Suunnitteilla 2.7 biturbon viritys apr:n osilla

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

AcesHigh
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.5.2006 16:27

Suunnitteilla 2.7 biturbon viritys apr:n osilla

ViestiKirjoittaja AcesHigh » 11.11.2009 10:34

Olisi siis A6 quattro avantista tarkoitus tehdä hieman liikkuvampi. Auto olisi mallia 2003 ja viritys tapahtuisi joko lastun vaihdolla + ilmanoton parantamisella eli APR stage 1 ja carbonio ilmansuodatin. Lisäksi ehkä pakoputkistoksi APR tai joku muu.

Toinen vaihtoehto ja ehdottomasti halvan dollarin aikaan kiinnostavampi olisi APR:n stage 3 eli turbot uusiksi RS4:n K04 versioihin ja kassillinen muuta stage 3 pakettiin kuuluvaa osaa uusiksi, pakosarjaa, jne. Onko kenelläkään kokemusta ko. koneen virittämisestä tällä paketilla, kannattaako ja kestääkö? Viritys nostaa tehoja aika reippaanlaisesti eli 98 bensalla huipputehot on jossain 470hv ja vääntöä noin 500nm (vakiossa siis 250hv).
Kytkin ainakin menee uusiksi RS6 malliseksi, mutta tuleeko muuta mieleen mistä pamahtaa?

www.goapr.com löytyy lisää faktaa.

Kiitti avusta, kaikenlainen näkemyksien esittäminen on sallittu!

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 11.11.2009 17:21

http://goapr.fi/
ja ota yhteys jos tosissasi olet niin Pro-mo Jyrki Repoon. Hän antaa kaiken infon sinulle varmasti.
Apr on laatu tuotteita, itse pelannut ja tutkinut niitä jonkin verran.
Noi setit on oikeesti ollee bolt-on, ei bolt-on&weld&go have beer kamaa :)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.11.2009 0:27

RS6 kytkintä ei kannata etsiä, siinä kun on vakiona automaattivaihteisto.

Ymmärtääkseni bensapumppu ja suuttimet sekä huohotussysteemi vaatii myös muutoksia, mikäli noihin tehoihin tähdätään.

APR:n Stage kiteissähän kaikki tarvittava tietysti tulee kertalaakista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.11.2009 1:08

Onko tuo huohottimen muutos vain kyseiseen malliin tarvittava? Mitä se mahtaa käsittää?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.11.2009 6:42

Tuolta varmaan löytyy paremmin infoa kuin täältä kakkismaailmasta:
http://www.audiclub.fi/audifinns/

AcesHigh
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.5.2006 16:27

Lisää aiheesta...

ViestiKirjoittaja AcesHigh » 17.11.2009 19:49

Joo selvittelin APR:n edustajan kanssa aiheesta ja asiantuntevia vastauksia tuli ilman mitään markkinontipyöristyksiä tai hehkutteluja.

Muutama kysymys tännekin eli jos koneen virittää ko. tehoihin, se on niinsanotusti laiton viritys ja sitä ei voi muutoskatsastaa. Millaiset tehot sitten voi?? Kuka määrittelee milloin autossa on liikaa tehoja ja onko tähän jokin laskukaava vai miten tässä kohtaa mennään?
Stage 1 on ilmeisesti ainakin laillinen, mutta jos siihen laittaa uutta putkea ja ilmanottoa niin onko enää? Kuka tällaisiin Suomessa vastaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2009 20:56

Jos tuosta on hyväksyttävät päästötodistukset niin sitten teho saa ilman poikkeuslupaa nousta sen 20 vai 25 %.

Ajoneuvohallintokeskus on se näiden asioiden hallitsija.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.11.2009 21:11

nousta sen 20 vai 25 %.


Ja tämä pätee vain mallisarjan tehokkaimpaan.

Eli tehot voi olla mallisarjan tehokkain +20% kunhan jarrut ja alusta vastaa sitä. Päästötodistushan se kynnyskysymys taitaa olla.

Edit:mielestäni äräs kelpaa.

Edit2:no pakko kai se on äänienemmistöllä uskoa. =D
Viimeksi muokannut Sebastian, 17.11.2009 22:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2009 21:17

Eikö tuo ole mallisarjan tehokkain kun RS6 on quattro GmbH:n tekemä?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.11.2009 21:59

RS-mallit ovat aina omaa mallisarjaansa.

Lisätään nyt vielä että laillisesti muutettuna, kaikki asennettavat osat pitää olla automalliin E-hyväksyttyjä.

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 17.11.2009 22:10

Eiköhän se S6 ole mallisarjan tehokkain, johon vertailu tehdään.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 18.11.2009 0:12

Meinaako hyväksyttävät päästötodistukset tässä tapauksessa sitä, että menee konttorilla päästöistä läpi vai puhutaanko nyt niistä "virallisista" ja kalliista testeistä?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 18.11.2009 0:58

Taitaa vähäpäästöisen osalta vaatia VTT testejä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.11.2009 7:38

^^tai sitä että apr:ltä löytyy jonkinmoiset hyväksytyt testit.
(yritin etsiä sitä topiccia missä löytyi jenkkien päästötodistukset jotka VTT:llä suomennettiin ja ne kelpasi)

AcesHigh
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.5.2006 16:27

Mites vakuutukset viritettyihin autoihin?

ViestiKirjoittaja AcesHigh » 25.11.2009 1:08

Tuli mieleen vielä että mitäs jos sattuu ja tapahtuu onnettomuus niin maksaako artisti kaiken koska tuskin vakuutusyhtiö on kiinnostunut maksamaan ylitehoisen auton vahinkoa jollaista ei oikeasti saisi tiellä ajaa. Jos auto nostetaan ojasta ja todetaan viritys niin siinä on aika vaikea selitellä että onhan siinä isot turbot mutta ei niistä tehoja ole otettu... Miten tämän kanssa?

Jotenkin alkaa enemmän kiinnostamaan joku valmiiiksi riittävän nopea auto, esim. S6 avantti niin ei tarvitse ihmetellä. Kulutukset saattavat jäädä selvästi alemmiksi, 2.7 biturbo kuluttaa APR:n stage III:lla noin 40 litraa sadalla jos kunnolla luukuttaa. Pistää maalaispojan hiljaiseksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.11.2009 1:11

Vakuutus ei välttämättä korvaa osia joita ei ole muutoskatsastettu. Tapiolassa ainakin niin kaskossa.

Samalla lailla se valmiiksi tehokas autokin kuluttaa jos tehoa käytetään. Samantehoinen ahdettu on yleensä taloudellisempi kuin vapaastihengittävä.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 25.11.2009 2:34

mielummin S4 bi-turbo... kevyempi ja ketterämpi kuin tuo A6 -sotanorsu.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.11.2009 7:05

Eiköhän kannata käydä ostamassa vaikka joku SDI Seatti jos bensankulutus mietityttää, tai sitten käyttää julkisia...

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 25.11.2009 8:41

Tuli mieleen vielä että mitäs jos sattuu ja tapahtuu onnettomuus niin maksaako artisti kaiken koska tuskin vakuutusyhtiö on kiinnostunut maksamaan ylitehoisen auton vahinkoa jollaista ei oikeasti saisi tiellä ajaa. Jos auto nostetaan ojasta ja todetaan viritys niin siinä on aika vaikea selitellä että onhan siinä isot turbot mutta ei niistä tehoja ole otettu... Miten tämän kanssa?


Hyvin yksinkertaista, lue kaskon / liikennevakuutuksen ehdot tai soita vakuutusyhtiöön ja kysy.

Järkeillen ja vähän virkamiesmäisesti pilkkua tökkien, jos autoa ei ole muutoskatsastettu ja muutoskatsastus olisi vaadittu auton muutosten vuoksi, oli se sitten alustasarja tai moottorin viritys, niin vakuutusyhtiö voi tämän vuoksi alentaa tai kokonaan evätä korvauksen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.11.2009 14:56

Korvausten alentaminen on mahdollista vain jos joku muutos on aiheuttanut onnettomuuden vai myötävaikuttanut siihen.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 25.11.2009 19:50

Nykyään suomessa turbomoottorin mikä tahansa viritys rinnastetaan moottorinvaihdoksi. Ja tehopaino suhde ei saa alittua 7kg/kW.

AKE:n sivuilta

Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon
katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)
- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Ja linkki vaadittavista dokumenteista

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... mentit.htm


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa