Passat -01 1.8T (AWT) ei öljynpainetta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jmusakka
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.12.2010 20:35

Passat -01 1.8T (AWT) ei öljynpainetta

ViestiKirjoittaja jmusakka » 20.12.2010 21:01

Iltaa!

Auto on otsikon mukainen eli Passat Variant 1.8T vm -01, mittarissa nyt 170tkm.

Starttailin tänään iltapäivällä työpaikan pihalla 13 asteen pakkasessa. Huomasin heti startin jälkeen öljynpainemittarista, etttä öljynpaine on nollassa. Eli paine ei ollut pelkästään alhainen, vaan todellakin _nollassa_..

Noh, jonkun puolisen minuuttia auto siinä sitten kävi tyhjäkäyntiä, koska tuo mittarin näyttämä nollalukema tuntui jotenkin niin epätodelliselta - epäilin, että motonetista hankittu mittari on jäässä tai hajonnut. Sitten huomioni kiinnittyi koneesta kuuluvaan epänormaaliin raksutukseen, joka muistutti dieselin käyntiääntä. Pienen hetkisen raksutettuaan koneen ääni kuitenkin äkkiä palasi normaaliksi ja siinä samassa öljynpainemittarin viisari heilahti yksin tein n. 5 bariin.

Parkkipaikalla sitten hämmästelin, kaasuttelin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä jonkin aikaa. Paineet pysyivät ja käyntiääni tuntui ihan normaalilta, joten päätin uskaltaa lähteä liikkeelle. Mitään ongelmaa ei 20km matkalla tullut, paineet pysyivät kierroksilla 4-5 bar välillä ja tyhjäkäynnillä lämpimälläkin koneella n. 2 barissa. Aivan kuten ne ovat olleet aina tähänkin asti (tai no viimeisen vuoden ajan jonka öljynpainemittari on ollut asennettuna).

Olen ihan ällikällä lyöty. Mistä ihmeestä tämmöinen voisi johtua? Öljypumppu hajoamassa vai jotain mössöä tukkimassa tiehyeitä? Ilmeisestikin jotakin on vialla ja en usko öljynpainemittarin tai -anturin hajonneen, koska raksuttava ääni katosi ja paineet tulivat täsmälleen samaan aikaan.

Öljynvaihdosta on nyt 10tkm, sisällä on täyssyntinen mobil 5w-40. Lisäillä ei ole tarvinnut tänä aikana kuin kerran, eilen, kun keltainen öljytason valo tuli päälle.

-jm

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 21.12.2010 12:38

Laitetaanpa ääni jakoketjun kiristäjälle, myös kilometrimäärä tukee oireiden lisäksi tätä olettamaa.

Täytyy kysyä, että mikäs hyöty siitä öp-mittarista on, jossei sen lukemaa usko tai siihen voi luottaa? :) Aika nopeasti kuiva kone jyrsii nokat / nokkien laakerit / kiertokangen laakerit ja se on sitten siinä sen koneen tarina... :|

Kahteen VAGiin (ex Golf ja nykyinen Passat) on vaihdettu juurikin kuvauksen mukaisten oireiden myötä ketjun kiristin, kovin paljoa ei kannata ajella ennen vaihtoa, jos kiristin ei pidä ketjua kireällä, voi ketju hypätä ja tuloksena yleensä yksi tai useampi venttiili solmussa.

jmusakka
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.12.2010 20:35

ViestiKirjoittaja jmusakka » 21.12.2010 12:58

Jaa-a, kyllähän tuota mittaria aika vainoharhaisesti on tullut seurattua kun se siinä on kiinni ollut. Jotenkin vain pieneksi hetkiseksi hämmennyin kun mittarin viisari ei värähtänytkään...

Voiko tuo kiristin aiheuttaa öljynpaineen puuttumisen? Meinaan varmaankin se kiristin hajoaa tai pitää meteliä öljynpaineen puutteen seurauksena kun se taitaa öljynpaineella toimia, mutta voiko viallinen kiristin siis viedä mukanaan öljynpaineetkin??

-jm

mza_
-
Viestit: 88
Liittynyt: 20.1.2008 20:43

imusihti

ViestiKirjoittaja mza_ » 21.12.2010 16:00

noissa koneissa on myös tapana öljypumpun imusihdin tukkeutuminen/jäätyminen kannattaa tarkistaa..

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 21.12.2010 21:01

Liekö tuo imusihti samanlainen kuin AEB -moottoreissa?
Itsellä rallatti hydraulipatruunat ja sihdin puhdistaminen auttoi, vaikkakin ei se kyllä mitenkään tukossa ollut...
Ens kerralla kun joudun tuon avaamaan, poraan kyllä kunnon reiät siihen. Todella ärsyttävä vikapaikka :/

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 21.12.2010 21:34

Voiko tuo kiristin aiheuttaa öljynpaineen puuttumisen? Meinaan varmaankin se kiristin hajoaa tai pitää meteliä öljynpaineen puutteen seurauksena kun se taitaa öljynpaineella toimia, mutta voiko viallinen kiristin siis viedä mukanaan öljynpaineetkin??


Ei ole täsmällistä tietoa AWT:n öljynkulusta, mutta omassa Passatissa avattiin ensin öljypohja juurikin imusiivilän osittaista tukkeutumista epäillessä (ääniä ei kuultu yläkerrasta ennen kuin öljypohja oli kasattu), oireena kuvatun mukainen rallatus ja varoitus öljynpaineesta. Öljynpaineet oli mitattaessa (tyhjäkäynti / korotettu tyhjäkäynti 3000rpm) juuri niin kuin pitää, mutta ajossa sytytti aina jonkin ajan kuluttua valon. Päädyttiin tarkistamaan öljypumppu ja öljypohjasta löytyikin vanhan huohotinputken palasia, joilla saattoi olla osuutta asiaan, mutta siivilässä ei näkynyt tukkeutumisen merkkejä. Eipä ollut siellä vika, mutta operaation ansiosta tai omia aikojaan alkoi yläkerrassa rallatus, joten seuraavaksi avattiin yläkerta, vaihdettiin asiaankuuluvat tiivisteet ja laitettiin uusi ketju ja kiristin paikalleen. Ongelma poistui. Alussa tuli vaihdettua myös öljynpaineanturi.

noissa koneissa on myös tapana öljypumpun imusihdin tukkeutuminen/jäätyminen kannattaa tarkistaa..


Alkuperäisen kuvauksen puolesta toi jäätyminen voisi jopa kuulostaa mahdolliselta... Tosin tuon raksutuksen jälkeinen öljynpaineen yhtäkkinen palaaminen taas kiristäjän tai sen öljykanavien jumitukseen.

Kiristäjän tarkistaminen / vaihto kannattaa kuitenkin katsoa ensin, mikäli oireet jatkuu, öljypohjan avaaminen, mikäli sen AWT-koneessa joutuu tekemään öljypumppuun pääsemiseksi, on sen verran työläs operaatio, ettei maksa vaivaa katsoa pumppua ensimmäisenä. Apurungon joutuu irrottamaan / laskemaan, jotta mahtuu pohja irti.

Liekö tuo imusihti samanlainen kuin AEB -moottoreissa?
Itsellä rallatti hydraulipatruunat ja sihdin puhdistaminen auttoi, vaikkakin ei se kyllä mitenkään tukossa ollut...


AWT:ssä on ketjutoiminen pumppu, AEB:ssä taasen ratasvälitteinen, siihen loppuu oma tietämys pumppujen eroista. Tuli lueskeltua tuosta aiemmin, eikä tosiaan ole harvinaista tuon sihdin osittaisen tukkeutumisen takia nähdä näitä oireita...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa