Hyytyminen, sähköjen katoaminen
Valvoja: ffp jäsenet
Hyytyminen, sähköjen katoaminen
Tänään sattui kummallinen juttu 2 golf gtin kanssa.. ajelin kaupungilla kun huomasin että mittarivalot oli yhtäkkiä melkeen pimeenä, koitin säätää siitä kirkkauspyörästä mutta se oli jo täysillä ja radio sammui ja pätki. No ajattelin ettei mitään vakavampaa mutta sitte rupes yhtäkkiä konekkin pätkimään ja meni huonommaks kokoajan ja lopulta sammu. Ku koitin startata nii oli niinku akku ois loppu jakso pyöräyttää ehkä puolkierrosta mutta ei startannu, sitte koitin mäkilähdöllä laittaa kakkosella käyntiin mutta ei lähteny. Koitin vielä starttailla ja soitin jo kaverin hakemaan sitte kun olin odotellu joku 20 min koitin vielä startata niin toisella kerralla lähti vaikka starttaskin huonosti. Selvisin kotiin niin katoin sitten että miten se käy niin käynti oli sellasta aaltoilevaa, välillä kaasutti itestään ja taas palas tyhjäkäynnille ihan säännöllisesti noin sekunnin välein. Taitaa olla jotain sähköpuolella..? Ei muilla oo sattunu samanlaista?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
silloin kun omasta autosta meni tuo maajohto niin oireet oli juurikin tuollaiset että akku vaikuttaa tyhjältä jne. alkoi muuten jotenki maadoittamaan lohkolämmittimen johdonkautta... meni kans ihan yhtäkkiä poikki se johto ja jopa näytti päällepäin ehjältä. helppo testata kun laittaa akun miinusnavalta starttikaapelin suoraan koneesen... johonki esim. vaikka kanteen ,mistä nyt maata hyvin saa.
Kannattaa tarkistaa kaikki kontaktit, putsata akun navat ja laturin kontakti moottoriin. Nuo kävin läpi ja täysin vastaavat oireet hävisivät. Laturissa ei ollut luultavastikaan vikaa, koska sama laturi toimi vielä pitkään samoilla hiilillä.
Toki ne laturin hiiletkin voi samalla tarkistaa.
Edit: Itselläni auto ei päässyt sammumaan vaan rupesi pätkimisen jälkeen yhtäkkiä toimimaan. Perillä auto ei startannut, mutta parin tunnin odottelun jälkeen kaikki taas toimi. Putsausten jälkeen oireet eivät ole uusiutuneet.
Toki ne laturin hiiletkin voi samalla tarkistaa.
Edit: Itselläni auto ei päässyt sammumaan vaan rupesi pätkimisen jälkeen yhtäkkiä toimimaan. Perillä auto ei startannut, mutta parin tunnin odottelun jälkeen kaikki taas toimi. Putsausten jälkeen oireet eivät ole uusiutuneet.
^ Tuohon liittyen yksi pointti, Boschilaisen säätimen kyljessä on metalliliuska jonka kylkeen osuu laturin sisässä törröttävä jousiliuska. Huono kontakti noiden välillä aiheuttaa myös latauksen toimimattomuutta. Ei se kontakti sieltä itsestään häviä, mutta säädintä irrottaessa/vaihtaessa kannattaa kontaktit putsata.
Ongelmat on jatkunu.. maadotuksen kaikki osat on nyt käyty läpi ja puhistettu.. Maajohto menee akulta ensin runkoon ja sitten kanteen.. enää ei oo sammuillu mutta jännite vaan laskee eli mittarivalot menee himmeeksi ja samoin ajovalot himmenee melkein parkkien tasosiksi.. eli tuntuu niinkuin jännite laskisi lähemmäs puoleen normaalista. Vielä oudommaksi asian tekee se, että kun valot on himmeinä, kova kiihdytys ja korkeet kierrokset palauttaa jännitteen. Eli kun valot on himmeenä pitää kiihdyttää ankarasti ja sitte yhtäkkiä valot palaa. Mistäköhän voisi johtua..?
Saattaa kuulostaa oudolta/yksinkertaiselta ,mutta itellä oli joskus myös saman tapaisia ongelmia kun laturin remmi oli kulunut. Remmi yksin kertaisesti pääsi pohjaamaan ja laturi alkoi kuormituksen alaisena "suttaamaan" minkäänlaista ulinaa laturista ei kuulunut missään vaiheessa ja remmin kireyskin vaikutti oikealta... silmin nähtäen ei myöskään ollut havaittavissa minkään laista suttaamista tms. kannattanee tarkistaa remmi (vaihtaa uusi) ja tarkistaa hihnapyörät. Itse käytin laturin huollossa ja ostin uuden akun ennen kuin vahingon kautta vika paljastui remmiin:)
Itsellä laturilta akulle menevä johto oli hiertynyt ja kosteus tehnyt johdosta vihreää tahnaa, eli siis hapettunut. Johto kun oli vielä sellaisessa mustassa sukassa sisällä, niin asiaa ei huomannut ennekuin nykäisi johdosta kunnolla ja se meni poikki että heilahti. Lataus näytti ihan hyvältä tyhjäkäynnillä, mutta kulutuksella se tippui täysin, ylimenovastus tuossa johdon hapettuneessa kohdassa oli jotain luokkaa 10-30 ohmia. Oli hiukan kinkkinen latausvika, vaihdoin jopa laturinkin, kun luulin vian olevan siinä. Oireet olivat liki saman tapaiset, valot pätki, lataus heikkeni, vaikka latausvalo oli ok, tielle en sentään jäänyt.
noniin, uusi uhri tälle vialle :D mun GTI 16v g2 päätti hyytyä.
nyt se on sitten tossa pihalla ja odottaa huomista ihmettelyä.
eka, himmeni mittarivalot, sitten kun kiihdytteli, niin ne meni paremmiksi, sitten ajoin normaalisti, pyyhkijät alkoi hiljentämään tahtia ja valot himmeni ja auto alko yskimään ja hyytyi, selkeesti bensaloppu.
latauksen merkkivalo on "hohtanut" koko omistus ajan1000-2800rpm alueella.
maadoitus johto näytti menevän akulta vaihteistoon, pitäneen se vaihtaa eka lohkoon menemään ja sen jälkeen vaihtaa laturiin hiilet.
nyt se on sitten tossa pihalla ja odottaa huomista ihmettelyä.
eka, himmeni mittarivalot, sitten kun kiihdytteli, niin ne meni paremmiksi, sitten ajoin normaalisti, pyyhkijät alkoi hiljentämään tahtia ja valot himmeni ja auto alko yskimään ja hyytyi, selkeesti bensaloppu.
latauksen merkkivalo on "hohtanut" koko omistus ajan1000-2800rpm alueella.
maadoitus johto näytti menevän akulta vaihteistoon, pitäneen se vaihtaa eka lohkoon menemään ja sen jälkeen vaihtaa laturiin hiilet.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa