En jaksa reksiteröityä bimmerifoorumille joten kysyn täällä..
Kävin äsken hinaamassa naapurin Bemmin tuolta tienposkesta koska jakohihna oli antautunut.
Kyseessä surullisen kuuluisa M40 moottori joka todellakin massasat poiketen hihnalla.
Kysymys kuuluu, onko kyseinen moottori totaalisen entinen vai onko toivoa että sen saisi elvytettyä pelkällä hihnalla?
Venttiilikopan irroitus saattaisi tietty kertoa jotain mutta kysytään nyt ensin ettei tehdä turhaa työtä :D
Onko yleensäkään muita koneita kun wanhat VW:n 1.8 8V:t ja taunukset josta ei venttiilit mene mutkalle hihnan pettäessä?
BMW M40 moottorin jako sekaisin.
Valvoja: ffp jäsenet
Googlella löytyi tämmöinen. http://keskustelu.plaza.fi/moottori/keskustelu/t1592973
Eli kyllähän siinä taitaa vahinkoa tulla. Hyvin pieni mahdollisuus ehjänä säilymiseen on jos remmi on katkennu tyhjäkäynnillä.
Venttiilikoppa auki ja vahinkoja tutkimaan :)
Eli kyllähän siinä taitaa vahinkoa tulla. Hyvin pieni mahdollisuus ehjänä säilymiseen on jos remmi on katkennu tyhjäkäynnillä.
Venttiilikoppa auki ja vahinkoja tutkimaan :)
Ihan ajosta napsahti 60-80 vauhdissa. Mitään ääntä ei kuulunut mutta kaikki käy niin äkkiä ettei semmoista edes välttämättä huomaa. Vielä kun on rokkikoneet päällä jne.
Oli vaan alkanut "puutumaan" ja sammui. Puutuminen johtuu luultavasti siitä että puristukset lähtivät kertaheitolla.
Pyörittelin konetta laturin hihnapyörästä pyörittelemällä :)
Pitänee tosiaan napata siitä venttiilikoppa pois niin jotain voi paljastua, siihen on kuitenkin valmistauduttava että tuo moottori on morjens..
Pitää huomenna kertoa suru-uutiset naapurille..
Oli vaan alkanut "puutumaan" ja sammui. Puutuminen johtuu luultavasti siitä että puristukset lähtivät kertaheitolla.
Pyörittelin konetta laturin hihnapyörästä pyörittelemällä :)
Pitänee tosiaan napata siitä venttiilikoppa pois niin jotain voi paljastua, siihen on kuitenkin valmistauduttava että tuo moottori on morjens..
Pitää huomenna kertoa suru-uutiset naapurille..
Baari reissun hinnalla näyttäs saavan jo uusia koneita:
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=866395
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=868029
Tai sit suoraan vähän jimmyä pellinalle: http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=853299
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=866395
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=868029
Tai sit suoraan vähän jimmyä pellinalle: http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=853299
Sikäli tuttu aihe, että itselläni on myös ollut M40 moottorilla oleva bmw. Kyllähän siinä aikamoinen onnenpotku on käynyt, jos moottori on tuosta säilynyt ehjänä. Kannattaa varautua siihen, että tuhoa on tullut. Kun noihin kuitenkin saa koneita tosiaan noin parin sadan euron sijoituksella ja kun asentaa uuden koneen, niin samallahan on helppo tarkastaa nokka-akselin ja koko kannen/kansikoneiston kunto ja tekee vähän ennakoivaa huoltoa, niin taas pelaa. Jos tuohon vanhaan moottoriin alkaa koneremonttia tehdä, niin kustannukset karkaa hetkessä.
Siis niin on tuurista kiinni tuo asia. 1.8 20v:stä pärähti hihna poikki 2000-2500r ja VAIN neljä pakoventtiiliä mutkalle ja mäntiin pientet jäljet, joiden takia en lähtis mukeja irrottelemaan. Hihnan katkeamista en pitäis pahana, kuin vertaa siihen täystuhoon mikä syntyy, kun kiristäjä antaa periks ja kone pääsee pyörimään väärällä jaolla useita rundeja. Tollasessa 1.8 20v moottorissa yläkerta on senverran jäykkä pyöritettävä, että hihnan katketessa käytännössä pysähtyy samantien. Ja jos tuurillaan oli, niin venat on suurimmaks osin kiinni.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa