Audi a4 97 ja nesteet

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Pakkanen
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.8.2010 18:51

Audi a4 97 ja nesteet

ViestiKirjoittaja Pakkanen » 1.8.2010 19:40

Searchilla en löytänyt ketjua / tyhjentävää vastausta joten päätin postaa uuden thriidin.
Jos kys.ketju on jo olemassa niin laittakaa linkkiä, kun allekirjoittanut on hieman aloittelija näiden foorumien suhteen, mutta itse asiaan eli.

Ajatuksena on vaihtaa kaikki nesteet diudiin. joten seuraavana on litania (tyhmiä) kysymyksiä.

Varaosaluettelona olen käyttänyt motonetin sivuja/autodataa ja niiden antamaa informaatiota,

Ensimmäisenä moottorin öljyt. Ennen öljyn vaihtoa käytän koneessa forte engine flushit, ja sitten vaihdan öljyt. Varaosaluettelossa ensimmäisenä vastaan tulee MOTOX-Energy LongLife 0W40 5l , mutta kuullostaa hieman kuralta. Hyllyssä olisi valmiina Castrolin GTX Magnateciä 5W-40 , kai tämä kelpaa koneelle. Itse öljyn sekaan menisi viellä lisäksi, forten Seal Conditioner sekä forten Top end Treatment. nämä eivät käsittääkseni kumminkaan muuta viskositeettiä. ..?


Ja sitten laatikon kimppuun, luettelo suosittelee VS200 VAG synteettistä vaihteistoöljyä, mutta etevänä poikana ajattelin käyttää sen sijaan Redlinen Mtl:ää tai Redlinen MT-90 , niiden sekaan menisi STP Oil Treatment for Gearboxes kun sitäki tossa ylimääräisenä tönikkä. Lähtikö jo lapasesta vai toimiva ratkaisu?

Ja laatikon rikkouduttua sekä moottorin kirskuessa siirrymme ohjaustehostimeen. johon näemmä suositellaan tätä;
VAG ym tehostinöljy 90- keltavihreä. Taas ajattelin rikkoa normit ja laittaa tuon sijaan RedLine-ohjaustehostinöljyä, onko tässäkään mitään päätä tai häntää?

Nyt sitten kun tekniikkapuoli on (ehkä) ok niin jarrurempanyhteydessä uudet litkut sisään ettei pysähdysvoima katoa juuri silloin kun lauma päiväkotilaisia ryntää suojatielle, eli näköjään DOT-4 omaavaa myrkkyä pitäisi käyttää. Tähänkin ajattelin panostaa hieman enemmän eli laittaa MOTOX mömmöjen sijasta, MOTUL RBF600 nesteet sisään. kokemuksia?

Ja ettei kone kävisi yhtä kuumana kun eukko pokeri illan jälkeen niin sinne tökkäsen Punaset G12 litkut, sitä ennen kelasin käsitellä jäähdytysjärjestelmän forten Cooling System Flushilla jotta saisi kaikki epäpuhtaudet pois kuten ruosteen, vanhat pullonkorkit, sammakon kudun,lapsuudessa kadonneen maitohampaan jne.

Vastaukset ovat tervetulleita.
Kiitos ja anteeksi.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 2.8.2010 10:20

lisäaineisiin en sano mitään, mut jos siltä tuntuu niin sinne vaan. Castrol koneeseen kuulostaa hyvältä, laatikkoon vs200,tehostimeen ihan sitä vw omaa kuraa (tai vastaava tarviku lieju.)
Jarrunesteeksi käynee melkeen mikä tahansa, rbf600 vähän arvokasta ja turhaa, jos et rata-autoa siitä tee?
jäähdytysneste jos on säiliössä vieläkin punaista, niin pesu lienee turhaa. Tosin jos haluat niin anna mennä vain.

Pakkanen
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.8.2010 18:51

ViestiKirjoittaja Pakkanen » 2.8.2010 20:56

Nokun Tecalemitin eräs myyntipäällikkö on tuttu niin hänen kauttaan tulisi nuo forten tökötit ja käsittääkseni ihan ehtaa tavaraa. Eikä niiden hinta nyt päätä huimaa.

Eli periaatteessa selviän noilla OEM mömmöillä ja kannattaa suosiolla unohtaa turha hifistely.(?)

Lähtökohtana oli vaan se, että kun tuli satsattua autoon enemmän, niin luonnollisesti haluaa myös käyttää siihen astetta "parempia" tököttejä, eikös VAGilaiset ole myös astetta parempia autoja ;)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 3.8.2010 0:07

Castrol Magnatec ainakin itsellä toiminut hyvin. Periaatteessa käy mielessä, että JOS siellä on tarvetta käyttää Forten Flushia, niin jotenkin tuntuu että vois kierrättää hetken jotain "huuhtelevaa" öljyä esim. sen verran että moottori käy lämpimänä, ja vaihtaa öljyt vielä uusiksi (suodatin tietysti myös). Joku (MUTU) tunne on että sitä kuitenkin vielä jää sinne kiertämään turhaan.
Tuosta Top End Treatmentista tuskin on haittaa, mutta onko välttämättä hyötyäkään? Riippu tietysti moottorin iästä jne... Tuohan käsittääkseni pehmittää kumiosia.

Jos laatikko muuten toimii ok, niin en laittaisi mitään muuta kuin VS200. Jos, niin miksi?

Jarrunesteet voi olla ihan "tavalliset" jos nyt tosiaan radalle ei mennä kiehauttelemaan. Jos tarkoitus vetää ihan h**ona niin tarvii kyllä teräspunosletkutkin ettei jarrupaineet huku kumiletkujen pullisteluun, paremmat palat, ehkä paremmat levyt jne... Tiekäyttöön ihan tavallista nestettä.

Itse käytän jäähdytysnesteenä merkkiliikkeen G12 plus plus -nestettä. Väri on violetin ja punaisen välimaastosta, mutta jos muutenkin on "punaiset" niin en näe mitään (järkevää) syytä lähteä vaihtelemaan.

Ohjaustehostimen öljynä kannattaa EHDOTTOMASTI käyttää sinne tarkoitettua. Missään nimessä EI ATF -öljyä. On varmaan satoja VAG:n ohjaustehostimia mitkä on hajonneet ATF:llä.
Febi/Bilstein -öljyä ainakin on saanut ihan kohtuulliseen hintaan.

Öljynsuodattimesta: Moni on haukkunut M-Filterin suodattimia. Yhtä kokeilin ilman ongelmia. Toisaalta merkkiliikkeessä ei maksa kuin ehkä euron tai kaksi enemmän, joskin olen saanut myös jonkun Italialaisen suodattimen "marmoritiskiltä".

Tuossapa ne taisikin auton nestemäiset osat olla :-)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 44 vierailijaa