Golf GTI -88 kieltäytyy käynnistymästä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

Golf GTI -88 kieltäytyy käynnistymästä

ViestiKirjoittaja bastler » 26.5.2007 12:55

Vanha kakkoskoppainen GTI hyytyi kuukausi sitten pihalle suoraan ajosta. Polttoainepumput eivät saa virtaa eikä kipinää näy. Digifantti on vaihdettu jopa kahdesti, mutta ei apua. Auto pyörittää starttia kuin pieni eläin, päävirtarele kytkee sähköt, mutta esimerkiksi viitossulakkeelle, polttoainepumppu, ei tule virtaa. Olen mittailut taulun releitä ja ne näyttäisivät kaikki toimivan. Kaikki sulakkeet on mitattu ja silmämääräisesti vähänkään epäilyttävän näköiset on vaihdettu.
Kysymys kuuluukin, onko tämänikäisessä autossa mitään ajonestolaitetta joka olisi voinut mennä päälle? 'Autossa on yhdestä avaimesta toimiva keskuslukitus, mutta ei kauko-ohjausta. Ylimääräisiä johdotuksia ei kojelaudan alla näy, sillä nyt samalla vaihdetaan lämmityslaitteen kennoa. Sulakerasia/reletaulu näyttää siistiltä eikä tupakoimattoman nenään haise mitenkään palaneelta. Autoon on lisätty toinen maajohdotus vielä varmuuden vuoksi. Sensoreiden liittimet on tarkastettu eikä hapettumia näy kuten ei muissakaan liittimissä. Polttoainepumpun saa päälle, kun virroittaa sen ohi taulun. Sytytyspuolakin näyttää olevan kunnossa, mutta ei saa ohjauspulssia. Jos jollakulla on vinkkejä, mistä vikaa voisi vielä etsiä, niin vihjeistä ollaan kiitollisia.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 26.5.2007 12:58

Hall-anturi vaihtoon.

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

ViestiKirjoittaja bastler » 26.5.2007 20:30

Niinkö on, että ko. anturi aiheuttaa myös bensapuolen virrattomuuden?
Kokeilemme uutta anturia heti maanantaina.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 26.5.2007 21:22

Virtalukon pohja? Ihan mutua.

eeosva
-
Viestit: 112
Liittynyt: 10.8.2006 17:18

ViestiKirjoittaja eeosva » 26.5.2007 21:31

Polttoainepumpun saa päälle, kun virroittaa sen ohi taulun. Sytytyspuolakin näyttää olevan kunnossa, mutta ei saa ohjauspulssia.

Jetronicillisissa ainakin b-pumpun rele saa hallilta tiedon pyöriikö moottori, miksei sama periaate pätisi tässäkin.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.5.2007 23:15

Hall-anturi.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 26.5.2007 23:45

Jetronicillisissa ainakin b-pumpun rele saa hallilta tiedon pyöriikö moottori, miksei sama periaate pätisi tässäkin.

Onkos noin? Eikös se puolan miinuksesta tule johto releen ykköseen ja puolalta tulevat pulssit pitää releen elossa? Ainakin näin k-jetissä.

eeosva
-
Viestit: 112
Liittynyt: 10.8.2006 17:18

ViestiKirjoittaja eeosva » 27.5.2007 0:14

Onkos noin? Eikös se puolan miinuksesta tule johto releen ykköseen ja puolalta tulevat pulssit pitää releen elossa? Ainakin näin k-jetissä.

Mistähän ne pulssit sinne puolalle...

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.5.2007 9:53

Muttei hallilta mene mitään suoraa releelle.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 27.5.2007 13:27

vai tämmöstä täällä..mielenkiintosta.olen aivan varma että yhden yhtä anturia ei tarvitse vaihtaa. Kaverin audi 90 nimittäin teki aivan saman tempun.kokeilivat bensapumpulle suoraan akulta sähköä,pumppu pyöri.mutta ei vaan startannu.vaihtoivat puolan,ei startannu.tutkivat maadotukset,ei startannu.soittivat mulle ja kertoivat mitä oli tapahtunu,sanoin että oottakee hetki ja nappasin mukaani ykköskopan virtalukon pohjan(orkkiksen:) ja hyvin toimi.Yllätyin itsekkin siitä että vika ilmeni yhtäkkiä,kun itsellä pohja vittuili niin se vittuili viikon ennen kuin lahosi.
mutta vaihda se 10 euron pohja ensiks ennen kun vaihdat niitä useiden kymppien antureita:) tulee parempi mielikin:D

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

ViestiKirjoittaja bastler » 27.5.2007 15:10

Kiitoksia hyvistä neuvoista. Ihan tässä sormet syyhyävät varaosaliikkeen ovenkahvaan maanantaiaamuksi. Aloitetaan sillä virtalukon pohjalla ja pistetään sitten lisää tietoa tänne lähtikö pelittämään vai ei. :-))

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

ViestiKirjoittaja bastler » 28.5.2007 16:26

Toivorikkaana pistettiin uusi virtalukon pohja paikoilleen, avain reikäänsä ja virrat päälle. Ei surahtanut polttoainepumppu, ei. Startti kyllä pyörii kuten ennenkin, vilkkaasti ja terveen oloisesti. Tulpat eivät kipinöi, joten nyt on virranjakaja irti ja ihmetellään mites tämä hall-anturi irroitetaan, tai paremminkin puretaan koko hässäkkä jotta päästään itse anturiin käsiksi. Voiko kyseistä anturia mitata millään tavalla esimerkiksi vastuspuolelta?
Juolahti tuossa mieleen, että mikä reletaulun releistä sitten on tämä kyseinen polttoainepumpun rele, mistään kirjasta en ole tietoa löytänyt. Kun sen paikallistaisi, niin sitäpä voisi sitten tuolta puolalta vaikka virroittaa ihan erikseen.
Mutta, kuten rivien välistä voi lukea, kummastuksen sormi on taas hämmästyksen suussa. :-((

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.5.2007 18:24

Näin tuumaa Haynesin huoltokirja. Rele numero kaksi.

http://mikko.prokaryonnetworks.com/picdump/golf/ffp/g2_releet.png

Huoltokirjaa lukemalla selvisi seuraavaa; polttoainepumpun pitäisi pyöriä jokatapauksessa kun avainta käännetään käynnistysasentoon. Tämän jälkeen ilmamäärämittarin levyssä oleva kytkin sammuttaa pa-pumpun jos moottori ei enää käy.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.5.2007 18:59

Joissain malleissa pumppu sammuu jos sytytyspulsseja ei tule.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 28.5.2007 21:29

Mittaa sytytysmodulin nastasta 6 tuleeko pätkivää jännitettä kun moottoria pyörittää.
Jos tulee niin hall on kunnossa.
jos ei niin mittaa että hallin liittimeen tulee +15 ja maa.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 28.5.2007 22:53

no perskuta.syönpäs sanani ja hatun vielä kyytipojaks..toivottavasti ny tulee pian kuntoon niin voit kertoa mistä ahisti:D

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

ViestiKirjoittaja bastler » 29.5.2007 9:44

Jatketaanpas näillä neuvoilla eteenpäin. Se Haynesin kirja tuntuu olevan parempi opus kuin nämä minun kirjani. Kakkosrele on siis relerivissä toinen, kun lasketaan samaan suuntaan kuin sulakkeetkin eli vasemmalta oikealle.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 29.5.2007 13:20

Se nyt on aika turhaa sitä bensapumpun relettä tutkia, koska ei se sytytykseen vaikuta. Kun virrat kytketään päälle, niin bensapumppujen pitäisi pyöriä noin 1 sekunnin ajan. Tekeekö näin? Kun startataan niin moottorin ECU saa hall-anturilta tiedon, että moottori pyörii ja käynnistää pumput, avaa suuttimet ja antaa kipinää. Kun kerran se ECUkin on vaihdettu pariinkin kertaan, niin kyllä veikkaisin sitä hall-anturia, eli menisin VW-varaosatiskille ja ostaisin uuden virranjakajan. Siis mikäli pumput pyörii sen 1 sekunnin ajan, kun laittaa virrat päälle. Ei nyt niin kallis ollut ja kun vielä ottaa huomioon miten hankala se vanha jakaja on purkaa. Jos jostain lähistöltä löytyisi joku Digifantti motillisen auton omaava henkilö, niin voisi vaikka kokeilla varmasti toimivalla jakajalla, jos ei suinpäin uskalla uutta ostaa.

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

ViestiKirjoittaja bastler » 29.5.2007 16:07

Se takapenkin alla oleva painepumppu on kuunneltu korva kiinni suodattimessa ja se ei reagoi virta-avaimen kääntöön. Sitten kun sen virroittaa niinsanotusti ohi eli tuo jatkuvan virran sulakkeelle, se surahtaa sen sekunnin parin verran ja nostaa paineet. Polttoainepumpun sulakkeelle, viitossulakkeelle ei tule sähköä virta päällä eikä sähkö edes ns. välähdä sulakkeella kun virrat kytketään.
Siitä virranjakajan purkamisesta olen aivan samaa mieltä, näyttää olevan niinsanotusti mission impossible. Roottorin vapauttavaa sokkaa ei ainakaan meikäläisen silmin löydy "kupin" pinnasta eli lienee se liimalla koottu malli.
Mittaamme sen kakkosreleen ja koetamme, saammeko minkäänlaista pulssia hall-anturilta.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 29.5.2007 16:35

Ja ne vaihdetut ECU:t on olleet 100% varmuudella toimivia?

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 29.5.2007 16:46

Alkuperänen virran jakaja purkaantuu vaan pyörittäjä hajottamalla. Vaihdettu malli on vain painamalla vissiin kiinni. Ne purkaantuu kun hetken miettii. Näin meillä tehtiin ku stefa vaihettiin. Muista uusia se stefa jos vaan vaihdat sen hall-anturin etkä koko jakajaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.5.2007 17:11

Sun autossa on Digifant? Minä kun luulin että kaikki kakkis-GTI:t on mekaanisella ruiskulla, poislukien G60:n... Siinä tapauksessa tuo mun kirjoittama ilmamäärämittarikytkin on palturia, se pätee vain K-Jettiin.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 29.5.2007 17:19

Eikun justiisa ke-jetti siinä on ja vaakatasossa virrana jakaja. Ja k-jetissä on kanssa se hall-anturi ;)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 29.5.2007 17:56

Eiköhän tuo Digifantti GTi ole kuitenkin 8-venttiilinen? 16v:tä ei ainakaan kakkoskoristen vallan aikaan ole tehty muilla kuin K- ja KE-jeteillä..

Hall-anturit löytyy jokaisesta ja ovat vaihdettavissa ilman koko virranjakajan vaihtoa. Tosin 8v:n jakajaa en ole koskaan purkanut, mutta 16v:n stefan vaihtoa varten niin ihan ruuveilla se anturi oli siinä kiinni.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.5.2007 21:32

Omaan (PG) vaihtaessani itkin verta ja paskansin suolen pätkiä kun vaihdoin anturin. Meinas olla tiukassa se purkuoperaatio. =D

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

ViestiKirjoittaja bastler » 30.5.2007 16:45

Digifantti kakkosen minä siitä irroitin ja kaksi samalla varaosanumerolla olevaa olen siihen hommannut tilalle, tosin toisen loppukirjaimet olivat BB:n sijasta CE joka on nyt paikallaan. Yritin kysellä paikalliselta Volkkarimyyjältä, Laakkonen, miten kirjaimet suhtautuvat mallikelpoisuuteen, mutta heiltä loppui tieto.
Digifantin numero on 037 906 022BB ja kyseinen toosa on kirjoituskonetehtaana paremmin tunnetun Triumph-Adlerin valmistetta eli TAN. Avasin laitteen ja kolmen, luultavasti päätekiven, liitokset ovat käyneet lämpiminä, sillä pintalakka on vaihtanut väriään ruskeaan suuntaan piirilevyllä. Myös muutamien mikropiirien nastat ovat kärsineet samanoloisesta lämpiämisestä värimuutoksen perusteella.
Auto itsessään on roudattu tänne Saksasta ja kyseisen maan rekisteriote ilmoittaa sen 107-hevosvoimaiseksi. Siitä päätellen konetyyppi voisi olla jotain PF tai vastaavaa ja näin ollen kahdeksanventtiilinen. Itse jossain välissä epäilin sen olevan pelkkä 1,8 GT ja GTi-merkit ovat vain ns. pintatuninkia.
Toki asia selviää venakoppa avaamalla, mutta kahdeksanventtiilisenä minä sitä pidän. Olen kyllä tiiraillut ihan valon kanssa koneen kylkeä, mutta tyyppikirjaimet eivät vain antaudu meikäläisen silmille.
Moottorin perustyyppi on vanha Auto-Unionin 827, jos oikein ymmärrän ja historiasta muistan, eli ei läpihengittävää kantta ja virranjakaja ottaa voimansa öljypumpun apuakselilta ja sojottaa ihan samalla paikalla kuin 1,6-litraisessakin.
Reletaulusta sen verran, että kasirele, eli X-relief toimii, mutta kakkosrele, polttoaine ei naksahda. Rele itsessään toimii 12-voltilla ja vastusmittarilla mitaten eikä liittimissä näy hapettumia.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 30.5.2007 17:05

No 8 venttiilinen se on aivan varmasti, ja lähes yhtä varmasti PF. GT Golffi on kaasarilla. Onko se maadoitus korjattu ennen niiden boksien vaihtoa? Ja se maadoitus kannattaa todellakin tehdä kunnolla. Jos maadoitus ei ole kunnossa, niin takuuvarmasti ECU kyrvähtää.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 30.5.2007 17:11

Kannattaa tarkistaa ohjainlaitteen virtarele, numero 1.

Ne yleensä hajoaa sisäisesti, pinnit repeytyvät piirilevystä irti. Eli tarvii oikeasti avata se. Rele voi vetää kyllä (eli naksuu) mutta todellista kytkeytymistä ei tapahdu.
Varsin yleistä Digifant-koneisissa autoissa.

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

ViestiKirjoittaja bastler » 30.5.2007 21:42

Korjasin maadoituksen ennen boxien vaihtoa. Otin auki kaikki liitokset, hioin messingit ja vastikeraudat puhtaalle pinnalle ja sen jälkeen lisäsin vielä neljän neliön johdot siihen rinnalle ja vedin ylimääräisen vedon vielä itse boxin runkoon joka kytkentäkaavion mukaan on samalla tasolla kuin auton maa (nolla). Releet olen tarkastanut kytkemällä 12 voltin ohjausvirran ja mittamaalla kytkinkärkien välisen vastuksen. Tosin tässä mittauksessa ei ole virtakuormaa, joten todellisessa tilanteessa rele saattaakin olla täydellinen eriste???

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

ViestiKirjoittaja bastler » 23.6.2007 16:12

Tässä golfurakassa pidettiin tarkoituksella pari viikkoa taukoa, sillä hihat alkoi palaa. Juhannusaattoa oli hyvä viettää autotallissa, sillä muutama lisävalaisin teki rassaupaikasta suorastaan ylellisen.
Autossa on nyt uusi sytytyskivi, siis se, joka sijoittuu digifantin kuoren päälle sinne kuskin eteen etukaukaloon. Hall-anturia ei ole purettu ulos virranjakajasta, sillä roottori ei taida irrota rikkomatta ja uusi virranjakaja maksaa kolmisensataa merkkiliikkeessä. Eikä anturin pulssia ole mitattu, sillä olen puuhastellut auton kanssa pääasiassa yksin.
Tosin jakaja kävi irti autosta, ja syttykohta meni tietysti sekaisin. Nyt on tehty perusasetus siten, että hihnapyörän merkillä roottori osoittaa virranjakakan merkkiä kohden johon näyttää myös sattuvan ykköspytyn puristustahdin ykk. Vauhtipyörän merkeistä en saanut selvää, mutta sinne, nähtävästi stroboa varten maalattu merkki, osuu kohdalleen näiden kahden muun kanssa. Eli, perussäädön pitäisi olla kohdallaan ja loppu tehdään strobolla, jos kone vain joskus suostuu käymään.
Juhannusaaton tutkimusta jatkettiin sulake/reletaulun tietämissä ja kumma kyllä, polttoainepumppujen rele saa niin ohjausvirran kuin päävirrankin aivan kuten pitää. Päävirta on jatkuva, ohjausvirta tottelee virta-avainta. Kun päävirran kytkee hyppylangalla alkavat pumput parkua ihan urakalla. Autoa ei tuolloin yritetty startata, sillä kaveria ei ollut paikalla tutkimaan tulppien kipinöintiä.
Rele paikallaan pumput eivät reagoi, mutta rele toimii kuormaakin vastaan penkissä. 50 watin halogeeni syttyy epäröimättä ja sammuu myös.
Se mikä reletaulusta ko releen kohdalta puuttui oli maataso. Releen ohjausvirta ei siis maadoitu. Kysymys kuuluukin, kumpaako tässä releessä ohjataan, tulevaa virtaa vai maadoitusta? Jos tulevaa virtaa, niin vika on maassa, jos taas maatasoa, niin silloin vika voi olla taas missä tahansa.
Reletaulun takana olevassa johtohässäkässä ei näy irtonaisia liittimiä tai katkenneita johtoja, varsinkaan ruskeita. Myös reletauluun tulevat liittimet on käyty läpi ja havaittu hapettumattomiksi sekä vielä spreijattu kontaktiaineella varmuuden vuoksi.
Jos vika piileekin tässä reletaulun pohjassa, niin onko kellään kokemuksia tuon monikerroksisen kakun purkamisesta vai pitääkö vain lähteä katselemaan suhtkoht samanlaisesta autosta vaihto-osaa. Vai tuonko vain maatason releen ohjauksen miinukseen langanpätkällä?

Pete``
-
Viestit: 157
Liittynyt: 6.3.2006 21:10

ViestiKirjoittaja Pete`` » 25.6.2007 15:01

Itsellä golffi teki aivan saman tempun. Korjautu kun vaihdoin ruiskunohjausboksin. Ja heti pärähti käyntiin.

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

ViestiKirjoittaja bastler » 25.6.2007 15:35

Autossa alunperin sammumishetkellä kiinni olleen ruiskuboxin, digifant II, lisäksi paikoillaan on käynyt kaksi muuta käytettyä boxia. Ainakin myyjien mukaan ne on purettu ns. käyntikuntoisista autoista. Neljäs on odottamassa, mutta en ole uskaltanut pistää sitä vielä paikoilleen. Eli boxeissa löytyy.
Se mitä näitä FFP:n topicceja olen lukenut, olen jäänyt siihen käsitykseen, että ruiskuboxi todellakin ohjaa pumppureleen maadoitusta ainakin kolmoskoppaisten puolella. Voisiko joku vahvistaa tai kumota luuloni, siis sellainen jolla on asiasta varmaa tietoa.

bastler
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.5.2007 12:30

Pistetään piste tälle hommalle

ViestiKirjoittaja bastler » 25.10.2007 15:01

Nyt golf pyörii, käy ja kukkuu. Vika löytyi tai käytännössä vikaa ei ollutkaan. Syynä oli vain liian paksu lompakko (ei rahasta vaan kuiteista) Golfin korjaamiseen tarvittiin insinööriapua ja äärimmäistä järjestelmällisyyttä ja ehkä uuttakin näkemystä ongelmakenttään.
Autoa korjannut ystäväni havaitsi, että digiboxin nastalle 14 ei tule 12 volttia kuten pitäisi. Sitten seuraamaan kyseistä johtoa, minne se menee. Samasta johdosta oli otettu haara ulos ja viety kuljettajan oven ns. romukoteloon. Kotelossa oli pienen pieni vipukytkin joka maadoitti kyseisen johdon. Vipu ylös, auto ei toimi, vipu alas, kaikki pelaa. Vipu oli kääntynyt yläasentoon, kun viimeisen kerran olin nostanut lompakon pois ovitaskusta.
Kyseessä oli jonkun entisen omistajan rakentama immobilisaattori josta ei perimätietoa herunut sitten seuraaville omistajille. Onneksi autoa ei ennätetty purkaa tätä enempää, vaan vauriot rajoittuivat lähinnä sytytyksen uudelleensäätöön. Samalla tuli asennettua uusi jakohihna kiristäjineen sekä lämmityslaitteen kenno ja muuta huolto-osaa. Kiitän kaikkia tähän topicciin osallistuineita vilpittömästä auttamisen halusta. Palataan palstalle kun seuraava "vika" yllättää.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 25.10.2007 15:12

^No juuri näin, tuo vaan vahvistaa käsitystä siitä että noissa vehkeissä ei olisi liiemmin vikoja, mikäli aikaisemmat omistajat malttaisivat pitää näppinsä erossa..

JiipeeH
-
Viestit: 13
Liittynyt: 11.10.2009 22:21

ViestiKirjoittaja JiipeeH » 19.4.2010 20:24

ärsyttää nää edellisten omistajien tekemät viritykset..
mulla oli kylmän imuilman tuloletkua "supistettu" ilmastointiteipillä...
ja läppäsysteemi mikä ohjaa moottorille tulevaa kylmää/lämmintä ilmaa on purettu lähestulkoon kokonaan pois, minkälainen se alunperin on ollut? PB siis moottori ja digifant II ruisku.
Ei ihme että auto ei kesäkuumalla käy kunnolla kun ei saa kylmää ilmaa riittävästi?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa