1.4 16V stroukkaus 1.6:ksi ?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

VAGx3
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 3.4.2011 17:32

1.4 16V stroukkaus 1.6:ksi ?

ViestiKirjoittaja VAGx3 » 4.4.2011 10:54

VAG moottorien tietoja selatessa huomasin että 1.4 55kW AUA bensakoneen sylinterien halkaisija on sama kuin 1.6 koneissa, eli iskunpituudella saadaan tuo suurempi iskutilavuus 1.6:ssa.
Tästä heräsi ajatus, että josko 1.4 koneesta saisi pelkän kampiakselin vaihtamalla 1.6 koneen, vai onko lohko erilainen tai meneekö kansi, männät, öljypohja yms vaihtoon myös? Jos stroukkaus muuten onnistuisi 'helposti', niin riittäisiköhän 1.4:n 16V kansi, bensasuuttimet , läppärunko ECU yms n. 75-80kW:lle jos ECUn optimoisi ottamaan kaiken hyödyn suuremmasta iskutilavuudesta?

En tiedä näistä koneista mitään, joten älkää ihan lyttyyn haukkuko...

A2 Audia on saanut 81 kW FSI koneella (BAD), mutta kaikkien sähkövempaimien takia puoli autoa menisi uusiksi jos tällaista alkaa sovittelmaan, mikäli sen sattuisi edes jostain löytämään, ja luulisin että sama juttu jos normaali 75kW 1.6 konetta alkaisi sovittelemaan, tätä kun ei koskaan A2:ssa ollut vaihtoehtona. Ja tiedän että 1.4 koneesta on myös 74 kW versio, mutta vääntöä tästä löytyy vasta yläkierroksilla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.4.2011 17:04

Joko männät tai kiertokanget vaihtoon koska muuten yläkuolokohta siirtyy ylemmäs.

Minkä ikäisestä moottorista on kyse? Jotenkin kuulostaa että parempi vaihtoehto olis vaihtaa auto sellaiseen jossa on 1,6 moottori...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 4.4.2011 17:13

Tietääkseni kaikki (?) 1.4 16v on alumiinilohkolla, 1.6 16v taas rautaryhmällä, siinä ainakin on yksi merkittävä ero. Veikkaan että 1.4 vs 1.6 männissä on erilainen käyntivälys. Asian huomaa hyvin noiden moottoreiden käyntiääntä vertailemalla, 1.6 16v käy kuiskaten, vastaavasti usein yli 100tkm ajetusta 1.4 16v koneesta kuuluu "kaikkipaitsihaitarinsoitto"..

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 4.4.2011 17:15

Helpommalla ja halvemmallaki pääsee varmaan ihan vaan ostamalla jonkun käytetyn padan ja vaihtaa sen tilalle, jos niin välttis haluaa. :)

VAGx3
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 3.4.2011 17:32

ViestiKirjoittaja VAGx3 » 4.4.2011 17:52

Niinhän se yleensä on et 1.6 tehtaalta olis helpoin vaihtoehto, niitä on kuitenkin vähän ja nykyisessä hyvät varusteet ja tuntee auton liki 5 vuoden jälkeen läpikotaisin. Koneella 125 tkm vm 2001, 12/2001 rekisteröity.
Mitenkäs jos ottaa 1.6 peruskoneen, sopiiko 1.4 parina tulleeseen vaihteistoon, ja sopiiko 1.4 koneesta apulaitteet, ruiskut yms. Ei tuo sähköjen CAN väylien yms. kanssa puuhailu kiinnostaisi. <- tuosta 1.6/1.4 sekasikiöstä taitaisi tulla kuitenkin omavalmistekone ja sen mukana tuomat 'hauskuudet' katsastusta varten. lisääntynyt paino lienee OK, koska autoa saanut 1.4 TDIllä joka painaa 60kg enemmän kuin 1.4 (=jousia löytyy painavammalle keulalle)

Alkuperäinen kysymys lähtikin juuri tästä että saisi nykyisiin moottorin kuoriin vääntöä ja hieman tehoa lisää ilman että siitä tarvitsis suurempaa numeroa tehdä konttorilla. 1.6 FSI:ssä on erona levyjarrut takana, ja marmorilta osat maksaa melkein tonnin, ja kun autoja ei uutena paljon myyty, ei niitä purkuosinakaan juuri maailmalla ole.

Voipi olla että körötellään 1.4:lla kunnes a) 1.4 motti hajoaa b) vaihtaa auton johonkin muuhun, ei ole vaan tähän asti ollut syytä auton vaihtoon, joten on tullut alustaa parannettua ja muutenkin pidettyä kunnossa sillä silmällä että vähintään vielä toiset 5 vuotta ajetaan 2. autona. harmittaa vain kun auton tehot ei vastaa muita ominaisuuksia...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa