"OBD-auton" viritys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

i-vtec
-
Viestit: 10
Liittynyt: 23.3.2010 14:34

"OBD-auton" viritys

ViestiKirjoittaja i-vtec » 23.3.2010 14:52

Tuottavatko ohjelmaviritykset ongelmia katsastuksessa tehtävän vikakoodien luvun kanssa? Toinen mieltä askarruttava asia on turbon päivitys ja katsastus. Onko laillista korvata alkuperäinen ahdin viritysahtimella? Onnistuuko muutoskatsastus vai syynätäänkö noita sen tarkemmin? Ja kuinkas välijäähdyttimen kanssa? Oletetaan vaikka että auto on 1.8T koneinen vm.2001->

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 23.3.2010 15:28

Tuottavatko ohjelmaviritykset ongelmia katsastuksessa tehtävän vikakoodien luvun kanssa?

Yleisesti ottaen eivät tuota. Tietysti jos teet sinne jotain omia virityksiä niin voi olla toinen juttu.
Onko laillista korvata alkuperäinen ahdin viritysahtimella? Onnistuuko muutoskatsastus vai syynätäänkö noita sen tarkemmin?

Ei ole laillista. Muutoskatsastus ei onnistu ilman uusia päästömittauksia ja muuta mukavaa (tästä ei omakohtaista kokemusta).
Ja kuinkas välijäähdyttimen kanssa?

Välijäähdyttimen vaihto vaatii myös päästömittaukset (myöskään tästä ei omakohtaista kokemusta).

jyri149
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.12.2008 12:12

ViestiKirjoittaja jyri149 » 23.3.2010 15:31

ei tuota ongelmia. Eihän se ohjelma mitää vikokoodeja sinne tuo. Ja vikakoodin luvussa näy että ohjelma vaihdettu. Turbosta tuskin sanoo ellei mitää ihan raadikaalia muutosta tee että jotai rekan holsettia sinne aikoo tunkea. Coolerista en sitte tiiä. Eli k04 kiinni vaa ja ohjelma ni hyvä tulee ja ei tuu sanomisia. ei niitä kannata muutoskatsastella :D

i-vtec
-
Viestit: 10
Liittynyt: 23.3.2010 14:34

ViestiKirjoittaja i-vtec » 23.3.2010 17:12

Olen vähän noviisi näissä VAG-asioissa, mutta onko tämä K04-ahdin vastaava kuin tehokkaammissa 1.8T malleissa? Eikös tuon saisi silloin muutoskatsastettua helpommin kun päästötyypitys on jo tehty?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.3.2010 17:20

No se päästötyypitys on vähän monimutkaisempi juttu. Sen tekniikan vaihteistoa ja jokaista ECU:n bittiä myöten pitää olla sitten täsmälleen samanlainen kuin siinä tyypitetyssä mallissa.

jyri149
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.12.2008 12:12

ViestiKirjoittaja jyri149 » 23.3.2010 17:29

saako kysyä että minkä ihmeen takia se pitää saada muutoskatsastettua? esim pitkittäiskoneessa k03 tilalle k04 käy suoraan heittämällä ja sitä ei kukaa huomaa ennenku numerosarjoista että isompi..jos kolarin ajat ni ei ne rupee tutkii et oliko sulla isompi turbo pellin alla..

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.3.2010 17:35

Jotku haluaa silti vaan noudattaa Suomen lakia.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 23.3.2010 18:37

^^
jos kolarin ajat ni ei ne rupee tutkii et oliko sulla isompi turbo pellin alla..
Itseasiassa tiedän yhden ajoneuvo tuodun katsastustoimipisteeseen tarkistettavaksi (en tiedä miksi), oli kuitenkin ollut osapuolisena kolarissa ja jostain syystä piti tutkailla niitä mahdollisia laittomia virityksiä (ja olihan niitä). Ilmeisesti vakuutusyhtiö halusi laskea korvausperusteita? -aniharvinaista tälläinen kuitenkin.

Jos lain noudattamisella ei ole niin väliä, niin mihin se raja sitten vedettäisiin?
Saako auto olla määräysten vastainen/viritetty/katsastamaton/kilvetön/veroton/varastettu?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.3.2010 20:16

Mun vakuutusehdot sanoo selvästi että muutoskatsastusta edellyttävät muutoskatsastamattomat varusteet jätetään korvauksen ulkopuolelle.

Kai ne sitten saa käydä ruuvaamassa kolarin jälkee irti :) Eri asia kuka jaksaa käytettyä vääränmallista ahdinta alkaa irroittelemaan lytätystä autosta ellei ole joku eksoottisempi laite.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.3.2010 20:27

Ja jos se auto on mennyt lunastukseen, niin eihän siitä edes saa mitään ruuvailla irti. Soittimet ja irtotavarat saa kerätä ja vanteet käsittääkseni vaihtaa eism peltipyöriin, mutta tekniikan puolelta on turha kuvitellakaan mitään irti ruuvaavansa. Ellei sitten ennen lunastushäkkiin menoa käy vaihtamassa ooeeämmä-fööniä tilalle. Mutta kukas niin muka tekisi... ;)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 23.3.2010 21:09

Mikä pakko se sinne vakuutusyhtiön häkkiin on suoraan hinauttaa/viedä?

Kämpille makaamaan auto,sunhan se vielä silloin on. Ei muuta kun purkamaan.

Nizze
-
Viestit: 19
Liittynyt: 15.4.2008 14:05

ViestiKirjoittaja Nizze » 24.3.2010 0:14

Auto: 1.8T passat -03

Halu: Menohalu

Suunnitelma:
- "MAffin putki" 3" malliin
- karalan softa
- "viri-katti" (TT vai aftermarket)
- K04 urpo
- Isommat bolt-on-jarrut (levyt/palat/männät ym. mistä?? vr6/TT/?)
- Muutoskatsastus


Mitähän tällainen kattaus maksaa osat/työt ?
Mitä puuttuu tai on turhaa listassa ?

Omakohtainen kokemus pliis, MUTUA on netti täys jo ennestään.
Viimeksi muokannut Nizze, 24.3.2010 0:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.3.2010 0:29

Suomessa käytönaikaisia päästömittauksia teki ainakin aiemmin Test Center Tiililä ja saksassa Dekra. Kysy sieltä ja kerro tännekin? Kiinnostaa varmasti useampia.

Kukakohan se ruotsissa noita teki? Eiks sekin ollu halvempi kun suomessa?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.3.2010 0:37

Tuossa listassahan on pari pientä ongelmaa vaan...

1) Jarrut ei käy Vr6:sta, eikä TT:stäkään, kun on eri jako (Golf/TT 5x100, Passat 5x112). Eli menee aftermarket-hiluiksi, jos isot jarrut haluat. Ei taida veekutos-passatissakaan olla 1.8T:tä suurempia laikkoja..?

2) Muutoskatsastus. Noilla muutoksilla tulee moottorista omavalmiste, jonka muutoskatsastus vaatii VTT:n päästömittaukset. Maksaa mansikoita per yrittämä (muistaakseni noin 1000 euroa/laaki), takuita kun ei ole, että se menee muutoksien kera läpi noista VTT:n mittauksista.

Ja mitä tuohon Karalan softaan tulee, niin tarkoitatko nyt sitä Karalan valmisohjelmaa? Se kun ei toimi ihan niin helposti. K04 + sinun Passatin tekniikka vaatii custom-softan. Ja suuttimethan ei vakiona riitä K04:n antamalle ilmamäärälle (ainakaan, jos ahtimesta halutaan kaikki hyöty irti), joten ne voit lisätä vaihtolistalle myös.

Ja tuokin vielä, että jos olet ko. muutoksia teettämässä, et siis itse tekemässä, niin maksaahan ne työtkin. Eipä oikeasti varmaankaan maksa vaivaa lähteä toteuttamaan vieraalla työvoimalla... Nuo muutokset teetettyinä + muutoskatsastus, niin saat varata ainakin neljä-viisi tuhatta euroa, ennenkuin auto on liikenteessä hyväksytysti muutoskatsastettuna.
Helpoin tapa ko. Passattiin voiman lisäämiseksi lienee vaan isompi ahdin (K04?) + suuttimet + putkisto + ohjelmointi ja jättää sen katsastus-spekuloinnin pois kokonaan. Leimalla harvemmin kyttäävät kuitenkaan niin tarkasti ja K04:ää on hyvin vaikea erottaa K03:sta. Virityksestä selviää halvimmillaan parilla tonnilla, jos etsii esim. vähän käytetyn ahtimen ja tekee asennustyöt niin pitkälti itse, kuin mahdollista.

Nizze
-
Viestit: 19
Liittynyt: 15.4.2008 14:05

ViestiKirjoittaja Nizze » 24.3.2010 20:36

Saisko samalla tehtyä OSILLE hinta-arvion yksilöidymmin.
Sama hinta-arviohan sopii sitten aikas moneen 5x112 kulkuvälineeseen vuosilta -98 -> 2004


1. Isommat aftermarket jarrulevyt + männät + tarvikkeet: ? €
( merkki/malli/hinta , mielellään järkevä hinta/asennusvaiva/teho-suhde )

2. K04: ? €
( uuden hinta / käytetyn hinta )

3. Pakosarja / virtaava katti / loput: ? €
( onko ainoa järkevä tapa vaihtaa koko rööristö? )

4. Suuttimet: ? €
( merkkiä/mallia ?? )

5. Karalan vakiosofta / uniikki softa: ? €

6. VTT mittaus: 1000e/ kerta



- Nizze

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 24.3.2010 21:37

Samat jarrut siihen passattiin menee, levyt vaan on 112 jaolla. 312mm taitaa olla vakio kokosista se järkevin ratkaisu.

Nizze
-
Viestit: 19
Liittynyt: 15.4.2008 14:05

ViestiKirjoittaja Nizze » 24.3.2010 22:54

Samat kuin - mitkä jarrut ??

En ole asiantuntija, joten tää putkiaivo vaati rautalangan sijasta touvia harjaterästä. Eli saisko tarkkoja esimerkkejä, kiitos.

- Nizze


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa