Bensapumpun rele

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

Bensapumpun rele

ViestiKirjoittaja Entris » 26.5.2009 22:18

Miksi bensapumpulla on oma erikoisrele? Omaan autoon on hiljattain vaihdettu kaasarikone ruiskukoneeseen ja nyt on vielä sähkötyömaa edessä. ECU:lta tulee bensapumpun ohjaukselle oma johto, ja mietin että kelpaako siihen ihan normaali rele?

Onko noissa bensapumppureleissä esim. automaattinen katkaisu kolarin sattuessa tai muuta vastaava? Irkissä joku vihjaisikin että sitä saatetaan käyttää polttoainelinjojen paineistukseen ennen käynnistystä (heräte esim. kuskin ovesta).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.5.2009 22:26

Onko noissa bensapumppureleissä esim. automaattinen katkaisu kolarin sattuessa tai muuta vastaava?
Vanhoissa on sytytyssignaalille oma nastansa ja rele vetää max. pari sekuntia ilman sitä. Jos boksi osaa sammuttaa releen kun moottori sammuu niin sitten käy periaatteessa mikä rele vaan. Joskus ne on tehoreleitä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.5.2009 17:46

Arvovaltaiselta raadilta ei näytä tulevan muita vastineita, joten taidan käyttää ihan normaalia relettä. Kyllä tuo Mono-Motronic (ABS-kone) osaa katkaista releeltä herätteen jos moottori pysähtyy. Tuonhan voi helposti myös testata auton käydessä kun nyppää virranjakajasta anturin liittimen irti, pitäis veto loppua heti. Asiaa sivuten - kuinka tärkeä imusarjan esilämmitys on? Omassa ratkaisussa ei oteta ilmaa ollenkaan pakosarjalta vaan kaikki tulee suoraan ulkoa. Onko se lämmitys niin tehokas että estää imusarjan jäätymisen talvella?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 28.5.2009 20:10

Onhan se pakosarjan päältä tuleva ilma hiukan lämpöisempää kuin kunnon pakkasviima :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.5.2009 21:12

Sinne pitäis päästä vettä ensin, joten mikäs siellä jäätyisi... Mulla K-jetissä ollut pelkkää kylmää ilmaa tarjolla jotain 280 tkm.

Tosin ompahan aika erilainen järjestelmäkin...

Tuonhan voi helposti myös testata auton käydessä kun nyppää virranjakajasta anturin liittimen irti, pitäis veto loppua heti.
Ei tarvi liata käsiään jos vaan tumppaa vaihteella moottorin sammuksiin ja kuuntelee jääkö pumppu käyntiin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.5.2009 7:44

GTI-golffin koojetissa pääsi sulakerasiaan vettä ja aiheutti bensapumpun releen nastoihin ylikuumenemista. Rele kärähti, joten jouduin korvaamaan sen toisella. Koska bensapumpun virta ei niin mahdoton ollut, uskalsin korvata releen normimallilla. Laitoin erillisten, paksujen johtojen päähän kojetaulun alle.

Imuilman esilämmityksestä: kuutisen vuotta sitten kokeilin audiin (k-jet) kartiomallin vapaavirtaussuodatinta. Imuilman esilämmitys ohitettiin siis kokonaan.

Muutaman asteen pakkasella alkoivat ongelmat: noin viiden minuutin ajon jälkeen auto sammui eikä käynnistynyt kuin vasta noin puolentoista tunnin seisotuksen jälkeen. Tämä toistui monta kertaa.

Kun keli lauhtui, aloin tutkia ongelmaa: "kaasuttimen" kurkusta löytyi iso määrä kondenssivettä. Kuivasin paikat, suihkuttelin CRC:ta ja vinttasin kartion mäkeen. Romikselta hain alkuperäisen imuilman ohjauksen termostaattikotelon (aikaisemmalla omistajalla ollut manuaalinen letkun siirto pakosarjaan). Käyntiongelmat loppuivat siihen.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.5.2009 8:04

Jooh, joskus talvella on kyllä ollut vanhalla kaasarikoneella havaittavissa tuota "jäätämistä" kun ei tullut lämpöistä ilmaa pakosarjalta. Tuossa ABS-koneen imusarjassa on oikein oma lämmitinyksikkö jolle tulee ECU:lta myöskin releohjaus. Koitetaan ensihätään sillä, jos jäätyy niin sitten pitää etsiä se alipaineohjattu läppäkotelo (tällä hetkellä ilmansuodatinboksiksi tulossa 1.6D:n boksi jossa tuota läppää ei ole).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.5.2009 17:25

Koska bensapumpun virta ei niin mahdoton ollut, uskalsin korvata releen normimallilla.
Sama juttu, mutta painoin halpisreleen alkuperäiselle paikalle. Vuoden päästä katsoin parhaaksi korvata laadukkaalla tehoreleellä kotelon sulamisen takia...

kartza
-
Viestit: 355
Liittynyt: 4.8.2003 9:48

ViestiKirjoittaja kartza » 23.10.2010 15:32

lainataampas topicia. minun golf -81 1.6 gti:stä kärähti besapumpun rele ja en löytänyt korvaavaa/alkuperäistä oulusta kun kävin kyselemässä, tietääkö kukaan millä tuon releen voi korvata, rele on sitä mallia missä on oma sulake kiinni releen "katossa", viis napainen ja osanumero on vissiin tuo 321906059 c ja navat 30, 87, 15, 31 ja 31b. sopiiko esim 1.8 gti vm 85-91 rele tuohon, motonetissä tarjosivat moista mutta evät olleet varmoja sopivuudesta. auto sammui kesken ajon eilen ja ei ole lähtenyt käyntiin sen jälkeen, hyppylangalla sain bensapumpun pyrörimään, mutta käyntiin ei silti lähtenyt. kaveri sitten testasi releen toimivuuden ja totesi sen rikkinäiseksi. vai voisko sittenkin olla vika jossain muualla?

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 23.10.2010 16:32

tossa monojetissä imusarja ei voi jäätyä, siinähän on nestekierto. mulla jäätä kertyi joskus kaasuläpän alapuolelle ja bensapaineen säädin jäätyi jumiin.

mulla on kartiosuodatin toiminu alle 15c pakkasilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa