Jetta mk2 1.8 rp hajosi, lisää onkelmia
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta mk2 1.8 rp hajosi, lisää onkelmia
Moro!
Tuli tossa viime vklp Tampereen reissulla.
Lähdin valoista liikkeelle suht nätisti, auto alkoi rykimään ja sammui.
Sain liuttua parkkiin ja yritin käynnistää, auto kävi käynnissä pari sekunttia ja sammui taas.
Sama juttu useaan otteeseen sitten huomasin, että kun virrat laittaa päälle niin bensapumpun rele raksuttaa ja bensakin alkoi jo haisemaan.
Että näin...
Tähän mennessä vaihdettu bensapumpun rele, ei enää raksuta mutta ei silti käynnisty.
Jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu.
Jakopään hyppäystäkin epäiltiin ja heitettiin jaot uusiks vaan en tiedä menikö oikein.
Nyt ois sit pari kysymystä.
Miten saadaan jako oikein varmasti? Alahihnapyörästä lovi katsottu jakopään suojamuovin nuolen kanssa vastakkain, nokkapyörästä piste venakopan etureunan kanssa tasan. Nokkapyörässä myös merkit T ja O ja niitten välissä lovi ja myös nokkapyörän takana olevassa muovissa samat merkit, pitäisikö nämä olla vastakkain??
Apupörä laitettu niin, että jakajan pyörijä on 1. pytyn sytytyskohdassa eli pyörijän kosketuspinta on jakajan kannessa olevan 1. pytyn kosketuspinnan kanssa tasan.
Eikös sytytysjärjestys ole nokkapyörästä katsottuna 1-3-4-2?
Tuli tossa viime vklp Tampereen reissulla.
Lähdin valoista liikkeelle suht nätisti, auto alkoi rykimään ja sammui.
Sain liuttua parkkiin ja yritin käynnistää, auto kävi käynnissä pari sekunttia ja sammui taas.
Sama juttu useaan otteeseen sitten huomasin, että kun virrat laittaa päälle niin bensapumpun rele raksuttaa ja bensakin alkoi jo haisemaan.
Että näin...
Tähän mennessä vaihdettu bensapumpun rele, ei enää raksuta mutta ei silti käynnisty.
Jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu.
Jakopään hyppäystäkin epäiltiin ja heitettiin jaot uusiks vaan en tiedä menikö oikein.
Nyt ois sit pari kysymystä.
Miten saadaan jako oikein varmasti? Alahihnapyörästä lovi katsottu jakopään suojamuovin nuolen kanssa vastakkain, nokkapyörästä piste venakopan etureunan kanssa tasan. Nokkapyörässä myös merkit T ja O ja niitten välissä lovi ja myös nokkapyörän takana olevassa muovissa samat merkit, pitäisikö nämä olla vastakkain??
Apupörä laitettu niin, että jakajan pyörijä on 1. pytyn sytytyskohdassa eli pyörijän kosketuspinta on jakajan kannessa olevan 1. pytyn kosketuspinnan kanssa tasan.
Eikös sytytysjärjestys ole nokkapyörästä katsottuna 1-3-4-2?
Viimeksi muokannut Draven, 27.9.2009 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hihna kohdilleen,
En lähtisi noiden suojamuovin merkkien kanssa kikkailemaan.
Ota suojamuovit pois ja käännä hihnaa, kunnes "alahihnapyörän" lovi on samassa kohtaa apuakselilla olevan pisteen kanssa. Tällöin nokkapyörän merkki on venttiilikopan kanssa tasoissa.
En tosin usko, että vika on jakopäällä, vaan elektroniikka puolella.
Esim. Tyhjäkäyntimoottori, jossa myös kaasuläpänasentotunnistin, vai oliko se vain "nollakaasuntunnistus"?? (sama murikka)
Käynnistykö ollenkaan/lupaileeko edes?
Akun kenkä tunniksi irti, ja sitten uusiksi?
Edit, lue vikakoodit, jos et vielä ole irroittanut akun kenkää. Jos moottori ei käy kun luet koodit, saat automaattisesti koodin Hall-anturista
Ja fiksummat taas korjatkoon...
Ota suojamuovit pois ja käännä hihnaa, kunnes "alahihnapyörän" lovi on samassa kohtaa apuakselilla olevan pisteen kanssa. Tällöin nokkapyörän merkki on venttiilikopan kanssa tasoissa.
En tosin usko, että vika on jakopäällä, vaan elektroniikka puolella.
Esim. Tyhjäkäyntimoottori, jossa myös kaasuläpänasentotunnistin, vai oliko se vain "nollakaasuntunnistus"?? (sama murikka)
Käynnistykö ollenkaan/lupaileeko edes?
Akun kenkä tunniksi irti, ja sitten uusiksi?
Edit, lue vikakoodit, jos et vielä ole irroittanut akun kenkää. Jos moottori ei käy kun luet koodit, saat automaattisesti koodin Hall-anturista
Ja fiksummat taas korjatkoon...
Ton apupyörän ja virranjakajan pyörijän kans on ropailtu aika paljon et en tiedä pitääkö sen apupyörän merkki suhteessa pyörijän asentoon paikkaansa.
Mutta siis alahihnapyörän lovi ja apupyörän piste vastakkain? Pitääkö ne olla niin, että molemmat merkit näkyy vielä vähän. nehän menee toistensa taakse vähän piiloon jos ne on kohtisuoraan vastakkain.
Ja eli sitten kun toi alapää on laitettu noin niin laitetaan nokkapyörän ?PISTE? venakopan etureunan tasalle?
Mutta siis alahihnapyörän lovi ja apupyörän piste vastakkain? Pitääkö ne olla niin, että molemmat merkit näkyy vielä vähän. nehän menee toistensa taakse vähän piiloon jos ne on kohtisuoraan vastakkain.
Ja eli sitten kun toi alapää on laitettu noin niin laitetaan nokkapyörän ?PISTE? venakopan etureunan tasalle?
Eli niiden alahihnapyörän ja apuakselin merkkien tulisi kumpienkin juuri ja juuri näkyä ja silloin nokkapyörän merkin (muistaakseni lovi "sisäreunalla"??) tulisi olla siinä venakopan tasalla.
Jos oot kuitenki roplannu noita, niin en uskalla ottaa kantaa, akseleiden kääntelyyn, kun ite en mikään ammattimekaanikko ole.
Näin voit ainakin tarkistaa, että onko ne ajoitukset oikein.
Jos oot kuitenki roplannu noita, niin en uskalla ottaa kantaa, akseleiden kääntelyyn, kun ite en mikään ammattimekaanikko ole.
Näin voit ainakin tarkistaa, että onko ne ajoitukset oikein.
Ajoitusmerkkien kohdistamiseksi tein "erikoistyökalun" eli naulasin 2 ohutta valkoista listanpätkää T- muotoon 90 asteen kulmaan, lyhyempi sivu muistaakseni jotain 45mm ja viistosin kärjen. Ajoitus (kampiakseli/apuakseli) on kohdallaan kun pidempi sivu on ulomman hihnapyörän kylkeä vasten, lyhyempi sivu viivan kohdalla ja viistottu kärki osoittaa sisemmän hihnapyörän pisteeseen. Tällä tavalla ajoituksen tarkistaminen on paljon helpompaa kuin silmämääräisesti yläviistosta kyttääminen.
Noni nyt pitäs olla jaot kohillaan ainakin tärähti tulille, mutta käy huonosti, sytkä säädettiin korvakuulolla kohdilleen. Haisee käynnissä bensalle ja 2000rpm kohdalla tärisee aika pahasti ja nimenomaan vain 2000rpm kohdalla. Testiajossa yski aina välillä ja otti jengaa tosi hitaasti.
Tulpat mustat..
Nyt vaihdettu:
puola
virranjakajan kansi ja pyörijä
bensapumpun rele
Tulpat mustat..
Nyt vaihdettu:
puola
virranjakajan kansi ja pyörijä
bensapumpun rele
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo siis nyt suutin toimii oikein, syöttää sykäyksinä. Kokeilin ottaa tulpanjohtoja käynnissä irti niin kolmospytyn tulpanjohto ei vaikuttanu mitää, muita kun otti irti ni sammu kone. Tulppa antaa kumminki kipinää ja koitettu kahta eri tulppaa. Venoja rikki? jakajan alipaine kello mikä säätää ennakon rikki? Onhan sytytysjärjestys nokkapyörän päästä katsottuna 1-3-4-2?
Miksi tässä kuvassa näyttää että sytkä järjestys ois eri?
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/golf_info?id=250#motor
Jos kattoo vaikka ton alipaine kellon kohdalta niin 2-4-1-3
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/golf_info?id=250#motor
Jos kattoo vaikka ton alipaine kellon kohdalta niin 2-4-1-3
En nyt sit tiiä että oonko ymmärtänyt jotain väärin tjn. mutta auto toimii nyt kun sytkäjärjestys on vaihdettu 1-3-2-4
Eli siis nokkapyörän päästä tuossa järjestyksessä.
Käynnistyksessä tyhjäkäynti on vielä vähän outo jää hetkeks 700rpm ja sit nousee n.1000 kierroksen kieppeille, jää vähän niinkun rytkymään.
Eli siis nokkapyörän päästä tuossa järjestyksessä.
Käynnistyksessä tyhjäkäynti on vielä vähän outo jää hetkeks 700rpm ja sit nousee n.1000 kierroksen kieppeille, jää vähän niinkun rytkymään.
Omassa J2:ssa on tällä hetkellä vaihdettu RP ABS:ksi mutta sama moottorihan se on pienillä parannuksilla. Kuten tästä kuvasta voi katsoa niin kyllä se on 1-3-4-2. Jos siinä sun autossa on vaihdettu sytytysjärjestystä niin se vaatii nokka-akselimuutoksen ja kampiakselikin pitää vaihtaa. Lisäksi se luultavasti aiheuttaa ylimääräistä tärinää ja epätasapainoa koko moottoriin. En tiedä miksi kukaan tekisi tuollaista.
Sama pää kesät talvet..
Sorry väärästä infosta, se sytytysjärjestys on tosiaan 1-3-4-2, ainakin oman pellin alla. Voiskos imusarjan vuoto olla syyllinen pytyn toimimattomuuteen??? Puristuksia mittaamaan :)
Joo siis nyt toimii. Käynnistyksessä tyhjäkäynti jää vaan aika alas ja lähtee välillä käyntiin tosi vaivalloisesti. Oli vika katsastuspäivä ja kävin näyttää inssille. Pomppas päästöistä, tyhjäkäynti liian korkea, käy kuulemma rikkaalla ja HC kierroksilla yli 2000. Mistäs lähetää ettii vikaa? vaihdoin sillon aikaisemmin tarvikelambdan, syyllinen? imuvuodot, tulpat? Putkikin vuotaa mutta vasta katin jälkeen siitä lyhyestä yhdyspätkästä. Mhh käynti ei varmaan olis normaalia jos ajoitukset ois asteen pielessä suuntaan tai toiseen?
Suurkiitokset jo tässä vaiheessa kaikille auttaneille.
Suurkiitokset jo tässä vaiheessa kaikille auttaneille.
Pitää varmaan ottaa kuva teille tosta mun sytkäjärjestyksestä.
Mä varmaan ymmärrän ton sytkäjärjestys asian ihan väärin, koska tossa kuvassa http://entropia.1g.fi/kuvat/Jetta%20-92 ... 3.JPG/full
näyttää mun mielestä toi järjestys olevan 1-2-4-3
Mä varmaan ymmärrän ton sytkäjärjestys asian ihan väärin, koska tossa kuvassa http://entropia.1g.fi/kuvat/Jetta%20-92 ... 3.JPG/full
näyttää mun mielestä toi järjestys olevan 1-2-4-3
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kummasti muuten aina välillä kun laittaa käyntii jää siihen 6-700 kierroksen tyhjäkäynnille ja käy tosi epätasaisesti silloin ja lämpimällä koneella pomppaa 1000rpm kieppeille. Kylmällä koneella huomasin nyt muuten kans sen et todella pienellä pintakaasulla alkaa ravistaa ihan huolella mut sit lämpimällä koneella ei tehny tätä.
Tuo vaivalloinen käynti kyllä viittaa siihen että nokka on pykälällä pielessä ja luultavasti myöhäsellä. Itselläni kävi juurikin noin kuin tässäkin tapauksessa vaikkakin on kaasutin koneinen. Saa liikaa bensaa kun venttiilit aukeaa liian aikasin eikä täten polta kaikkea saamaansa polttoainetta. Kuten edellä jo mainittiinkin niin sytytysjärjestys on oikein elikä
1-3-4-2 Itselläni meni vielä tuo virranjakajan aksilakin pieleen kun pääsi hyppäämään parikin pykälää metsikköön.Hammastusta takaspäin ja korvakuulolla säädettiin kohdillensa siis niin että käy nyt todella hyvin.
1-3-4-2 Itselläni meni vielä tuo virranjakajan aksilakin pieleen kun pääsi hyppäämään parikin pykälää metsikköön.Hammastusta takaspäin ja korvakuulolla säädettiin kohdillensa siis niin että käy nyt todella hyvin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuolla yksipistesuihkuttimella on tapana vähän annostella liikaa bensaa koska osa siitä höyrystyy imusarjan seinämille. Tuo auttaa myös jos jossain vaiheessa kuljettaja tekee täyskaasukiihdytyksen niin seinille tiivistynyt bensa lähtee liikkeelle. Jos siis imuventtiili on aiemmin/enemmän auki niin koneeseen menee enemmän bensaa. Toisaalta lambda-säädön pitäisi korjata tuo ongelma kunhan kone lämpenee.
Jos nyt ymmärsin teitä oikein niin ois viel nokka pykälän pielessä.
Oon nyt ajellut n. 200km tolla ja tekee silleen et kylmänä joskus,että käynnistyksessä lähtee käyntii tosi vaivalloisesti ihan kun startti ei jaksais pyöräyttää konetta. sitten käy huonosti tyhjäkäyntiä, epätasaisesti n.700 kiekkaa. Pintakaasulla alkaa ravistamaan niin että meinaa pudota hampaat suusta. Mutta sitten kun kone lämpenee normaalilämpöihinsä niin ongelmat häviää, paitsi tyhjäkäyntiä saattaa käydä muutaman sekunnin heikosti jos käynnistää lämpimänä. Lämpimällä koneella tyhjäkäynti kiekat n.1100 et pyörii ehkä vähän lujaa kylläkin.
Oon nyt ajellut n. 200km tolla ja tekee silleen et kylmänä joskus,että käynnistyksessä lähtee käyntii tosi vaivalloisesti ihan kun startti ei jaksais pyöräyttää konetta. sitten käy huonosti tyhjäkäyntiä, epätasaisesti n.700 kiekkaa. Pintakaasulla alkaa ravistamaan niin että meinaa pudota hampaat suusta. Mutta sitten kun kone lämpenee normaalilämpöihinsä niin ongelmat häviää, paitsi tyhjäkäyntiä saattaa käydä muutaman sekunnin heikosti jos käynnistää lämpimänä. Lämpimällä koneella tyhjäkäynti kiekat n.1100 et pyörii ehkä vähän lujaa kylläkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa