Vedenlämpöanturit G2/J2

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Vedenlämpöanturit G2/J2

ViestiKirjoittaja TurboJ » 16.6.2010 21:05

'88 Jetta 1.8 GU -moottorilla ja Pierburg-kaasarilla kyseessä;

Pitäisi nimetä kolme vedenlämpöanturia, siis mikä on kunkin tehtävä.
Kannen etulaipassa on 2 (siinä joka johtaa ylävesiletkulle)
-Ylhäällä 2-napainen, värikoodi valkoinen.
-Alhaalla 2-napainen, värikoodi punainen.

Lisäksi kannen päätylaipassa (joka johtaa lämmittimen kennolle)
on yksi anturi, yksinapainen jonka värikoodi on musta.

Molemmat laipat ovan ns. varhaisempaa alumiinista mallia, eli anturitkin ovat ruuvattavaa mallia.


Vielä sellainen havainto, että ajossa jäähdytysnestevalo vilkahteli aivan satunnaisesti, ja jäi välillä joksikin aikaa vilkkumaan. Nestetason anturia autossa ei ole, ja lämmöt ovat olleet koko ajan normaalit. Mikähän kyseessä?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 16.6.2010 23:04

Tekstien Pierburg kokemuksien mukaan

Harmaa - rikastimen kytkin
Punainen - imuilman lämmitys
Musta - lämpömittari

Nuo pätevät uudemman laipan liittimiin. Liekö vanhemmassa valkoinen = harmaa..?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 23.6.2010 22:53

Varmistellaanpa vielä:

sylinterikannen päässä sijaitsevassa vesilaipassa on siis tosiaan pieni, mustalla värillä merkitty vesianturi, ja tähän menevä johto on puna-keltainen (1-napainen anturi siis kyseessä). Saisiko näillä tiedoilla varmistuksen, että kyseessä on todellakin lämpömittarin anturi?

Passat 2E
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.5.2008 17:28

ViestiKirjoittaja Passat 2E » 28.6.2010 9:23

Jos palikat on autossa paikoillaan, eikös anturin piuhan irroittaminen saa lämpömittarin näytön tippumaan?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 28.6.2010 23:12

No kun ei ole palikat paikallaan.

Vielä jatkokysymys;

ilmeisesti tuo yksinapainen musta on juuri lämpömittarin anturi. Anturin kyljessä lukee 125 astetta - mihin nämä asteet viittaavat? Jos tuohon tilalle laittaa 120-asteisen, mikä on lähin saatavilla oleva, ilmeisimmin mittarin näyttö ei tuon muutoksen johdosta paljon muutu?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.6.2010 10:52

Jos siinä palikassa on tosiaan asteluku, se kuulostaa enemmänkin lämpökytkimeltä kuin mittarin anturilta. Ainakin 91-vuosimallin bensakoneisessa mittarin anturi on musta 2-napainen ja ylävesiletkussa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 29.6.2010 22:57

Haynesin oppaan kuva 1.0c "Cooling system components - 1.6 and 1.8 litre, carburettor" kertoo että

ylempi - Thermoswitch for intake manifold preheater
alempi - Thermoswitch for automatic choke
päätylaippa - Temperature sender

Näiden pitäisi päteä vanhempiin kaasari-härveleihin.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 30.6.2010 0:09

Joo, samaa puhuu omakin korjausopas, sekä myös toinen värikooditaulukko.

Nyt siis kysymys on, että kun tuossa mittarin anturissa on luku 125 astetta, voiko sen tilalla käyttää 120-asteista? Mutu-tuntuma antaisi olettaa, että tuo on jonkinlainen kalibrointiasteikko, eli mahdollisesti asteluku kertoisi mitä lämpöä mittarin ylin viiva vastaa tms...?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.7.2010 15:18

Vastaillaanpa tähänkin:
Vielä sellainen havainto, että ajossa jäähdytysnestevalo vilkahteli aivan satunnaisesti, ja jäi välillä joksikin aikaa vilkkumaan. Nestetason anturia autossa ei ole, ja lämmöt ovat olleet koko ajan normaalit. Mikähän kyseessä?

Kokeile mittarin vaihtoa. Omassa -89 GT:ssä valo vilkutteli myös miten sattuu. Viisarikin juuri ja juuri nousi asteikolle vaikka kone oli ajettu lämpimäksi.
Tänään sitten purin mittariston ja vaihdoin tilalle toisen vastaavan lämpömittarin. Nyt viisari ja valo toimivat niin kuin pitääkin.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 6.7.2010 21:20

Täytyypä kokeilla tuota jos vika ei korjaannu uudella anturilla (vanha oli sentään vuodelta 87)
Hetken saa vaan odottaa ennenkuin pääsee tuota testaamaan, kone kun muuttuu 4-pisteruiskuksi ennen seuraavaa käynnistystä (ja voi hitto että on ollut työläs projekti...)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa