjää, flekti voi huutaa useammin, mutta en usko että siitä on haittaa, ompahan pikkasen lämpeempi sitten talvella:)
Ite tehostajan pumppua ei muistaakseni tarvi irroittaa telineestä, mutta ensin pumppua pitää saada löysemmälle, että saa hihnan pois.. teline on kolmella pultilla kiinni, kahelta altapäin, ja yhdellä joka on "jemmassa" vaakatasossa siinä hihnapyörän läheisyydessä..
Termari on veemäinen laittaa kun osoittaa alaspäin, ite voitelin uuden tiivisteen paksulla vaseliinilla, niin termari pysy sen avulla paikoillaan kun laitto sitä laippaa paikoilleen..
Kaippa sillä 92:lla pärjää, flekti voi huutaa useammin, mutta en usko että siitä on haittaa, ompahan pikkasen lämpeempi sitten talvella:)
Nonniiin. Tämä alkaa mennä oikein mielenkiintoiseksi.
Nyt on vaihdettu uusina:
-vesipumppu
-termostaatti (vaihdoin tiskillä 87c-malliin koska entinen [jonka toimivuus testattiin] oli myös 87c)
-moottorin lämpötila-anturi
-flektin lämpötila-anturi
-flekti
-nesteet
Missään muissa osissa paitsi flektin moottorissa ei ole huomattu vikaa. Vesipumppukin ostettiin koska oli niin halpa vaikka ei ollut edes auki vielä.
Oireet säilyivät, eli vesi ei tuntunut kiertävän eikä siis flekti pyörinyt. Alavesiletku pysyi kylmänä. Noh, luottamus mittarin lukemaan alkoi heiketä ja päätettiin antaa käydä niin kauan että jotain tapahtuu. n. 20-30min käytyään kun mittari näytti ihan hiukan yli 110c, alkoi flekti pyörimään. Pyöri hetken ja lopetti. Mittari näytti hetken kuluttua 110 ja jäi siihen. (Olisi varmaan jatkunut normaalisti)
Pitää vielä kokeilla vaihtaa se vanha anturi ja testata mitä arvoja se antaa.
"Ongelmat" alkoivat heti kun vaihdoin uuden anturin (ei ole mikään alkuperäisosa. Kärkkäisen varikolta vajaa 20e, merkkiä en muista)
Kaikki jäähdytyksen osat on käyty läpi (termarikin huuhdeltu) ja todettu että pitäisi varmasti toimia. Ainoa mikä epäilyttää on mittarin antama lukema.
Sanokaa joku nyt jotain viisasta :D Flektin 1. nopeuden kytkentä oli muistaakseni 92-95
Nyt on vaihdettu uusina:
-vesipumppu
-termostaatti (vaihdoin tiskillä 87c-malliin koska entinen [jonka toimivuus testattiin] oli myös 87c)
-moottorin lämpötila-anturi
-flektin lämpötila-anturi
-flekti
-nesteet
Missään muissa osissa paitsi flektin moottorissa ei ole huomattu vikaa. Vesipumppukin ostettiin koska oli niin halpa vaikka ei ollut edes auki vielä.
Oireet säilyivät, eli vesi ei tuntunut kiertävän eikä siis flekti pyörinyt. Alavesiletku pysyi kylmänä. Noh, luottamus mittarin lukemaan alkoi heiketä ja päätettiin antaa käydä niin kauan että jotain tapahtuu. n. 20-30min käytyään kun mittari näytti ihan hiukan yli 110c, alkoi flekti pyörimään. Pyöri hetken ja lopetti. Mittari näytti hetken kuluttua 110 ja jäi siihen. (Olisi varmaan jatkunut normaalisti)
Pitää vielä kokeilla vaihtaa se vanha anturi ja testata mitä arvoja se antaa.
"Ongelmat" alkoivat heti kun vaihdoin uuden anturin (ei ole mikään alkuperäisosa. Kärkkäisen varikolta vajaa 20e, merkkiä en muista)
Kaikki jäähdytyksen osat on käyty läpi (termarikin huuhdeltu) ja todettu että pitäisi varmasti toimia. Ainoa mikä epäilyttää on mittarin antama lukema.
Sanokaa joku nyt jotain viisasta :D Flektin 1. nopeuden kytkentä oli muistaakseni 92-95
elikkäs se ohjelma ei perus ABS ventosta osannu sanoa oikein mitään. yhden vikailmoituksen se anto hall-anturista. tosin sekin poistui kun auto käynnistyi. pitänee tarkastaa ne kampiakselin asentotunnistimen liitokset.
eli tuo kone on vanhuuttaan niin "tyhmä" niin se ei oikein osannut sanoa mitään :) kaverin 2.8 v6 passatista kertoi vaikka mitä.
en muista sivua, mutta jokin vag-com ohjelmiston sivu se oli josta foorumilta jonkun linkin kautta kaveri oli löytäny sen kaapelin. HUOM: kaapeli maksoi jonkun 39e ja siihen ventoon sopiva liitin 20e (se normaali kaapeli ei suoraan siis sovi ventoon)
-93 ventosta ne liittimet löytyy siitä takalasinlämmittimen katkaisijan vasemmalta puolelta kahden tyhjän namiskan alta.
eli tuo kone on vanhuuttaan niin "tyhmä" niin se ei oikein osannut sanoa mitään :) kaverin 2.8 v6 passatista kertoi vaikka mitä.
en muista sivua, mutta jokin vag-com ohjelmiston sivu se oli josta foorumilta jonkun linkin kautta kaveri oli löytäny sen kaapelin. HUOM: kaapeli maksoi jonkun 39e ja siihen ventoon sopiva liitin 20e (se normaali kaapeli ei suoraan siis sovi ventoon)
-93 ventosta ne liittimet löytyy siitä takalasinlämmittimen katkaisijan vasemmalta puolelta kahden tyhjän namiskan alta.
Siellä takalasinlämmittimen namiskan luota golffissaki löyty ne kaks liitintä. http://www.elekma.com/WebRoot/Kaupat/Shops/Elekma/44A8/B269/2D82/18E8/3707/5274/EB11/F4FE/obd2x2iso.jpg
Tommonen löyty elekma.com sivulta ja näyttäs liittimet olevan just sopivat mutta tuo tietsikkaan tuleva pää kaipaa ilmeisesti sitä toista adapteria vielä. Turha ostos taitas olla jos ei kerta kerro juuri mitään :D
edit.
http://www.elekma.com/WebRoot/Kaupat/Shops/Elekma/4496/E019/6350/01ED/A311/5274/EB11/E796/usb-obd2.JPG
eli löyty se toinenkin adapteri ja hintaa tosiaan 20+39e :S
Tommonen löyty elekma.com sivulta ja näyttäs liittimet olevan just sopivat mutta tuo tietsikkaan tuleva pää kaipaa ilmeisesti sitä toista adapteria vielä. Turha ostos taitas olla jos ei kerta kerro juuri mitään :D
edit.
http://www.elekma.com/WebRoot/Kaupat/Shops/Elekma/4496/E019/6350/01ED/A311/5274/EB11/E796/usb-obd2.JPG
eli löyty se toinenkin adapteri ja hintaa tosiaan 20+39e :S
Minulla on myös ihan samanlailla kuin edellä mainittu: mittari näyttää 70 astetta koko ajan, sitten kun tyhjäkäynnillä, esim. valoissa (kesällä) mittari nousee 90 asteeseen ja flekti alkaa pyörimään.
Kuitenkaan en ole ihan vakuuttunut että kaikki olisi ok, sillä talvella kun katsoin öljyn täyttökorkin sisäpuolelle niin oli vaaleaa "jankkia/töhnää" korkin pinnassa, mikä mun mielestä kielii että kone käy kylmänä. Sillä sukulaisen Golfissa -95 jossa mittari on 90 asteessa ajonkin aikana tätä "valkoista" ei esiinny. vaan korkki on normaalin öljyinen
sisäpuolelta.
Kuitenkaan en ole ihan vakuuttunut että kaikki olisi ok, sillä talvella kun katsoin öljyn täyttökorkin sisäpuolelle niin oli vaaleaa "jankkia/töhnää" korkin pinnassa, mikä mun mielestä kielii että kone käy kylmänä. Sillä sukulaisen Golfissa -95 jossa mittari on 90 asteessa ajonkin aikana tätä "valkoista" ei esiinny. vaan korkki on normaalin öljyinen
sisäpuolelta.
Ja kun tossa autossa (ADZ)on vain yksi lämpömittarin anturin paikka ja siinä keltainen anturi, niin minkävärinen anturi siihen nyt pitäs sit ottaa?
Veikkaisin että siinä on sama anturi kun tossa ABS koneisessakin. Varma en ole. Jos siinä sun vanhassa anturissa lukee seuraava sarja : 357919501A, niin sama anturi on ABS koneisessa(itsellä nyt uus anturi on sinisella renkaalla varustettu). Kuitenkin huollosta ne osaa varmasti myydä sulle oikeen anturin.
Kokeile vaihtaa tuulettimen lämpötila-anturi, joka on kiinni jäähdyttimessä kierteillä ja mulla oli edestäpäin katsottuna oikealla laidalla jäähdytintä.
Kannattaa lukea myös tämä johon kirjotinkin pienestä testistä tuloksia http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=80259
Kannattaa lukea myös tämä johon kirjotinkin pienestä testistä tuloksia http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=80259
"Heitin äsken pienen lenkin niin, että auto lämpeni. Mittari näytti tällöin 70 astetta. Pihalla avasin konepellin ja siirsin liittimen tuosta toisesta liittimestä tuohon siniseen liittimeen. Ja eikun ratin taakse ja kone käyntiin. Sitten tapitin mittaria ja neula nousi 90 asteeseen. Ajattelin, että nyt ollaan valmiita. Hetken kuluttua kuitenkin auton seistessä käynnissä pihalla lämpö nousi 100 asteeseen. Ajattelin, että flekti lähtee pyörimään, mutta näin ei käynyt. Heitin lenkin ja lämmöt pysyivät tuossa 100 asteessa, taisivat jossain vaiheessa hieman laskea. Onko normaalia? Missä lämpötilassa flektin pitäisi alkaa pyöriä? Oma käsitykseni on, että lämmön pitäisi pysyä juurikin tuossa 90 asteessa.
Käynnistyminen myös tuntui paranevan kun liittimen vaihtoi siniseen anturiin. Voi olla kuitenkin, että se oli omaa kuvitteluani.
Siirsin liittimen takaisin siihen missä se oli ollutkin ja lämpömittari tippui takaisin hieman 70 asteen päälle. Onkohan sillä vaikutusta, että nykyinen termostaatti on 92 asteinen?"
Muutamia omia kokemuksia asiaa sivuten... Olen kokeillut Ventossa kolmea eri termaria, varaosa 87 asteista, varaosa 92 asteista, ja alkup. 87 asteista. Alkuperäinen on selvästi paras! Toisekseen, Ventoon on suunniteltu 87 ast. termostaatti, joten 92:sia ei tule käyttää! Vaikka itse sitä kokeilinkin. Lämpöhommat meni siitä aivan sekaisin, eikä flektikään oikein tiennyt milloin pitäisi pyöriä. Lisäksi lämpöjen alkaessa huidella reilua 110 alkoi hieman jännittää... Joten kannattaa laittaa VW:n orkkis 87 kiinni.
Itsellä lämmöt maantiellä mittarin mukaan 80, ja paikallaan sekä hitaassa ajossa 90, flekti pyörii neulan verran yli 90. Eli luulen että Venton mittari vaan ei ole ihan tarkka.
Itse termarin asennuksesta, mistä tässäkin oli jollain juttua... niin ei tarvii muistaakseni ottaa tehostimen kiinnikettä irti. Termarin saa asentaessa pysymään paikallaan sipaisemalla tiivistemönjää pikkuisen termarin reunaan, mutta huom! vain hiukan. Sitten painaa sen paikalleen, ja muovikoppa paikalleen. Koppaan tulee O-rengastiiviste reunaan. Sitten loput kasaan ja liemet hitaasti sisään, letkuja kannattaa vähän puristella välissä. Oman kokemuksen mukaan Vento on vittumainen ilmattava! Itse olen täyttänyt liemet MAXiin ja antanut käydä ilman korkkia niin kauan että flekti pyörii, ja letkut tuntuu kaikki kuumilta ja kabiiniin tulee lämmintä. Tässäkin on hyvä puristella hieman letkuja välillä.
Nestettä joutuu joskus lisäämään liruittain monta pvää kunnes kaikki ilmat on tullu pois.
Käynnistyminen myös tuntui paranevan kun liittimen vaihtoi siniseen anturiin. Voi olla kuitenkin, että se oli omaa kuvitteluani.
Siirsin liittimen takaisin siihen missä se oli ollutkin ja lämpömittari tippui takaisin hieman 70 asteen päälle. Onkohan sillä vaikutusta, että nykyinen termostaatti on 92 asteinen?"
Muutamia omia kokemuksia asiaa sivuten... Olen kokeillut Ventossa kolmea eri termaria, varaosa 87 asteista, varaosa 92 asteista, ja alkup. 87 asteista. Alkuperäinen on selvästi paras! Toisekseen, Ventoon on suunniteltu 87 ast. termostaatti, joten 92:sia ei tule käyttää! Vaikka itse sitä kokeilinkin. Lämpöhommat meni siitä aivan sekaisin, eikä flektikään oikein tiennyt milloin pitäisi pyöriä. Lisäksi lämpöjen alkaessa huidella reilua 110 alkoi hieman jännittää... Joten kannattaa laittaa VW:n orkkis 87 kiinni.
Itsellä lämmöt maantiellä mittarin mukaan 80, ja paikallaan sekä hitaassa ajossa 90, flekti pyörii neulan verran yli 90. Eli luulen että Venton mittari vaan ei ole ihan tarkka.
Itse termarin asennuksesta, mistä tässäkin oli jollain juttua... niin ei tarvii muistaakseni ottaa tehostimen kiinnikettä irti. Termarin saa asentaessa pysymään paikallaan sipaisemalla tiivistemönjää pikkuisen termarin reunaan, mutta huom! vain hiukan. Sitten painaa sen paikalleen, ja muovikoppa paikalleen. Koppaan tulee O-rengastiiviste reunaan. Sitten loput kasaan ja liemet hitaasti sisään, letkuja kannattaa vähän puristella välissä. Oman kokemuksen mukaan Vento on vittumainen ilmattava! Itse olen täyttänyt liemet MAXiin ja antanut käydä ilman korkkia niin kauan että flekti pyörii, ja letkut tuntuu kaikki kuumilta ja kabiiniin tulee lämmintä. Tässäkin on hyvä puristella hieman letkuja välillä.
Nestettä joutuu joskus lisäämään liruittain monta pvää kunnes kaikki ilmat on tullu pois.
Kun kerran löyty sopiva aihe niin jaampa omat ongelmat. omassa passatissa on ollut tuota oiretta ettei lömmöt nouse kuin 70C joskus käy nopeasti 80C.
öljykorkissa on sitä valkeeta vaahtoa eli sii moottori käy liian kylmänä.
Ylä ja ala vesilesku kuumia eli vikako termarissa?
http://i596.photobucket.com/albums/tt47 ... 091271.jpg
Mitä ovat kuvassa näkyvät 3 anturia?
Autohan oli tuo passat 1.8i RP moottorilla.
öljykorkissa on sitä valkeeta vaahtoa eli sii moottori käy liian kylmänä.
Ylä ja ala vesilesku kuumia eli vikako termarissa?
http://i596.photobucket.com/albums/tt47 ... 091271.jpg
Mitä ovat kuvassa näkyvät 3 anturia?
Autohan oli tuo passat 1.8i RP moottorilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 13 vierailijaa