passat 1.8 1-piste ruiskun imuilman lämpötila-anturin ohmit

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jukip77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.3.2010 16:25

passat 1.8 1-piste ruiskun imuilman lämpötila-anturin ohmit

ViestiKirjoittaja jukip77 » 31.3.2010 16:43

Olisko kellään tietoa mitkä mahtaa olla ohmit ABS koneella varustetussa kulkineessa?
Tuota imuilman llämpötila-anturia kun mittailin niin arvot hyppi 1000ohmista jopa 300K ohmiin.

Oireena on sellainen reipas 15l/100km kulutus, nykiminen ja raskas tyhjäkäynti.

Tähänmennessä käyty läpi kaikki mitä täällä forumissa on ehdotettu eli:

virranjakaja / pyörijä putsattu.(hapetuttumat poistettu)
littokset ja anturit mitattu ja putsattu crc:llä.
ilmavuodot tutkittu.
lambda mitattu yleismittarilla. auton tyhjäkäynti ei tosin muuttunut miksikään kun landan piuhan irroitti auton käydessä, onko normaalia?
paineensäädin putsattu.

Nyt tuntuu auto suht hyvältä mutta tuo imuilman lämpötila-anturin ohmit ihmetyttää.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 31.3.2010 18:02

Veikkaisin että lambda-anturi on sökö jos käynti ei muutu mitenkään kun sen nyppää irti. Voin huomenna mitata omasta ABS:stä tuon lämpöanturin resistanssin kylmänä. Jos saan koneen käyntiin niin ehkä lämpimänäkin. :D

jukip77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.3.2010 16:25

lambdan mittauksesta viellä

ViestiKirjoittaja jukip77 » 31.3.2010 20:03

Kun mittasin lambdaa kone kuumana digiyleismittarilla niin tyhjäkäynillä suurimman osan ajasta näytti 0,02-0,08v välillä hyppäs tuonne 0,8-0,9v. Kierroksilla tais koko ajan olla yli 0,5v. joten ei kokonaan taida mykkä olla? Tosin tuota lamdan piuhasarjan puoleinen liitin on vähän heikolla hapella.Pitänee huomenna mittailla kokonaan tuo lanbdan puihat eculle asti.

jukip77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.3.2010 16:25

ohmit

ViestiKirjoittaja jukip77 » 1.4.2010 20:39

Entris, kerkesitkö mitata ohmit? ja joko pääsiäisen vietossa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 2.4.2010 16:34

Kylmänä oli muistaakseni n. 7 kilo-ohmia mutta mittaan vielä tänään uudelleen. Mulla on ylävesiletkussa vain yksi mustakantainen anturi jossa on kaksi samassa. En ole varma kumpiko noista menee mittaristolle ja kumpi moottorinohjaukselle mutta mittaan molemmat.

Lambda-anturin jännite vaihtelee mulla 0,2 voltista 0,8 volttiin. Kylmänä jännite kasvaa kokoajan n. 0,8 volttiin asti jonka jälkeen anturi alkaa toimia.

jukip77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.3.2010 16:25

anturin paikka

ViestiKirjoittaja jukip77 » 2.4.2010 18:18

Imuilman läpötila anturi on ruiskutusyksikössä, ruskea/musta 4 napainen liitin, heti mustan kannen alla suoraan keulaakohti. oliko liian vaikeasti selitetty?

jukip77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.3.2010 16:25

lamdaa

ViestiKirjoittaja jukip77 » 2.4.2010 18:26

Mulla lambdaa testailin kuumana, tyhjäkäynnillä oli 0,1V ja välillä hyppi jopa 0,8V. Kaasuttaessa pysyi aika pitkään 0.8-0.9 v ennenkuin palas jonnenkkin 0.3v-0.4v voltin tiennoille. Lambdan liitin on vähän kärsinyt mutta toimii(mittasin eculle asti)

jukip77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.3.2010 16:25

ViestiKirjoittaja jukip77 » 2.4.2010 19:12

"Imuilman läpötila anturi on ruiskutusyksikössä, ruskea/musta 4 napainen liitin, heti mustan kannen alla suoraan keulaakohti. oliko liian vaikeasti selitetty?"

ja liittimemen uloimpien nastojen välistä mittaus. Kaverin autosta saman näköisestä liittimestä mittasin kuumana niin näytti 66K ohmia lie rikki siinäkin ja autodata näyttää seuraavanlaisen taulukon:
Lämpötila Resistanssi
20°C 2250-3000 Ω
30°C 1500-2000 Ω
40°C 1000-1500 Ω
60°C 550-675 Ω
80°C 275-375 Ω

jukip77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.3.2010 16:25

kuva

ViestiKirjoittaja jukip77 » 2.4.2010 19:30

http://mikhauta.pp.fi/muut/ruiskuyksikko.jpg

mittaus tuosta 7 numerolla varustetusta liittimestä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 2.4.2010 20:30

Ah, tarkoitit imuilman lämpöanturia. Olen itse kokoajan sujuvasti ajatellut jäähdytysveden lämpöanturia. :D Luultavasti siellä on melko samanlainen NTC-vastus. Mittasin nyt oman jäähdytysveden lämpöanturin ja kylmänä näytti 6,7 kilo-ohmia ja lämpimänä 600 ohmia. Aika hyvin osuu tuon Autodatan taulukon arvoihin.

En tiedä oliko moottori lämmennyt vielä normaaliin käyntilämpöön koska mittariston lämpöanturi ei toimi (johto kytkemättä).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa