Virtalukonpohja + lukkopesä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tupru
-
Viestit: 11
Liittynyt: 31.5.2010 14:53

Virtalukonpohja + lukkopesä?

ViestiKirjoittaja tupru » 24.10.2010 14:35

Kyseessähän on 95 vm Vento..

Oikkuileva virtalukonpohja pitäis vaihtaa pikimiten ja kuskin lukkopesäkin on ollut rikki vuoden päivät..
Vaihtaahan nuo vois, mutta eipä taas ole oikein tietoa, että mistä alkaa..

Ensinnäkin virtalukon pohjan vaihtamiseen tarvis apua, eli mistä ja miten ruvetaan purkamaan + niksit mitä pitää tietää, ettei 5 euron hommasta tule viidenkympin vahinkoa. :D

Toisekseen tuo lukkopesä. Ilmeisesti ovipahvi pitää purkaa, mutta onko se jotenkin spesiaalisti kiinni, vai revitäänkö kappaleiksi.? Onkohan kellään linkittää apua?

Kiitollisuuden velka kasvaa...

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 1.11.2010 23:22

Onkos ventossa se lukkopesä siinä ovenkahvassa?
Jos on niin käyt uuden ovenkahvan missä on myöskin se lukkopesä ja avain hakemassa...
Ainakin kakkiksessa on ovenkahvassa se...
Uskoisin että näin on myös ventossa...

En ole täysin varma asiasta, mutta mahdollista...

opa
-
Viestit: 491
Liittynyt: 23.7.2003 21:32

ViestiKirjoittaja opa » 2.11.2010 21:04

vähän tulee ohjeet myöhessä mut virtalukon pohjan saat vaihdettua seuraavilla ohjeilla. Lähettyvillä on sit hyvä olla ohueilla leuoilla varustettu ulosvedin.

Eli 1. irroita ratti. ratin keskiön alla on 24 mm mutteri, avaa mutteri mutta ennen kun vedät ratin pois akselin rihloitukselta merkitse ratti ja akseli esim tussilla et saat ratin takaisin samaan asentoon kun ennen poistoa.

2. irroita rattitolpan ympärysmuovit, muovisuojan alapinnassa on kaksi tähtipää ruuvia joiden avaamisen jälkeen rattiputken suojamuovi lähtee irti kun vedät palat erilleen ylös alas suunnassa.

3. tämän jälkeen pienellä talttameisselillä irroitat viiksikatkaisijat. Ennen viiksien kiinnitysruuvien avaamista irroita viiksi katkaisijoiden sähköliittimet.
Sitten kolme talttapää ruuvia auki ja vedät viikset pois rattiakselilta.

4. Nyt tarvitset ulosvetimen eli poistettuasi ratin rattiakseliin jäi metallinen holkki jossa on sisäpuolinen rihloitus ja ainakin omissa ollut ihan pirusti rattiakselissa kiinni. Tämän holkin alla on jousi joka pitää myös poistaa kuten myös tuo holkki.

5 nyt näet jo alumiini valu mötin jossa virtalukko on kiinni. Voit tässä vaiheessa irroittaa virtalukon takaa sähköliittimen ja sen jälkeen tuo lukkopesän "kotelo" pitäisi saada vedettyä irti rattiputkesta. Vanhemmissa tuo on kiinni ihan kannallisella pultilla mut uudemmissa on tehdas käyttänyt katkeava kantaista pulttia eli saatat tarvita leveä kärkisen tuurnan ja vasaran et saat tuon pultin auki.

6. nyt saat vedettyä lukko systeemin irti rattitolpasta. Kun sulla on tuo mötikkä kädessäsi näet että virtalukon pohja on kiinni yhdellä tähtipää ruuvilla sieltä takaa. Tätä ruuvia ei pysty avaamaan kun poistamalla tuon koko lukkosysteemin rattiakselista.

7. sit vaan virtalukon pohja irti ja uus tilalle. kasaaminen sit sujuu palauttamalla puretut osat takaisin omille paikoilleen.


valitan ohjeiden vaikea selkoisuutta mut toivottavasti näistä oli edes jotain apua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa