1.8T kylmäkäynnistys pakkasten alettua ongelmana

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

macrom
-
Viestit: 69
Liittynyt: 6.7.2007 12:50

1.8T kylmäkäynnistys pakkasten alettua ongelmana

ViestiKirjoittaja macrom » 2.11.2009 14:30

Moi,

Pakkaset kun alkoi niin Octavia ei tahdo lähteä käyntiin. Tolpassa jos on tunnin verran niin ei ongelmia. Lämpimänä ei ongelmia, lämpötila-anturi näyttää ajossa ihan oikein (n.90C).

Ensimmäisellä ei lähde, toisella käynnistyy mutta sammuu, kolmannella käynnistyy mutta heti jos antaa kaasua niin sammuu. Neljännellä lähtee käyntiin, yskii ihan lyhyen hetken ja sitten kaikki taas on ok.

Vedot on tallessa ja muuten ei ole mitään ongelmia...

Vikakoodeja ei ilmene.

bonus
-
Viestit: 43
Liittynyt: 4.4.2008 17:09

ViestiKirjoittaja bonus » 2.11.2009 15:38

Tässäkin autossa on varmaan moottorinohjaukselle ja mittaristolle oma lämpöanturi. Vaihdappa se ohjauksen anturi ja kokeile onko vaikutusta.

Ernosto
-
Viestit: 9
Liittynyt: 25.9.2004 20:59

ViestiKirjoittaja Ernosto » 3.11.2009 7:41

Ei näköjään tarvinnut avata uutta topiccia, kun jollain muullakin samaa ongelmaa. :)

Itselläni -03 1.8T Leonissa aivan vastaavaa ongelmaa ilmennyt pakkasten alettua. Tolpassa kun on, ei mitään ongelmaa, mutta kylmänä startatessa lähtee kyllä heti käyntiin eikä sammu, mutta auto yskii kolmella pytyllä (~300-400rpm) niin pitkään, kunnes ryyppy lähtee pois päältä.

Heti ryypyn poistuttua auto toimii täysin normaalisti kaikinpuolin.

Kaikki vinkit asiaan liittyen on tervetulleita!

Hece R
-
Viestit: 95
Liittynyt: 18.7.2006 19:50

ViestiKirjoittaja Hece R » 3.11.2009 8:31

Minulla kyllä Audi starttaa normaalisti ja toimii kuten ennenkin, mutta tolpassa pito sytyttää moottori vikavalon. Viime talvena koodi luettiinkin, mutten enää sitä muista. Käsittääkseni autossa on letkulämmitin, kun pitäisi kai olla säteilylämmitin?

Onkohan tuohon mitään konstia? Ei houkuttelisi vaihtaa lämmitintä siihen turhanpäiväiseen säteilylämmittimeen.

Viime viikolla vikavalo kuitenkin sammui välillä, kun ajoin pidemmän matkan. Ei riitä ymmärrys minulla tuohon...

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 3.11.2009 10:53

Macrom: Tsekkaapa tulpat ensimmäisenä, kuulostaisi vähän siltä, että ei jaksa antaa riittävästi kipinää rikkaammalle seokselle kylmästartissa.

Rauno
-
Viestit: 66
Liittynyt: 23.9.2003 15:52

ViestiKirjoittaja Rauno » 3.11.2009 13:05

SKODA OCTAVIA-I 97->04 Lämpötilakytkin VAG ruskea

Valvonta jos RUSKEA/4-napaNELIÖliitin 112ø/119ø-kytk (ø20mm) [1997->2004]16.90 € Tuon kun vaihdatte niin eiköhän toimi.

macrom
-
Viestit: 69
Liittynyt: 6.7.2007 12:50

ViestiKirjoittaja macrom » 3.11.2009 18:10

"SKODA OCTAVIA-I 97->04 Lämpötilakytkin VAG ruskea

Valvonta jos RUSKEA/4-napaNELIÖliitin 112ø/119ø-kytk (ø20mm) [1997->2004]16.90 € Tuon kun vaihdatte niin eiköhän toimi."

Mistä päin tuollainen löytyy? Syylarin lähettyviltä?
Tuo käy siis myös 1.8T:hen vaikka kuvauksessa oli mielestäni TDI maininta?

Ehkä tulpatkin olisi aika vaihtaa, onhan noilla nykyisillä menty noin 45tkm vai olikohan se 30tkm. Jostain poimin, että malli pitäisi olla NGK PFR6Q. Auto on lastutettu, mutta varmaan nuo ovat kuitenkin ihan ok. Aika laimea lastu kuitenkin, eikä muita muutoksia.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 3.11.2009 21:11

Hae alkuperäinen niin ei tartte miettii onko anturissa vika vai ei, siis lämpöanturissa.

Anturi löytyy akun vierestä koneen etupuolelta helpolta paikalta. Kaikissa 1999 uudemmissa skodissa on tämä samanlainen, pl. octavia 2 ja superb 2

Alchemeister
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 16.12.2009 11:32

ViestiKirjoittaja Alchemeister » 16.12.2009 11:38

Kylmä käynnistysongelma myös täällä. Starttaa mutta sammuu ja kaasua polkemalla pääsee 3. tai 4. kerralla käynnistymään kunnolla. Ongelmat alkaa lähempänä -10 pakkasella.

Auto: Skoda Octavia 1.6 Glx, vm. 1999

Millainen homma tuon lämpökytkimen vaihto on käytännössä?

Olisiko linkittää kuvaa itse kytkimestä? Tai vaikka ohjeita vaihtoon :D

Kahviäijä
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2004 11:38

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 20.12.2009 15:16

Mulla löytyy vähän erikoisempi tapaus kylmäkäynnistämisestä AEB-moottorisella passatilla. -21 astetta pakkasta, unohtu laittaa lämppäriin kiinni, ei ongelmia. Käynnistyy ku palmun alta. Mutta jos esilämmittää yli vartin, ni hirmu vaivalloista tuo käynnistyminen, tokalla tai kolmannella kerralla vasta pysyy käynnissä, jos hipasetkin kaasua ni tukehtuu.

Mitä veikkaatte? Auttaako tähä tuo sama lämpökytkimen vaihto?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 20.12.2009 15:24

mitä luultavammin auttaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa