Golf mk2 vetonivelen korjaus.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

Golf mk2 vetonivelen korjaus.

ViestiKirjoittaja Anziman » 6.11.2006 11:29

1.3 Kakkiksestani rusahti eilen vasen ulompi vetonivel ja mietin nyt miten iso homma sen vaihto on. Kannattaisiko samalla tehä/vaihtaa jotain muuta? Nivel hajosi, kun ajoin matalalta kanttarilta alas pois huoltoaseman pihasta.

Joutuuko työtä varten purkamaan pyöräntuennan kokonaan vai meneekö ilman tukivarsien ja iskareiden irrottamista? Entä aurauskulmat, menee varmaankin uusiksi? Tarviiko jotain spesiaal työkaluja, kattava hylsysatsi ja muut yleiset työkalut löytyy kyllä.

Kiitos jo etukäteen neuvoista.

E: ja käytin kyllä hakua, mutta en sillä tarkkaa tietoa löytäny.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 6.11.2006 18:06

alatukivarresta pari tai kolme muttería irti,vetonivelen mutteri irti ja raidetangon pää, eikös se sitten ala jo irrota. kulmat ei todennäköisesti muutu, kun et koske iskarissa olevaan camber -säätöön/ irroita iskaria siitä. murroksessa todennäköisesti ? joku sokka systeemi jota vaikea löytää rasvan seasta..

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 6.11.2006 23:17

kiitos neuvosta, halusin vaan tarkastaa ton vaivalloisuuden, kun saattaa "parkkisremontiksi" mennä.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 7.11.2006 9:38

Itse en lähtisi parkkipaikalla tekemään mutta OK talon sorapihalla kyllä.

Ei se taida maltaita maksaa teetettynäkään ja tulee sitten tehtyä kerralla oikein.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.11.2006 11:29

alatukivarresta pari tai kolme muttería irti,
Tarkoitatko alapallonivelen pultteja? Noiden reiät ovat soikeita, joten mahdollisuus pyöränkulmien muuttumiseen on olemassa. Toinen vaihtoehto olisi irrottaa pallonivel olkakappaleesta (kartio), hieman työläämpi vaihtoehto muttei sotke kulmia.

Edit: Momenttiavain olisi hyvä olla vetarin pään mutterin kiristykseen, momentti muistaakseni 280Nm eli aikas tiukka. Mutteri uusitaan aina avattaessa.
Edit2: Sen kartion kanssa saattaa joutua tappelemaan, kaksi ISOa ruuvaria on avuksi. Toisella levittää olkakappaleessa olevaa kartion ulkokehää ja toisella kampeaa palloniveltä irti kartiosta. Huolellinen ruosteiden putsaus helpottaa hommaa. Mikään ulosvetäjä ei ihan helpolla sinne väliin sovi :(
Viimeksi muokannut SS, 7.11.2006 12:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 7.11.2006 11:57

siitä olkakappaleen kartiosta se alapallo kannattaa irrottaa. nuo tukivarren pienet pultit ovat herkkiä katkeamaankin jos ovat pitkään olleet aukomatta. eikä noita alapuolen pultteja suositella muutenkaan auottavaksi ilman pallonivelen uusimistarkoitusta.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 7.11.2006 14:54

Muistaakseni kahdella vasaralla kun livauttaa "olkakappaletta" niin se kartio mokoma putkahtaa sieltä kiltisti ulos.

Kyllä se kannattaa suunnata aina tuollasen käsittelyn jälkeen niin menee sitten varmasti suoraan, eikä pilaa renkaita, varsinkaan nyt kun on nastakausi.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 7.11.2006 15:26

MK2 Golffista en tiedä mutta '92:sta pasaatista lähti hyvinkin helposti.

Auto ylös, pyörä pois, iskarin alapäästä 2 pulttia irti -> koko paketti pääsee elämään, jarrusatula irti (ja vaikka iskaritolppaan roikkumaan nippareilla) parilla pultilla, napamutteri auki. Sen jälkeen vain paketti oikeaan kulmaan, pari napakkaa iskua vetarin päähän että lumpsahtaa pois navasta jonka jälkeen kumivasaralla napautus niveleen ja se suorastaan tippuu pois paikaltaan.
Tietty vetarin suojakumi pitää puukottaa pois yhdessä vaiheessa mutta kuitenkin.

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 7.11.2006 16:40

Jep, samalla tavalla irrotin omasta Jetastani, sen tekniiikka tuskin paljon golffista poikkeaa?

Eli iskari vaan alapäästä irti niin koko pyörännapa pääsee kippaan sen verta, että vetarin saa rykästyä irti. Nivel lähtee vetarista irti helposti ku repii kumin pois tieltä ja lyö sitä niveltä ulospäin (juu juu, kyl se sisempi sen kestää.)

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 7.11.2006 20:24

nähdäkseni suurin ongelma tuossa on miten saada vetonivelen mutteri aukeamaan. Sen jos saat auki niin silloin ollaan jo voiton puolella.Pikkusenkin vanhempi mutteri niin tarvitset hyvän hylsyn ja vähintään 2m pitkän jatkovarren siihen jotta aukeaa. Ja jatkovartta ei luonnollisesti kannata laittaa siihen räikän perään..

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 7.11.2006 21:41

Pulttipyssyllä ei paljoa vastustellut avaus (vaikka niin kovasti väitetään että ei kestä avata sillä, en kyllä ymmärrä miksi? Uusi mutteri kuitenkin tulee uuden nivelen mukana ja on kertakäyttökamaa muutenkin..)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.11.2006 22:28

Mikä ei kestä ja miksei? Pulttipyssyllä olen sen myös aina avannut, no problemos.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 8.11.2006 1:54

Niin siis tuossa alapallossahan ei ole kartioliitosta, ainakaan ex-jetassani mallia -90 ei ollut. Kahden vasaran kikka ei siis käy, sen sijaan tarvitset joko sellaisen lyöntihaarukan tai sitten vaan väännät sorkkaraudalla pallonivelen varren pihalle.

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 8.11.2006 17:47

Kiitos tarkoista ohjeista, pitää huomenna auttaa rälläkällä iskarin pultit irti niin saa homman loppuun. Kyllä se vetarin pultti irtos ihan ristikkoavaimella ja napakalla potkulla, mutta noi iskarin pultit oli "vähän" eri kunnossa.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 8.11.2006 18:29

SS, vetarin päässä oleva mutteri millä 'lukitaan' napaan.

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 9.11.2006 20:37

iskarin pultit läksi ja vanha vetari, mutta uus ei mene pohjaan asti sitten millään, kumivasara ei tuottanu tulosta, eikä teräksinenkään. Kuumailmapuhaltimella yritin kans lämmittää. Onko siinä joku niksi sen vetoakselin pään urassa olevan pienen sokan kanssa tms.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.11.2006 20:53

SS, vetarin päässä oleva mutteri millä 'lukitaan' napaan.
Mutta miksei tuo muka kestäisi avata pulttipyssyllä. Se mutterihan on ihan normaali, paitsi hieman yleensä hieman litistetty.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 9.11.2006 20:54

Menee se kun antaa sille lekaa...toki ne rihlat kannattaa putsata ja öljytä hyvin. Katsot kanssa että se sokka pääsee joustamaan siinä, ja sitten VOIMAA.

...ja puhutaan siis semmoisesta isomassaisesta lekasta, jolla saa hyvin pussattua sitä. Sitä en tiedä millä ammatti- ja tehtaanmiehet sen laittaa paikalleen.

Ai niin, jos sulla on se vetoakseli kädessä niin laitat ulomman vetonivelen siihen huulille ja tipautat betonilattiaa vasten nivel edellä, pitäisi hupsahtaa paikalleen.

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 10.11.2006 19:58

noni nyt on vaihdettu. Kannattaa painaa ruuvarilla sitä akselin pään sokkaa samalla kun lyö uuden nivelen kiinni, muuten se jää helposti väliin jumiin. Ajossa ei tuntunu mitään vetelyjä tai täristämistä, eli aurauskulmat näyttäs olevan yhä kohdallaan.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 10.11.2006 21:17

Mutta miksei tuo muka kestäisi avata pulttipyssyllä. Se mutterihan on ihan normaali, paitsi hieman yleensä hieman litistetty.


Niin, en tiedä mutta näin minulle väitettiin. Pulttimyllyllä aukasin luonnollisesti kuitenkin.
Noi mutterithan on 'kertakäyttökamaa' periaatteessa kun on lukollisia. Mutta uuden vetarin mukanahan moinen tulee kuitenkin. <-- ihan sama millä aukaisee kun vaihtoon menee kuitenkin.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 24.1.2007 20:18

Nyt ois mullakin edessä mkII 1984 GTI 8V mallin vasemman ulomman vetonivelen vaihto... Päteekö samat säännöt siihenkin?

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 24.1.2007 21:13

Jep!

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 25.1.2007 20:16

Ok, kiitti. Menee parkkipaikka ähistelyksi, mut ei voi mitään. Onkohan ne vetarin 6 ruuvia torx, kuusiokolo vai pultti? Oletetaan että kyseessä on alkuperäinen osa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 25.1.2007 20:49

Ei mikään noista vaan niissä on XZN kanta.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 28.1.2007 2:01

Joo huomasin. Ja homma meni tosiaan niin, että iso mutteri auki, iskarin alapää irti, vanha nivel ulos laakerista, pieni kopautus vasaral ja vanha oli kokonaan irti, uudet hilut paikalleen, enkä edes unohtanut sitä sokkajousta ja sitten uusi nivel päälle, kumivasaran kopautus taas ja se oli paikallaan. Aikaa meni sellaset 45min. Tein työn Tukholmassa OKQ8 TI-hallissa.

Eli ostin siis GTI:n

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 28.1.2007 8:22

Käytetään samaa topikkia. Eli mikä säätö nyt kusee, ku kesärenkais oli apukuskinpuoleinen eturengas kulunut sisäpuolelta siloiseksi? Aurausko siinä kusee? Vai joku muu?

Tonise
-
Viestit: 182
Liittynyt: 24.6.2006 8:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tonise » 28.1.2007 11:33

Camber kulmahan siinä taitaa heittää.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 28.1.2007 12:06

Camberia saa vissiin säädettyä sieltä iskarin alapäästä, missä on ne kaksi pulttia...?

Johtuukohan tuosta camberistä sekin, kun vasemmalle on huomattavasti raskaampi kääntää kuin oikealle?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 29.1.2007 20:00

Pallonivelen päästä ei saanut enään säädettyä ja iskarin alapäästä hyvin vähän. No onneksi vähän korjaantui. Säätövarat vaan loppui... Ellei sinne iskarin alapäähän sitten laita pienempää pulttia...

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 29.1.2007 21:10

tai kairaa iskarin koloja vähän..

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 10.4.2007 16:37

Nostanpa oman topikkini, kun asiaan tuli lisättävää.

Kannattaa tarkastaa molemmat vetonivelet jos toinen on jo lauennu, kuukausi sitten pamahti toiselta puoleltakin nivel. Aattelin aluksi, että kämmin jotain ensikertalaisena ensimmäisen nivelen vaihdossa, mutta näin ei ollut. Nivelet helppo vaihtaa molemmille puolille samalla, kun on työkalut ja muut valmiina käsillä. Hintakaan ei tarvikeliikkeessä päätä huimannu.

Milläs ootte laittanu kiinni noi suojakumit kiinni niin että pysyy, kun tarvikeosien messissä tuli tosi heppoiset "metallinauha" klemmarit, joiden toimintaperiaatetta en tainnu edes ymmärtää (sain ne jotenkin pysymään kiinni).

Oisko semmoset ruuvattavat putkiklemmarit ok, ne on ainakin tukevia?

Ei noita niveliä niin kivaa oo vaihella, että sitä jaksais kokoajan tehä irronneitten suojakortsujen takia.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 11.4.2007 14:38

Juu, itsekin kiroilin toissapäivänä niitä laadukkaita siteitä jotka tuli Motonetin nivelen mukana. Ei niitä kyllä kireälle saa mitenkään, eikä ainakaan pysymään paikoillaan. Itse ostin veneosastolta ruostumattomat letkukiristimet joilla pistin suojakumin molemmista päistään kiinni.

Ainoa vaan, että naputus ei kaikonnut minnekään ulomman nivelen vaihdolla.

Eikö se sisempi nivel lähde vetolaipasta irti ihan vaan avaamalla ne XZN-pultit vai pitääkö varmuuden vuoksi ottaa taas iskarin alapää auki että saa paketin hiukan elämään? Ei jaksaisi ruveta enää tuota napamutteria vääntelemään (vaikka helpoin osa koko operaatiota olikin).

Camberia saa vissiin säädettyä sieltä iskarin alapäästä, missä on ne kaksi pulttia...?


Miten niillä mitään saa säädettyä kun olkakappale tulee suoraan kiinni iskariin niillä kahdella pultilla, eikä niissä rei'issä ole mitään säätövaraa?

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 11.4.2007 16:10

juu biltsusta hain ruuvilla kiristyvät klemmarit, vielä pitäis soveltaa paikalleen, toivottavasti vaan oikeen kokoset kun en mitannu, vaan ostin mutulla...

Sisemmistä nivelistä ei oo tietoa, mutta epäilen ettei mahdu vaihtaan irrottamatta napamutteria tai koko napaa, ulommat saa just ja just vaihdettua, kun irrottaa napamutterin ja iskarin alapultit.

Pakastaja
-
Viestit: 10
Liittynyt: 17.4.2009 17:43

ViestiKirjoittaja Pakastaja » 25.3.2010 20:47

Vanhaa ketjua käyttäen...


Mullakin olisi todennäköisesti jonkinlainen vetonivelremppa edessä: Golffista nimittäin oli kuulunut jo vähän aikaa aikamoista ääntä vetopuolelta (ja pompotusta) ja nyt kesken matkan kolahti kunnolla. Veto ei välity kummallekkaan pyörälle, vaihteet menevät silmään kyllä hyvin mutta kytkimen nosto ei vaikuta mitenkään, tuotti ainoastaan hiukan rohinaa. Eli renkaat liikkuvat muuten, mutta vetoa ei ole renkaille asti.

Onko muuta vaihtoehtoa, kuin että molemmat sisemmät vetonivelet ovat menneet rikki?

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 25.3.2010 21:08

Joku nivelistä on lähtenyt pois paikaltaan.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 26.3.2010 7:11

Ei siinä tarvi ku yksi nivel korkata niin meno loppuu... Luultavasti jompikumpi ulompi nivel hylännyt kuulat välistä. Itellä teki kerran saman kun oli pari päivää ensin paukkunut...

Pakastaja
-
Viestit: 10
Liittynyt: 17.4.2009 17:43

ViestiKirjoittaja Pakastaja » 13.4.2010 0:04

Elikkäs nyt selvis sen verran, että kumpaa tahansa rengasta pyöritettäessä ulompi vetonivel ja sisempi pyörii akselin mukana... Onkos vika nyt sitten vaihdelaatikossa, vai miten nuo nivelet voivat lähteä pois paikoiltaan ?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa