Golf IV 1.8T nykii ja käy epätasaisesti lämpimänä
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV 1.8T nykii ja käy epätasaisesti lämpimänä
Golfiin on ilmestynyt kummalinen vika ja itseltä alkaa olla ideat vähissä.
Kun kylmällä koneella lähtee liikenteeseen, kaikki toimii hienosti. Voin ajaa vaikka 200km ilman mitään ongelmia. Jos annan auton seistä tunnin verran (niin että kone on vielä semi-lämmin), alkaa ongelmat. Yleensä tyhjäkäynti alkaa kakoa pahasti heti tai lyhyehkön ajon jälkeen, joskus auto saattaa sammua. Lisäksi ajossa pintakaasulla tuntuu pientä nykimistä tai "tukehtumista". Mikäli sammutan auton ja käynnistän minuutin päästä uudelleen, ongelma yleensä katoaa.
Vikakoodit on luettu ja mitään ei löytynyt. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi vaihdettiin viikko sitten, mutta siitä ei ollut apua. Jotain anturivikaa edelleen epäilen. Googlettelin asiaa ja ainakin osittain samanlaisia ongelmia olivat aiheuttaneet mm. seuraavat palikat:
- käyntinopeusanturi
- lambda-anturi
- ilmamäärä-/ilmamassamittari
- nokka- tai kampiakselin anturi
Vaikea tuota on tietysti lähteä analysoimaan, koska saman tyylistä vikaa voi aiheuttaa monikin eri asia. Lähinnä olisin kiitollinen, jos joku viisaampi pystyisi karsimaan vaihtoehtoja eli sanomaan mistä näistä yllä mainituista vika EI ainakaan voi johtua. Toki valmistakin ratkaisua saa tarjota! Moottorin tyyppi on AGU ja vuosimalli 1998.
Kiitos!
Kun kylmällä koneella lähtee liikenteeseen, kaikki toimii hienosti. Voin ajaa vaikka 200km ilman mitään ongelmia. Jos annan auton seistä tunnin verran (niin että kone on vielä semi-lämmin), alkaa ongelmat. Yleensä tyhjäkäynti alkaa kakoa pahasti heti tai lyhyehkön ajon jälkeen, joskus auto saattaa sammua. Lisäksi ajossa pintakaasulla tuntuu pientä nykimistä tai "tukehtumista". Mikäli sammutan auton ja käynnistän minuutin päästä uudelleen, ongelma yleensä katoaa.
Vikakoodit on luettu ja mitään ei löytynyt. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi vaihdettiin viikko sitten, mutta siitä ei ollut apua. Jotain anturivikaa edelleen epäilen. Googlettelin asiaa ja ainakin osittain samanlaisia ongelmia olivat aiheuttaneet mm. seuraavat palikat:
- käyntinopeusanturi
- lambda-anturi
- ilmamäärä-/ilmamassamittari
- nokka- tai kampiakselin anturi
Vaikea tuota on tietysti lähteä analysoimaan, koska saman tyylistä vikaa voi aiheuttaa monikin eri asia. Lähinnä olisin kiitollinen, jos joku viisaampi pystyisi karsimaan vaihtoehtoja eli sanomaan mistä näistä yllä mainituista vika EI ainakaan voi johtua. Toki valmistakin ratkaisua saa tarjota! Moottorin tyyppi on AGU ja vuosimalli 1998.
Kiitos!
itellä teki viallinen sytytysvahvistin samansuuntaisia oireita. moottorityyppi ja vm sama. eli tosinsanoen moottori kävi välillä kolmella sylinterillä. alkuun vika ilmeni satunnaisesti ja välillä hävis moneksi kuukaudeksi, kunnes kesällä alkoi käymään jatkuvasti kolmella. vaihdoin sytkän vahvistimen ja taas mennään :)
Kiitos vastauksesta. Onko tuo mainitsemasi sytytysvahvistin jossain ilmanputsarin kyljessä? Mitähän uusi osa mahtoi maksaa... joutui varmaan hakemaan marmoritiskiltä?
Tämä nyt ei kuitenkaan varsinaisesti helpottanut vianetsintää, koska taas on yksi vaihtoehto lisää :) On aika turhauttavaa (ja kallista) lähteä arvalla vaihtamaan kaikkia osia mistä vika ehkä mahollisesti voisi johtua. Huoltoon on turha viedä, koska luultavasti samalla tavalla arpovat sielläkin. Olisi erittäin hienoa jos joku pystyisi karsimaan edes yhden vaihtoehdon pois näistä mainituista.
Tämä nyt ei kuitenkaan varsinaisesti helpottanut vianetsintää, koska taas on yksi vaihtoehto lisää :) On aika turhauttavaa (ja kallista) lähteä arvalla vaihtamaan kaikkia osia mistä vika ehkä mahollisesti voisi johtua. Huoltoon on turha viedä, koska luultavasti samalla tavalla arpovat sielläkin. Olisi erittäin hienoa jos joku pystyisi karsimaan edes yhden vaihtoehdon pois näistä mainituista.
Jos vikakoodeja ei ole, voi nokka-akselin asentoanturin ja ilmamassamittarin melkein sulkea pois laskuista. Lambdastakin pitäisi käsittääkseni jäädä vikakoodi, jos se ei toimi.
Itsellä oli (-00 AGU) ilmamassamittari paskeena, niin teki sellasta, että veto katkesi välillä 1-2sekunnin ajaksi, eikä auto reagoinut millääntavalla kaasupolkimen painamiseen. Ei siis varsinaista nykimistä, vaan pidempiä katkoksia auton älyssä. Ja tuosta tosin jäi vikakoodikin.
Itsellä oli (-00 AGU) ilmamassamittari paskeena, niin teki sellasta, että veto katkesi välillä 1-2sekunnin ajaksi, eikä auto reagoinut millääntavalla kaasupolkimen painamiseen. Ei siis varsinaista nykimistä, vaan pidempiä katkoksia auton älyssä. Ja tuosta tosin jäi vikakoodikin.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Laadukkaat tulpat on laitettu jotain 10-15tkm sitten. En jaksa uskoa, että vika on niissäkään. Luulisi pätkivän sitten säännöllisesti... tosin eihän sitä koskaan tiedä. Tämä vika on esiintynyt vain silloin, kun auto on seissyt noin tunnin verran ja kone on ollut vielä kohtuu lämmin.
Mak383 --> en ole kysellyt osan hintaa. Tuskin se siellä ainakaan halvempi on kuin Motonetissä. Enkä millään viitsisi lähteä noin kallista osaa vaihtamaan ellen ole melko varma, että vika on juuri siinä :)
Mak383 --> en ole kysellyt osan hintaa. Tuskin se siellä ainakaan halvempi on kuin Motonetissä. Enkä millään viitsisi lähteä noin kallista osaa vaihtamaan ellen ole melko varma, että vika on juuri siinä :)
Kallis ja kallis. Voithan sä jatkaa sit vaikka sillä nykivällä autollakin ajamista niin pitkään, että jotain muutakin hajoaa (puolat/katti tms) miettiessäsi, että missä se vika piilee.. ;) Jos sieltä ei vikakoodeja irtoa ja nykiminen on tosiaan satunnaista ja/tai korjaantuu virrat pois käyttämällä, niin kyllä itsekin tuon sytytysyksikön vaihtaisin ensimmäisenä. Kaikista todennäköisintä on kuitenkin, että vika on siinä. Eikä se nyt NIIN kallis osa ole kuitenkaan.
No eihän se nyt NIIN kallis ole, MUTTA 100 euroa on kuitenkin aika paljon rahaa hukkaan heitettynä :) Mitään takeita ei kuitenkaan ole, että vika korjaantuu. Sen jälkeen kun oon vaihtanu palikoita monella sadalla eurolla ja vika on edelleen, niin voin kertoa että kyllä syö miestä.
Vikaa ei ole nyt muutamaan päivään esiintynyt. Taidan aloittaa tuolla ilmamassamittarin puhdistamisella, siihen löytyi hyvä ohje: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus. Mikäli vika jatkuu, pitää sitten harkita tuon sytytysyksikön vaihtoa.
Vikaa ei ole nyt muutamaan päivään esiintynyt. Taidan aloittaa tuolla ilmamassamittarin puhdistamisella, siihen löytyi hyvä ohje: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus. Mikäli vika jatkuu, pitää sitten harkita tuon sytytysyksikön vaihtoa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Turbopeli, joten luulempa, että samanlainenki jopa tuo sytytysvahvistin.
Lainaanpa tuota oman topiccini viimeistä viestiä:
Lainaanpa tuota oman topiccini viimeistä viestiä:
AD kirjoitti:Selevä. Vehje tosiaan toimii, ja kiitos vielä avuista.
Kun noitä sytytyksenvahvistin-ongelmia tuppaa olemaan niin paljon, niin kirjottelempa ajankulukseni miten kyseisen aparantin toimivuus testataan:
Testaamiseen ei tarvitte kuin yleismittarin ja ledin.
Maadoituksen toimivuus vain yleismittarin piipparilla tai resistanssin mittaamisella; sillä puolella jossa on 5 piikkiä: kolmas pitäisi olla yhdistettynä maihin, joten resistanssi nolla/piipparilla piippaus.
Signaalin taas saa mitattua 1,2,4 ja 5 navoista. Ledin toinen jalka napaan ja toinen maihin, pitäisi ledin vilkkua jos on toiminnassa. Eli jos mitannut maan toimivuuden aluksi, niin yksi kerrallaan
1 -> 3
2 -> 3
4 -> 3
5 -> 3
Ja tietysti ottaa bensapumpun releen irti, niin ei lykkää kaikkien sylintereden läpi raakaa bensaa, kun kerran käynnissä sen mittauksen joutuu tekemään.
Toiminnan tarkastus sitten myöskin ledillä, mutta sytytysvahvistimen toisesta liittimestä.
1 -> akun plussaan
2 -> akun plussaan
3 -> akun plussaan
4 -> akun plussaan
Koneen käydessä ledi myöskin vilkkuu, jos ei niin siitä voi jo epäillä jotain.
Tämä siis omistamassani autossa, eli turbovehkeessä. Turbottomassa vermeessä navat ovat sitten eri (privatella voi kysyä jos tarvetta)
Laitetaan nyt vielä möhkäleestä kuva, niin joka ei tiedä minkä näkönen on (niinkuin esim. itse ennen kyseistä operaatiota):
Ja niinkuin protoni sanoikin, että löytyy ilmansuodatinkotelon päältä/kyljestä.
Ja vielä lisäyksenä, että henk. koht. tuota ledikikkailuja koittanut, mutta normaalistikkin ledejä käyttäessä tarvitaan sille etuvastus, joka sitten lasketaan siitä käytettävän ledin nimellisvirran koosta ja kiinnitetään ledin pidempään jalkaan eli anodiin ja katodi sitten taas sinne maihin. Varmaksi en sano, koska mielestäni ledi toimii myöskin pelkästään tasajännitepulsseilla ilman vastusta.
Mutta tavallisen punaisen ledin nimellisvirta on 20milliampeeria ja tietääkseni sille sytytysvahvistimelle menee 12 voltin jännite, niin vastuksen koko pitäisi olla se 600 ohmia. Eli väriltään alkaa sininen-ruskea-jotain-jotain-jotain. Kysele vaikka tarkempaa tietoa privatessa, jos ei vielä tuosta selvinnyt.
Mutta tavallisen punaisen ledin nimellisvirta on 20milliampeeria ja tietääkseni sille sytytysvahvistimelle menee 12 voltin jännite, niin vastuksen koko pitäisi olla se 600 ohmia. Eli väriltään alkaa sininen-ruskea-jotain-jotain-jotain. Kysele vaikka tarkempaa tietoa privatessa, jos ei vielä tuosta selvinnyt.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Riippuu käytettävästä jännitelähteestä kuinka lyhytikäiseksi ledi jää. Pienellä paristolla toimii pitkäänkin sen sisäisen resistanssin ansiosta....mielestäni ledi toimii myöskin pelkästään tasajännitepulsseilla ilman vastusta.
Aina ledille asianmukainen esivastus ja ledin jalat voi olla leikattu myös toisinpäin (anodi/katodi).
Kiitoksia vinkeistä kaikille! Harmi, että ehdin jo hankkia uuden sytytyspäätteen ja vaihdoin sen tänään. Juurikin samanlainen mötikkä oli kyseessä, kuin tuossa kuvassa. Tosin tuo toimivuuden testaaminen olisi kyllä varmasti meikäläiseltä mennyt yli hilseen, joten hyvä näin. Näistä vinkeistä on varmasti apua myös monille muille.
Tuon sytytyspäätteen vaihdon yhteydessä puhdistin samalla ilmamassamittarin anturin. Toivotaan, että koneen kakominen on nyt historiaa. Seurailen tilannetta nyt vähän aikaa ja raportoin tänne tilannetietoa.
Tuon sytytyspäätteen vaihdon yhteydessä puhdistin samalla ilmamassamittarin anturin. Toivotaan, että koneen kakominen on nyt historiaa. Seurailen tilannetta nyt vähän aikaa ja raportoin tänne tilannetietoa.
Ja vielä, kun mainittit tuosta 100€ möhkäleestä (luultavammin sama 97€ pala, kun itse ostin tarvikkeena), niin tiedä sitten onko kuinka suuri merkitys käyttöiän perusteella, mutta hain vielä verkkokauppa.com:sta piitahnaa (prosessoreissa käytettäviä)sytytysvahvistimen ja siilin väliin, varsinkin kun jäähdytyspinta oli isompi kun vanha siili. Voi ehkä käyttöikää pidentää lämmönsiirron takia. Hinta karkeesti se 5€ pikkutuubi.
Juu uusi "möhkäle" ei ollut ihan saman muotoinen sen alkuperäisen kanssa. Ihmettelinkin hetken, että tulikohan hankittua väärä osa. Motonetistä hain, maksoi 98€. Siinä tuli pieni geelituubi mukana, joka käskettiin levittää sinne väliin. Alkuperäisen osan välissä ei ollut mitään lämpöä johtavaa tököttiä.
Hip hei... sama vika ilmeni jälleen tänään. Olisihan se tietenkin ollut liikaa vaadittu, jos siitä näin helpolla olisi eroon päästy. Homma meni jälleen saman kaavan mukaan: auto seisoi n. tunnin --> kotimatkalla koneen lämmitessä normilämpötilaan alkaa kakominen. Tyjäkäynti on erittäin "raskasta" ja pyörii siinä 400-600rpm tai sammuu kokonaan. Lisäksi tehot uupuu täysin. Sammutin liikennevaloissa ja käynnistin heti uudelleen --> vika oli edelleen. Ajoin kotiin ja sammutin pariksi minuutiksi --> vika katosi.
Luin juuri vikakoodit ja yllättäen mitään ei löytynyt. Alkaa tässä pikkuhiljaa kuuppa hajota. Onkos kenelläkään ideoita mitä seuraavaksi pitäisi kokeilla? Tähän mennessä on siis vaihdettu (turhaan) lämpötila-anturi, sytytyspääteaste ja lisäksi puhdistettu ilmamassamittari. Voiko vika johtua lastusta?
Luin juuri vikakoodit ja yllättäen mitään ei löytynyt. Alkaa tässä pikkuhiljaa kuuppa hajota. Onkos kenelläkään ideoita mitä seuraavaksi pitäisi kokeilla? Tähän mennessä on siis vaihdettu (turhaan) lämpötila-anturi, sytytyspääteaste ja lisäksi puhdistettu ilmamassamittari. Voiko vika johtua lastusta?
Olen hieman tutkiskellut asiaa ja tein seuraavanlaisen havainnon: vika esiintyy vain silloin, kun auto on ollut aiemmin lämmityspiuhan päässä. Lisäksi joka kerta ilmestyy tämä vikakoodi:
16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
P0116 - 35-10 - - - Intermittent
Sama herja jatkoi toistumistaan lämpötila-anturin vaihdon jälkeen. Tätä on tullut viimeiset 1,5 vuotta eikä ole aiheuttanut mitään ongelmia aikaisemmin. Tästä syystä en aluksi asiasta maininnut, koska en ajatellut sen liittyvän mitenkään tähän nykyiseen vikaan. Huomasin kuitenkin nyt sen, että koodin nollaamisen jälkeen vikaa ei esiinny, kunnes laitan auton uudelleen piuhan päähän ja vikakoodi uusiutuu.
Outoa tässä on se, että vika ei koskaan esiinny suoraan silloin kun otan auton piuhan päästä ja lähden liikenteeseen. Vika esiintyy vasta sitten, kun auto on edellisen ajon jälkeen seissyt tunnin verran ja lähden uudelleen ajoon.
Voiko siis tuo pelkkä vikakoodin olemassaolo jotenkin sotkea moottorin toimintaa, koska koodin nollauksen jälkeen kaikki toimii hienosti? Ja toinen kysymys: miksi ihmeessä tuo koodi uusiutuu aina, kun auto on lämmityspiuhassa?
16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
P0116 - 35-10 - - - Intermittent
Sama herja jatkoi toistumistaan lämpötila-anturin vaihdon jälkeen. Tätä on tullut viimeiset 1,5 vuotta eikä ole aiheuttanut mitään ongelmia aikaisemmin. Tästä syystä en aluksi asiasta maininnut, koska en ajatellut sen liittyvän mitenkään tähän nykyiseen vikaan. Huomasin kuitenkin nyt sen, että koodin nollaamisen jälkeen vikaa ei esiinny, kunnes laitan auton uudelleen piuhan päähän ja vikakoodi uusiutuu.
Outoa tässä on se, että vika ei koskaan esiinny suoraan silloin kun otan auton piuhan päästä ja lähden liikenteeseen. Vika esiintyy vasta sitten, kun auto on edellisen ajon jälkeen seissyt tunnin verran ja lähden uudelleen ajoon.
Voiko siis tuo pelkkä vikakoodin olemassaolo jotenkin sotkea moottorin toimintaa, koska koodin nollauksen jälkeen kaikki toimii hienosti? Ja toinen kysymys: miksi ihmeessä tuo koodi uusiutuu aina, kun auto on lämmityspiuhassa?
onpa vaihdeltu niitä antureita ihan parin päivän väleinkin. Tällöin kyllä oli huono tuuri matkassa.
Mutta kun tuo anturi ei paljoa maksa, niin ei varmaan maksa vaivaa vaihtaa se.
Tarkasta myös johdot anturille, ettei ole katkoksia.
Kyllä tuo koodi viittaa juurikin sen vikaan "epäuskottava signaali" vapaasti suomennettuna.
Mutta kun tuo anturi ei paljoa maksa, niin ei varmaan maksa vaivaa vaihtaa se.
Tarkasta myös johdot anturille, ettei ole katkoksia.
Kyllä tuo koodi viittaa juurikin sen vikaan "epäuskottava signaali" vapaasti suomennettuna.
Jos toi sama vikakoodi on toistunu yli vuoden ajan ja se ei edes anturin vaihdolla korjaantunut, niin on varmaankin syytä epäillä jotain muuta vian aiheuttajaa. Sen sijaan että vaihtelen antureita, olis varmaan järkevää selvittää mikä sen anturin saman tien hajottaa (mikäli näin on). Mutta milläs hitolla mä sen selvitän. Eikä tämä edelleenkän selitä sitä, miksi kyseinen koodi ilmestyy aina ja pelkästään silloin kun auto on ollut lämmityspiuhan päässä...
Juu toi on tietysti yks mahdollisuus. Mutta mikä selittää sen, että vikakoodi ei uusiudu lainkaan, jos en kytke autoa lämmityspiuhaan? Ilmeisesti vikakoodi ilmestyy siinä vaiheessa, kun starttaan lämmitetyn auton. Tuo on se ongelman ydin. Luulisi antavan vikakoodia jatkuvasti, jos anturi on rikki tai johdot anturille poikki. Ajelen sitten varmaan koko talven kylmällä autolla :D
Tiedoksi: tämä vika selvisi vihdoinkin. Syyllinen oli viallinen ilmamäärämittari. Minkäänlaista vikakoodia ei koskaan antanut. Testasin asiaa nyppäämällä ilmamäärämittarin piuhan irti, joilloin oireet olivat juuri samankaltaiset, kuin vian ollessa aktiivinen. Tästä ilmestyi myös vikakoodi. Nyt osa on vaihdettu (Laakkosen tiskillä 150e, mikäli antaa vaihtolaitteen) ja vikaa ei ole sen jälkeen ilmennyt.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa