Monojetin turbotus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tantrum
-
Viestit: 26
Liittynyt: 1.9.2009 22:41

Monojetin turbotus

ViestiKirjoittaja Tantrum » 18.10.2009 23:43

Tere.
Muistan lukeneeni täällä monojetin turbotuksesta, mut nyt en löydä ketjua millään.
osaisko joku kertoo asiasta, eli siis onnistuuko ja miten?
Tarkennetaan vielä, pitääkö bensan paineita säätää, paljonko kestää ahtoja, kummalle puolelle turboa lambda anturi, jne...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 19.10.2009 8:46

SergeyPRKL on laittanut Mono-Motronic ABS-koneeseen remmiahtimen. Ahdot oli muistaakseni luokkaa 0,4 bar ja bensanpainetta joutui nostamaan. Remmiahtaminen on tosin helpompaa koska ahtoja on aina (enemmän tai vähemmän) ennustettava, (lähes) lineaarisesti kasvava määrä. Turbon kanssa joudut laittamaan ahtopaineen mukaan säätyvän bensanpaineensäätimen. Sergeyn viritelmä tais myös nakuttaa koska ABS:n puristussuhde on 10:1. Jos sulla on RP pohjilla niin siinä tilanne on vähän parempi (9:1), mutta silti kannattaa varmaan laittaa korotettu kannentiiviste. Tehoa ei tuolla järjestelmällä edellä mainituilla muutoksilla kyllä siltikään irtoa kuin ehkä 100 kW.

Tässä on Sergeyn projektikertomus

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 19.10.2009 16:15

Todella huono kohde turbotukseen ruiskun kannalta.
Noihin 1pistesutkuttimiin suuttimet(isommat) maksaa kultaa ja ovat harvinaisia.
Eikös sergeyltä hajonnut motti tuosta laihan seoksen takia?
Sitten kun tuntuu olevan hakusassa sinulla muutkin asiat, suosittelen lukemaan teksteistä turbotustietoa ja ehkä aivan paras kirja (jos osaat lontoota) on Corky Bellin Maximum boost.

Pääset perusteisiin käsiksi kun tuon luet.
puristussuhde voi olla yli 10 kunhan on vaan asiat kunnossa moottorinohjauksessa, eikä päästetä konetta nakuttamaan, mutta tähän liittyy niin monta seikkaa että suosittelen edelleen lueskelemaan tuon kirjan.

Noita PG motteja saa pilkkahintaan saksasta, joten kannattaa miettiä tuhlaako rahojaan mottiin joka periaatteessa pitäisi rakentaa uusiksi, kun valmiitakin on saatavilla.
Kokemuksen rintaäänellä vain puhelen ja itse olin tyhmä kun rupesin nollasta rakentamaan.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 19.10.2009 20:38

Muistaakseni Sergeyllä kesti 25tkm tuo Venton motti ja sen jälkeen kailahti. En kyllä tiedä ajoiko se tuon 25tkm Shellin V-Powerilla, eli tais tulla kalliiks mutta ihan hyvin mun mielestä kesti noinkin ei-pitäisi-toimia -metodilla viritetyksi koneeksi. :D

Tantrum
-
Viestit: 26
Liittynyt: 1.9.2009 22:41

ViestiKirjoittaja Tantrum » 19.10.2009 23:16

Kiitokset Entrikselle linkistä. Ja olishan se 16 venanen g-ahdettu moottori ihan kiva, mut ku hakusessa olisi ykköskoriseen kolopalloon matalaviritteinen turbokone (120-140hv ) ja monojetti kun tuolla tallissa odottelee hyllyssä turhana.
Pitänee kuitenkin hankkia T-Techin suosittelema opus iltalukemiseksi, koskaan ei voi olla liian perillä asiasta :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2009 23:20

Eikö ykköseen saa sopivilla nokka-akselilla, pakosarjalla ja pakoputkistolla tuon luokan tehon vapaasti hengittävänäkin? Ehkä vielä jotain kannen hiplausta. Ei ehkä maailman alavääntöisin tosin...

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 19.10.2009 23:43

saa olla melko raha tukko että 140hv irtoo vaparina 8 tappisesta...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2009 23:50

No jos noilla irtoaa 16-venttiilisestä 170 hv niin ei kai se harvaventtiilisessä 112 hv → 140 hv niin ihmeitä tarvi?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 20.10.2009 0:16

kyllä siinä pitää kansi melko hyvin fiksata, mutta ei 140hv mahdoton ole. ja ne kyllä ne 8 ventiiliä tuo yllätävän paljon lisää potkua.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 20.10.2009 5:50

kyllä 8 venaisesta tuon 140hv saa suht kivuttomasti,vaatii vaan kannen,imusarjan ja pakosarjan hyvää toimitaa ja ruiskuksi joku järkevä paketti.16v on siinä mielessä parempi ett siitä voidaan jättää tuo kannen vuoleskelu väliin vielä noilla tehoilla ja menee periaatteessa ihan vakio nokillakin.Aika hyvää parannusta noihin 8 tappisen kansiinkin saa normi rakentelulla.

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... slappu.jpg

(tämä on nyt 1.9td:n kansi,mutta kanavamuotohan on suht lähellä tärpätin vastaavaa.Tämä kansi antaisi tärpätissä helposti yli tuon 140hv:n,jopa tuonne 155-160hv asti jos muu paketti toimii)
"ihan ite tein,tee ite parempi" = )

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 20.10.2009 5:58

Niin tai laittaa 1,6 tai 1,9 turbodieselin. Pikkuruuvauksilla se 140hv ja väännöt eri planeetalta vaparipensaan verrattuna.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 20.10.2009 8:07

Lähti kyllä ihan lapasesta taas tämä keskustelu. Palataan juurille: Monojetistä saat kyllä tehtyä sen turbokoneen mutta suosittelen ehdottomasti että laitat Megasquirtin ohjaamaan polttoainelaitteita.

MJF: Alavääntö on eri planeetalta, kuten myös kaasuun vastavuus ja maksimi kierrosluku jne...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa