Toledo -98 1.6 AFT käyntiongelmat

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

Toledo -98 1.6 AFT käyntiongelmat

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 5.6.2010 0:48

Potilas on -98 Seat Toledo 1.6 AFT-moottorilla. Autolla oli ajettu 167 000km kun sen ostin 2006, nyt kilometrejä on 237 000, ongelmat ovat seuranneet mukana alusta asti.
Useimmiten kylmänä on tyhjäkäynti kadoksissa. Kaasulla avittaessa käynnistyy ja käy nätisti kaikilla neljällä sylinterillä. Hetken käyttämisen jälkeen alkaa käymään tyhjäkäyntiä omin voimin ensin ontuen, ja koneen lämmetessä paremmin. Tällöinkin vielä kone sammuu jos kierroksilta päästää kokonaan kaasun pois. Koneen lämmettyä normaalilukemiin ei ongelmia enää esiinny. Välillä kone kuitenkin käynnistyy kylmänäkin aivan normaalisti.
Ongelma esiintyy myös talvella johdon nokasta käynnistettynä.

Välillä tuntuu myös kuin osa koneen heposista olisi jäänyt uinumaan, vääntöä puuttuu, ja kaasua saa painaa tavallista reilummin vähänkään reippaamassa kiihdytyksessä. Auton toimiessa normaalisti kaikki 100 hummaa tuntuvat työskentelevän kunnolla, eikä esim ohitukset maaantiellä tarvitse pienempää vaihdetta tai sen kummempaa vauhdin ottoa vaan ohi voi lähteä heti peesistä paikan tullen. Koneen lämpötilalla ei tunnu olevan tähän vaikutusta, tosin maantiellä yleensä lämmöt nousevat nopeasti normaaliin. Täyskaasukiihdytyksessä tuntuu toimivan normaalisti tilanteesta riippumatta.

Satunnaisesti vastaa kaasun painallukseen ja sen kokonaan päästämiseen terävällä nykäyksellä, tätä esiintyy myös lämpimällä koneella. Saattaa seuraavien liikennevalojen jälkeen toimia taas normaalisti.

Vikakoodeiksi ilmoittaa kaasuläpän asentotunnistimen ja kaasuläppäkotelo (?), vaikka molemmat on vaihdettu merkkiliikkeessä, ja koodit nollattu useampaan otteeseen.
Koitettu myös ECUn uudelleenohjelmointia sekä useampaan kertaan nollausta, mutta nämä korjaavat tilanteen vain hetkeksi. Tosin ennen uudelleenohjelmointia auto sammuili myös lämpimänä.
Lisäksi on MAF sekä ECUn liittimet puhdistettu ,ja lämpötila-anturi sekä tulpat vaihdettu ilman vaikutusta asiaan. Muuten on öljyjen, suodattimien ym osalta menty normaalin huolto-ohjelman mukaan. Lisäksi on joitain alipaine- ja huohotusletkuja uusittu koneesta.
Viimeisen kerran kun auto oli liikkeessä, nosti asentaja kirjaimellisesti kädet pystyyn. Autoi sammui hänellä kahdesti ennen kuin hän sai sen peruutettua parkkiruudusta, mutta mitään vikaa hän ei autosta onnistunut löytämään.

Tielle auto ei ole jättänyt kuin kerran sytytyspuolan sanottua sopimuksen irti. Vika ei millään tavalla estä jokapäiväistä käyttöä, haittaa kylläkin. Eikä se ainakaan helpota edelleenmyyntiä jos haluaa rehellinen myyjä olla.

Perstuntumalla sanoisin kuin ECU saisi jostain väärää informaatiota, koska vaikka sen kuinka monta kertaa nollaisi tai ohjelmoisi uudelleen, ongelmat palaavat aina jonkin ajan kuluttua uudelleen.

Liikkeessä ei osata enää auttaa, osaatteko te?

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa