2.0 16V DOHC -moottoriin lisää tehoa?
Valvoja: ffp jäsenet
2.0 16V DOHC -moottoriin lisää tehoa?
Autoni on siis -95 Passat Variant 150-heppaisella ABF-moottorilla. Koneella on ajettu nyt reilut 300 tkm ja oikeastaan ainoa mistä ajokilometrit huomaa, on se, että jonkin verran öljyä joutuu lisäilemään vaikka ulospäin sitä ei mihinkään vuodakaan. Eli venttiilivarren kumit ja männänrenkaat sitä vissiin vähän päästää ohitseen...
Ajatuksissa on käynyt koneen remontoiminen, ja samallahan siihen olis kiva saada lisää tehoa jos sen kuitenkin auki ottaa... Onko kellään kokemusta ko. moottorin virittämisestä, miten siihen parhaiten saisi lisää voimaa? Koneen luonnehan on sellainen että huipputehot tulevat käyttöön vasta isoilla kierroksilla (110 kW (150 hv) @ 6000 r/min) ja huippuvääntö (180 Nm @ 4800 r/min).
Jos tuohon koneen remontti- ja virityshommaan ryhdyn niin tavoitteena olisi saada alakierroksille lisää voimaa (vääntöä) ja saishan ne huipputehotkin lisääntyä.
Tehokkain moottori jolla tuota korimallia on valmistettu, on 2.8-litrainen VR6 (ABV), jossa on tehoa 135 kW (184 hv). Pikaisen laskutoimituksen mukaan siis 220 heppaa saisi viritetystä koneesta maksimissaan löytyä.
Mitkä ovat parhaat konstit tuon koneen tehonlisäämiseen? Nokat uusiksi varmaan, mutta mitäs muuta?
Toinen vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa tekniikka jo valmiiksi tehokkaampaan, mutta mitä muita vaihtoehtoja löytyisi tuon VR6:n sijaan?
Ajatuksissa on käynyt koneen remontoiminen, ja samallahan siihen olis kiva saada lisää tehoa jos sen kuitenkin auki ottaa... Onko kellään kokemusta ko. moottorin virittämisestä, miten siihen parhaiten saisi lisää voimaa? Koneen luonnehan on sellainen että huipputehot tulevat käyttöön vasta isoilla kierroksilla (110 kW (150 hv) @ 6000 r/min) ja huippuvääntö (180 Nm @ 4800 r/min).
Jos tuohon koneen remontti- ja virityshommaan ryhdyn niin tavoitteena olisi saada alakierroksille lisää voimaa (vääntöä) ja saishan ne huipputehotkin lisääntyä.
Tehokkain moottori jolla tuota korimallia on valmistettu, on 2.8-litrainen VR6 (ABV), jossa on tehoa 135 kW (184 hv). Pikaisen laskutoimituksen mukaan siis 220 heppaa saisi viritetystä koneesta maksimissaan löytyä.
Mitkä ovat parhaat konstit tuon koneen tehonlisäämiseen? Nokat uusiksi varmaan, mutta mitäs muuta?
Toinen vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa tekniikka jo valmiiksi tehokkaampaan, mutta mitä muita vaihtoehtoja löytyisi tuon VR6:n sijaan?
Tehokkain moottori jolla tuota korimallia on valmistettu, on 2.8-litrainen VR6 (ABV), jossa on tehoa 135 kW (184 hv). Pikaisen laskutoimituksen mukaan siis 220 heppaa saisi viritetystä koneesta maksimissaan löytyä.
Tuollakaan ei ole mitään merkitystä, koska vähäpäästöistä autoa et voi virittää laillisesti yhtään ilman VTT mittauksia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Schrickin nokat, simonsin pörinäpakoputkisto, Supersprintin pakosarja ja moottorinohjauksen säätö tuo omassa KR:ssä 20% lisätehoa mekaanisella ruiskulla, mutta väännöstä en tiedä mitään. Hiilivedyt jää puoleen sallitusta maksimista. Luultavasti sähköisellä moottorinohjauksella saisi suuremman tehonnousun, kun toi k-jet käy mulla ihan äärirajoillaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No jos tommoisen vanhan kakkiksen virinokat laittaa vähäpäästöiseen, voi unohtaa leimaamisen.
Katti polttaa tiettyyn rajaan asti hiilivedyt pois. Tosin sen elinikä lyhenee todella paljon, sekä pahimmillaan saa poltettua koko auton. Siinä ei paljon auta päästöjen suhteuttaminen kakkiksen nokkien kanssa. Virinokilla tosin hiilivedyt eivät ole ainut ongelma vähäpäästöisissä, tulee niitä muitakin ongelmia.
Mulla on 1.3litraisesta maamoottorista otettu 150hp/litra vaparina, mutta turha sitäkään on esimerkkinä ottaa kun ei ole vähäpäästöinen.
Katti polttaa tiettyyn rajaan asti hiilivedyt pois. Tosin sen elinikä lyhenee todella paljon, sekä pahimmillaan saa poltettua koko auton. Siinä ei paljon auta päästöjen suhteuttaminen kakkiksen nokkien kanssa. Virinokilla tosin hiilivedyt eivät ole ainut ongelma vähäpäästöisissä, tulee niitä muitakin ongelmia.
Mulla on 1.3litraisesta maamoottorista otettu 150hp/litra vaparina, mutta turha sitäkään on esimerkkinä ottaa kun ei ole vähäpäästöinen.
ABV, tuttu myös Corradosta ja VR6 Syncro Golfista, on siis 2,9-litrainen ja 190-heppainen moottori. Toki tuossa voi olla Passatin kohdalla joku tehonalennus ohjelmallisesti tms? Tai sitten se on vain virhe/paperilla oleva "tehonalennus".
Paras tapa lisätä tuohon kyseiseen Passatiin sitä voimaa olisi varmaankin laittaa tuollainen ABV-moottori sinne keulalle. Järkevin ja edullisin tapa lisätä voimaa on vaihtaa autoa. ;)
Paras tapa lisätä tuohon kyseiseen Passatiin sitä voimaa olisi varmaankin laittaa tuollainen ABV-moottori sinne keulalle. Järkevin ja edullisin tapa lisätä voimaa on vaihtaa autoa. ;)
Noilla kilsoilla kanteen saa tehdä täyden remontin. Tarkottaa varmuudella myös uusien pakovenojen ostoa. Rempan hinnaksi minimissään 600e.
Muita virikuluja:
-nokat +500e
-pakosatsi ja putkisto +500e
-ohjelman muutos +500e
+++muut tilpehöörit.
Saat upottaa käytetyilläkin osilla pari tonnia ja saatat hyvällä tuurilla saada 180hv.
En kiellä tekemästä, mutta ei siinä ole järjen hiventä.
Palstalla on jo muutaman kerran ollu tän kesän aikaan myynnissä 1.8t tekniikoita reilulla tonnilla... Ainut järkevä vaihtoehto auton vaihdon lisäksi.
Muita virikuluja:
-nokat +500e
-pakosatsi ja putkisto +500e
-ohjelman muutos +500e
+++muut tilpehöörit.
Saat upottaa käytetyilläkin osilla pari tonnia ja saatat hyvällä tuurilla saada 180hv.
En kiellä tekemästä, mutta ei siinä ole järjen hiventä.
Palstalla on jo muutaman kerran ollu tän kesän aikaan myynnissä 1.8t tekniikoita reilulla tonnilla... Ainut järkevä vaihtoehto auton vaihdon lisäksi.
Kiitos vastauksista. En oo "hetkeen" autojen virittämistä harrastanu kun oon harrastanu pitkään prätkiä, ja niissäkin customeita, eli teho ei ole ollut se "juttu"... Eli nykylainsäädännöllä saa tosiaan unohtaa tuon virityshomman. Ajellaan nyt tuolla tekniikalla toistaiseksi, kun vielä toimii kaikin puolin moitteettomasti, ainoa on että öljyähän se vähän syö. Mietitään sitten uudemman kerran jos koneeseen alkaa ilmaantua jotain ongelmia...
Sen 1.8T -tekniikan sit ilmeisesti vois tuohonkin koppaan istuttaa ja saada leimankin operaation jälkeen, vai?
Sen 1.8T -tekniikan sit ilmeisesti vois tuohonkin koppaan istuttaa ja saada leimankin operaation jälkeen, vai?
Semmonen ajatus vielä tuli mieleen, että jos tuolla nykyisellä moottorilla jatketaan tästä eteenpäinkin, niin se kansiremppa on tosiaan edessä piakkoin. Mietin että saiskohan esim. toisenlaisilla nokilla teho/vääntökäyrää normikäyttöön paremmaksi, eli lisää voimaa alemmille kierroksille? Tai jollain muulla konstilla? Kun vakionahan tuon koneen tehokäyrä on jyrkän vuorimainen. Huipputeho kyllä riittää käyttöautolle ihan hyvin, mutta ei haittais jos tuolla 2000-4000 rpm välillä olis vähän enemmän voimaa tarjolla...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa