Vw polo 1.6 AEE vm98 Ohjaustehostinpumppu vai laturi ääntää?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Joni_87
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.2.2008 12:41

Vw polo 1.6 AEE vm98 Ohjaustehostinpumppu vai laturi ääntää?

ViestiKirjoittaja Joni_87 » 23.3.2010 16:21

Ohjaustehostimenpumppu ääntää kovasti ja totesin että laakerissa väljää..
Onkos tolle muuta tehtävissä kun uusi pumppu? Suolainen hinta vaan on uusilla ja käytettyä ei viitsisi laittaa..

En ole vielä pumppua purunnat irti mutta onkohan noihin laakerien vaihto mahdollista? Veikkaan kyllä vähän että ei, painetta taitaa olla sen verran että vaikea saada pysymään sisällä?



*Otsikko päivitetty*
Viimeksi muokannut Joni_87, 24.3.2010 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 23.3.2010 18:01

Olen joskus vaihtanut samanikäiseen ibizaan ja pelas ainakin 3 vuotta, luulis olevan sama pumppu.

Joni_87
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.2.2008 12:41

ViestiKirjoittaja Joni_87 » 23.3.2010 18:40

Minkäslainen homma oli?

Joni_87
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.2.2008 12:41

Kumpi?

ViestiKirjoittaja Joni_87 » 24.3.2010 18:02

Miten saada selville että kumpi ääntää? Laturi vaiko ohjaustehostimenpumppu?

Tyhjä/kierroksilla käytettäessä kuuluu ujellusta/vinkunaa.. Otin hihnan pois päältä ja ääni hävisi.

Koitettu rattia käännellä paikallaan ilman vaikutusta rohinaan/vinkunaan ja myös koitettu laturille tarjota lisää virran syöntiä ilman lisä ääntä...

Ohjaustehostimenpumpussa pieni välys laakerissa. Ja pumppua kun pyörittää niin tuntee kun pistää vastaan mutta luulen että voi johtua myös pumppupuolelta.
Tuntuuko toimivassa ohjaustehostimenpumpussa vastusta käsin pyörittäessä "pumpun lapojen" kohdalla?

Laturissa ei tunnu väljää yhtään. Pieni rohina kuuluu mutta se kuuluu omasta mielestä hankaavista hiilistä...

Kiristäjässä ei tunnu väljää yhtään ja pyörii nätisti..

Kellään siis hyviä ideoita vian selvittämiseen?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 26.3.2010 17:24

Yhden illan projekti (olutta sivussa) jos on oikeat työkalut.
laakerit oli ihan yleisen kokoisia, maksoi laakeriliikkeessä muistaakseni jotain 5€.

Joni_87
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.2.2008 12:41

ViestiKirjoittaja Joni_87 » 26.3.2010 20:14

Mites purkaantuu ja minkälaisilla työkaluilla? Oletetaan että pumppu on suurin piirtein sama.

Kattelin että urahihnapyörän vastakkaiselta puolelta eli siis takakautta ilmeisesti puretaan?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 26.3.2010 20:34

Tarkkaan en muista purkua, kun siitä on jo niin kauan aikaa, putket ja pultit irti ja tarvittaessa muuta romua edestä pois :D

Työkaluina ainakin kaikki perustyökalut + erikokoisia ulosvetimiä,sopivan kokoisia metalli holkkeja, muistaakseni lukitus oli rengassokalla, eli sokka pihdit + uudet sokat.

Mutta jos ei löydy hirveästi asennuskokemusta niin EN suosittele yrittämään laakereiden vaihtoa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 26.3.2010 21:19


Joni_87
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.2.2008 12:41

ViestiKirjoittaja Joni_87 » 26.3.2010 23:38

Eihän tuossa mitään ihmeellistä näytä olevan.

Pitää joku päivä purata ja katsoa tuleeko siintä vielä peli laakerien vaihdolla.

Koitan laitella vaikka kuvia ja ohjeita jos nyt eroaa kovasti noista ohjeista.

Joni_87
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.2.2008 12:41

ViestiKirjoittaja Joni_87 » 29.3.2010 16:44

Purkasin tuossa tänään pumpun ja nuo G3 ohjeet toimivat hyvin AEE Poloonkin.

Prässillä akselia irrottaessa muistakaa laittaa jotain vaikka rättiä ympärille ettei lamelleja tarvitse etsiä pitkin hallia :D

Laakeri oli ilmeisesti saanut vettä kun oli ulkokehä haljennut.

Paikallisesta Etrasta hain laakerin ja pari O-rengasta. Stefaa en vaihda, toivotaan että pitää.


EDIT:
Uutta pumppua myös kyselin paikallisesta varaosaliikkeesta ja olisi tilaamalla saanut kesäkuuksi. Tiedä mikä siinä niin kauan kestää...

Joni_87
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.2.2008 12:41

ViestiKirjoittaja Joni_87 » 1.4.2010 12:13

Pumppuun on laakeri vaihettu ja toimiikin vielä.

Takasin laittaessa halkesi vaan se takapuolen koppa akselin kohdalta :D
Ensin laitoin hihnanpuolen laakerin paikalleen kun muut rojut oli vielä ulkona. Siihen lukkorengas päälle. Sitten akselia naputtamaan paikoilleen. Lukkorengas alko antamaan periksi ja joutu molemmin puolin naputtelemaan..

Tiedä sitten et miten pitäisi oikea oppisesti kasata??
Pitäisikö "takakoppa" asentaa viimeiseksi? Kohdistaminen vaan hankalaa kun pumppupaketti on silloin auki?

Onneks löytyy pajalta puikkoja joka lähtöön ja sain valurautakopan hitsattua takasin kiinni..


Jos joltain on jääny tuollainen koppa ylimääräiseksi niin voisin ostaa pois.. Ei vielä ole ainakaan hikoillut yhtään öljyä saumasta pihalle mutta olisi kiva olla varalla...
Luultavammin käy tuo G3 omakin. Päällisin puolin ihan samanlainen


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa