Golf III päästö ongelma!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

J-M
-
Viestit: 29
Liittynyt: 14.3.2006 17:13

Golf III päästö ongelma!

ViestiKirjoittaja J-M » 26.1.2008 10:55

Golf III -92 1.4 yksipisteruisku, päästöt päin mäntyä
co 10-12
hc 500-1000
tunnistimista mitattu vastukset---> kunnossa
kylmänä käy huonosti, lämpimänä hyvin

Jakke

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 26.1.2008 13:53

Mikä oli lambda-arvo mittauksessa?

"Tunnistimista mitattu vastukset"? Eli olet siis mitannut ja todennut sinisen lämpöanturin toimivaksi? Silloin vika on luultavasti lambda-anturissa.

J-M
-
Viestit: 29
Liittynyt: 14.3.2006 17:13

ViestiKirjoittaja J-M » 26.1.2008 14:04

sininen on mitattu toimivaksi, lambdaa ei ole mitattu, mutta vaikka olis rikki, niin päästääkö ecu nuin rikkaalle?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 26.1.2008 15:00

Lambda-anturi on ECU:n ainoa keino mitata kuinka rikas tai laiha seos oikeasti on. Virhetilanteessa on parempi vetää seos reilusti rikkaalle ettei aiheutuisi nakutusta. Näin on myös luultavasti käynyt.

Vielä kun kertoisit katsastuksessa mitatun lambda-arvon niin voitaisiin arvailla vähän varmemmin...

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 26.1.2008 15:01


TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 26.1.2008 16:17

nyppää lambdan piuha irti ja kato toimiiko paremmin ;) veikkaan kyl itte räkijää...

J-M
-
Viestit: 29
Liittynyt: 14.3.2006 17:13

ViestiKirjoittaja J-M » 26.1.2008 17:59

^ mitä meinaat räkijällä?, jos suutinta, niin olen kokeillut 1.6 suuttimella, ei mitään vaikutusta

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 26.1.2008 20:04

Mikä oli lambda-arvo katsastusmittarissa.
Oliko tyhjäkäynnin päästöissä sekä 2000 rpm päästöissä arvot pielessä
Mulla oli viikko sitten katsastuksesta hylsy päästöjen takia ja syy oli liian suuressa perusennakossa (g60 corrado) , HC mitä sattuu mut lambda ja CO kohdallaan tyhjäkäynnillä. kierroksilla ei ollut sanomista

J-M
-
Viestit: 29
Liittynyt: 14.3.2006 17:13

ViestiKirjoittaja J-M » 26.1.2008 20:43

en nyt tähän hätään saa sitä lambda arvoa esiin kun auto on 25km päässä, mutta kaikki arvot oli mettässä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, paitsi o2

takkunen
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.2.2005 11:00

ViestiKirjoittaja takkunen » 27.1.2008 11:49

itsellä aivan sama vika oli ja lambda oli sökö! nyt päästöt ihanteelliset.

ExPReS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja ExPReS » 12.4.2010 16:29

Tässä nyt yrittänyt saada oman 1.8 AAM Venton päästöjä kuriin

Vaihdettuna: Lambda, jakaja+pyörijä, moottorin lämpötila-anturi ja ruiskun kumilaippa. Ecu nollattu.

Ongelmana se että työntää aivan liikaa bensaa tyhjäkäynnillä, lambdan vaihto ei juurikaan auttanut. 0.85 on lambda-arvo tällä hetkellä.

CO 5.072
CO2 11.23
O2 0.11
HC 189

Auto toimii ajossa loistavasti, sekä kylmänä että lämpimänä. Lambdaa tuossa mittailin yleismittarilla ja siinä huomasin pari vekkulia asiaa. Lämpötila vaikuttaa tietysti lambdan näyttämään jonkun verran, mutta siitä huolimatta outoa on seuraava käytös:

Jos vaikka laitan auton käymään lämpimänä ja alan mittamaan lambdaa niin arvo nousee 0.3V:sta pikkuhiljaa tuonne 0.75V:n tienoille, joka siis liian korkea. Tämä tietysti sillä oletuksella että tuo näyttää keskiarvoa, minkäänlaista pumppausta ei ole näkyvissä. Kuitenkin seoksen pitäisi pumppailla 0.2-0.8V välillä tai olla keskiarvoltaan ~0.45V. Kaasua antamalla voltit on kierroksista riippuen 0.7-0.9V, jos pidän vaikkapa 3000rpm niin volttimäärä on sitten ihan se sama kokoajan. Kierrosten tippuessa myös lambdan lukema tipahtaa tuonne 0.1-0.2V:n tienoille, eli bensansyöttö katkeaa kyllä kun kaasusta irroittaa.

Jos sammutan auton ja mittaan lambdan niin se näyttää ihan muutamaa millivolttia, joka mielestäni oikein. Sitten tulee mielenkiintoisin asia kun laitan virrat päälle, lambdan voltit alkaa nousemaan 0.1V:sta ylöspäin, nousee hiljalleen ainakin 0.4V:n asti. Tässähän vaiheessa ei ole minkäänlaista pakokaasuvirtaa pakoputkessa, joten tuon volttimäärän on pakko tulla ECU:sta.

Tyhjäkäynnin näyttämä myöskin vaihtelee eri kerroilla. Jos sammutan ja käynnistelen autoa niin voltit voi olla 0.65V ekalla kertaa, toisella 0.75V, kolmannella 0.7V. Eli seokset riippuu näköjään ihan käynnistyskerroista.

Onko ECU nyt entinen ja ei ymmärrä lambdaa ollenkaan?
Millaista lukemaa muiden lambdat antaa ulos ja näkyykö yleismittarilla tuo pumppaus seoksissa?
Yksi vaihtoehto joka tuli mieleen oli bensapuoli, mutta miten tuo auto silti toimii täysin ajossa/tyhjäkäynnillä...

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 12.4.2010 18:16

Mites jos unohtaisitte nuo lambda asiat toistaiseksi. Jos auto kerran käy kylmänä(kin) huonosti lienee vikaa fiksumpaa etsiä muualta (koska ecu ei käytä lambdasäätöä -koskaan- kylmäkäyntirikastuksien aikana.)

Toisekseen ei kannata luottaa siihen mitä yleismittarilla saa lambdasta irti, jännitenäyttöä saa mutta se usein on aivan muuta kuin todellista !varsinkaan! kun lambda on ecuun kytkettynä. Lambda-anturin virtamäärä on kuitenkin niin pieni ettei välttämättä varsinkaan halvempien yleismittareiden "kynnys" riitä antamaan oikeaa jännite arvoa. Oikea työkalu lambdan testaukseen on oskilloskooppi.

Ja itse asiaan.
Koska J-M:llä häkä on noin mielettömän korkealla, mutta kuitenkin palamattomat ei mitenkään mielipuoliset, voisi päätellä että moottori jää jostain syystä kylmärikastukselle, Onko lämpöanturit mitattu MYÖS käyntilämpötiloissa? Entäpä johtosarjan tarkistus?
Jos arvot kunnossa ja johtosarja ehjä ei yksinkertasesti voi jäädä muuta vikaa kuin ruiskutussuutin tai polttoaineenpaineensäädin (lue: uusi ruiskutusyksikkö)ps. löytyy muutama kappale meikäläiseltä jouten.

kaan
-
Viestit: 39
Liittynyt: 21.1.2008 12:09

ViestiKirjoittaja kaan » 20.4.2010 12:05

ot. yhdessä bimmerissä muut arvot olivat kohdallaan mutta HC 500, kaveri otti mittauksessa ilmanputsarin pois HC putosi. Mulla öljyt vaikuttivat, olin ajanut alle 10tkm mutta pelkästään lyhyttä ajoa-> raakaa bensaa öljyssä, joka paloi ja sotki arvoja. öljynvaihtoa auttoi että päästiin alle raja-arvojen


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa