Mielenrauhan saamiseksi kaipailisin hieman tietoa viisaammilta.
Hommasin otsikonmukaisen kulkineen itselleni vähän aikaa sitten (yksityiseltä henkilöltä). Moottorina tosiaan tuo 1.6 FSI, koodiltaan BLF, vaihteistona 6-vaihteinen manuaali. Nyt jonkun aikaa autolla ajeltuani on alkanut tuntua liikkeelle lähtiessä ravistusta kytkimestä. Ravistus tuntuu ehkä joka kolmannella liikkeellelähtökerralla tarkasti tunnustellen. Samoin kun autolla ajaa tasaista nopeutta ja painaa kytkinpolkimesta ns. tyhjät pois (siis vain hieman, vakkarikaan ei lähde pois päältä) tuntuu jalkapohjaa vasten pientä värinää. Missään muussa tilanteessa en ole värinää tai ravistamista huomannut.
Soitin asiaan liittyen eräälle korjaamonpitäjälle, ja hän sanoi sen kummemmin moottorista tai muusta kysymättä että ”joo, kaksoismassavauhtipyörä menossa, jotakuinkin tonni”. Itkuhan se meinasi päästä, mutta katselin kuitenkin ETKA:sta vähän tietoja tuosta vauhtipyörästä, ja löysin ko. moottorikoodille kaksi osanumeroa: 036 105 269 D ja 036 105 269 DX. Pikaisen googlauksen perusteella nämä näyttivät kuitenkin ihan tavanomaisilta vauhtipyöriltä.
Jotenka siis:
1) Mahtaako autossani olla normaali- vai kaksoismassavauhtipyörä?
2) Mitä eroa tuolla D:llä ja DX:llä on?
3) Jos vauhtipyörä on tavallinen, se tuskin voi ruveta ravistamaan, joten mikähän siellä sitten väpäjää?
4) Olenko vain vainoharhainen, ajetaanko tämä vika pois / luentaanko tämä ominaisuudeksi?
Tulipas pitkät tarinat, jään kytkin tuntumalla odottelemaan vastauksia.
Golf V -05 1.6 FSI vauhtipyörämurheita(ko?)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viesti:
Onhan normaalissa kytkimessäkin värinänvaimennusjouset, jotka voivat tuon värinän aiheuttaa. Itse epäilen autossasi kuitenkin tuota tarzin mainitsemaa lasittumista. Itsellä oli nykyisen diesel-Touranin kanssa syksyllä samantyyppistä "vaivaa".
Auto oli liikkeeseen tullut pitkästä päivittäisestä matka-ajosta, joten koeajolla ja ensimmäisinä viikkoina minulla auto täräytti liikkeelle lähdöissä kytkintä nostettaessa reilusti. Muutaman kerran suoritetut reippaammat lähdöt missä kytkimelle tulee kuormaa tuntuivat poistavan tuon ongelman. Talvella tuli sitten itsellä ajeltua paljon matkaa ja nyt huomasin kelien lämmetessä saman täräytysongelman kylmällä autolla ja -kytkimellä. Vika poistui myös nyt hieman kytkintä luistattamalla.
Netissä on hyviä videoita miltä ehjä ja rikkinäinen DMF kuulostaa, ja sikälimikäli kuin minä tiedän tuon rikkinäisen vauhtiksen pitäisi kolkattaa pahimmin tyhjäkäynnillä.
edit: naapurifoorumilla on juttua kootusti vauhtisjutuista: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1624.0
Auto oli liikkeeseen tullut pitkästä päivittäisestä matka-ajosta, joten koeajolla ja ensimmäisinä viikkoina minulla auto täräytti liikkeelle lähdöissä kytkintä nostettaessa reilusti. Muutaman kerran suoritetut reippaammat lähdöt missä kytkimelle tulee kuormaa tuntuivat poistavan tuon ongelman. Talvella tuli sitten itsellä ajeltua paljon matkaa ja nyt huomasin kelien lämmetessä saman täräytysongelman kylmällä autolla ja -kytkimellä. Vika poistui myös nyt hieman kytkintä luistattamalla.
Netissä on hyviä videoita miltä ehjä ja rikkinäinen DMF kuulostaa, ja sikälimikäli kuin minä tiedän tuon rikkinäisen vauhtiksen pitäisi kolkattaa pahimmin tyhjäkäynnillä.
edit: naapurifoorumilla on juttua kootusti vauhtisjutuista: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1624.0
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”