Eli hommasin ylimääräisen koneen varaosiksi, mutta nyt tuli sitte mieleen jos laittaiski siihen pakokaasuahtimen muutaman lisäheposen toivossa, onko mitään järkeä? Nyt siis corrossa perus G60 paikoillaan. Turbohommista ei kauheesti tietoa eikä kokemusta niin muutamaan kyssäriin tarvitsisin vastausta ja pohdintaa että pääsis enempi jyvälle...
Tehotavoite ois jossain 250-300hv nurkilla?, ni voinko/kannattaako käyttää vakio pg:n mäntiä ja veivejä? Entäpäs kansi, perus huolto ja kanavien pieni sipistely? vai kannattaisko käyttää se jossain kansipajalla? Miten öljynkierto ahtimelle? Voiko hyödyntää G:hen tulevia öljyletkuja? Suuttimet varmaanki joutuu vaihtaan ja bensanpaineita nostaan, mutta käykö tuo digifantti vai pitäskö suunnitella esim. megaruutaa yms. Mikä ahdin ois hyvä näille tehoille?
Pakosarjanhan jotuu tekeen tietysti mutta mites imusarja? Löytys tuosta hyllystä LT:n satsi että kannattisko siitä vääntää jotaki? Vaihtaa esim. isompi kaasuläppä tms.
Luin tuossa tuota Jynssin tekemää tekstiä 8v turbottamisesta ni onko tuossa pg:n lohkossa ne männän alapuoliset öljysuihkut?
Tässäpä nyt muutamia asioita jotka mielenpäällä:) Tarkotus ensin saada tuo auto ajoon ja sitte vasta alkaa enempi perehtyyn tuohon moottoriin, mutta vois tässä samalla haalia joitain osia yms valmiiksi ja jos tarttee osia käyttää koneistuksessa jne.
PG:hen pakokaasuturbo?
Valvoja: ffp jäsenet
PG:tä jos haluaa virittää oikeasti, niin kannattaa muistaa, että moottorissa on todella huono veivisuhde. Tämä rasittaa kampuraa ja veivejä tarpeettoman paljon, etenkin jos moottorista ruvetaan repimään oikeasti voimaa pihalle. Enemmän ajetuissa PG:issä on myöskin liki satavarmasti sylinterit kuluneet soikeiksi.
Digifantin ("rulettiruiskun") voi heittää samantien roskiin, jos tuollaiset tehotavoitteet on. Samalla vaivalla, jos turbomoottoria lähtee rakentamaan, heittää lohkolle hatuksi jo 16V kannen, jolloin virtauksetkin ovat jo vähän toista luokkaa. 16V kansia saa suht edullisesti ja kannen perushuolto + kevyt kanavien muotoilukaan ei maltaita maksa.
Budjettihan tuossakin hyvää moottoria rakentaessa äkkiä karkaa, mutta kannattaa muistaa aina se, että halvalla ei saa hyvää. Onhan noita PG:n pohjalle rakennettuja turbokoneitakin nähty, joskus jopa Digifantilla, mutta aikamoisia männänsulattajia ja veivinpaskojia ne tahtoo pitemmän päälle olla. Digifantilla kun seokset on välillä mitä on ja limp modeakaan ei ko. ohjaukseen ole rakennettu. Eli laihalleen -> nakuttaa -> männät kappaleina ja veivit lohkon kupeesta pihalla.
Perus PG-moottorista ei turbomoottorin aihioksi mun mielestä kelpaa oikein muu kuin lohko - kestävä peruslohko öljysuuttimilla. Sekin kannattaa tosin porauttaa, noilla kun on, kuten jo mainitsinkin, "ominaisuutena" syödä sylinterit soikeiksi juurikin tuon veivisuhteen vuoksi. Itse vaihtaisin 144mm veivit ja tietysti myöskin männät, jos ko. koneesta paljon voimaa pitäisi repiä.
"Fiksuin" ratkaisu olisi ehkä tosiaan laittaa 1.8T sinne pellin alle. Kestävä kone, uudempaa tekniikkaa ja uskaltaa ottaa ilman sisuskalujen vaihtoa helposti tuon 250-300 hevosta pihalle.
Digifantin ("rulettiruiskun") voi heittää samantien roskiin, jos tuollaiset tehotavoitteet on. Samalla vaivalla, jos turbomoottoria lähtee rakentamaan, heittää lohkolle hatuksi jo 16V kannen, jolloin virtauksetkin ovat jo vähän toista luokkaa. 16V kansia saa suht edullisesti ja kannen perushuolto + kevyt kanavien muotoilukaan ei maltaita maksa.
Budjettihan tuossakin hyvää moottoria rakentaessa äkkiä karkaa, mutta kannattaa muistaa aina se, että halvalla ei saa hyvää. Onhan noita PG:n pohjalle rakennettuja turbokoneitakin nähty, joskus jopa Digifantilla, mutta aikamoisia männänsulattajia ja veivinpaskojia ne tahtoo pitemmän päälle olla. Digifantilla kun seokset on välillä mitä on ja limp modeakaan ei ko. ohjaukseen ole rakennettu. Eli laihalleen -> nakuttaa -> männät kappaleina ja veivit lohkon kupeesta pihalla.
Perus PG-moottorista ei turbomoottorin aihioksi mun mielestä kelpaa oikein muu kuin lohko - kestävä peruslohko öljysuuttimilla. Sekin kannattaa tosin porauttaa, noilla kun on, kuten jo mainitsinkin, "ominaisuutena" syödä sylinterit soikeiksi juurikin tuon veivisuhteen vuoksi. Itse vaihtaisin 144mm veivit ja tietysti myöskin männät, jos ko. koneesta paljon voimaa pitäisi repiä.
"Fiksuin" ratkaisu olisi ehkä tosiaan laittaa 1.8T sinne pellin alle. Kestävä kone, uudempaa tekniikkaa ja uskaltaa ottaa ilman sisuskalujen vaihtoa helposti tuon 250-300 hevosta pihalle.
Tai sitten ostaa multa vaikka valmiin turpo alakerran ja siihen 16v kannen jne..
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=700610#700610
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=700610#700610
Joo aattelin itekki että toi 1.8T tosiaan ois kyllä helpoin tai sitte ostaa esim. opiniokselta valmis, MUTTA kuitenki ku mulla nyt ois tuo ylimääräinen kone ja kova halu päästä vähän jyvälle moottorin rakentamisesta ni haluaisin koittaa rakennella siitä semmosen mukavan:) Ehkä tuo mun tehotavoitekkin on vähän yläkanttiin että joku 230-260hp ois kova sana näin eka moottoriksi. Miten tuo kanki/veivi-suhde nyt laskettiinkaan että ei käy niinku Grygerille:-)
Löytykö mistään kunnon projektia siitä 16v kannen sovituksesta? Mistä nuita veivejä yms kannattis alkaa metästään?
Kiitos asiallisista vastauksista..
Löytykö mistään kunnon projektia siitä 16v kannen sovituksesta? Mistä nuita veivejä yms kannattis alkaa metästään?
Kiitos asiallisista vastauksista..
Ihan oikeesti toi vakiopata kestää tuollasilla spekseillä kauemmin kun mitä sua kiinnostaa sillä ajaa.
Jos haluut päästä ahtamisen makuun, ehdotan seuraavaa
- Pakosarja jostain, kiinalainen valu / omavalmiste, löytyy helposti Garrett T25/T3 laipalla
- Joku ahdin joka sarjaan sopii, esim Volvo/Saab/Nissan S13 -akselilta
- PA- ja syttypuolelle esim Megasquirt, vaikka ihan vakion virranjakajan kanssa
Jos haluut päästä ahtamisen makuun, ehdotan seuraavaa
- Pakosarja jostain, kiinalainen valu / omavalmiste, löytyy helposti Garrett T25/T3 laipalla
- Joku ahdin joka sarjaan sopii, esim Volvo/Saab/Nissan S13 -akselilta
- PA- ja syttypuolelle esim Megasquirt, vaikka ihan vakion virranjakajan kanssa
Samaa suosittelen kuin Tero.
Vesijohtomutkista pakosarja.
Mitsun Tdo4 hl15g7 yms Volvo T5/T5R ahdin, missä on by-passi ja hukkaportti ahtimessa.
ja mekaruutta.
Sillä ajelee sen 100-200tkm, ennen kuin huonon kankisuhteen takia joutuu uusimaan kiertokangenlaakerit ja poraa lohkon.
Pikkusen porttailee kantta ja laittaa vaikka rajumman nokan. Niin saa imupuoltakin paremmin toimivaksi.
Tolla kokoonpanolla saa sen 210-230hp irti.
Vesijohtomutkista pakosarja.
Mitsun Tdo4 hl15g7 yms Volvo T5/T5R ahdin, missä on by-passi ja hukkaportti ahtimessa.
ja mekaruutta.
Sillä ajelee sen 100-200tkm, ennen kuin huonon kankisuhteen takia joutuu uusimaan kiertokangenlaakerit ja poraa lohkon.
Pikkusen porttailee kantta ja laittaa vaikka rajumman nokan. Niin saa imupuoltakin paremmin toimivaksi.
Tolla kokoonpanolla saa sen 210-230hp irti.
No jos aatellaan että tekisin nuuista vakio hilppeistä ni minkälainen ns. perushuolto/fiksaus kannattaa tehdä? Esim moottoriin, ensin pestä ja maalata lohko, sitte hoonata ja laittaa uudet männänrenkaat, sitte tasapainottaa männät ja veivit jne. vai? Entäs kanteen, kevyt kanavien muokkaus, venttiilien hionta, vent. varren kumit vaihtaa jne.
Tietenki kaikkien osien pesu ja tarvittaessa maalaus ni onpa mukava laittaa sitte puhas pata paikoilleen:)
Miten toimis ahtimena tuo KKK24, niitä näyttäs saavan edullisesti?
Tietenki kaikkien osien pesu ja tarvittaessa maalaus ni onpa mukava laittaa sitte puhas pata paikoilleen:)
Miten toimis ahtimena tuo KKK24, niitä näyttäs saavan edullisesti?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa