Onpa tullut taas kahlattua haut ja google, mutta ongelmaa en ole saanut selvitettyä.
Suurinpana ongelma epätasainen tyhjäkäynti ja tarttis auto saada leimaan...
Huomioita:
- Käynnistyy hyvin, mutta tärähtää käynnistyessään ehkä liikaa (etutukikumi on vaihdettu)
- Tyhjäkäynti kylmällä koneella seilaa hieman, mutta kun kone on käyntilämmössä koko auto tärisee
- Pieni sytkän pätkiminen, jonka huomaa pienellä pintakaasulla parhaiten (pätkäsee ja poksautaa pakoputkessa, näkyy myös stroboskoopilla)
Yrityksiä korjata:
- Kumilaippa tarkistettu päältä (en irrottanut imusarjasta)
- Jarrutehostimelta tuleva kumiletkun kunto tarkistettu
- vaihdettu pari alipaineletkua (ruiskusta ilmanputsariin ja ilmanputsarilta tuleva 90-mutka)
- Puola+moduli vaihdettu (tällä pieni korjaus käyntiin, 10kk vanha motonetin puola vaihdettu uuteen)
- Tulpan johdot vaihdettu muutama kk sitten
- Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, kunto tarkistettu ja todettu hyväksi
- Hall-anturi vaihdettu taannoisen käynnistysongelman yhteydessä (Motonet)
Kuskin jaloksessa olevan (pyöreä moninapainen) maadoituspisteen tarkistan tänään.
Tässä mitä tuli äkkisältään mieleen, mutta tuleeko teille mitään muuta joka pitäis tarkistaa?
Lisätty: Tarkistin tuon maadoituspisteen ja ainakin niin näytti toimivan, että yhdestä nastasta mittasin yleismittarilla (Ohm) runkoon. Toinen huomio, että throttle valve positioner (räjäytyskuva osa 16) (mikä se sit virallisesti onkaan suomeksi) tuntuis pitävän melkoista rutinaa. Ilmeisesti myös jossain tekemisissä tyhjäkäynnin kanssa, onko se purettava ja saako vielä kasaankin?
Golf mk3 adz tyhjäkäynti ja sytkän pätkiminen
Valvoja: ffp jäsenet
Toinen huomio, että throttle valve positioner (räjäytyskuva osa 16) (mikä se sit virallisesti onkaan suomeksi) tuntuis pitävän melkoista rutinaa. Ilmeisesti myös jossain tekemisissä tyhjäkäynnin kanssa, onko se purettava ja saako vielä kasaankin?
Tämä säätää tyhjäkäynnin moottorin lämpötilan mukaan ja varovasti avaamalla sen saa auki ja ehkä myös kasaan. Säätimen sisältä on luultavasti muovinen hammasratas kulunut. Uusi säädin maksaa noin 50-80€ riippuen mikä versio/malli siihen pitää olla.
Lisäksi moottorin lämpöanturin vaihtoa voisi harkita.
Voiskohan se olla peräti niinkin kuvaava kuin tyhjäkäyntisäädin. Motonet ei sitä tarjoa Golf mk3:lle 1.8-koneelle, mutta voisi tuo googlella löytynyt Toledolle tarkoitettu tyhjäkäyntisäädin sopia?
Tyhjäkäyntisääd PSA/Fiat BoSPi 28-1467 1,8-65kW RP-moott Tyhjäkäyntisäädin (Bosch-YKSIpister) [1991 - 1999] 79.90 €
http://kauppa.motonet.fi/motonet/varaos ... O_91-%3E99
Tyhjäkäyntisääd PSA/Fiat BoSPi 28-1467 1,8-65kW RP-moott Tyhjäkäyntisäädin (Bosch-YKSIpister) [1991 - 1999] 79.90 €
http://kauppa.motonet.fi/motonet/varaos ... O_91-%3E99
No jotain vikaa löytyi. Jarrutehostajalta tuleva letku oli imusarjan päästä halki. Letkun vaihto ehjään tosin aiheutti, että tyhjäkäyntiongelma vain voimistui. Lisäksi kun lyö kytkimen pohjaan, niin kierrokset putoaa niin, että auto lähes sammuu. Mitähän sitä vielä varmistais? Pintakaasulla myös pientä sytkän pätkimistä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa