Männänrenkaiden sisäänajosta
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Männänrenkaiden sisäänajosta
Muistan kuulleeni että uusia männänrenkaita pitäis ajaa sisään kaasu vuorotellen on ja off. Tätä pitäis sit toistaa n kertaa.
Mitäs muut on mieltä? Ja paljonko on n? Ja millaista nopeutta olis sopiva käyttää? Ykkösellä tuskin :)
Mitäs muut on mieltä? Ja paljonko on n? Ja millaista nopeutta olis sopiva käyttää? Ykkösellä tuskin :)
TeeDeeIii miehet tiivistävät koneensa näin:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=48940
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=48940
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lyhyesti koska en jaksa kirjoitella pitkästi, ihan moottoridynoissa kilpakoneissa todettu paras tapa:
1. lämmitettään kone isolla joutokäynnillä.
2. noin 3000rpm muutama minuutti, esim 5min.
3. annetaan jäähtyä vartin verran.
4. noin 7000rpm (tai vähemmän jos kone ei kierrä noin paljoa) muutama minuutti.
5. annetaan jäähtyä.
6. (kone jo autossa paikoillaan) Täyskaasu kiihdytyksiä vaikka kolmosella, vaikka 2000rpm->lähelle rajoitinta muutama kerta.
7. Jäähdytellään 15-30min ja toistetaan kutoskohta pari-kolmekertaa.
8. Homma valmis.
Tällä varmistetaan että sylinteristä saadaan kaikki epätasaisuudet pois, vielä kun männänrenkaat on teräviä (tylsyvät kumminkin todella nopeasti, katsokaa vaikka mikroskoopilla muutaman tunnin ajettuja renkaita). Ekojen muutaman tunnin nössöttelyn seurauksena sylinteriin jää epätasaisuuksia ja tiiveys ei ole yhtä hyvä. Joku muu saa väittää että tuo ei ole hyvä tapa, vaan pitää tehdä jotenkin toisin. Mielelläni otan TUTKITTUA tietoa vastaan paremmista tavoista, kumminkin jos toisennäköisellä sisäänajolla saadaan 1hp enemmän kuin tuolla, se on jo lähemmäs 500euron arvoinen tieto sillä viritystasolla mitä harrastepeleissäni vaparina joutuu maksamaan lisätehoista/tehopainosuhteesta.
1. lämmitettään kone isolla joutokäynnillä.
2. noin 3000rpm muutama minuutti, esim 5min.
3. annetaan jäähtyä vartin verran.
4. noin 7000rpm (tai vähemmän jos kone ei kierrä noin paljoa) muutama minuutti.
5. annetaan jäähtyä.
6. (kone jo autossa paikoillaan) Täyskaasu kiihdytyksiä vaikka kolmosella, vaikka 2000rpm->lähelle rajoitinta muutama kerta.
7. Jäähdytellään 15-30min ja toistetaan kutoskohta pari-kolmekertaa.
8. Homma valmis.
Tällä varmistetaan että sylinteristä saadaan kaikki epätasaisuudet pois, vielä kun männänrenkaat on teräviä (tylsyvät kumminkin todella nopeasti, katsokaa vaikka mikroskoopilla muutaman tunnin ajettuja renkaita). Ekojen muutaman tunnin nössöttelyn seurauksena sylinteriin jää epätasaisuuksia ja tiiveys ei ole yhtä hyvä. Joku muu saa väittää että tuo ei ole hyvä tapa, vaan pitää tehdä jotenkin toisin. Mielelläni otan TUTKITTUA tietoa vastaan paremmista tavoista, kumminkin jos toisennäköisellä sisäänajolla saadaan 1hp enemmän kuin tuolla, se on jo lähemmäs 500euron arvoinen tieto sillä viritystasolla mitä harrastepeleissäni vaparina joutuu maksamaan lisätehoista/tehopainosuhteesta.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Tosta "huonosta" öljystä ollaan montaa mieltä.
mm. Uusi moottoritekniikka-kirjassa sanotaan että ennenvanhaan kuin koneistus tekniikka ei ollut näin kehittynyttä niin laitettiin huonot öljyt.
kirjoittajan mielestä nykyään kannattaa laittaa heti hyvät öljyt.
Ja samalla todetaan että GM ja Porshe ovat sen verran suuria tehtaita ja sieltä löytyy tietotaitoa: Uusissa Corveteteissa on ensiöljyinä Mobil 1 täyssynteettinen ja Porshessa Shellin huippuöljy (tai toisinpäin). Eli ei näissäkään autoissa mitään mineraalilitkuja ole.
mm. Uusi moottoritekniikka-kirjassa sanotaan että ennenvanhaan kuin koneistus tekniikka ei ollut näin kehittynyttä niin laitettiin huonot öljyt.
kirjoittajan mielestä nykyään kannattaa laittaa heti hyvät öljyt.
Ja samalla todetaan että GM ja Porshe ovat sen verran suuria tehtaita ja sieltä löytyy tietotaitoa: Uusissa Corveteteissa on ensiöljyinä Mobil 1 täyssynteettinen ja Porshessa Shellin huippuöljy (tai toisinpäin). Eli ei näissäkään autoissa mitään mineraalilitkuja ole.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Mut ajetaankos noita uusia autoja mitenkään sisään ennen hintalapun asentamista? Sisäänajossa osien pitää mukautua toisiinsa ja "kulua" ja näin ollen hiukan hankautua toisiaan vasten. Liian hyvä öljy ei anna mahdollisuutta siihen.
Itte aikoinaan vaihdoin renkaat ja hoonasin konetta hiukan. Laitoin uudet täyssynteettiset sisään ja puristuspaineet oli tippunu operaation jälkeen n. 1 - 2 baria. Vuosi sen jälkeen ne oli noussu lähelle 14 baria.
Itte aikoinaan vaihdoin renkaat ja hoonasin konetta hiukan. Laitoin uudet täyssynteettiset sisään ja puristuspaineet oli tippunu operaation jälkeen n. 1 - 2 baria. Vuosi sen jälkeen ne oli noussu lähelle 14 baria.
Itse en tiedä mistään mittään, mutta en kyllä ymmärrä miksi moottori/männät/männänrenkaat pitäisi sisäänajaa huonoilla öljyillä.
Moottoria oikeasti rakennettaessa sylinterit hoonataan juuri oikeaan kokoon kymmenes- tai jopa sadasosamillin tarkkuudella, samaten männänrenkaat viilataan juuri oikean pituisiksi. Lisäksi mm. sylinterit hoonataan joko täysin sileiksi tai hiukan karkeiksi, riippuen minkälaisia männänrenkaita käytetään.
Miksi tämän jälkeen laittaisi huonot öljyt, että osat kuluisivat enemmän kuin hyvillä öljyillä ensimmäisen x:n kymmenen/sadan kilometrin aikana? Itse ainakin laittaisin kunnon öljyt ja toivoisin, ettei ne osat kulu vaan pysyisivät optimikokoisina mahdollisimman pitkälle, antaen enemmän tehoja ja kulkua.
Loppupelissä mitä vähemmän painetta öljynrenkaiden ohi menee -> sitä parempi.
Moottoria oikeasti rakennettaessa sylinterit hoonataan juuri oikeaan kokoon kymmenes- tai jopa sadasosamillin tarkkuudella, samaten männänrenkaat viilataan juuri oikean pituisiksi. Lisäksi mm. sylinterit hoonataan joko täysin sileiksi tai hiukan karkeiksi, riippuen minkälaisia männänrenkaita käytetään.
Miksi tämän jälkeen laittaisi huonot öljyt, että osat kuluisivat enemmän kuin hyvillä öljyillä ensimmäisen x:n kymmenen/sadan kilometrin aikana? Itse ainakin laittaisin kunnon öljyt ja toivoisin, ettei ne osat kulu vaan pysyisivät optimikokoisina mahdollisimman pitkälle, antaen enemmän tehoja ja kulkua.
Loppupelissä mitä vähemmän painetta öljynrenkaiden ohi menee -> sitä parempi.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 2.1.2005 18:05
Itse en tiedä mistään mittään, mutta en kyllä ymmärrä miksi moottori/männät/männänrenkaat pitäisi sisäänajaa huonoilla öljyillä.
Moottoria oikeasti rakennettaessa sylinterit hoonataan juuri oikeaan kokoon kymmenes- tai jopa sadasosamillin tarkkuudella, samaten männänrenkaat viilataan juuri oikean pituisiksi. Lisäksi mm. sylinterit hoonataan joko täysin sileiksi tai hiukan karkeiksi, riippuen minkälaisia männänrenkaita käytetään.
Miksi tämän jälkeen laittaisi huonot öljyt, että osat kuluisivat enemmän kuin hyvillä öljyillä ensimmäisen x:n kymmenen/sadan kilometrin aikana? Itse ainakin laittaisin kunnon öljyt ja toivoisin, ettei ne osat kulu vaan pysyisivät optimikokoisina mahdollisimman pitkälle, antaen enemmän tehoja ja kulkua.
Koska koneistamalla ei kuitenkaan saada optimia kosketusta männänrenkaiden ja sylinteriputkien tai laakeriliuskojen ja liukupintoen välillä, pitää jättää kulumavaraa tätä varten. Siksi männänrenkaat ovat viistetyt ja laakereissa on päälimäisenä pintana helposti kuluvaa materiaalia.
Moottoria oikeaan kokoon rakennettaessa kymmenes- ja sadasosamillit ovat karkeita kuin metrit omakotitalon rakentajalle. Sylintereitä ei koskaan hiota sileiksi, eikä hiomalla tai hoonaamalla ylipäätään saada koskaan sileätä pintaa. Siksi ne hoonataankin, että saadaan kuluvaa pintaa aikaiseksi.
Öljyn käyttö, jonka tunkeutuvuus on huonompi, nopeuttaa osien kulumista käyttötarkoitukseen sopivaan mittaan, samalla ehkäisten kulumisen aikana tapahtuvien epätoivottujen tapahtumien mahdollisuutta ja pienentäen niiden määrää. Esimerkiksi männänrenkaiden ohivuoto on alussa suurta ja kaasujen vuoto muodostaa "kanavia" männänrenkaisiin ja mäntiin. Kun tätä haitallisen vaikutuksen määrää saadaan rajoitettua, pysyvien vahinkojen määrää saadaan samalla pienennettyä ja moottorin kokonaistehoa sisäänajon jälkeen nostettua.
Toivottavasti tämä selitti miksi käyttää "huonoa" öljyä sisäänajon alussa.
Uudet autot mitä kaupasta ostetaan taas ovat "sisäänajettuja" jo tehtaalla, joissa on jo öljyt koneessa, niin niitä on turha enää alkaa sisäänajamaan mineraaleilla. Sen sijaan voi jatkaa tehtaan tekemiä sisäänajoja tekemällä täyskiihdytyksiä jotta männänrenkaat saadaan puristumaan täydellä voimalla sylinterin seinämää vasten.
Mun mielipide.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Yhdyn MikaJ:hin ja Mototuneusaan sisäänajon osalta.. porttausohjeet mototunen sivuilla ovan p*rseestä.
Kuitenkin täsmentäisin sen verran että nuo ohjeet toimivat mainiosti moly renkaiden ja hienon hoonauksen kanssa, mutta kun otetaan valu renkaat ja "vanhan ajan" karkeampi hoonaus, niin männän renkaista saa jännitykset pilalle polttamalla ne liiallisella kuumentamisella... itse olen ajattanut valu rankaita ensin 50km rauhallisesti että on saatu karkeimmat pois sylintereistä ja sitten 2 / 3 / 4 vaihteilla 1000-MAXrpm täydellä kaasulla 3-4 kertaa per vaihde.
Kuitenkin täsmentäisin sen verran että nuo ohjeet toimivat mainiosti moly renkaiden ja hienon hoonauksen kanssa, mutta kun otetaan valu renkaat ja "vanhan ajan" karkeampi hoonaus, niin männän renkaista saa jännitykset pilalle polttamalla ne liiallisella kuumentamisella... itse olen ajattanut valu rankaita ensin 50km rauhallisesti että on saatu karkeimmat pois sylintereistä ja sitten 2 / 3 / 4 vaihteilla 1000-MAXrpm täydellä kaasulla 3-4 kertaa per vaihde.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Edulliset mineraaliöljyt lykkäsin koneeseen ja muutaman kymmenen kertaa 3000...5500 kierroksia käyttäen kakkosvaihteella kaasu on/off.
Tasakaasua olen välttänyt ja pitänyt mielummin reilua kaasua kun pintakaasua.
Jotain 180 km ajettu joten jatkoa piisaa jos tulee jotain kerrottavaa. Toistaiseksi ei mitään mainittavaa. Öljyt vaihdan hyviin parin sadan kilsan päästä.
Tasakaasua olen välttänyt ja pitänyt mielummin reilua kaasua kun pintakaasua.
Jotain 180 km ajettu joten jatkoa piisaa jos tulee jotain kerrottavaa. Toistaiseksi ei mitään mainittavaa. Öljyt vaihdan hyviin parin sadan kilsan päästä.
Itsellä olisi sellainen tilanne että autoon pitäisi laittaa ensiöljyt ja "sisäänajaa".
Koneeseen on tehty koneremppa; laakereita vaihdettu ja kansi koneistettu yms. pientä.
Nyt pitäisi moottori laittaa tulille ja pitäisi laittaa öljyt sisään.
Koitin lueskella noita edellisiä kommentteja ja etsiä muitakin vastauksia mutta en oikein löytänyt.
Mitkä öljyt pitäisi laittaa ekaksi koneeseen? Mineraalit?
Kuinka kauan niitä pidetään koneessa? teenkö tuota koneen huudatusta kun ed. mainittiin ja sen jälkeenkö paremmat? Suodatinkiin pitää sitten ostaa vielä toinen.
Pitäisi viimeistään ylihuomenna laittaa kone tulille.
Vinkkejä ja neuvoja kiitos.
Koneeseen on tehty koneremppa; laakereita vaihdettu ja kansi koneistettu yms. pientä.
Nyt pitäisi moottori laittaa tulille ja pitäisi laittaa öljyt sisään.
Koitin lueskella noita edellisiä kommentteja ja etsiä muitakin vastauksia mutta en oikein löytänyt.
Mitkä öljyt pitäisi laittaa ekaksi koneeseen? Mineraalit?
Kuinka kauan niitä pidetään koneessa? teenkö tuota koneen huudatusta kun ed. mainittiin ja sen jälkeenkö paremmat? Suodatinkiin pitää sitten ostaa vielä toinen.
Pitäisi viimeistään ylihuomenna laittaa kone tulille.
Vinkkejä ja neuvoja kiitos.
Itselläni on kans kohta sisäänajovaihe edessä ja kyllä mä ainakin laitoin sinne Mobilin täyssynteerttiset litkut sisään (10W 50)...ja männänrenkaista viilasin ylimmän renkaan reunaa aavistuksen verran viistoksi, jotta ei tökkää sylinterissä olevaan pykälään (minimaalinen kulumisjälki sylinterin yläosassa)...eikös nuilla siäänajoöljyillä pidä ajaa se 500-1000km ja sitten vaihtoon...?Eiköhän tuo ole parempi, että saa kunnolla voitelua sisäänajovaiheessa!
Joo, ja mitä noihin öljyihin tulee, niin itse en turbomoottoriin lähtisi mineraaliöljyä välttämättä tarjoamaan. (Kun joku sitäkin tuossa näytti aprikoivan...)
Ote Red Linen sivuilta: "Polymeeriset sakeuttimet hajoavat kuumassa, pikeentyen männänrenkaisiin ja venttiilinnostimin sekä turbon kanaviin. Tästä johtuen turbomalleihin ei suositella moniaste-mineraaliöljyjä eikä laaja-asteisia synteettisiä (0W40, 5W40, 5W50)."
En allekirjoita täysin tuota väitettä laaja-asteisten synteettisien osalta, kun niitä moni valmistaja tarjoaa perusöljyksi turbomoottoreihinkin ja niissäkin on todella suuria eroja. Esim. parafiinipohjainen moniaste/laaja-aste käy kyllä suunnilleen mihin vain perseestä perämoottoriin. :)
Mutta tuo mineraalilitkujen palaminen/hajoaminen/karstoittaminen korkeissa lämpötiloissa (etenkin turboissa) on kyllä ihan tosi.
Tokihan mineraaliöljyissäkin on eroja, joitain mineraalipohjaisia on jopa ihan suunniteltu/suositeltukin turbokäyttöön (useimmiten diesel).
Mutta tässä taisikin olla kyse "huonosta" (eli siis halvasta?) sisäänajoöljystä? Ja tuo "hyvä ja halpa" mineraalilitku on yleensä juuri sitä mustaa mönjää, mitä kaavitaan männänrenkaiden urista ja löydetään turbon öljynkierrosta & muualtakin öljykanavista koneremonttia tehdessä tai ahdinta vaihdellessa...
Ote Red Linen sivuilta: "Polymeeriset sakeuttimet hajoavat kuumassa, pikeentyen männänrenkaisiin ja venttiilinnostimin sekä turbon kanaviin. Tästä johtuen turbomalleihin ei suositella moniaste-mineraaliöljyjä eikä laaja-asteisia synteettisiä (0W40, 5W40, 5W50)."
En allekirjoita täysin tuota väitettä laaja-asteisten synteettisien osalta, kun niitä moni valmistaja tarjoaa perusöljyksi turbomoottoreihinkin ja niissäkin on todella suuria eroja. Esim. parafiinipohjainen moniaste/laaja-aste käy kyllä suunnilleen mihin vain perseestä perämoottoriin. :)
Mutta tuo mineraalilitkujen palaminen/hajoaminen/karstoittaminen korkeissa lämpötiloissa (etenkin turboissa) on kyllä ihan tosi.
Tokihan mineraaliöljyissäkin on eroja, joitain mineraalipohjaisia on jopa ihan suunniteltu/suositeltukin turbokäyttöön (useimmiten diesel).
Mutta tässä taisikin olla kyse "huonosta" (eli siis halvasta?) sisäänajoöljystä? Ja tuo "hyvä ja halpa" mineraalilitku on yleensä juuri sitä mustaa mönjää, mitä kaavitaan männänrenkaiden urista ja löydetään turbon öljynkierrosta & muualtakin öljykanavista koneremonttia tehdessä tai ahdinta vaihdellessa...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
TM:ssa oli hyvä artikkeli sisäänajosta. Esim WRC tiimit ajaa koneet sisään penkissä, mallia "rääkki". Annetaan sitä lenkkaria niille niin kuluu männänrenkaat paremmin kun hyssyttelyssä.
Hyvä vertailu oli Honda Civic Type-R:stä. Ottivat esittely autoja ja niissä tehoa löytyi n. 210-215hp muistaakseni kun normi ihmisten vähän ajetut olivat n. 195-200hp... Kuitenkin vähän saa löylyä noi esittelyautot.
Pitkä artikkeli oli, joku hyssyttely tyyli kuuluu niihin 70 luvun valmistustoleransseihin.
Hyvä vertailu oli Honda Civic Type-R:stä. Ottivat esittely autoja ja niissä tehoa löytyi n. 210-215hp muistaakseni kun normi ihmisten vähän ajetut olivat n. 195-200hp... Kuitenkin vähän saa löylyä noi esittelyautot.
Pitkä artikkeli oli, joku hyssyttely tyyli kuuluu niihin 70 luvun valmistustoleransseihin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa