Päästöarvot liian korkealla

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jibbo
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.1.2009 11:42

Päästöarvot liian korkealla

ViestiKirjoittaja Jibbo » 22.10.2010 16:31

Tänään tuli katsastuksesta hylätty. CO ja HC joutokäynnillä liian korkeat.

tyhjäkäynti

CO% 2.4
CO2: 13,2
HC ppm 328
O2: 0,31

päästöt kierroksilla:
CO% 0,03
CO2: 14,8
HC ppm 90
O2: 0,23

Lambda 1,00

Osaako joku sanoa noista arvoista jo missä vika piilee?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.10.2010 21:26

Auton merkki ja malli varmaan vois hieman valaista mutta jos kyseessä volsu niin eiköhän ne vakio jutut eli ruiskun kumilaippa tai alipainevuodot.

Hakuja hakuja.....

Jibbo
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.1.2009 11:42

ViestiKirjoittaja Jibbo » 22.10.2010 22:32

Totta tosiaan merkki unohtui Kyseessä 99:n Golf 1.4 koneella

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 22.10.2010 22:53

Oliko katalysaattori lämmin vai kylmä? Toi vika näyttää enemmän lambda-anturin ongelmalta, kuin kumilaippojen rikkonaisuudelta, koska CO on korkealla myös. Käy kengittämässä sitä autoa ja vie amikseen päästömittaukseen, lämmin katti voi muuttaa asiaa aika paljon, jolloin välttämättä mitään vikaa ei olekaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.10.2010 23:01

Mulla ne on katsastuksessa aina havainneet kylmäsäädöt ja on annettu käydä niin kauan että rikastus on poistunut.

Jibbo
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.1.2009 11:42

ViestiKirjoittaja Jibbo » 23.10.2010 14:40

Tuskin oli ihan lämmin katti. Kumilaippa on vaihdettu alkukesästä, vanha oli nähnyt maailmaa jo ihan tarpeeksi joten tuohon en jaksa nyt uskoa. Pitää käydä tutkimaan tuota lambda-anturia. Voiko tuota tarkistaa koti konstein? vai pitääkö ajella korjaamolle?

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 23.10.2010 16:34

lambdan voi testata vaikka yleismittarilla ja sytkärillä :)

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 23.10.2010 18:31

golffari423 tarkoittanee koejärjestelyä, jossa sytyttimen palamistuotteet ohjataan suhteellisen suljettuun systeemiin, josta lambda-tunnistin mittaa palamistuotteiden ilman osuutta. Luonnollisestihan kaikki tuntevat ohjejännitteen, jota kunkin lambda tyypin tulisi tuottaa butaanin palamistuotteiden johdosta. Näpitkin kestää sen sytyttimen pitelemisen ihan kivasti niin kauan, että lambda on yleensäkään tarpeeksi lämmin. Tai sitten ei ;)

Tuossa alussa oli mainittu, että se lambda-arvo oli mitattuna tasan 1 (joka sattuu olemaan se ihanne arvo) niin ei se lambda ainakaan koko ajan väärin toimi. Kokeilisin ensin ajaa sen katin ihan oikeesti lämpimäksi ja sitten menemään uudelleen päästöihin.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 23.10.2010 18:50

ei sitä välttämättä kannata kädessä pitää :)

tuolla tavalla voi testata onko lambda täysin mykkä.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 23.10.2010 18:52

ei se katin lämmittäminen auta jos seokset on pielessä.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 24.10.2010 10:58

Ok. Luulin ensin että toi sytkäri + yleismittari juttu oli sarkastinen vitsi, jota intouduin jalostamaan eteen päin.

Se katin lämmittäminen auttaa siinä mielessä, että minimi toimintalämpötilat lambda-anturilla ja katilla on noin 300-350 asteen tienoilla. Reaktio jossa kolmitoimikatalysaattori hapettaa HC:n ja CO:n verihyöryksi (H2O) ja hiilidioksidiksi (CO2) on tehokkaimmillaan juuri oikeassa lämpötilassa ja silloin kun lambda-arvo=1.

Olet kyllä oikeassa, että yleismittarilla pystyy toteamaan onko lambda täysin mykkä, mutta itse testaisin sen mielummin suoraan lambdan liittimestä, kun lambda on vielä autossa asennettuna. Nopeampaa ja helpompaa. Jos se nyt sattuu antamaan jännitteeksi, jotain 0,8-1,4V niin tietää, että onhan se ainkin siellä alueella, muttei välltämättä toimi oikein. Lisäksi jos kyseessä on monipiuhainen lambda niin maa täytyy ottaa sitten myös siitä liittimestä, ei rungosta.

Lei6
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.8.2005 22:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lei6 » 24.10.2010 15:00

ainakin mulla 1.4 ABD moottorissa pitää katti olla varmasti kuuma että saa tyhjäkäynnillä katsastusmiestä tyydyttäviä arvoja
:(
saattaa vikaa olla muuallakin, mutta kunnon llämmitys ajelu ja sit puikko putkeen, niin on monena vuotena toiminut.......

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 24.10.2010 20:13

uudemmissa vehkeissähän on lämmitettävä lambda. tuon pitäisi lämmetä jo ennen kun autolla pääsee liikkeelle.

Jibbo
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.1.2009 11:42

ViestiKirjoittaja Jibbo » 26.10.2010 17:31

Katos painovirhe päässyt matkaan, auto on vuodelta 97 ei 99.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa