ahdot pakkasella

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

ahdot pakkasella

ViestiKirjoittaja t33mu » 26.12.2010 13:35

kuuluuko mennä pakkasilla pienemmillä ahdoilla? Omassa oli semmosta vikaa kun tossa taannoin motarilla ohitin edessä menevää, niin huomasin ettei oikein vedä kunnolla, kaivoin sit ahtomittarin tuhkiksen läpän alta esiin ja kattelin ettei ahda, kun sen 0,4 bar. Joten löin sitten himassa piuhat kiinni ja anto vikakoodiks, jotain n75:seen viittaavaa, vaihdoin uuden 75:sen ja sitä vaihtaessa huomasin, että oli liittimen juuresta johto poikki, joten vaihdoin myös uuden liittimen. kävin kokeilemassa uudestaan motarilla, niin tuntuis nyt kaikki vedot olevan kohillaan, mutta mittarin mukaan ei ahda kun max 1bar kesällä tais maksimi ahdot heilua siellä 1,3 - 1,4 bar. Aattelin vaa et onko pakkasella sit pienemmät ahdot, vai onko siinä vieläkin jotain vikaa?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 26.12.2010 15:59

Ei sen kylmän pitäisi ahtopaineeseen vaikuttaa, toimivassa systeemissä lämpötila vaikuttaa kaikista eniten siihen, mikä on ahtoilman lämpötila imusarjalle mennessään, jolloin alemmassa lämpötilassa moottorista ulos saatava voima on ainakin teoriassa suurempi.

Sen verran mitä essonbaarin puheiden ja oman kokemuksenkin mukaan tiedän, niin ilman muita muutoksia ahtopaineet on rajattu noissa ns. vakiomallin viriohjelmissa noin 1barin tienoille. Kun sulla nyt on ilmeisestikin lastutettu peli, niin tarkistapa ohjelman tekijältä, mikä raja-arvo sinne on asetettu ahtopaineelle. Jos se keikkuu siitä paljon yli, niin sen voi aiheuttaa myös mekaanisesti viallinen N75, kun taasen sähköviallisen (yleensä johdotus/liitin) N75:n tapauksessa ei ahda kuin sen ~0.3baria.

Eli oletuksena olisi, ettei siinä ole nyt enää mitään vikaa :)

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 29.12.2010 20:34

Joissain autoissa moottorinohjaus laskee ahtoja pakkasella. Näin tekee omassa UrS4:ssakin. Eli ei välttämättä vika.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 30.12.2010 13:27

Jännä, mulla UrS4:ssä EI tehnyt tuollaista.
Samoin nykyinen A4 (AEB) ei myöskään laske ahtoja vaikka olis -30C. Kulkee vaan paremmin kuin kesällä :)

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 30.12.2010 20:13

Oliko siinä sitten joku muu ohjelma? Kyseessä on kyllä Urssin osalta ELSAssakin dokumentoitu ominaisuus.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 31.12.2010 0:51

Voihan olla niinkin että lastutetuissa on samat kartat pakkasella, että kulkee silloin vain paremmin mitä enemmän ilmamassaa menee koneeseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.12.2010 0:56

Eikö tuo ole juuri tyypillistä että "parannetulla" ohjelmalla otetaan kaikki irti eikä intressi ole kelistä riippumaton vääntö?

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

ViestiKirjoittaja t33mu » 8.1.2011 17:01

Nyt kun ulkoilma pyörii lähellä nollaa, niin ahdot nousee jo 1.2 baariin, eikä autolle ole tehty mitään, joten kai toi kova pakkanen sit pudottaa noita ahtoja aikalailla, autossa muuten voimaa.com softa jos sillä jotain merkitystä on.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 8.1.2011 21:40

Mulla tosiaan oli joku "kiinalastu" joka nosti ahdot (muistaakseni!) 1,2bar paikkeille ja ne oli samat sekä kesällä että talvella.
En kyllä kirveelläkään muista laitoinko tuon lastun pian auton ostettuani syksyllä vai koska...

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 9.1.2011 10:24

En tiedä miten päin nuo moottorinohjaus ohjelmat toimii mutta jos ne "pyytävät" jotain tiettyä ilmamäärää niin kylmässä ilmassa on pienemmällä ahtopaineella silti saman verran ilmaa kuin lämpimässä isommalla paineella eli tämä voisi olla yksi selitys.
Tämä sama selitys käy vähän niillekkin jotka ihmettelevät mitä eroa on pienemmän ja suuremman ahtimen tuottamilla tehoilla samoilla paineilla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.1.2011 20:32

Juuri näin, kyllä ilmamassaohjatun koneen kuuluukin pienentää ahtopaineita viileällä. Sama ilmamassa sinne siiti menee --> samat tehot. Riippuu siis moottorinohjauksesta, näin toimii esimerkiksi profiilin kulkineen Trionic 7...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa