Polo ei mene päästöistä läpi!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

j0nes
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.4.2010 19:09

Polo ei mene päästöistä läpi!

ViestiKirjoittaja j0nes » 14.4.2010 19:31

Eli auto on -98 6n polo 1.6 55kW MPI ja katsastuksessa tulee päästöistä hylky arvojen ollessa joutokäynnillä:
CO 1,69
HC 160
CO2 14,3
O2 0,35
ja vastaavat yli 2000rpm
CO 3,71
HC 164
LAMBDA 0,9
CO2 12,9
O2 0,27

lambda-anturi ja lämpötila-anturi uusittu, mutta ei vaikutusta arvoihin. Auto on jokapäiväsessä käytössä ja arvot on mitattu lämpimästä koneesta. Tarkistin jarrutehostimen alipaineletkun ja näytti olevan kunnossa. Nyt ei enään mitään hajua mistä ettiä. Apuva kaivattais vian löytämiseks!

j0nes
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.4.2010 19:09

ViestiKirjoittaja j0nes » 15.4.2010 18:10

sellanen vika löytyi, että ykkös pytyn tulpan johto oli virranjakajan päästä todella huonosti kiinni. Lähti irti kokolailla heti, kun siitä sai otteen!! kysymys kuuluukin nyt,että olisko 1 pytty voinut polttaa polttoaineen huonosti ja täten olis päästöt ollut pielessä? toisaalta koneen käynti ei vaikuta mitenkään "vajaakäyntiseltä".

petterio
-
Viestit: 37
Liittynyt: 1.4.2009 14:58

ViestiKirjoittaja petterio » 15.4.2010 21:33

ei varmaa tietoa mut onkohan lambdan johdot oikein...?

j0nes
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.4.2010 19:09

ViestiKirjoittaja j0nes » 15.4.2010 22:06

meni lambdassa väri väriin. ei pelkästään näppituntumulla vaan ohjeistus varmisti asian.

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 16.4.2010 7:06

Näkyyhän nuo olevan hylkyarvoja myös korotetulla pyörimisnopeudella.
Lambda-arvoksi on aika karkeaa ilmoittaa 0,9 kun raja-arvo on 0,97 - 1,03.
0,90 on jo melkolailla rikkaalla.
Korkeat HC ja CO -arvot , sekä joutokäynnillä että korotetulla, viittaa katalysaattoorin tehottomuuteen. Katalysaattori ottaa itseensä jos motori käy pitkään liian rikkaalla tai jos se saa ihan raakaa bensaa (pitkissä starttauksissa, käyntiin hinauksissa tms.)

j0nes
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.4.2010 19:09

ViestiKirjoittaja j0nes » 16.4.2010 9:19

sehän tässä ottaakin päähän =/ ei huvittais ruveta kattia uusimaan. tosin sehän voi olla,että ei oo paljon vaihtoehtoja jos meinaa saada auton leimasta läpi.
Arvothan näyttää,että kone kävis ikäänkuin jatkuva ryyppy päällä niin miten sen laita, saako miten selville asian?

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 16.4.2010 9:47

Vikakoodien lukaisulla selviäisi ettei vaan lämpötila-anturit juonittele ja luule moottoria kokoajan kylmäksi. Ja voipa tuolla selvitä paljon muutakin.

j0nes
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.4.2010 19:09

ViestiKirjoittaja j0nes » 16.4.2010 11:08

vikakoodit luettu vag-com:lla. herjasi lämpötila-anturia ja sytytyshäiriötä ykkös pytylle. Lämpötila-anturi on vaihdettu ja niinkuin aikasemmin jo kirjoitin niin tulpanjohto virranjakan päästä huonosti kiinni---->painettu kunnolla paikalleen.
Paikalliselle pajalle oli kuulemma taannoin tullu auto vastaavanlaisilla päästöillä ja siinä vika oli löytynyt sytytyspuolasta. Oli kuulemma antanut heikomman puoleista kipinää ja polttoaine palanut heikosti.

j0nes
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.4.2010 19:09

ViestiKirjoittaja j0nes » 16.4.2010 23:46

No niin, onglema löydetty ja korjattu! Vika oli sytytyspuolassa/modulissa!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa