Etsitty haulla aineistoa aiheesta ja paljon sitä löytyykin.. Vaikuttaa että koneessa on runsaasti osia, jotka voivat aiheuttaa nykimistä ja noussutta kulutusta. Jokaista osaa ei viitsisi vaihtaa kun tuppaavat maksamaan, joten kaipailenkin vinkkejä mistä osasta lähtisi liikkelle?!
-kulutus noussut normaalikäytössä ja taajama-ajossa 14-15 litraan / 100km, todella taloudellisesti ajamalla saattaa päästä 12 litraan. Tankillisella ajaa nykyään n.400km, kesällä päässyt vielä 550km. Kevyellä pintakaasulla tasaisesti ajettaessa ajotietokone näyttää vielä kohtuullisia lukemia, mutta hiukankin kiihdyttäessä pomppaa villisti ylöspäin..
-toinen vika muistuttaa fuel cuttia tai bensan loppumista ja se ilmenee isommilla vaiheilla (n.4000-5000rps) kiihdytyksen aikana kaasun ollessa pohjassa. Autosta loppuu veto yhtäkkiä hetkeksi. Ykkösvaihteella kiihdyttäessä ei tapahdu koskaan. Ihan kun sytytyksen sulakkeen nykäisis hetkeks pois...
Tähän mennessä tehtyä:
-Ahdin vaihdettu tehdasuuteen orkkisahtimeen.
-By-pass vaihdettu (uusi audi tt)
-Ahtoletkut tarkistettu vuotojen varalta
-Uudet tulpat (alkup.ngk)
-Uusi ilmansuodatin
-Putsattu MAF (vag-comilla näytti 2. vaihteella punarajan tuntumassa n.156g/s.)
-N75 liittimet ehjät ja naksahtaa testattaessa akulla
-Vaihdettu 98-oktaaniseen, kun huomattu että 95:llä nakuttaa
-Uusittu vedenlämpöanturi (motonet-laatua)
-Putsattu ilmanlämpöanturi ja MAF
-Vaihdettu puola (ebay-ostos)
-Tsekattu ettei bensatankki kehitä alipainetta
-Bensansuodatin uusittu
-Koitettu myös lisätä bensan sekaan suuttimia puhdistavaa lisäainetta ja tehty RVS-käsittely.
-Rengaspaineet kunnossa..
-Ei vikakoodeja
Ja vehjehän on vakiokuntoinen AEB 1.8T-koneella varustettu automaatti, farmari ja 235-18" rengastuksella.
Audi A4 B5 1.8T iso kulutus ja nykiminen
Valvoja: ffp jäsenet
Audi A4 B5 1.8T iso kulutus ja nykiminen
Viimeksi muokannut fooorumi, 4.10.2010 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asiassa edetty hieman.. Vaihdettu motonetin vedenlämpömittari uuteen alkuperäiseen varaosaan ja vaihdettu imusarjan alla oleva z-muotoinen öljynhuohotinputki, joka oli hajonnut viiteen osaan. Kulutus vaikutti laantuvan hieman, täytyy seurata vielä pidemmällä välillä..
Katkos kiihdytyksessä on hyvin todennäköisesti auton siirtyminen Limp-modeen... Viritelty ahtomittariksi 2.5barin asteikolla oleva teollisuusmittari, joka vaikuttaa luotettavalta. Kiihdyttäessä lappu lattiassa ahdot nousevat ja pysyvät noin 3 sekuntia 1 barissa, jonka jälkeen tipahtaa mittarin mukaan 0.2-0.3 bariin ja menohalut hyytyy..
Liekö autossa sittenkin lastu, vai nostaiskohan viallinen N75 paineet liian ylös??
Painetesti paljasti myös imusarjan päällä takareunassa olevan muovisen y-haaran vuotavan hieman, tuskin kuitenkaan syy limp-modeen..?
Katkos kiihdytyksessä on hyvin todennäköisesti auton siirtyminen Limp-modeen... Viritelty ahtomittariksi 2.5barin asteikolla oleva teollisuusmittari, joka vaikuttaa luotettavalta. Kiihdyttäessä lappu lattiassa ahdot nousevat ja pysyvät noin 3 sekuntia 1 barissa, jonka jälkeen tipahtaa mittarin mukaan 0.2-0.3 bariin ja menohalut hyytyy..
Liekö autossa sittenkin lastu, vai nostaiskohan viallinen N75 paineet liian ylös??
Painetesti paljasti myös imusarjan päällä takareunassa olevan muovisen y-haaran vuotavan hieman, tuskin kuitenkaan syy limp-modeen..?
Aika iso vuota saa olla että menee limp-modeen. Itsellä oli koko z putki seulana ja ei vaikuttanut kuin alavääntöihin.
-Mites jos kokeilisit irrottamalla maffin liittimen niin eikös menen silloin jollain vakio arvoilla eikä pitäis pätkiä.
-N75 jos jumiaa niin nostaa ahtoja välillä liian korkealle.
-Lastunhan pystyy katsomaan kun avaa moottorin ohjausboxin.
-Tuli vielä mieleen ettei vaan katti/pakoputki olis tukossa
-Mites jos kokeilisit irrottamalla maffin liittimen niin eikös menen silloin jollain vakio arvoilla eikä pitäis pätkiä.
-N75 jos jumiaa niin nostaa ahtoja välillä liian korkealle.
-Lastunhan pystyy katsomaan kun avaa moottorin ohjausboxin.
-Tuli vielä mieleen ettei vaan katti/pakoputki olis tukossa
Kiihdyttäessä lappu lattiassa ahdot nousevat ja pysyvät noin 3 sekuntia 1 barissa, jonka jälkeen tipahtaa mittarin mukaan 0.2-0.3 bariin ja menohalut hyytyy..
Ainakin jos ei ole lastua ja tuommoiset ahdot pääsee nousemaan, niin seuraa kova rykäsy kun moottorinohjaus pätkäsee sytytystä. Sen kyllä huomaa!
Kannattaa kokeilla toisella N75:lla. Vaikka naksahtelu kuuluukin, niin voi silti olla jumissa ja päästää paineet nousemaan liikaa. Ja varsinki isommilla vaihteilla.
Kulutus on nyt saatu pienemmäksi. Maantieajossa 80km/h ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 7,6L/100km, kovemmassa 100km/h vauhdissa 8,6L/100km. Molemmilla nopeuksilla ajeltu 40km testilenkki, johon kuului muutama kovempi kiihdytys. Taajama-ajossa sitten ei alle 12L/100km pääsekkään, mutta taitaa olla enemmän ominaisuus....
Tyhjäkäynnillä MAF näytti ihan oikeita lukemia, oiskohan ollu luokkaa 3,5g/s..
MAF:ia en oo vielä koittanut irroittaa, mutta N75:n irroittamalla ei nyi... Ei sitten tosin ahdakaan yli 0,3baria.
Eikö moottorinohjauksen luulisi pätkäisevän sytkää heti, kun liian isot paineet huomataan? Pysyy kuitenkin useamman sekunnin 1barin tienoilla, ennenkuin katkaisee. Täytyy kuitenkin tsekata vielä toisella N75:llä, kun niissä kerran on ongelmia ollut.. Linkistä kehnolaatuinen video aiheesta, jossa ajetaan kakkosella tasakaasulla ja laitetaan kaasu pohjaan..
www.sunpoint.net/~fooorumi/audi/ahdotkatoo.mp4
minkälaisia maf arvoja tulee tyhjäkäynnillä? vai pitäiskö niitä edes tulla?
Tyhjäkäynnillä MAF näytti ihan oikeita lukemia, oiskohan ollu luokkaa 3,5g/s..
Mites jos kokeilisit irrottamalla maffin liittimen niin eikös menen silloin jollain vakio arvoilla eikä pitäis pätkiä.
MAF:ia en oo vielä koittanut irroittaa, mutta N75:n irroittamalla ei nyi... Ei sitten tosin ahdakaan yli 0,3baria.
Ainakin jos ei ole lastua ja tuommoiset ahdot pääsee nousemaan, niin seuraa kova rykäsy kun moottorinohjaus pätkäsee sytytystä.
Eikö moottorinohjauksen luulisi pätkäisevän sytkää heti, kun liian isot paineet huomataan? Pysyy kuitenkin useamman sekunnin 1barin tienoilla, ennenkuin katkaisee. Täytyy kuitenkin tsekata vielä toisella N75:llä, kun niissä kerran on ongelmia ollut.. Linkistä kehnolaatuinen video aiheesta, jossa ajetaan kakkosella tasakaasulla ja laitetaan kaasu pohjaan..
www.sunpoint.net/~fooorumi/audi/ahdotkatoo.mp4
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No niin nyt mullakin on kulutus kasvanu huomattavasti.. Ja edelleen hieman nykii sekä tuntuu että kaasua härnäämällä vetää paremmin ja tyhjäkäynti seilaa hiukan..
Tuossa on nyt forge style by-pass venttiilli ja kysymys kuulu onko väliä mikä jousi siinä on kiinni? Taikka mitään eroa auton käyttäytimisessä eri jousilla? Niitähän oli kolme eri jäykkyyksillä.
Kokeiltu myös ajaa maf-anturin piuha irti, mielestäni veti entistä huonommin. Mutta sen reissun jälkeen vag-comi herjaa nyt koko ajan maffi-anturin singaali too low tai hight ( en muista nyt varmasti kumpi )?
Elikkä lähenkö maffi kauppaan? :D Tietty jos kokeilis kaverin autosta ehjää eka.
Tulpat tuli vaihdettua merkkiä denso.. Jotain 15€ kpl ja näitä kuulema käytetty paljon 1.8t koneissa.Vaihtoväli 100tkm. Ahto- ja imuvuotoja en löytäny, mutta tarkotus vetää kaikki nuo pienet letkut uusiks.
Jotain vinkkiä heittää mitä myös tutkia samalla?
Tuossa on nyt forge style by-pass venttiilli ja kysymys kuulu onko väliä mikä jousi siinä on kiinni? Taikka mitään eroa auton käyttäytimisessä eri jousilla? Niitähän oli kolme eri jäykkyyksillä.
Kokeiltu myös ajaa maf-anturin piuha irti, mielestäni veti entistä huonommin. Mutta sen reissun jälkeen vag-comi herjaa nyt koko ajan maffi-anturin singaali too low tai hight ( en muista nyt varmasti kumpi )?
Elikkä lähenkö maffi kauppaan? :D Tietty jos kokeilis kaverin autosta ehjää eka.
Tulpat tuli vaihdettua merkkiä denso.. Jotain 15€ kpl ja näitä kuulema käytetty paljon 1.8t koneissa.Vaihtoväli 100tkm. Ahto- ja imuvuotoja en löytäny, mutta tarkotus vetää kaikki nuo pienet letkut uusiks.
Jotain vinkkiä heittää mitä myös tutkia samalla?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa